autolening of niet
TIP
Op zoek naar de laagste rente? Vergelijk alle aanbieders van kredieten
autolening of niet
Ik sta voor de aankoop van een nieuwe wagen.
Hiervoor moet ik een € 20.000 euro voorzien. Ik kan dit betalen met mijn spaargeld.
Mijn geld kan ik sparen bij bijvoorbeeld EVI aan 2.2% (na drie jaar is die 20000 - > 21.287 €)
Een lening bij BEObank kost me 1.99% (mijn wagen kost dan inclusief intresten: 20 613,60)
Ik verdien, indien de evi rentevoet zo blijf, dan € 670 door te lenen...
Eigenlijk kan ik dus beter een lening op een jaar of twee/drie aangaan en mijn spaargeld op een spaarrekening zetten voor dezelfde periode?
Of maak ik hier ergens een redeneringsfout?
Hiervoor moet ik een € 20.000 euro voorzien. Ik kan dit betalen met mijn spaargeld.
Mijn geld kan ik sparen bij bijvoorbeeld EVI aan 2.2% (na drie jaar is die 20000 - > 21.287 €)
Een lening bij BEObank kost me 1.99% (mijn wagen kost dan inclusief intresten: 20 613,60)
Ik verdien, indien de evi rentevoet zo blijf, dan € 670 door te lenen...
Eigenlijk kan ik dus beter een lening op een jaar of twee/drie aangaan en mijn spaargeld op een spaarrekening zetten voor dezelfde periode?
Of maak ik hier ergens een redeneringsfout?
Re: autolening of niet
Ik snap niet goed hoe je met een rentevoet van 1.99% op een bedrag van 20.000 EUR en een looptijd van 3 jaar slechts 613 EUR aan rente moet betalen...
De redeneringsfout die je m.i. maakt is dat de rente op de Evi spaarrekening niet gegarandeerd is gedurende de looptijd van je lening. Die rente kan stijgen, maar ze kan even goed zakken en dat valt eigenlijk niet te voorspellen.
Ik zou volgend advies willen geven:
- als je een auto koopt, ga dan voor een financiering eens horen bij de dealer. Sommige merken geven een financiering aan 0%.
- als je de auto van je spaargeld of via een externe kredietverstrekker betaalt, dan betaal je de dealer eigenlijk contant. Probeer hiervoor een extra korting te verkrijgen.
- ga prijs vragen bij meerdere garages.
Ma.w. zorg voor een financiering van 0% indien dit niet betekent dat je andere kortingen misloopt.
De redeneringsfout die je m.i. maakt is dat de rente op de Evi spaarrekening niet gegarandeerd is gedurende de looptijd van je lening. Die rente kan stijgen, maar ze kan even goed zakken en dat valt eigenlijk niet te voorspellen.
Ik zou volgend advies willen geven:
- als je een auto koopt, ga dan voor een financiering eens horen bij de dealer. Sommige merken geven een financiering aan 0%.
- als je de auto van je spaargeld of via een externe kredietverstrekker betaalt, dan betaal je de dealer eigenlijk contant. Probeer hiervoor een extra korting te verkrijgen.
- ga prijs vragen bij meerdere garages.
Ma.w. zorg voor een financiering van 0% indien dit niet betekent dat je andere kortingen misloopt.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik gebruikte de intrestsimulator van BEO

Is het de bedoeling de lening af te betalen door elke maand geld van de spaarrekening op te nemen?
of
Blijft de spaarrekening in reserve en wordt de lening afbetaald met "nieuw" geld?
In het eerste geval moet u in uw simulatie rekening houden met het feit dat u GP van 1,5% alleen krijgt voor het saldo dat 1 volledig jaar op de rekening staat. (vb 1ste jaar 20.000-12x572,6 = 13.128,8€) en dat u elke maand op een kleiner bedrag basisrente van 0,7% hebt.
of
Blijft de spaarrekening in reserve en wordt de lening afbetaald met "nieuw" geld?
In het eerste geval moet u in uw simulatie rekening houden met het feit dat u GP van 1,5% alleen krijgt voor het saldo dat 1 volledig jaar op de rekening staat. (vb 1ste jaar 20.000-12x572,6 = 13.128,8€) en dat u elke maand op een kleiner bedrag basisrente van 0,7% hebt.
De spaarrekening blijft inderdaad in reserve. Ik kan de afbetaling van de lening maandelijks betalen met nieuw geld (mijn loon dus...
)

Dan zou ik in uw geval het bedrag op een termijnrekening plaatsen, van 3 jaar ( me direct geeft nu 2,40% netto ) zo ben je zeker dat je krijgt , wat je verhoopt te krijgen, 20.000 x 2.40% =480 x3 jaar = 1440 euro rente.
Goede tip!
Dan ga ik voor een BEOlening en spaargeld op termijnrekening.
Dank voor het meedenken en de reply's
Dan ga ik voor een BEOlening en spaargeld op termijnrekening.
Dank voor het meedenken en de reply's

Hier wil ik toch een kanttekening bij maken: hoewel dit allemaal klopt in theorie, wordt het doorgaans als bijzonder risicovol aanzien om te beleggen met geleend geld. En een termijnrekening bij een Maltese bank als MeDirect beschouw ik wel degelijk als een belegging, gelet op het niet te overschatten maar zeker ook niet te onderschatten risico.
Let op: ik heb ook een termijnrekening bij MeDirect geopend. Maar niet met geleend geld, wel met "beleggingskapitaal"
Let op: ik heb ook een termijnrekening bij MeDirect geopend. Maar niet met geleend geld, wel met "beleggingskapitaal"

@ Hyakari........Topic starter heeft het geld, en moet principieel niet gaan lenen.. Hij maakte enkel de berekening of het voordeliger was om te gaan lenen voor die auto en zijn eigen geld te laten opbrengen op een spaar of termijn of kasbon...
Klopt, ik heb kapitaal om de wagen te betalen, maar aan een goed tarief kan de lening interessanter zijn.
Bedankt voor de waarschuwing, Hyakari, maar ik zal niet met geleend geld gaan beleggen
Bedankt voor de waarschuwing, Hyakari, maar ik zal niet met geleend geld gaan beleggen

Dit ben je dus nooit zeker...ludo schreef:Dan zou ik in uw geval het bedrag op een termijnrekening plaatsen, van 3 jaar ( me direct geeft nu 2,40% netto ) zo ben je zeker dat je krijgt
Nieuwe regering = aanpassing roerende voorheffing
Van 15 naar 25% ...en straks 27% !!
Eigenlijk vind jij een spaar-/termijnrekening bij een Belgische bank ook een belegging ?Hyakari schreef:En een termijnrekening bij een Maltese bank als MeDirect beschouw ik wel degelijk als een belegging, gelet op het niet te overschatten maar zeker ook niet te onderschatten risico.

"Spaargeld op spaarrekeningen bij MeDirect is gegarandeerd tot 100.000 EUR per klant door het Belgische depositogarantiestelsel."
http://www.medirectbank.be/nl-be/suppor ... r-medirect" onclick="window.open(this.href);return false;
U citeert uit een post van januari 2014.
Op dat moment was MeDirect nog een Maltese bank.
Op dat moment was MeDirect nog een Maltese bank.