BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Omdat er de laatste 2 jaar quasi geen verschil is in koersverloop (<1%) tussen de 2 types aandelen. Waarom zou dit veranderen?gpv1 schreef:Waarom denk je dat ?
Ik heb ook wat andere bedrijven met de beide aandelen hebben uitstaan bekeken, meestal blijft de spread ongeveer gelijk. Ik zou niet direct weten waarom dit bij BMW anders is.
Er zijn verschillende soorten preferred shares, allemaal met andere rechten. In geval van BMW krijg je in geval van faillissement geen voorrang op de gewone aandelen, voor zover ik begrijp.
Al bij al lijkt het me ook wel rendabeler om de preferred aandelen te kopen, maar daar gaat het nu niet direct over.
Ik kwam ook nog dit tegen, misschien interessant om snel eens diagonal door te nemen (het zijn wat oudere publicaties, dus sommige dingen zijn niet meer relevant):
http://pure.au.dk/portal/files/10730/Va ... of_BMW.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://repositorio.ucp.pt/bitstream/104 ... 0Group.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: BMW Group
Het feit dat, los van de stemrechten, de preferente aandelen geen nadelen hebben tov de gewone aandelen doet mij toch besluiten dat beide aandelen een gelijke intrinsieke waarde hebben (jaarverslag: "With the exception of voting rights, holders of shares of preferred
stock are entitled to the same rights as holders of shares of common stock.")
Die hoge spread is volgens mij dan ook volstrekt irrationeel.
Volgende tabel uit 2012 vind ik trouwens interessant: http://valueandopportunity.com/2012/02/ ... arbitrage/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oké, het klopt dat die spread al heel lang zo hoog is en dat men zich kan afvragen of de kloof ooit gedicht zal worden, dus misschien is wat betreft het opwaarts koerspotentieel van de preferente aandelen voorzichtigheid geboden.
stock are entitled to the same rights as holders of shares of common stock.")
Die hoge spread is volgens mij dan ook volstrekt irrationeel.
Volgende tabel uit 2012 vind ik trouwens interessant: http://valueandopportunity.com/2012/02/ ... arbitrage/" onclick="window.open(this.href);return false;
Oké, het klopt dat die spread al heel lang zo hoog is en dat men zich kan afvragen of de kloof ooit gedicht zal worden, dus misschien is wat betreft het opwaarts koerspotentieel van de preferente aandelen voorzichtigheid geboden.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Sinds deze ochtend deel van mijn Ter Beke's uit mijn primaire portefeuille aan het verkopen en aan het inruilen voor preferente aandelen van BMW. Gezien de stevige recessiegevoeligheid van de sector beschouw ik dit als een zeer speculatieve belegging.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
@gpv1 : Waarom gebruik je enkel de cijfers van de automotive afdeling en niet die van de volledige groep ? Ik begrijp wel dat de Financial Services anders te waarderen zijn, maar anderszijds zullen die toch ook hun eigen risico's hebben, en hun invloed op de aandeelprijs ?
Re: BMW Group
Tiger,
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord. Die twee divisies moeten apart gewaardeerd worden. Natuurlijk heeft de financieringsdivisie (= vooral leasing en kredieten) risico's, maar die vind ik moeilijk in te schatten. Info over deze divisie vind je op pg 36-37 van het jaarverslag.
"The positive trend in the global economy and a somewhat quieter period in the euro crisis enabled the risk profile relevant for the Financial Services segment’s total portfolio to improve again in 2014. Moreover, the segment’s well-established procedures for managing credit risks continued to prove their worth. At 0.50 %, the overall credit loss ratio remained at a stable, low level (2013: 0.46 %). Reflecting the generally stable conditions prevailing on international used car markets, sales prices for our pre-owned cars developed robustly. Average residual value losses incurred on the resale of our vehicles remained stable at the previous year’s level."
Je geeft eigenlijk zelf het antwoord. Die twee divisies moeten apart gewaardeerd worden. Natuurlijk heeft de financieringsdivisie (= vooral leasing en kredieten) risico's, maar die vind ik moeilijk in te schatten. Info over deze divisie vind je op pg 36-37 van het jaarverslag.
"The positive trend in the global economy and a somewhat quieter period in the euro crisis enabled the risk profile relevant for the Financial Services segment’s total portfolio to improve again in 2014. Moreover, the segment’s well-established procedures for managing credit risks continued to prove their worth. At 0.50 %, the overall credit loss ratio remained at a stable, low level (2013: 0.46 %). Reflecting the generally stable conditions prevailing on international used car markets, sales prices for our pre-owned cars developed robustly. Average residual value losses incurred on the resale of our vehicles remained stable at the previous year’s level."
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Nooit tevoren hebben de Chinezen in een maand zoveel Mercedessen gekocht als in
augustus. In tegenstelling tot zijn concurrenten BMW en Audi lijkt Mercedes geen
last te hebben van de slappere automarkt.
Het merk met de ster bracht in augustus 32.763 wagens aan de man in China, 53,1
procent meer dan een jaar eerder en een nieuw record. De strategie om lokaal te
produceren in 's werelds grootste automarkt werpt duidelijk vruchten af, zegt
het moederbedrijf Daimler in een persbericht. Vooral de GLA, een compacte SUV,
en de C-klasse berline, die allebei in China gebouwd worden, vonden gretig
kopers.
Met die sterke China-prestatie gaat Mercedes eigenlijk tegen de trend in, want
door de tragere economische groei en de immense beursvolatiliteit is de
autoverkoop er dit jaar gedaald. De andere Duitse bouwers van luxewagens, Audi
en BMW, merken dat in hun verkoop. In absolute cijfers blijven ze wel nog een
stuk voor op Mercedes, dat in China jarenlang een grote achterstand had.
Wereldwijd bracht Mercedes-Benz in augustus 139.802 wagens aan de man, een
toename met 17,6 procent in vergelijking met augustus 2014. De compacte modellen
(+35,2%) blijven scoren, terwijl de verkoop van de (vorig jaar vernieuwde)
C-klasse liefst 81,3 procent hoger schoot, berline- en breakmodel samen genomen.
De sterkste regionale groei kwam van Azië-Stille Oceaan (+34%), maar ook de
Europese markt was in goeden doen met een groei van meer dan 10 procent.
Over de eerste acht maanden ligt de totale Mercedes-verkoop nu 15,1 procent voor
op de parallelle periode van 2014. De constructeur uit Stuttgart is bezig aan
een forse inhaalbeweging tegenover zijn concurrenten. Hij heeft daartoe zijn
gamma fors uitgebreid en vernieuwd, en zet ook sterk in op de Aziatische
markten. Tegen het einde van het decennium zou Mercedes weer het grootste
premiumautomerk ter wereld willen worden, maar ook Audi heeft dat voornemen en
BMW is niet van plan zijn leiderspositie prijs te geven.
(c) Tijd Realtime
Re: BMW Group
gpv1, heb je een vergelijking gemaakt met Daimler AG (Mercedes)?
Hebben een vergelijkbare status als merk maar Mercedes heeft met de nieuwe A-klasse wel een blockbuster beet.
Ze lijken me op het eerste zicht ook aantrekkelijk gewaardeerd.
Hebben een vergelijkbare status als merk maar Mercedes heeft met de nieuwe A-klasse wel een blockbuster beet.
Ze lijken me op het eerste zicht ook aantrekkelijk gewaardeerd.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Daimler maakt in de balans en de kasstroomtabel geen opsplitsing tussen de industriële divisie en de financieringdivisie, wat het moeilijk maakt om een faire waarde te berekenen. Afgaand op de groeps-vks'en lijkt Daimler een pak duurder dan BMW.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Zie ik dat nu zo verkeerd ? Kasstroomtabel E.04 (vb p 195 in jaarraport 2014) lijkt mij wel netjes gesplitst.
Re: BMW Group
Je hebt gelijk TigerLB. Ik had Daimler verward met Volkswagen.
Ik kom uit op een faire faire (hoogst subjectief) van €55,86. Dit is gebaseerd op 21x de gemiddelde vrije kasstroom over de periode 2010-2014 + boekwaarde financieringsdivisie op 30 juni 2015.
Nu is het zo dat Daimler zelf ook cijfers geeft over de vrije kasstroom, en die liggen hoger dan de mijne, omdat zij o.a. lagere investeringsuitgaven en nog andere positieve elementen in rekening brengen. De vrije kasstromen die BMW rapporteert liggen eerder in lijn met mijn cijfers. Mijn cijfers voor Daimler zijn op dezelfde manier berekend als voor BMW, dus de vergelijkingsbasis is beter, en daaruit zien we dat Daimler tov BMW stevig overgewaardeerd is (nogmaals, dat is mijn eigen mening) en BMW fors ondergewaardeerd.
Verder zien we dat BMW het in crisisjaar 2008 veel beter deed dan Daimler, dat de omzet van BMW in de periode 2007-2014 met 40% gestegen is tov 25% bij Daimler, en dat de operationele kasstroom-marges (voor rente en belastingen) bij BMW een pak hoger liggen dan bij Daimler.
Ik kom uit op een faire faire (hoogst subjectief) van €55,86. Dit is gebaseerd op 21x de gemiddelde vrije kasstroom over de periode 2010-2014 + boekwaarde financieringsdivisie op 30 juni 2015.
Nu is het zo dat Daimler zelf ook cijfers geeft over de vrije kasstroom, en die liggen hoger dan de mijne, omdat zij o.a. lagere investeringsuitgaven en nog andere positieve elementen in rekening brengen. De vrije kasstromen die BMW rapporteert liggen eerder in lijn met mijn cijfers. Mijn cijfers voor Daimler zijn op dezelfde manier berekend als voor BMW, dus de vergelijkingsbasis is beter, en daaruit zien we dat Daimler tov BMW stevig overgewaardeerd is (nogmaals, dat is mijn eigen mening) en BMW fors ondergewaardeerd.
Verder zien we dat BMW het in crisisjaar 2008 veel beter deed dan Daimler, dat de omzet van BMW in de periode 2007-2014 met 40% gestegen is tov 25% bij Daimler, en dat de operationele kasstroom-marges (voor rente en belastingen) bij BMW een pak hoger liggen dan bij Daimler.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
zijn de gewone aandelen volgens U nog koopwaardig ?
Re: BMW Group
Ik geef geen koopadviezen meer. Ieder moet zijn eigen huiswerk maken.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Re: BMW Group
Een effect dat ook bij Samsung speelt (is daar 19% goedkoper).gpv1 schreef:Ik vermoed dat het met liquiditeit te maken heeft: minder aandelen in omloop, geen opname in indexen, minder bekend bij grote publiek,...
gpv1, je noemde Apple destijds een aandeel uit een zeer risicovolle sector. Als er één sector is waar waardebeleggers klassiek voor de neus ophalen, is het wel de auto-industrie (naast luchtvaartmaatschappijen). Waarom heb je hier toch in belegd? Per slot van rekening is een auto een commodity en hoewel BMW wel een hele schaar trouwe klanten heeft, zal er vlot geswitched worden tussen BMW, Audi, Jaguar, Infinity, Lexus,... al naargelang de condities.
Ik volg je al een tijdje en dit vind ik wel een van de grootste gokken die je genomen hebt.
Re: BMW Group
Ik heb bij de aankoop gezegd dat ik het een speculatieve belegging vind. Ik heb aandelen van Ter Beke verkocht en vond niks anders buiten BMW, op Omnicom en Baron de Ley na, dat fors ondergewaardeerd was, vandaar. Overigens heeft Bestinver, dat toch wel tot de crème de la crème van de Europese value-fondsbeheerders behoort, een behoorlijke positie in BMW.
Bovendien zijn er toch een paar pro's zoals het enorme belang van de Quandt-familie, eenvoudig te begrijpen producten, blijvende behoefte aan auto's, sterke marktposities, het gigantische potentieel in China, mooie onderwaardering, etc... En uiteindelijk is de concurrentie in het premium segment niet zo groot: de koek wordt verdeeld onder een paar merken en het ziet er niet naar uit dat daar veel verandering in gaat komen.
Ik heb niet de intentie om nog in andere risicovolle sectoren te beleggen.
Bovendien zijn er toch een paar pro's zoals het enorme belang van de Quandt-familie, eenvoudig te begrijpen producten, blijvende behoefte aan auto's, sterke marktposities, het gigantische potentieel in China, mooie onderwaardering, etc... En uiteindelijk is de concurrentie in het premium segment niet zo groot: de koek wordt verdeeld onder een paar merken en het ziet er niet naar uit dat daar veel verandering in gaat komen.
Ik heb niet de intentie om nog in andere risicovolle sectoren te beleggen.
Laatst gewijzigd door gpv1 op 8 september 2015, 19:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
-
- Full Member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
Het feit dat je niet weet waarom BMW een stevige onderwaardering heeft volgens u zegt volgens mij genoeg. Of je hebt een fout gemaakt of u model is niet echt geschikt om een autofabriek/bank te beoordelen of je weet iets dat niemand anders weet.gpv1 schreef:Vraag me af of de hele autosector zo goedkoop staat. Stevige onderwaardering bij BMW (volgens mij toch), en ook bij Renault, waarvoor ik ook al eens de cijfers bestudeerd heb: renault-t18232-15.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Of BMW koopwaardig is ? De preferred aandelen lijken interessant, maar het grote risico ligt natuurlijk bij de recessiegevoeligheid van de sector.
De grote risico's liggen juist in de financieringsbank en dat aspect negeer je te veel.
Ik snap trouwens niet hoe je kan vinden dat BMW "virtueel schulden vrij is", je kijkt enkel naar het autogedeelte en negeert de bank ofzo?