Indexbeleggen met ETFs en DeGiro
TIP
Re: Indexbeleggen met ETFs en DeGiro
Heb zelf een custody account. Volgens hun tarieven wordt er dan inderdaad iets afgehouden bij een dividenduitkering, maar in de praktijk is dit bij mij nog niet gebeurd.
is het aanbod van trackers bij DeGiro ook voldoende groot?jens_dev schreef:Heb zelf een custody account.
Hier in Binck worden sommige trackers aangeduid als 'tracker' (meestal de Europese). Trackers uit de VS zijn vaak enkel beschikbaar als 'aandeel'. Juist dezelfde naam, gewoon andere categorie in de Binck software... Is er praktisch dan een verschil?
Ook het iShares Core MSCI World UCITS ETF (http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P0000MLIH" onclick="window.open(this.href);return false;) is verkrijgbaar bij DeGiro en behoort tot hun gratis kernselectie. Dit fonds herbelegt dividenden automatisch (= geen roerende voorheffing op dividenden). Bij kapitalisatie is er geen dividend en dus ook geen voorheffing. Ook de Belgische blogger van No More Waffles (http://www.nomorewaffles.com/portfolio/" onclick="window.open(this.href);return false;) verkiest dit fonds waarschijnlijk omwille van dezelfde reden.
Het Vanguard FTSE All-World fonds is minder interessant omdat het dividenden distribueert (= roerende voorheffing van 25%). Ik dacht juist dat die fondsen in Ierland zitten omdat ze daar 0% van je dividendinkomsten afhouden, zodat je voor distribuerende fondsen dus enkel in Belgie belastingen betaalt op uitgekeerde dividenden (25%) en dus dubbele belasting voorkomt.
Het iShares Core MSCI World UCITS ETF is dus volgens mij de beste keuze van de twee.
Het Vanguard FTSE All-World fonds is minder interessant omdat het dividenden distribueert (= roerende voorheffing van 25%). Ik dacht juist dat die fondsen in Ierland zitten omdat ze daar 0% van je dividendinkomsten afhouden, zodat je voor distribuerende fondsen dus enkel in Belgie belastingen betaalt op uitgekeerde dividenden (25%) en dus dubbele belasting voorkomt.
Het iShares Core MSCI World UCITS ETF is dus volgens mij de beste keuze van de twee.
Ik spendeerde vandaag enige tijd op zoek naar enkele fondsen voor een "set and forget" portefeuille in DeGiro.
Ik kwam tot volgende 3 fondsen:
vanguard total world (vt)
vanguard total bond (bnd)
vanguard all world ex-us
Maar na wat verder lezen zie ik dus dat je bij DeGiro 1 euro + 3% van het dividend moet laten vallen. Als ik dus met kleine bedragen maandelijks instap, verlies ik teveel geld in de eerste jaren. Beetje zonde.
Nu moet ik dus weer op zoek naar een andere portefeuille (en fondsen) die:
- kapitalisatie hebben
- lage kosten
- wereldwijde spreiding (emering, US en EURO)
- zowel bonds en aandelen
- maximum 2 a 3 fondsen
Die hierboven ( iShares Core MSCI World UCITS ETF) is alvast een mooie, maar dekt helemaal niet voldoende (te weinig non-us en geen emerging).
Suggesties altijd welkom.
//Edit:
Als ik nu wat vlotter zou kunnen zoeken door die gratis lijst...
Zou makkelijk zijn als ik ze kan sorteren op TER en acc/dist.
vanguard all world ex-us
Maar na wat verder lezen zie ik dus dat je bij DeGiro 1 euro + 3% van het dividend moet laten vallen. Als ik dus met kleine bedragen maandelijks instap, verlies ik teveel geld in de eerste jaren. Beetje zonde.
- kapitalisatie hebben
- lage kosten
- maximum 2 a 3 fondsen
Die hierboven ( iShares Core MSCI World UCITS ETF) is alvast een mooie, maar dekt helemaal niet voldoende (te weinig non-us en geen emerging).
//Edit:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
hansv schreef:Ik spendeerde vandaag enige tijd op zoek naar enkele fondsen voor een "set and forget" portefeuille in DeGiro.
vanguard all world ex-us
- kapitalisatie hebben
- lage kosten
- maximum 2 a 3 fondsen
//Edit:
een alternatief vooe wereldwijd aandelen zou deze kunnen zijn ( vergeijkbaar aan Vanguard all World, maar geen dividend wel hoger TER 0,45 vs 0,30)
Lyxor ETF MSCI All Country World ETF (FR0011079466)
Als je telkens de accumulating (kapitalisatie) versie kiest, heb je toch geen last van de kosten rond dividenden? Want die worden herbelegdhansv schreef:Ik spendeerde vandaag enige tijd op zoek naar enkele fondsen voor een "set and forget" portefeuille in DeGiro.
vanguard all world ex-us
Maar na wat verder lezen zie ik dus dat je bij DeGiro 1 euro + 3% van het dividend moet laten vallen. Als ik dus met kleine bedragen maandelijks instap, verlies ik teveel geld in de eerste jaren. Beetje zonde..
Het is de onderliggende valuta waarin het fonds belegt die telt, de notering waarin je het aankoopt maakt eigenlijk weinig uit.AMA schreef:Is het niet interessanter dit fonds in dollar te kopen ?
Hoe gebeurt dit accumuleren bij DeGiro? Ik vroeg hoe ik dit ging kunnen zien dat er niet-uitbetaalde dividend geherinvesteerd is en ik kreeg volgend antwoord :netwerken schreef:Als je telkens de accumulating (kapitalisatie) versie kiest, heb je toch geen last van de kosten rond dividenden? Want die worden herbelegdhansv schreef:Ik spendeerde vandaag enige tijd op zoek naar enkele fondsen voor een "set and forget" portefeuille in DeGiro.
vanguard all world ex-us
Maar na wat verder lezen zie ik dus dat je bij DeGiro 1 euro + 3% van het dividend moet laten vallen. Als ik dus met kleine bedragen maandelijks instap, verlies ik teveel geld in de eerste jaren. Beetje zonde..
Bij DEGIRO is het op dit moment niet mogelijk om stockdividend te ontvangen. Het dividend zal u dan ook cash ontvangen op uw rekening. In de toekomst zal het mogelijk zijn om voor stockdividend te kiezen. Zodra hier meer over bekend is zult u hierover gecontacteert worden.
Is stockdividend het accumulerend effect van de dividenden wat ik bedoelde of hebben ze mijn vraag verkeerd begrepen? Het zou mij toch verbazen als ze bij een accumulerende tracker toch opeens cash dividenden gaan uitbetalen? Heb al een mailke gestuurd, maar vraag het hier ook maar even... Iemand van hier daar ervaring mee?
Het gaat trouwens ook over de ETF Ishares Core MSCI World
Er is een misverstand, die EFT is gewoon een soort aandeelkorf dat dividenden van onderliggende bedrijven automatisch hergebruikt. Daar komt je broker niet in tussen en heeft daar geen invloed op
Ik vermoedde het al. Wat impliceert dat dan juist? Dat eigenlijk de aankoopprijs van de ETF een ietsiepietsie duurder wordt ook, waardoor mijn portefeuille wat groeit evenredig met grootte van de dividenden die normaal worden uitgekeerd? Of hoe moet ik dat zien?
Ok, heel erg bedankt!
Hamvraag is natuurlijk of het in België gunstig is om (al dan niet buitenlandse) dividend-ETF's in te slaan, om het uitgekeerde dividend onmiddellijk weer in die ETF te steken : dan verlies je sowieso 25% taks op je dividend.
Dan kan het optimaler zijn een gelijkaardige ETF te kiezen die zelf kapitaliseert, maw zijn dividenden intern opnieuw investeert zonder dat die eerst via jou moet. De opgegeven ETF, ETF Ishares Core MSCI World, werkt zo.
Met dividenden wordt gewoon de koers van de ETF opgedreven (door bijkopende deelbewijzen bij te kopen).
Edit: precies niet echt een antwoord op de vraag zelf, maar distilleer maar
Carl
Dan kan het optimaler zijn een gelijkaardige ETF te kiezen die zelf kapitaliseert, maw zijn dividenden intern opnieuw investeert zonder dat die eerst via jou moet. De opgegeven ETF, ETF Ishares Core MSCI World, werkt zo.
Met dividenden wordt gewoon de koers van de ETF opgedreven (door bijkopende deelbewijzen bij te kopen).
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Boompie schreef:Hamvraag is natuurlijk of het in België gunstig is om (al dan niet buitenlandse) dividend-ETF's in te slaan, om het uitgekeerde dividend onmiddellijk weer in die ETF te steken : dan verlies je sowieso 25% taks op je dividend.
Carl
Ik denk dat het wel goed is zoals het nu gebeurt bij Deze tracker die ik gekocht heb. Deze etf kapitaliseert als ik het goed begrijp, dus hier komen geen dividenden aan te pas denk ik... Zoals ik bij u kan lezen wordt dan inderdaad bij zo een trackers op het moment van normaal uitkeren van dividend de koers wat opgedreven wat gunstig is voor de eigenaars zonder dat er taxen volgen.
Ik vind het een beetje ongemakkelijk dat ik het effect hiervan niet kan zien, maar so be it. Zou interessant zijn om zo eens een grafiekske zonder kapitalisatie te kunnen volgen en met.
Sommige trackers bestaan, net zoals 'mutual funds' (de beheerde) in beide versies : distributie en kapitalisatie; daar kan je gemakkelijk vergelijken. Bij deze zal het wat moeilijker gaan, denk ik
Nog een kleine nuance : een distributiefonds of -tracker spaart zijn dividenden op om die op regelmatige (M/Q/Y) basis uit te keren. Een kapitalisatietracker wacht niet om de dividenden opnieuw te investeren : aangezien de vele bedrijven/obligaties op zeer veel verschillende tijdstippen dividenden uitkeren, wordt dat geld nagenoeg direct weer in uitbreiding gestoken. Da's dus een bijna-continu proces waardoor je geen plotse sprongen gaat zien.
Carl
Nog een kleine nuance : een distributiefonds of -tracker spaart zijn dividenden op om die op regelmatige (M/Q/Y) basis uit te keren. Een kapitalisatietracker wacht niet om de dividenden opnieuw te investeren : aangezien de vele bedrijven/obligaties op zeer veel verschillende tijdstippen dividenden uitkeren, wordt dat geld nagenoeg direct weer in uitbreiding gestoken. Da's dus een bijna-continu proces waardoor je geen plotse sprongen gaat zien.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.