Rijden op aardgas (CNG)
-
- Full Member
- Contacteer:
Re: Rijden op aardgas (CNG)
Uiteraard heb ook ik de eventuele nadelen overwogen bij de aanschaf, zoals de iets kleinere koffer
Ik rij vooral rond rond de kerktoren en ik heb op 10 Km van mijn deur een CNG-pomp bij DATS, als ik ga winkelen bij Lidl of Colruyt, dan passeer ik daar, dus in mijn geval moet ik niet omrijden om te tanken. De keren dat ik langere afstanden rijdt, dan is er wel ergens op mijn pad een CNG-pomp in de buurt, ik maak me er niet druk over.
Frankrijk heb ik gezien, is vrij dramatisch mbt CNG, Italie en bv. Duitsland is goed.
Er zit inderdaad een tank van 50 liter benzine in die als backup gebruikt kan worden, maar het is de bedoeling dat ik puur op CNG ga rijden.
Qua verbruik hield ik bij aanschaf rekening met 4.5 Kg / 100km, toen ik een testrit maakte had ik 4.2 Kg (H-gas) maar heb ik regelmatig stevig doorgedrukt op het pedaal om te kijken hoe het verbruik reageerde op de korte rit die ik maakte (+/- 30 minuten gereden). Ik vermoed dus dat ik onder de 4 Kg makkelijk kan geraken met H-gas, dit is het gas dat ik in Limburg ook zal tanken.

Ik rij vooral rond rond de kerktoren en ik heb op 10 Km van mijn deur een CNG-pomp bij DATS, als ik ga winkelen bij Lidl of Colruyt, dan passeer ik daar, dus in mijn geval moet ik niet omrijden om te tanken. De keren dat ik langere afstanden rijdt, dan is er wel ergens op mijn pad een CNG-pomp in de buurt, ik maak me er niet druk over.
Frankrijk heb ik gezien, is vrij dramatisch mbt CNG, Italie en bv. Duitsland is goed.
Er zit inderdaad een tank van 50 liter benzine in die als backup gebruikt kan worden, maar het is de bedoeling dat ik puur op CNG ga rijden.

Qua verbruik hield ik bij aanschaf rekening met 4.5 Kg / 100km, toen ik een testrit maakte had ik 4.2 Kg (H-gas) maar heb ik regelmatig stevig doorgedrukt op het pedaal om te kijken hoe het verbruik reageerde op de korte rit die ik maakte (+/- 30 minuten gereden). Ik vermoed dus dat ik onder de 4 Kg makkelijk kan geraken met H-gas, dit is het gas dat ik in Limburg ook zal tanken.
Colruyt plant in de toekomst meer en meer DATS stations uit te rusten met CNG.
Kritisch punt is nog niet bereikt om het interessant te maken voor de meeste mensen. In mijn regio is het nog niet interessant, op de as Gent-Antwerpen zijn er (nog) geen CNG stations. Terwijl je er langs de E19 dan weer 3 hebt.
Reizen naar het buitenland is dan weer goed te doen, in alle buurlanden zijn er zeer veel CNG stations. Vooral in Italië is het zeer populair.
Taksverhoging op diesel zal CNG relatief voordeliger maken.
Kritisch punt is nog niet bereikt om het interessant te maken voor de meeste mensen. In mijn regio is het nog niet interessant, op de as Gent-Antwerpen zijn er (nog) geen CNG stations. Terwijl je er langs de E19 dan weer 3 hebt.
Reizen naar het buitenland is dan weer goed te doen, in alle buurlanden zijn er zeer veel CNG stations. Vooral in Italië is het zeer populair.
Taksverhoging op diesel zal CNG relatief voordeliger maken.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
En gaat dat zomaar lukken? Want de meeste Colruyts zijn net in (of aan de rand van) de stads- en dorpskernen neergepoot. Volgens mij is het de dag van vandaag niet zo gemakkelijk om in 'n stads-of dorpskern 'n tankstation uit te baten mbt vergunningen.reteiP schreef:Colruyt plant in de toekomst meer en meer DATS stations uit te rusten met CNG.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ken een Colruyt gerant en die liet toch vallen dat ze dat netwerk stelselmatig gaan uitbreiden.Spruitekop schreef:En gaat dat zomaar lukken? Want de meeste Colruyts zijn net in (of aan de rand van) de stads- en dorpskernen neergepoot. Volgens mij is het de dag van vandaag niet zo gemakkelijk om in 'n stads-of dorpskern 'n tankstation uit te baten mbt vergunningen.reteiP schreef:Colruyt plant in de toekomst meer en meer DATS stations uit te rusten met CNG.
Ze doen dat inderdaad eerst op locaties waar ze ruimte hebben. Bijvoorbeeld in Lokeren is er een Dats (dichtbij de Cherry Moon van vroeger) waar nu nog geen CNG op zit maar dat zou dus wel komen daar.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Langs de N70... tja, daar zijn inderdaad al verschillende andere tankstations. Die Colruyt is daar goed verstopt.
Maar om dan die regio toch te bekijken, in Sint-Niklaas (2 winkels) lijkt het me onmogelijk, voor Dendermonde, Lochristi, Hamme en Zele lijkt het mij helemaal niet in te plannen.
Mooi verhaal misschien op voorwaarde dat beloftes gehouden worden. Want zoals sommigen hier positief zijn als ze al kunnen gaan tanken op 6 km van hun deur.

Maar om dan die regio toch te bekijken, in Sint-Niklaas (2 winkels) lijkt het me onmogelijk, voor Dendermonde, Lochristi, Hamme en Zele lijkt het mij helemaal niet in te plannen.
Mooi verhaal misschien op voorwaarde dat beloftes gehouden worden. Want zoals sommigen hier positief zijn als ze al kunnen gaan tanken op 6 km van hun deur.

Dan zou ik liefst hebben dat het 'n route is waar niet te veel verkeer op zit of dat je nooit gaat moeten omrijden voor werken. Want het blijft tenslotte 24 km dat je rijdt voor Piet Snot, je mag dan nog niet de verloren tijd rekenen.satsurfer schreef:ik woon op 6 km. van 1 station en kan +/- 450 km. op gas rijden. Er is echt een boom aan stations momenteel.
Laatst gewijzigd door Spruitekop op 24 juli 2015, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Toch makkelijker dan ik zelf dacht.Spruitekop schreef:En gaat dat zomaar lukken? Want de meeste Colruyts zijn net in (of aan de rand van) de stads- en dorpskernen neergepoot. Volgens mij is het de dag van vandaag niet zo gemakkelijk om in 'n stads-of dorpskern 'n tankstation uit te baten mbt vergunningen.reteiP schreef:Colruyt plant in de toekomst meer en meer DATS stations uit te rusten met CNG.
Dats in wezemaal (rotselaar) bvb gaat cng aanbieden
http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-rots ... -a2400306/" onclick="window.open(this.href);return false;
en da's toch niet echt dun bevolkt daar.
https://www.google.com/search?q=cng+dat ... 8&oe=utf-8" onclick="window.open(this.href);return false;
(rechts zie je normaal een foto van dat station en daarnaast een plan waarmee je streetview hebt).
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Gaat hem wel over een 'herinrichting', ik ga d'er vanuit dat er dus vroeger al 'n station stond. 

Ja, maar veel colruyts hebben al een tankstation, dacht ik ?
En het gaat toch om de uitbreiding van die bestaande tankstations met cng ?
En het gaat toch om de uitbreiding van die bestaande tankstations met cng ?
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Bij ons niet... mogelijk vandaar die slechte 'dekking'.
Ik rijd sinds januari 2015 ook met een VW Golf Variant Highline TGI op CNG. Ik heb de wagen in Duitsland gekocht en zelf ingevoerd wegens het grote prijsverschil (+/- 5.000 euro) met Belgie. Verbruik na +/- 9.000 km is 4.89 kg/100 km.
Het belangrijkste nadeel is inderdaad de beperkte actieradius met het Antwerpse L-gas (250-330 km). Met het Limburgse/Duitse H-gas haal ik probleemloos 330-390 km. Nettoprijs van de wagen was (na aftrek van 2.000 euro premie van de aardgasfederatie) 23.000 euro.
Een vergelijkbare goed uitgeruste 1.6 tdi (xenon , dla ,ergozetels , trekhaak ,enz ...) had me in Belgie netto ongeveer 29.000 euro gekost. BIV was met 70 euro ook veel lager dan bij een 1.6 tdi. Ik woon op 5 km van een Dats24 CNG station (jammer genoeg L-gas) en moet normaal gezien 1 keer per week gaan tanken. Vakantietrip naar Oostenrijk gaf geen problemen. Gemiddeld verbruik op H-gas was toen 4 kg/100 km en de CNG stations staan als POI op de GPS. Kortom : ik ben een zeer tevreden CNG rijder en hoop op meer CNG stations met H-gas in het Antwerpse.
Het belangrijkste nadeel is inderdaad de beperkte actieradius met het Antwerpse L-gas (250-330 km). Met het Limburgse/Duitse H-gas haal ik probleemloos 330-390 km. Nettoprijs van de wagen was (na aftrek van 2.000 euro premie van de aardgasfederatie) 23.000 euro.
Een vergelijkbare goed uitgeruste 1.6 tdi (xenon , dla ,ergozetels , trekhaak ,enz ...) had me in Belgie netto ongeveer 29.000 euro gekost. BIV was met 70 euro ook veel lager dan bij een 1.6 tdi. Ik woon op 5 km van een Dats24 CNG station (jammer genoeg L-gas) en moet normaal gezien 1 keer per week gaan tanken. Vakantietrip naar Oostenrijk gaf geen problemen. Gemiddeld verbruik op H-gas was toen 4 kg/100 km en de CNG stations staan als POI op de GPS. Kortom : ik ben een zeer tevreden CNG rijder en hoop op meer CNG stations met H-gas in het Antwerpse.
-
- Hero Member
- Contacteer:
En hoeveel betaal je voor de jaarlijkse taks?
L-gas heb je in Antwerpen en Limburg (beetje langs de denkbeeldige as Charleroi-Tilburg). Tot in Genk heb je L-gasBrembos schreef:Ik rijd sinds januari 2015 ook met een VW Golf Variant Highline TGI op CNG. Ik heb de wagen in Duitsland gekocht en zelf ingevoerd wegens het grote prijsverschil (+/- 5.000 euro) met Belgie. Verbruik na +/- 9.000 km is 4.89 kg/100 km.
In Antwerpen haven en linkeroever is het wel H-gas.
West-Vlaanderen, Oost-Vlaanderen, Henegouwen is allemaal H-gas (via Zeebrugge).
Kan je ook zeggen waar je die hebt gekocht in Duitsland ?Brembos schreef:Ik rijd sinds januari 2015 ook met een VW Golf Variant Highline TGI op CNG. Ik heb de wagen in Duitsland gekocht en zelf ingevoerd wegens het grote prijsverschil (+/- 5.000 euro) met Belgie. Verbruik na +/- 9.000 km is 4.89 kg/100 km.
En wat voor speciale procedures moet je dan volgen om die wagen in België in te schrijven ?
Zie de website van DATS. Daar staan redelijk exacte cijfers ivm hun plannen.reteiP schreef: Ken een Colruyt gerant en die liet toch vallen dat ze dat netwerk stelselmatig gaan uitbreiden.
Ze doen dat inderdaad eerst op locaties waar ze ruimte hebben. Bijvoorbeeld in Lokeren is er een Dats (dichtbij de Cherry Moon van vroeger) waar nu nog geen CNG op zit maar dat zou dus wel komen daar.
Dats neemt zich voor om tegen 2018 vijftig stations extra uit te rusten met CNG.
Of ze die belofte gaan nakomen, zien we wel over drie jaar zeker ?
https://customer.dats24.be/nl/nieuws/cng-breidt-uit" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door haelewyn op 25 juli 2015, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Niemand die werkt met een klein compressiestation thuis op de aardgasaansluiting?
Zo kan je elke dag met een volle tank CNG vertrekken.
Zo kan je elke dag met een volle tank CNG vertrekken.