Fondsen
Re: Fondsen
Absoluut, maar beiden gelden nooit op het hele fonds, he... Je zal bv. nooit meerwaardetaks betalen op het aandelengedeelte van een "gemengd fonds".Afrodiziak schreef:Geloof me vrij. De situatie EN beurstaks EN meerwaardetaks doet zich in een vrij groot aantal gevallen voor.
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Mijn visie op financieel bewustzijn en inzichten voor wie overweegt te gaan beleggen lees je in m'n online boek: derustigebelegger.be
Dus in jouw scenario ga je 10-15 individuele aandelen aanschaffen, telkens in één keer aangekocht, voor een totaal van 100-150.000 euro.Leemans-broertje schreef:@Boompie
Binck: voor een aankoop van aandelen in Brussel ten belope van 10.000 euro, verkoop na 3 jaar:
- aankoop: 14,75 euro = 0,15 % + 0,27 % taksen = 0,42 %
- verkoop: idem
- totaal: 0,84 %
Idem voor een beursgenoteerd fonds, TER van 2%
- aankoop: 14,75 euro = 0,15 % + 1,32 % taksen = 1,47 %
- TER over 3 jaar : 6 %
- verkoop: 14,75 euro = 0,15 % + 1,32 % taksen = 1,47 %
- totaal: 8,94 %
Wat verkiest u ?
Dan verkies ik toch de betere spreiding in allocatie én in tijd hoor, al komt die tegen een meerprijs. Jouw scenario (laat ons aannemen dat de berekening juist was) gaat ook uit van 100% buy & hold.
Ieder natuurlijk het zijne... !
Edit : een "beursgenoteerd fonds met een TER van 2%" -> wat begrijp je onder "beursgenoteerd fonds" ? Want zoals ik dit interpreteer, is 2% wel extreem duur hoor
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Carl
Rustige belegger: voornamelijk wijd gespreide fondsen, holdings en ETF's, buy & hold.
@Boompie
greetz
jempie25
Betaal je op 115 usd of op 15 usd 1.32 %?BV. Je koopt op 01/01/2015 een aandelenfonds waarvan de 'koers' (Net Asset Value) $100 bedraagt. Na een jaar, 01/01/2016, staat deze 'koers' op $115.
Je verkoopt. Dan betaal je op die $115 gewoon 1,32% beurstaks en de rest is voor jou. Op dividenden betaal je 25%.
Voor obligatiefondsen betaal je 25% RV op de "winst" en dividenden.
greetz
jempie25
Op de hele som (en enkel bij verkoop; niet bij aankoop).jempi25 schreef:Betaal je op 115 usd of op 15 usd 1.32 %?
greetz
jempie25
Je merkt dan ook op dat dit even goed van toepassing is op fondsen die je tegen verlies verkoopt... Dat heeft vadertje Staat weer goed bekeken
![Wink ;)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/wink.gif)
Carl
-
- VIP member
- Contacteer:
@Boompie
- 'Beursgenoteerd fonds': Binck rekent meer kosten aan voor niet-beursgenoteerde fondsen.
Zie https://www.binck.be/lage_tarieven/fondsen" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bedrag en regelmaat van handelen: dit was enkel een voorbeeld. Heb zelf +-20 aandelen (cfr Zeezout). Kleinere aankopen vallen in verhouding idd duurder uit maar toch niet catastrofaal duurder ...
- TER: mijn Aziatische fondsen naderen toch dit %; wat betreft de opm van Afrodiziak: iedereen moet idd leven, maar moet jij daarom dat fondshuis en hun beheerders in leven houden of steek je die TER liever in eigen zak ?
- In het algemeen: afzonderlijke aandelen geven me een grote vrijheid om dadelijk op gebeurtenissen in te spelen, tegen een koers die ik ken. Bij fondsen zal ik wel 2 maal nadenken vooraleer te (ver)kopen. Daarom voor mij enkel fondsen voor verre landen.
- 'Beursgenoteerd fonds': Binck rekent meer kosten aan voor niet-beursgenoteerde fondsen.
Zie https://www.binck.be/lage_tarieven/fondsen" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bedrag en regelmaat van handelen: dit was enkel een voorbeeld. Heb zelf +-20 aandelen (cfr Zeezout). Kleinere aankopen vallen in verhouding idd duurder uit maar toch niet catastrofaal duurder ...
- TER: mijn Aziatische fondsen naderen toch dit %; wat betreft de opm van Afrodiziak: iedereen moet idd leven, maar moet jij daarom dat fondshuis en hun beheerders in leven houden of steek je die TER liever in eigen zak ?
- In het algemeen: afzonderlijke aandelen geven me een grote vrijheid om dadelijk op gebeurtenissen in te spelen, tegen een koers die ik ken. Bij fondsen zal ik wel 2 maal nadenken vooraleer te (ver)kopen. Daarom voor mij enkel fondsen voor verre landen.
Akkoord, Leemans-broertje, wie goed op de hoogte is van beleggen, zal (mits nog steeds een goeie dosis geluk!) mogelijks aan een lagere kost zijn rendement op die manier kunnen behalen.
Draait het echter verkeerd uit met één van de aandelen in portefeuille, dan valt die winst -en meer- in het water.
Aan beginnende beleggers (en ik denk dat de vraagsteller daar, met alle respect, ook onder valt), is mijn enig advies : spreid, spreid, en spreid nog meer.
Adviseren in enkele individuele aandelen te gaan, zal ik nooit doen. Ook al komt dat goedkoper uit. Er zijn al genoeg ongelukken mee gebeurd.
Carl
Draait het echter verkeerd uit met één van de aandelen in portefeuille, dan valt die winst -en meer- in het water.
Aan beginnende beleggers (en ik denk dat de vraagsteller daar, met alle respect, ook onder valt), is mijn enig advies : spreid, spreid, en spreid nog meer.
Adviseren in enkele individuele aandelen te gaan, zal ik nooit doen. Ook al komt dat goedkoper uit. Er zijn al genoeg ongelukken mee gebeurd.
Carl
@leemans : je moet dom zijn om bij binckbank een fonds te kopen. Bij andere internetbanken betaalt men geen 14,75 euro kosten bij aankoop of verkoop.
-
- VIP member
- Contacteer:
'Geen centen maar PROcenten' (wie zei dat alweer ?)luc1961 schreef:@leemans : je moet dom zijn om bij binckbank een fonds te kopen. Bij andere internetbanken betaalt men geen 14,75 euro kosten bij aankoop of verkoop.
Dito. Maar niet makkelijk bij bvb een World Mining Fund gekocht in 2007...Yaris schreef:Mijn strategie is een fonds nooit te verkopen met verlies. Hou het bij want het zal ooit wel weer stijgen.
![Smiley :)](https://www.spaargids.be/forum/images/smilies/smiley.gif)
Er is ook een groot verschil tussen iets kopen en er voor de rest niks mee te doen en af te wachten tot er ook een mooie winst is waardoor je kan verkopen of kopen en ook bij te kopen als iets gaat zakken, kwestie van de aankoopprijs wat te doen dalen
Op 8 september 2014 heb ik de volgende fondsen gekocht.Dit zijn allemaal fondsen met een jaarlijkse couponbetaling.Tot op heden 2 sept. heb ik slechts van één fonds een couponbetaling ontvangen nl.LU0184630837 AWF GI H YLD BD AD
Ik zoek een site waarop men de datum en prijs van de couponbetalingen van fondsen kan vinden.Ook morningstar vermeldt geen datums van couponbetalingen.Weet er iemand waar men deze gegevens kan vinden?
Dit zijn de 5 fondsen:
LU0319686076
Amundi Eq E F AUD
LU0184630837
AWF Gl H Yld Bd AD
LU1072326561
BGF Em M Bd A4D
LU0619515397
BGF Eu Eq Inc A4GD
LU0408221512
BGF Gl All A4D
Ik zoek een site waarop men de datum en prijs van de couponbetalingen van fondsen kan vinden.Ook morningstar vermeldt geen datums van couponbetalingen.Weet er iemand waar men deze gegevens kan vinden?
Dit zijn de 5 fondsen:
LU0319686076
Amundi Eq E F AUD
LU0184630837
AWF Gl H Yld Bd AD
LU1072326561
BGF Em M Bd A4D
LU0619515397
BGF Eu Eq Inc A4GD
LU0408221512
BGF Gl All A4D
http://www.trustnetoffshore.com/Factshe ... =dividends" onclick="window.open(this.href);return false;
Of, nog gemakkelijker, eens kijken wanneer je de vorige dividenden betaald kreeg (de data liggen jaar na jaar meestal niet ver uit elkaar). Staat in je rekeninguittreksels.
Je hebt deze fondsen immers op een haar na een jaar in portefeuille.
Carl
Je hebt deze fondsen immers op een haar na een jaar in portefeuille.
Carl
Bedankt lowietje, dat is wat ik zocht !!!lowietje schreef:http://www.trustnetoffshore.com/Factshe ... =dividends