dividendgroei aandelen wereldwijd
TIP
Re: dividendgroei aandelen wereldwijd
Ik heb de vrijheid genomen om de Terugverdientijd (TVT - PBT) te berekenen voor de aandelen die Zeezout publiceerde in zijn rekenblad van 1 Juni (zie hieronder). De TVT is de tijd die nodig is om via de netto dividenden, de oorspronkelijke inleg terug te verdienen. Deze tijd wordt in jaren uitgedrukt en is afhankelijk van het huidig dividenden rendement en de dividend groei. Voor deze laatste wordt de groei over de laatste 5 gekende jaren (2009 - 2014) gebruikt.
Voor de berekening van het netto dividenden rendement wordt rekening gehouden met de buitenlandse RV. Ik heb gepoogd deze zo realistisch mogelijk te benaderen. Zo wordt voor de US aandelen slechts 15% aangerekend, voor de Franse daarentegen 30% (alhoewel hier ook de mogelijkheid bestaat om slechts 15% te betalen (cfr: dubbele roerende voorheffing). Signaleer gerust alle fouten of commentaar op deze rubriek.
Kleurcodes Dividend Trend:
- groen: stijgend, dwz dividend 2014 > 2009
- rood: dalend
- grijs: niet voldoende info om dividend over 5 jaar te berekenen
De tabel is uiteindelijk gerangschikt op PBT: hoe korter deze tijd, hoe interessanter het aandeel.
Hou er wel rekening mee dat de koers de waarde van het aandeel op een particulier moment (slotkoers vorige vrijdag) weerspiegelt en dat men verondersteld dat de dividenden groei ook in de toekomst verder gaat.
Aandelen met een PBT <15 zijn zeker de moeite waard om verder onder de loupe te nemen.
Voor de berekening van het netto dividenden rendement wordt rekening gehouden met de buitenlandse RV. Ik heb gepoogd deze zo realistisch mogelijk te benaderen. Zo wordt voor de US aandelen slechts 15% aangerekend, voor de Franse daarentegen 30% (alhoewel hier ook de mogelijkheid bestaat om slechts 15% te betalen (cfr: dubbele roerende voorheffing). Signaleer gerust alle fouten of commentaar op deze rubriek.
Kleurcodes Dividend Trend:
- groen: stijgend, dwz dividend 2014 > 2009
- rood: dalend
- grijs: niet voldoende info om dividend over 5 jaar te berekenen
De tabel is uiteindelijk gerangschikt op PBT: hoe korter deze tijd, hoe interessanter het aandeel.
Hou er wel rekening mee dat de koers de waarde van het aandeel op een particulier moment (slotkoers vorige vrijdag) weerspiegelt en dat men verondersteld dat de dividenden groei ook in de toekomst verder gaat.
Aandelen met een PBT <15 zijn zeker de moeite waard om verder onder de loupe te nemen.
Sommige toppers geven wel een vertekend beeld. De voorlaatste 5 jaar, zeer laag divend, enkel dit en of vorig jaar hoog dividend.
De enige "betrouwbare", zijn degene die langzaam stijgen.
De enige "betrouwbare", zijn degene die langzaam stijgen.
Dividendrendement van bv Shell klopt niet, is $1.88 per aandeel en dat geeft bij de huidige koers en bij aankoop van RDSB (geen bronheffing itt RDSA) een nettodividendrendement van 4.94%.
Gelijkaardige opmerking bij Unilever, als Belg koop je beter ULVR ipv UNA dan betaal je geen 15% bronheffing aan de Nederlandse staat.
Gelijkaardige opmerking bij Unilever, als Belg koop je beter ULVR ipv UNA dan betaal je geen 15% bronheffing aan de Nederlandse staat.
Dank u voor dit werk dat je hier in hebt gestoken. Er staan er een paar op het lijstje waar mijn oog nog niet was opgevallen . Tijd om huiswerk te doen.
In de tabel klopt het rendement wel degelijk. Zeezout heeft in zijn oorspronkelijk rekenblad de A-aandelen opgenomen. Uw verdere opmerking is wel terecht: door de B-aandelen te kopen ontwijk je de buitenlandse RV en krik je het rendement op.ThomasDM schreef:Dividendrendement van bv Shell klopt niet...Gelijkaardige opmerking bij Unilever....
Ik laat de beslissing aan zeezout over en zal indien nodig mijn versie aanpassen.
Bedoelt u soms VAN? Die hebben inderdaad vorig jaar een stevig dividend uitbetaald. Om deze plotse stijging op te vangen bereken ik evenwel het rendement over de laatste 5 jaar. Hierdoor wordt die stijging over 5 jaar uitgesmeerd ipv in eens door gerekend te worden.josbos schreef:Sommige toppers geven wel een vertekend beeld. ...
Waarom 5 jaar? Omdat mij dat een goed compromis lijkt tussen de heel korte jaar op jaar verandering en de heel lange termijn. Sommigen gebruiken 10 jaar, maar dat lijkt me te lang in deze jachtige tijden.
Elk model heeft zijn onderleggende hypothese en dus zijn tekortkomingen. En er zullen altijd aandelen zijn die uit het model springen. Over het algemeen heb ik goede ervaringen met dit model. Maar nogmaals, het is niet omdat een aandeel als #1 op de lijst staat dat je er blindelings moet in springen. Tracht vooral na te trekken of de dividenden stroom in de toekomst stand houdt.
Voor RDSA kom ik aan een brutodividendrendement van 6.58%, dat is netto 4.19% als je je dubbel laat belasten ipv de 3.58% uit de tabel?Belca2 schreef:In de tabel klopt het rendement wel degelijk. Zeezout heeft in zijn oorspronkelijk rekenblad de A-aandelen opgenomen. Uw verdere opmerking is wel terecht: door de B-aandelen te kopen ontwijk je de buitenlandse RV en krik je het rendement op.ThomasDM schreef:Dividendrendement van bv Shell klopt niet...Gelijkaardige opmerking bij Unilever....
Ik laat de beslissing aan zeezout over en zal indien nodig mijn versie aanpassen.
Voor Unilever bruto 2.9%, netto 1.85% bij dubbele belasting.
Leuk lijstje Belca. Waar haal je alle dividendgegevens?
mooi overzicht.
zoals je zelf aanhaalt, dit soort lijstjes is een basis om verder onderzoek te doen.
bij aandelen die per kwartaal een dividend betalen kan je laatst dividend over afgelopen boekjaar nemen als laatst dividend ofwel laatst kwartaaldividend * 4 of de laatste 4 kwartaaldividenden als input voor een model.
Uiteindelijk maakt het niet uit, lijstjes zijn geen hitparade .
Zelf werk ik in mijn model enkel met bruto dividenden zonder buitenlandse en belgische RV.
Waarom ?
Beleggingen op basis van tax redenen wordt in de theorie afgraden. Kan op ieder moment veranderen.
Voor de grote spelers die de koersen bepalen gelden andere tax regels dan voor particuliere ingezetenen van België.
Grootste deel van rendement komt van koersstijgingen. Zou jammer zijn om die te missen enkel en alleen omdat je toevallig wat meer RV betaald op het dividend van zo'n aandeel.
met turbo's of andere producten kan je deel van RV legaal ontwijken
Indien ik een shortlist heb van aankoopkandidaten zal ik de tax status bekijken en kiezen voor diegene die het minst belast wordt.
Zoals belca reeds aanhaalt is de toekomstige dividendgroei belangrijker dan de historische.
Jzelf gebruik ik hiervoor de analisten consensus. en voor de Belgische aandelen een indicator kwaliteit management,
mooi continu stijgende dividenden hebben streepje voor op stijgingen met horten en stoten bouw ik extra veiligheidsmarge in (lees lagere dividendgroeivoet) , als de dividendgroei jaar na jaar daalt is dat een knipperlicht .
Voor AB INBEV ga ik er bijvoorbeeld van uit dat dividend nog "een tijdje" zal groeien aan 13 %, Voor Vandevelde is dat 3 %
zoals je zelf aanhaalt, dit soort lijstjes is een basis om verder onderzoek te doen.
bij aandelen die per kwartaal een dividend betalen kan je laatst dividend over afgelopen boekjaar nemen als laatst dividend ofwel laatst kwartaaldividend * 4 of de laatste 4 kwartaaldividenden als input voor een model.
Uiteindelijk maakt het niet uit, lijstjes zijn geen hitparade .
Zelf werk ik in mijn model enkel met bruto dividenden zonder buitenlandse en belgische RV.
Waarom ?
Beleggingen op basis van tax redenen wordt in de theorie afgraden. Kan op ieder moment veranderen.
Voor de grote spelers die de koersen bepalen gelden andere tax regels dan voor particuliere ingezetenen van België.
Grootste deel van rendement komt van koersstijgingen. Zou jammer zijn om die te missen enkel en alleen omdat je toevallig wat meer RV betaald op het dividend van zo'n aandeel.
met turbo's of andere producten kan je deel van RV legaal ontwijken
Indien ik een shortlist heb van aankoopkandidaten zal ik de tax status bekijken en kiezen voor diegene die het minst belast wordt.
Zoals belca reeds aanhaalt is de toekomstige dividendgroei belangrijker dan de historische.
Jzelf gebruik ik hiervoor de analisten consensus. en voor de Belgische aandelen een indicator kwaliteit management,
mooi continu stijgende dividenden hebben streepje voor op stijgingen met horten en stoten bouw ik extra veiligheidsmarge in (lees lagere dividendgroeivoet) , als de dividendgroei jaar na jaar daalt is dat een knipperlicht .
Voor AB INBEV ga ik er bijvoorbeeld van uit dat dividend nog "een tijdje" zal groeien aan 13 %, Voor Vandevelde is dat 3 %
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Bruto dividend 2014: €1.472 (zie oorspronkelijk zeezout rekenblad - cel $K$20)ThomasDM schreef:...Voor RDSA kom ik aan een brutodividendrendement van 6.58%, dat is netto 4.19% als je je dubbel laat belasten ipv de 3.58% uit de tabel?...
Netto Dividend= 0.85 * 0.75 * 1.472 = €0.9384
Netto Rendement 0.9384 / 26.22 = 3.58%
U berekent vermoedelijk het rendement aan de hand van de dollarkoers. Er werd $1.88 uitbetaald. Dit maakt vandaag 1.88 * 1.0851=€2.04 bruto, of 0.85 * 0.75 * 2.04 = €1.30 netto. En een rendement van 1.30 / 26.22 = 4.96%
Dit is echter niet helemaal correct: de $1.88 werd niet in één keer op het einde van het jaar uitbetaald maar in schijven: elk kwartaal $0.47. In feite moet je voor de juiste omrekening, de wisselkoers aan het einde van elk kwartaal nemen. Immers een dollar vandaag is veel meer waard dan een dollar van een jaar geleden.
Trouwens in hun Jaarrapport geeft Shell toe dat ze slechts €1.4172 hebben uitgekeerd per aandeel (dus nog minder dan de zeezout tabel)! zie Annual Report 2014 blz 62.
De waarheid zal dus voor de meesten ergens tussen in liggen. Voorlopig zal ik de lijst niet veranderen (tenzij ook ZZ zou overschakelen naar RDSB)
Het grootste werk is door ZZ gedaan. Hem komt alle krediet toe.jens_dev schreef:... Waar haal je alle dividendgegevens?
OK ja op die manier dus, je gaat rekenen met het dividend dat de laatste 12 maanden uitbetaald is terwijl ik reken met het geannualiseerde verwachte dividendrendement voor het komende jaar op basis van de huidige koersen en de meegedeelde dividendaankondigingen.Belca2 schreef:Bruto dividend 2014: €1.472 (zie oorspronkelijk zeezout rekenblad - cel $K$20)ThomasDM schreef:...Voor RDSA kom ik aan een brutodividendrendement van 6.58%, dat is netto 4.19% als je je dubbel laat belasten ipv de 3.58% uit de tabel?...
Netto Dividend= 0.85 * 0.75 * 1.472 = €0.9384
Netto Rendement 0.9384 / 26.22 = 3.58%
U berekent vermoedelijk het rendement aan de hand van de dollarkoers. Er werd $1.88 uitbetaald. Dit maakt vandaag 1.88 * 1.0851=€2.04 bruto, of 0.85 * 0.75 * 2.04 = €1.30 netto. En een rendement van 1.30 / 26.22 = 4.96%
Dit is echter niet helemaal correct: de $1.88 werd niet in één keer op het einde van het jaar uitbetaald maar in schijven: elk kwartaal $0.47. In feite moet je voor de juiste omrekening, de wisselkoers aan het einde van elk kwartaal nemen. Immers een dollar vandaag is veel meer waard dan een dollar van een jaar geleden.
Trouwens in hun Jaarrapport geeft Shell toe dat ze slechts €1.4172 hebben uitgekeerd per aandeel (dus nog minder dan de zeezout tabel)! zie Annual Report 2014 blz 62.
De waarheid zal dus voor de meesten ergens tussen in liggen. Voorlopig zal ik de lijst niet veranderen (tenzij ook ZZ zou overschakelen naar RDSB)
Bij Shell reken ik inderdaad in dollars gezien zij (net zoals bv BHP Billiton) hun dividend in dollars declareren.
Qualcom staat mee in het lijstje, ook op mijn watchlist.
Het gaat er momenteel niet echt goed mee :
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ppen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier nog een boel extra leesvoer :
http://finance.yahoo.com/q;_ylt=AgwPsDU ... _gs&s=QCOM" onclick="window.open(this.href);return false;
Het gaat er momenteel niet echt goed mee :
http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... ppen.dhtml" onclick="window.open(this.href);return false;
En hier nog een boel extra leesvoer :
http://finance.yahoo.com/q;_ylt=AgwPsDU ... _gs&s=QCOM" onclick="window.open(this.href);return false;
qualcomm dit jaar dividend fors verhoogd, analisten verwachten verdere stijgingen.
In mijn internationale lijst nu in top20 tweede US aandeel na seagate. ook al ict sector.
heb sinds deze week weer 2 USD aandelen Seagate en General Electric. Ga het daar voorlopig bij houden
wie weet komt Q daar nog we bij
In mijn internationale lijst nu in top20 tweede US aandeel na seagate. ook al ict sector.
heb sinds deze week weer 2 USD aandelen Seagate en General Electric. Ga het daar voorlopig bij houden
wie weet komt Q daar nog we bij
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
wel....momenteel krijgen ze klop. Misschien instap moment, of nog ff wachten op renteverhoging ?
Ook al wel dure dollar....
Ook al wel dure dollar....