Besparen door goedkoper tanken
Re: Besparen door goedkoper tanken
TNTim schreef:Heb ook al gehoord dat je pech kan hebben als je tankt in een bijna leeg tankstation.
Als je dan tankt, tank je bijna op de bodem en heb je ook een deel gruis mee, iets wat je anders niet hebt.
Wat daarvan waar is, ook geen idee.
(de tankbeurt voor mijn brandstofpomp kapot ging, had ik ook verscheidene keren dat de slang af sloeg terwijl mijn auto nog bijlange niet vol was. Andere mensen die aan andere nummerkes stonden te tanken hadden ditzelfde probleem. Misschien was het reservoir zo goed als leeg toen?)
Ik heb het even nagevraagd bij een collega van me die ooit technicus was voor onterhoud en herstel van pompstations.
Volgens hem zit er een filter in de pomp EN eentje in het pistool. Dus de benzine die je in je auto giet, passeert 2 keer een filter. EIgenlijk drie, want in je auto zit ook nog een filter die eventuele vuile deeltjes uit je brandstof haalt. Bij diesel is er ook nog een waterafscheider.
Misschien is het denkbaar dat een wit pompstation geen onderhoudscontract heeft en de filters er gewoon uitneemt ? Dat is effe een ideetje van mezelf. Pompstations van grote merken worden onderhouden door meestal onderaannemers. Zij zouden het vast niet pikken als die technici de filters niet vervangen. Volgens mijn collega is dit 'not done' in de branche.
Als de slang afslaat en je daarbij de klik hoort en voelt, heeft dat niets te maken met de tank die leeg zou zijn hoor. Dan slaat de pomp volledig uit na een tijdje.. Maar eerst kan het wel zijn dat het tellerwerk stopt en dat er niets uit het pistool komt.
Als je pistool afslaat komt dat gewoon omdat er een voeler in zit die brandstof detecteert die terugkeert. Met andere woorden : dat je onder teveel druk aan het vullen bent of dat je tank vol is. Euhhh.. maar dat weten jullie vast wel (?)
Ik wil echter niet diegene zijn die beweert dat je brandstofpomp niet stuk gegaan is om een reden. Dat kan je nu niet meer weten uiteraard.
Re: Besparen door goedkoper tanken
Op de laatste afrekening staat:
off. prijs: 1,517
pompprijs: 1,374
Verschil = 0,143.
Volgens jou zou ik dan meer betalen dan de pompprijs ...![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Nee, van die pompprijs gaat nog eens de persoonlijke korting af.
Ik zie wel dat die persoonlijke korting aangepast is: ipv 0,013euro/liter is het momenteel 0,010euro/liter. Geen idee wanneer dit veranderd is, 't is dan ook 'mijn' kaart niet
@haelewyn: dats is hier al de goedkoopste, volgens http://www.brandstofprijzen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;, die persoonlijke korting gaat daar dan nog eens vanaf.
off. prijs: 1,517
pompprijs: 1,374
Verschil = 0,143.
Volgens jou zou ik dan meer betalen dan de pompprijs ...
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Nee, van die pompprijs gaat nog eens de persoonlijke korting af.
Ik zie wel dat die persoonlijke korting aangepast is: ipv 0,013euro/liter is het momenteel 0,010euro/liter. Geen idee wanneer dit veranderd is, 't is dan ook 'mijn' kaart niet
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
@haelewyn: dats is hier al de goedkoopste, volgens http://www.brandstofprijzen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;, die persoonlijke korting gaat daar dan nog eens vanaf.
Re: Besparen door goedkoper tanken
Hoe kan je dan 'vervuilde' benzine tanken? Tenzij die filters niet alles tegenhouden, maar dan zou je die vervuiling toch ook niet mogen zien in de benzinefilter van het voertuig zelf?haelewyn schreef:Ik heb het even nagevraagd bij een collega van me die ooit technicus was voor onterhoud en herstel van pompstations. Volgens hem zit er een filter in de pomp EN eentje in het pistool. Dus de benzine die je in je auto giet, passeert 2 keer een filter.
Re: Besparen door goedkoper tanken
@haelewyn
Inderdaad, nu niet meer te achterhalen en kan idd puur toeval zijn. Enige wat ik zeker weet is dat ik het nooit ga weten.![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Ik herinner het me nog goed omdat dit de reden was waarom ik mijn eerste auto heb verkocht en vervangen door een saaie gezinsauto die door mijn madam gekozen is.![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Inderdaad, nu niet meer te achterhalen en kan idd puur toeval zijn. Enige wat ik zeker weet is dat ik het nooit ga weten.
![Cheesy :D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/cheesy.gif)
Ik herinner het me nog goed omdat dit de reden was waarom ik mijn eerste auto heb verkocht en vervangen door een saaie gezinsauto die door mijn madam gekozen is.
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Besparen door goedkoper tanken
haelewyn schreef:Als de slang afslaat en je daarbij de klik hoort en voelt, heeft dat niets te maken met de tank die leeg zou zijn hoor. Dan slaat de pomp volledig uit na een tijdje.. Maar eerst kan het wel zijn dat het tellerwerk stopt en dat er niets uit het pistool komt.
Als je pistool afslaat komt dat gewoon omdat er een voeler in zit die brandstof detecteert die terugkeert. Met andere woorden : dat je onder teveel druk aan het vullen bent of dat je tank vol is. Euhhh.. maar dat weten jullie vast wel (?)
![Afbeelding](http://www.frankberg.nl/images/intro-img34.jpg)
De pomp stopt inderdaad door de druk die via het kleine gaatje binnen komt.
Maar soms loopt de brandstof snel of schuimt die en dan slaat die pomp te snel af, dan trek je best even terug en vul je manueel verder bij.
Bij sommige modellen kan je -wanneer het pistool in de branstofhals zit- links tegen 'n klepje duwen (met het pistool) en dan vul je het overdrukcompartiment. Daar gaat meestal nog zo'n 5 liter extra in, dat doe je wel best niet als je gaat tanken en daarna een ganse dag in de loden zon gaat laten staan. Maar als je ver wil rijden scheelt het toch 'n 100 km in actieradius.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Besparen door goedkoper tanken
Wat ik me er bij voorstel is dat je bv als witte pomphouder met het onderhoud een loopje zou kunnen nemen, geen firma in de hand nemen die periodiek je pompen komt onderhouden.. En dan bv de filters gewoon verwijderen (dan moeten ze ook niet vervangen worden).J Lawieck schreef: Hoe kan je dan 'vervuilde' benzine tanken? Tenzij die filters niet alles tegenhouden, maar dan zou je die vervuiling toch ook niet mogen zien in de benzinefilter van het voertuig zelf?
Ik ken mensen die zonder luchtfilter rijden in hun auto. Luchtfilterhuis en alles verwijderd. Was volgens hun garagist (DDT OK cars of zo ?) de makkelijkste oplossing voor een probleem met de leidingen. Alles weg, dan moest het ook niet vernieuwd worden.
Theoretisch is dat niet goed voor de motor. In de praktijk hebben ze nog enkele 10.000 km gedaan met die auto (Ford Escort Diesel, enkele jaren geleden) en is die weggegaan omwille van algemene zeer ver doorgedreven slijtage aan meerdere onderdelen.
Re: Besparen door goedkoper tanken
Hier zegt de faktuur wat de pompprijs was en wat ik daarmee gewonnen heb op de maximumprijs.J Lawieck schreef:Op de laatste afrekening staat:
off. prijs: 1,517
pompprijs: 1,374
Verschil = 0,143.
Volgens jou zou ik dan meer betalen dan de pompprijs ...
Nee, van die pompprijs gaat nog eens de persoonlijke korting af.
Ik zie wel dat die persoonlijke korting aangepast is: ipv 0,013euro/liter is het momenteel 0,010euro/liter. Geen idee wanneer dit veranderd is, 't is dan ook 'mijn' kaart niet![]()
@haelewyn: dats is hier al de goedkoopste, volgens http://www.brandstofprijzen.be/" onclick="window.open(this.href);return false;, die persoonlijke korting gaat daar dan nog eens vanaf.
De pompprijs wordt vaak, doch niet altijd, verminderd met een korting die in mijn geval een halve cent per liter was in april en helemaal niets in mei 2015. Niet iedereen krijgt misschien dezelfde voorwaarden ?
Hoeveelheid- LIT 20,57
Off. Prijs 1,297 €
Pompprijs 1,142 €
Bedrag incl. 23,49
Persoonlijke korting € 0,10
Bedrag te betalen€ 23,39 €
Dat is hier ook vaak de goedkoopste. Maar soms verandert hun eigen pompprijs al eens te laat.
Al bij al is DATS hier meestal de beste keuze, zij het voor mij dat ik er soms niet in de buurt kom. Een ritje van 17 km doen om bij Dats te gaan tanken is ook meestal niet winstgevend.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Besparen door goedkoper tanken
Worden die niet periodiek gecontroleerd? (geijkt?) D'er hangt toch steeds 'n rond stickertje op met het jaartal en de maand. ![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
![Roll Eyes ::)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/rolleyes.gif)
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Besparen door goedkoper tanken
Je hebt soms van die lokale garagisten die ook een pomp hebben staan. Maar je ziet dit minder en minder.J Lawieck schreef:Wat is nu eigenlijk een 'witte pomp'? Ik dacht dat Maes daar ook bij behoorde?reteiP schreef:Toen ik mijn auto kocht zij de verkoper om niet te tanken bij die "witte pompen". Ook een collega van mij had daar na 1 tankbeurt al een slechte ervaring mee (groen slijmige afzet in de brandstoffilter)
Bij de grote merken Avia, Maes, Esso... is er geen kwaliteitsverschil maar wel een groot prijsverschil. Ik tank dus meestal bij Avia en nog nooit problemen gehad.![]()
...
Behoren niet tot een keten die nationale spreiding heeft. Maes hoort daar dus niet bij.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Besparen door goedkoper tanken
Ijken : stel je de winkel achter de hoek voor in 1940. Zij moesten jaarlijks hun gewichten laten ijken en dan werd er een soort stempel in gebrand die bevestigde dat het ok was om met die gewichten dingen te verkopen.Spruitekop schreef:Worden die niet periodiek gecontroleerd? (geijkt?) D'er hangt toch steeds 'n rond stickertje op met het jaartal en de maand.
Het ijken bevestigt enkel dat de afleverhoeveelheid juist is of binnen de toegelaten afwijkingen.
Dat een liter op de pomp dus niet gelijk is aan 0.965 liter in realiteit.
Het zegt niets over de kwaliteit van de brandstof zelf.
Er zouden, volgens wat ik lees, wel stalen worden genomen door het Ministerie van economische zaken. Op welke plaats in de distributieketen die worden genomen is me niet duidelijk. Ook niet wat de eisen zijn waaraan de brandstof moet voldoen om door hen te worden goedgekeurd.
Er is bij benzine bv het octaangetal.. Bij Diesel is er cetaan. Waarschijnlijk is er ook wel iets in de eisen terug te vinden over milieu-aspecten van brandstof. Maar ik ben maar aan het gissen nu.
Het is niet gezegd dat er altijd wordt gecontroleerd op vervuiling en dat die vervuiling altijd aanwezig is in het staal (bv tank van het benzinestation is vol of zo goed als leeg).
-
- Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 27 jul 2015
Re: Besparen door goedkoper tanken
Daar waar er een concentratie van benzinesations is, is de brandstof meestal het goedkoopste. Meestal aan de uitvalswegen van de grote steden. Hoe verder je naar de buiten trekt, hoe duurder de naft. Je mag ook niet de ene keer eurosuper 95 tanken en daarna de duurdere 98. Van in het begin dus steeds hetzelfde type benzine, wat bij hedendaagse auto's altijd euro 95 is.
Re: Besparen door goedkoper tanken
Mijn kozijn doet als job staalnames van ruwe olie in de Antwerpse haven.haelewyn schreef:Ijken : stel je de winkel achter de hoek voor in 1940. Zij moesten jaarlijks hun gewichten laten ijken en dan werd er een soort stempel in gebrand die bevestigde dat het ok was om met die gewichten dingen te verkopen.Spruitekop schreef:Worden die niet periodiek gecontroleerd? (geijkt?) D'er hangt toch steeds 'n rond stickertje op met het jaartal en de maand.
Het ijken bevestigt enkel dat de afleverhoeveelheid juist is of binnen de toegelaten afwijkingen.
Dat een liter op de pomp dus niet gelijk is aan 0.965 liter in realiteit.
Het zegt niets over de kwaliteit van de brandstof zelf.
Er zouden, volgens wat ik lees, wel stalen worden genomen door het Ministerie van economische zaken. Op welke plaats in de distributieketen die worden genomen is me niet duidelijk. Ook niet wat de eisen zijn waaraan de brandstof moet voldoen om door hen te worden goedgekeurd.
Er is bij benzine bv het octaangetal.. Bij Diesel is er cetaan. Waarschijnlijk is er ook wel iets in de eisen terug te vinden over milieu-aspecten van brandstof. Maar ik ben maar aan het gissen nu.
Het is niet gezegd dat er altijd wordt gecontroleerd op vervuiling en dat die vervuiling altijd aanwezig is in het staal (bv tank van het benzinestation is vol of zo goed als leeg).
Hij heeft daarover wel al eens zitten vertellen hoe dat dan in zijn werk gaat voor bijvoorbeeld het zwavelgehalte (dat bijvoorbeeld fictief max 200 ppm mag zijn).
Als er een lading olie binnenkomt van hoge kwaliteit heeft deze misschien maar 10 ppm zwavel.
Bij een slechte lading als men dan 1000 ppm zwavel meet is deze in die vorm niet geschikt en koopt men die goedkoper, maar men mengt die olie dan met "kwalitatieve" olie van 10 ppm zodat men olie heeft van 195 ppm. Zo komt de lagere kwaliteit via menging mee in het systeem en zit de typische olie in de buurt van de wettelijke grenswaardes.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Besparen door goedkoper tanken
Klopt, en ook het 'thuisfront' van de verdeler zorgt voor kortingen, die wil daar 'oorlog' voeren om het de andere stations moeilijk te maken.MeneerMarleen schreef:Daar waar er een concentratie van benzinesations is, is de brandstof meestal het goedkoopste. Meestal aan de uitvalswegen van de grote steden. Hoe verder je naar de buiten trekt, hoe duurder de naft. Je mag ook niet de ene keer eurosuper 95 tanken en daarna de duurdere 98. Van in het begin dus steeds hetzelfde type benzine, wat bij hedendaagse auto's altijd euro 95 is.
We zien dat bvb. met Avia in de regio Temse, Maes regio Mechelen, Pollet in regio Herentals, G&v in de regio West-Vlaanderen, ...
Waar je op snijpunten van bepaalde leveranciers hun regio's zit en d'er zijn 'n paar tankstations is het soms een echte prijzenoorlog.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Besparen door goedkoper tanken
Onlangs gaan tanken bij "gabriels". Mijn tank stond in het rood (lichtje brande) maar nog niet ver in het rood (dan begint het te knipperen).
Ik kon zowaar 45 liter tanken. Nog nooit gehad (meestal tank ik bij Q8). Als de tank in het rood staat, kan ik daar hoogstens 43 l tanken, meestal maar 41/42. maar 45 nog nooit gehaald, zelfs niet als lampje al knipperde (terwijl het nu nog niet knipperde).
Ik vermoed dan ook dat ik voor een aangerekende liter, niet effectief een liter heb gekregen, maar ietsje minder. Dus de aangerekende 45 liter zal dan eerder effectief 43 liter zijn ofzo. Dan schiet je natuurlijk niet veel op met bij een goedkoop station te tanken.![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
Ik kon zowaar 45 liter tanken. Nog nooit gehad (meestal tank ik bij Q8). Als de tank in het rood staat, kan ik daar hoogstens 43 l tanken, meestal maar 41/42. maar 45 nog nooit gehaald, zelfs niet als lampje al knipperde (terwijl het nu nog niet knipperde).
Ik vermoed dan ook dat ik voor een aangerekende liter, niet effectief een liter heb gekregen, maar ietsje minder. Dus de aangerekende 45 liter zal dan eerder effectief 43 liter zijn ofzo. Dan schiet je natuurlijk niet veel op met bij een goedkoop station te tanken.
![Grin ;D](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/grin.gif)
-
- Sr. Member
- Berichten: 309
- Lid geworden op: 30 jan 2010
- Contacteer:
Re: Besparen door goedkoper tanken
@Lanius
En ook al meegemaakt bij sommige prijszetters : de benzine of de diesel in die pompen loopt niet normaal vloeiend. Als je het handvat indrukt, sputtert het dat dit niet normaal is, alsof er de helft lucht tussen zit.
En ook al meegemaakt bij sommige prijszetters : de benzine of de diesel in die pompen loopt niet normaal vloeiend. Als je het handvat indrukt, sputtert het dat dit niet normaal is, alsof er de helft lucht tussen zit.