Lotus Bakeries
TIP
Re: Lotus Bakeries
Als de groei stokt kan dit aandeel heel diep vallen.
Wel akkoord dat het management kwaliteit is, maar ik beleg niet met zo'n grote financiële risico's.
Wel akkoord dat het management kwaliteit is, maar ik beleg niet met zo'n grote financiële risico's.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
reteiP schreef:Als de groei stokt kan dit aandeel heel diep vallen.
Er zijn geen grote financiële risico's. Misschien is het management met hun doelgerichte marketing-strategie kwaliteit, maar dat zijn de producten nog veel meer.
De groei is voor jaren verzekerd. Europa, VS, Japan, China etc.
Het feit dat het management voor eigen rekening geregeld bijkoopt, bewijst dit.
Je neemt altijd een risico als je een hoge premie betaalt voor groei.
Hoge premie? De hoge jaarlijkse groei is verzekerd.jens_dev schreef:Je neemt altijd een risico als je een hoge premie betaalt voor groei.
Ik lig daar niet wakker van.
Heb reeds 50% winst en daar komt elk jaar bij.
Niet verliefd maar 'k hou van de beurspareltjes als Lotus, CFE, Van de Velde, Kinepolis, Melexis, Exmar, Ageas, KBC, Sofina, Brederode, Bois Sauvage, Econocom, etc.jens_dev schreef:Niet goedkoop is een understatement (: Zolang ze geen enkele misstap begaan, mag je op beide oren slapen.
Verliefd?Zeus schreef:850 EURO of 1000 EURO of 1200 EURO zien we nooit meer.
Dat kan wel zijn dat we nooit meer naar de intrinsieke waarde terugkeren. Dat kan wel zijn dat LOTB nog flink doorstijgt, maar net als jij weet ik dat niet zeker.Zeus schreef:Niet goedkoop maar topkwaliteit.Inversor schreef:
Lotus Bakeries is een zeer goed bedrijf. Daar zijn we het over eens.
Ik vrees wel dat het enkel een beurspareltje is voor wie het in portefeuille heeft. Het staat simpelweg veel te duur. Ik zou er hooguit €850 voor geven op dit ogenblik.
850 EURO of 1000 EURO of 1200 EURO zien we nooit meer.
LB groeit elk jaar met rasse schreden.
Topbelegging voor jaren.
Laat ons eens aannemen dat de faire waarde die ik berekend heb correct is. Laat ons ook eens aannemen dat Lotus nog flink zal groeien. Ik wil gerust een hoog percentage nemen, laat ons zeggen 15%. Laat ons ook aannemen dat mettertijd (pakweg 5 jaar) de marktprijs zal uitkomen op de faire waarde dan, €1709. Als je die vandaag koopt aan €1320, mag je hopen op een rendement van 5,3%. Dat noem ik geen topbelegging. Dat zou het wel zijn als je die pakweg een jaar geleden had gekocht aan €850 (we nemen aan dat iedereen tevreden is met 12%?).
Misschien zal de markt heel anders reageren en schiet LOTB door naar €3000 binnen 5 jaar, maar dat is eerder speculeren.
Bovendien vind ik het verschrikkelijk dat Lotus eigen aandelen inkoopt op dit ogenblik. Door dit aan een te hoge prijs te doen, wordt werkelijk aandeelhouderswaarde vernietigt. Waarom doet men dit eigenlijk?
@Inverser,Inversor schreef:
Dat kan wel zijn dat we nooit meer naar de intrinsieke waarde terugkeren. Dat kan wel zijn dat LOTB nog flink doorstijgt, maar net als jij weet ik dat niet zeker.
Laat ons eens aannemen dat de faire waarde die ik berekend heb correct is. Laat ons ook eens aannemen dat Lotus nog flink zal groeien. Ik wil gerust een hoog percentage nemen, laat ons zeggen 15%. Laat ons ook aannemen dat mettertijd (pakweg 5 jaar) de marktprijs zal uitkomen op de faire waarde dan, €1709. Als je die vandaag koopt aan €1320, mag je hopen op een rendement van 5,3%. Dat noem ik geen topbelegging. Dat zou het wel zijn als je die pakweg een jaar geleden had gekocht aan €850 (we nemen aan dat iedereen tevreden is met 12%?).
Misschien zal de markt heel anders reageren en schiet LOTB door naar €3000 binnen 5 jaar, maar dat is eerder speculeren.
Bovendien vind ik het verschrikkelijk dat Lotus eigen aandelen inkoopt op dit ogenblik. Door dit aan een te hoge prijs te doen, wordt werkelijk aandeelhouderswaarde vernietigt. Waarom doet men dit eigenlijk?
'k verwacht veel meer dan een jaarlijkse stijging van 5,3%.
Eerder in de grootorder van 15%.
Top van LB kopen eigen aandelen in omdat ze geloven in hun bedrijf.
Daar is niets mis mee. Het bewijst dat ook zij geloven in de toekomst en het groeipotentieel van hun bedrijf. Net als mezelf.
Ze doen dat maar bij mondjesmaat. Omdat zij ook niet willen dat de koers te fors stijgt. Ook zij willen zo laag mogelijk kopen.
Ik koop graag aandelen waar management meezit in het kapitaal van het bedrijf. Dat geeft vertrouwen.
Inversor heeft het over de inkopen van eigen aandelen door Lotus zelf, niet de persoonlijke aankopen door het mgmt. En een bedrijf dat eigen, overgewaardeerde aandelen inkoopt vernietigt altijd aandeelhouderswaarde.
Lotus is niet overgewaardeerd. Lotus is correct gewaardeerd.jens_dev schreef:Inversor heeft het over de inkopen van eigen aandelen door Lotus zelf, niet de persoonlijke aankopen door het mgmt. En een bedrijf dat eigen, overgewaardeerde aandelen inkoopt vernietigt altijd aandeelhouderswaarde.
Volg Lotus maar en volgend jaar na de jaarcijfers staan we gevoelig hoger.
@Zeus daar ben je wel verkeerd in. Ze staan (te) duur. Maar dat is ook gerechtvaardigd omdat ze het elke keer waar maken. Ik ken geen enkel aandeel met zo een grafiek als Lotus,alleen maar in stijgende lijn.Maar als er eens iets misgaat...dan kan het hard naar beneden gaan.Misschien gaat er volgende jaar iets mis of misschien wel nooit.
Of je het risico wilt nemen moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Of je het risico wilt nemen moet iedereen voor zichzelf uitmaken.
Op basis van DCF is Lotus overgewaardeerd. Op basis van de gemiddelde K/W is Lotus overgewaardeerd. Op basis van de formule van Graham is Lotus overgewaardeerd. Ik ga zelfs niet beginnen op basis van de NCAV. De enige waardering die ik min of meer in de buurt van €1325 krijg, is op basis van de formule van Graham mét een onrealistische groeiverwachting van 2014 (jaarlijks ipv op lange termijn) van 19,48%.Zeus schreef:Lotus is niet overgewaardeerd. Lotus is correct gewaardeerd.jens_dev schreef:Inversor heeft het over de inkopen van eigen aandelen door Lotus zelf, niet de persoonlijke aankopen door het mgmt. En een bedrijf dat eigen, overgewaardeerde aandelen inkoopt vernietigt altijd aandeelhouderswaarde.
Volg Lotus maar en volgend jaar na de jaarcijfers staan we gevoelig hoger.
Dus ik vraag mij af hoe je er toe komt dat Lotus correct gewaardeerd is. Dat kan zijn he, maar ik zie het niet.
@Inverser,Inversor schreef:
Op basis van DCF is Lotus overgewaardeerd. Op basis van de gemiddelde K/W is Lotus overgewaardeerd. Op basis van de formule van Graham is Lotus overgewaardeerd. Ik ga zelfs niet beginnen op basis van de NCAV. De enige waardering die ik min of meer in de buurt van €1325 krijg, is op basis van de formule van Graham mét een onrealistische groeiverwachting van 2014 (jaarlijks ipv op lange termijn) van 19,48%.
Dus ik vraag mij af hoe je er toe komt dat Lotus correct gewaardeerd is. Dat kan zijn he, maar ik zie het niet.
Lotus heeft een exponentiële groei en een exponentiële koersexplosie achter de rug. Die exponentiële groei wereldwijd en de exponentiële koersexplosie zal gewoon verdergaan. Hand in hand. Laat iedereen maar zeggen dat het duur is. Kwaliteit heeft altijd een prijs. Lotus Bakeries verovert de wereld met zijn koekjes, gebakjes, speculoospasta en zijn Dinosauruskinderkoeken en is een wereldspeler in wording. M'n Lotus Bakeries krijgt niemand. De hoge groeiratio van LB bevestigt de huidige koers. Mijn adagio voor LB blijft "buy the dips", maar iedereen z'n mening natuurlijk.
Mijn mening is dat Lotus een prima bedrijf is. En dat ik je overschot van gelijk geef als je nu Lotus in portefeuille hebt, om dit zo te houden. Na een eventuele correctie zal dat nog altijd een prima investering blijken. Maar om nu te gaan kopen? Exponentiële groei kan niet worden volgehouden, dat hebben we onszelf al wijsgemaakt in 1999.Zeus schreef:
@Inverser,
Lotus heeft een exponentiële groei en een exponentiële koersexplosie achter de rug. Die exponentiële groei wereldwijd en de exponentiële koersexplosie zal gewoon verdergaan. Hand in hand. Laat iedereen maar zeggen dat het duur is. Kwaliteit heeft altijd een prijs. Lotus Bakeries verovert de wereld met zijn koekjes, gebakjes, speculoospasta en zijn Dinosauruskinderkoeken en is een wereldspeler in wording. M'n Lotus Bakeries krijgt niemand. De hoge groeiratio van LB bevestigt de huidige koers. Mijn adagio voor LB blijft "buy the dips", maar iedereen z'n mening natuurlijk.
Ik begrijp het wel: in 2008 heeft het de crisis glansrijk doorstaan en men waant het aandeel onsterfelijk. Klein verschilletje: in 2007 stond de K/W 7,3 en was het aandeel zwaar ondergewaardeerd. Hoe denk je dat de markt nu gaat reageren bij de minste macro-economische schok? Ja, zelfs rekening houdend met dat dit een defensief bedrijf is?
Inversor schreef: Mijn mening is dat Lotus een prima bedrijf is. En dat ik je overschot van gelijk geef als je nu Lotus in portefeuille hebt, om dit zo te houden. Na een eventuele correctie zal dat nog altijd een prima investering blijken. Maar om nu te gaan kopen? Exponentiële groei kan niet worden volgehouden, dat hebben we onszelf al wijsgemaakt in 1999.
Ik begrijp het wel: in 2008 heeft het de crisis glansrijk doorstaan en men waant het aandeel onsterfelijk. Klein verschilletje: in 2007 stond de K/W 7,3 en was het aandeel zwaar ondergewaardeerd. Hoe denk je dat de markt nu gaat reageren bij de minste macro-economische schok? Ja, zelfs rekening houdend met dat dit een defensief bedrijf is?
@Inversor,
Lotus Bakeries heeft diverse groeimarkten als daar zijn Europa, USA, Japan, China etc.
Groeiritme is bijzonder hoog en potentieel GIGANTISCH.
'k Zie nog jaren enorme groei in mature markten (vooral Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland) als nieuwe markten (USA. Japan, China Zuid-Korea, etc.).
Wij spreken elkaar nog. 'k zeg "buy the dips".
Management heeft niet voor niets een vennootschap opgericht om hun bonusaandelen en hun recente aankopen in te deponeren.
Waarschijnlijk vind jij Kinepolis, AB Inbev, Van de Velde, CFE, Fagron, Melexis, Resilux, Tessenderlo ook te duur.
Ik echter niet. Ook hier geldt mijn adagio "buy the dips". In mijn portfolio vertaalt zich dit in "stevig houden".
Zat LHSP ook niet in de USA en Korea?Zeus schreef: @Inversor,
Lotus Bakeries heeft diverse groeimarkten als daar zijn Europa, USA, Japan, China etc.
'k Zie nog jaren enorme groei in mature markten (vooral Duitsland, Groot-Brittannië, Frankrijk en Nederland) als nieuwe markten (USA. Japan, China Zuid-Korea, etc.).
Inderdaad, we spreken elkaar nog. Ik ga zelfs eens een gokje wagen en voorspel dat de koers rond 1 augustus 2020 tussen de €1700 en €1900 zal zitten. Dat wil niet zeggen dat Lotus die waarde al niet eerder zal bereiken, maar een correctie zal zich opdringen.Wij spreken elkaar nog. 'k zeg "buy the dips".
Kan ook fiscale redenen hebbenManagement heeft niet voor niets een vennootschap opgericht om hun bonusaandelen en hun recente aankopen in te deponeren.
Ik vrees dat ik over al deze aandelen geen mening heb. Dat is ook niet on topic.Waarschijnlijk vind jij Kinepolis, AB Inbev, Van de Velde, CFE, Fagron, Melexis, Resilux, Tessenderlo ook te duur.
Iemand met een strategie en discipline is altijd goed. Dat vertaalt zich op termijn altijd in goede rendementen.Ik echter niet. Ook hier geldt mijn adagio "buy the dips". In mijn portfolio vertaalt zich dit in "stevig houden".
Je beseft toch als een bedrijf meerdere jaren na mekaar een k/w van +25/30 blijft aanhouden, wat er dan op een bepaald moment zal gebeuren? Vraag is in hoeverre veel grote fondsbeheerders Lotus in port hebben, want die laten zich vooral leiden door de fundamentele analyse wat betekent dat het lang aanhouden van een te hoge k/w gevolgd wordt door een (meestal sterke) correctie. Laat je dus vooral niet leiden door locaal sentiment.Zeus schreef:@Inversor,Inversor schreef: Mijn mening is dat Lotus een prima bedrijf is. En dat ik je overschot van gelijk geef als je nu Lotus in portefeuille hebt, om dit zo te houden. Na een eventuele correctie zal dat nog altijd een prima investering blijken. Maar om nu te gaan kopen? Exponentiële groei kan niet worden volgehouden, dat hebben we onszelf al wijsgemaakt in 1999.
Wij spreken elkaar nog. 'k zeg "buy the dips".
Management heeft niet voor niets een vennootschap opgericht om hun bonusaandelen en hun recente aankopen in te deponeren.
Waarschijnlijk vind jij Kinepolis, AB Inbev, Van de Velde, CFE, Fagron, Melexis, Resilux, Tessenderlo ook te duur.
Ik echter niet. Ook hier geldt mijn adagio "buy the dips". In mijn portfolio vertaalt zich dit in "stevig houden".
Voor alle duidelijkheid, als Lotus vrij vlug zijn winst kan verdubbelen is er niks aan de hand, want dan gaat die k/w terug naar rond de 15 wat normaal is, vraag is of dat realistisch is?