GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Belca2 schreef:Premie tov Netto Inventariswaarde.
BEFB is de enige die met een discount noteert. Gezien het woelige vaarwater waarin die verzeild zijn, terecht.
CPINV heeft een overwaardering van meer dan 100% - met als kanttekening dat die info gesteund is op het jaarverslag 2014 - dus verouderd en minder betrouwbaar. Maar toch.
Anders voeren WDP en MONT het peloton aan, IMMOU hangt aan de staart. Zou er een verband zijn tussen de schuldgraad en de overwaardering? Het zou mij niet verbazen: hoe meer schuld, hoe meer (boekhoudkundige) winst, hoe beter de waardering. Als het maar niet uit de hand loopt.
PS: Sorry voor de afzonderlijke lijsten en grafieken - maar ik kan het dashboard niet in één stuk bijvoegen wegens de gehanteerde limieten op dit forum. Hopelijk was de informatie toch nog nuttig.
'k Heb een bedenking bij teller en bij noemer:
* Op basis van welke koersen is dit precies?
* Van welke NAV maak je gebruik? Je maakt m.i. beter gebruik van de EPRA NAV, wat je volgens mij niet hebt gedaan.
Cofinimmo bijvoorbeeld noteert, op basis van de slotkoers van vandaag, aan een premie van 0.25% ipv de (naar schatting) 10% uit je overzicht.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
@Afrodiziak:
Schuldgraad en WDP: hier heb ik alleen rekening gehouden met het schuldpercentage omdat dit de vergelijking tussen de GVVs gemakkelijker maakt. Het is inderdaad zo dat het WDP management zeer goed weet waarmee ze bezig zijn: hun schuldenkost is slechts 2.9% met een gemiddelde looptijd van 3.9 jaar. Een opstoot van de rente zal dus met vertraging doorsijpelen in de kosten. Alleen leert de ervaring (zie ook bericht van 11 mei in deze draad) dat zelfs maar een vermoeden van renteverhoging een onmiddellijk effect heeft op de koers van het aandeel. Vandaar mijn opmerking.
Zoals ik geschreven heb, vind ik WDP één van de beste GVVs - maar ik heb reeds MONT dat in dezelfde niche actief is.
NAV en COFB: De koersen zijn, zoals in de tabel, de slotkoersen van vrijdag 4 september. COFB noteerde toen aan €93.38. Ik heb inderdaad niet de EPRA NAV gebruikt (is niet verplicht te rapporten volgens de GVV regelgeving - en ook wel uit luiheid ). Misschien moet ik hiermee wel rekening houden in volgende overzichten. Daar de EPRA NAV hoger is dan de Netto Actief Waarde (die hier gehanteerd werd) zullen de overwaarderingen terug lopen. Voor COFB (EPRA NAV €93.08) krijgen we dan: (€93.38 - €93.08)/€93.08 = 0.3% overwaardering. Dit oogt aantrekkelijker. COFB staat dan ook op mijn verlanglijst.
Schuldgraad en WDP: hier heb ik alleen rekening gehouden met het schuldpercentage omdat dit de vergelijking tussen de GVVs gemakkelijker maakt. Het is inderdaad zo dat het WDP management zeer goed weet waarmee ze bezig zijn: hun schuldenkost is slechts 2.9% met een gemiddelde looptijd van 3.9 jaar. Een opstoot van de rente zal dus met vertraging doorsijpelen in de kosten. Alleen leert de ervaring (zie ook bericht van 11 mei in deze draad) dat zelfs maar een vermoeden van renteverhoging een onmiddellijk effect heeft op de koers van het aandeel. Vandaar mijn opmerking.
Zoals ik geschreven heb, vind ik WDP één van de beste GVVs - maar ik heb reeds MONT dat in dezelfde niche actief is.
NAV en COFB: De koersen zijn, zoals in de tabel, de slotkoersen van vrijdag 4 september. COFB noteerde toen aan €93.38. Ik heb inderdaad niet de EPRA NAV gebruikt (is niet verplicht te rapporten volgens de GVV regelgeving - en ook wel uit luiheid ). Misschien moet ik hiermee wel rekening houden in volgende overzichten. Daar de EPRA NAV hoger is dan de Netto Actief Waarde (die hier gehanteerd werd) zullen de overwaarderingen terug lopen. Voor COFB (EPRA NAV €93.08) krijgen we dan: (€93.38 - €93.08)/€93.08 = 0.3% overwaardering. Dit oogt aantrekkelijker. COFB staat dan ook op mijn verlanglijst.
Belgische GVV's blijven achter
De Belgische GVV's blijven achter tov hun Europese sectorgenoten en tov van de BEL20. Tijdens een beurscorrectie hoop je op beter, maar de GVV's konden de brede markt als sinds enige tijd niet meer bijbenen: schade was al geleden.
Lees meer in deze Benchmark oefening: http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... d-tov.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Lees meer in deze Benchmark oefening: http://vastgoedcertificaten.blogspot.be ... d-tov.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hierbij de Agenda voor de GVV geïnteresseerde: Datums voor de publicatie van het eerstvolgende rapport.
@evita: er is een specifieke draad voor elke GVV, ook voor Aedifica. Mocht je het gemist hebben, je kan al de afzonderlijke draden vinden in een rekenblad dat hier gepost werd op 26 augustus.
Belca2, bedankt voor de info. Ik heb mijn bericht verplaatst.
hier zien ze voor INTO en WDP nog veel groei
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/toms-blog" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT in de tijd:
Vastgoedaandelen profiteren van goed rapport
Heel wat Belgische vastgoedaandelen doen het vandaag erg goed op de beurs.
KBC Securities looft in zijn maandelijks overzicht van de sector enkele bedrijven uit de sector.
Opmerkelijk: geen enkel vastgoedaandeel krijgt een negatief advies.
https://www.bolero.be/nl/analyse-en-inzicht/toms-blog" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT in de tijd:
Vastgoedaandelen profiteren van goed rapport
Heel wat Belgische vastgoedaandelen doen het vandaag erg goed op de beurs.
KBC Securities looft in zijn maandelijks overzicht van de sector enkele bedrijven uit de sector.
Opmerkelijk: geen enkel vastgoedaandeel krijgt een negatief advies.
Dit verslag wordt vandaag herhaald in De Tijd (Vier kooptips als mogelijke instap in Belgische vastgoedaandelen)
De vier geciteerde aandelen zijn de twee GVVs INTO, WDP en de twee ontwikkelaars Banimmo en Immobel
De INTO aanbeveling lijkt mij te optimistisch. Redenen voor het koopadvies zijn:
- te sterke daling van het aandeel door de massaverkoop door de referentie aandeelhouder eerder dit jaar. Daardoor is het rendement opgelopen tot het hoogste in GVVland.
- verdere ontwikkeling van de logistieke poot tot 60% van de port (evenwel zonder concrete projecten te noemen)
Mijn tegenargument blijft het vertrek van hun voornaamste huurder (Deloitte met 20K m² aan kantoren) einde 2016 en waarvoor bij mijn weten nog steeds geen vervangende huurder gevonden is. Volgens het jaarverslag wenst men die oppervlakte liefst als een geheel (wel drie gebouwen) te plaatsen. In een dalende kantorenmarkt geen kleine opdracht. Ofwel (plan B) moet men de gebouwen verder opsplitsen en dat brengt kosten met zich mee.
Ik blijf INTO in port hebben maar ik koop niet bij tot er hier meer duidelijkheid komt.
De vier geciteerde aandelen zijn de twee GVVs INTO, WDP en de twee ontwikkelaars Banimmo en Immobel
De INTO aanbeveling lijkt mij te optimistisch. Redenen voor het koopadvies zijn:
- te sterke daling van het aandeel door de massaverkoop door de referentie aandeelhouder eerder dit jaar. Daardoor is het rendement opgelopen tot het hoogste in GVVland.
- verdere ontwikkeling van de logistieke poot tot 60% van de port (evenwel zonder concrete projecten te noemen)
Mijn tegenargument blijft het vertrek van hun voornaamste huurder (Deloitte met 20K m² aan kantoren) einde 2016 en waarvoor bij mijn weten nog steeds geen vervangende huurder gevonden is. Volgens het jaarverslag wenst men die oppervlakte liefst als een geheel (wel drie gebouwen) te plaatsen. In een dalende kantorenmarkt geen kleine opdracht. Ofwel (plan B) moet men de gebouwen verder opsplitsen en dat brengt kosten met zich mee.
Ik blijf INTO in port hebben maar ik koop niet bij tot er hier meer duidelijkheid komt.
Belca wat vind jij van hun WDP waardering?
Ze verwachten nog veel groei voor deze GVV met toch al een flinke premie.
Ik heb ook WDP en vind het een van de beste GVVs
Ze verwachten nog veel groei voor deze GVV met toch al een flinke premie.
Ik heb ook WDP en vind het een van de beste GVVs
WDP is een steengoede GVV. In mijn ranking (zie 7 september 9:43) haalt hij de tweede plaats. De hoge schuldgraad ( zie 7 sept: 18:49) is een aandachtspunt maar dat wordt gecompenseerd door een zeer lage financieringskost (<3%). De overwaardering is wel heel sterk opgelopen.
Daardoor gaat mijn aandacht nu meer naar MONT met een gelijkaardig profiel en waarvan de hoofdaandeelhouders ook ... De Pauw heten. Ook zij leggen tot hiertoe een vlekkeloos parcours af (zij het op de tweede rij)
Daardoor gaat mijn aandacht nu meer naar MONT met een gelijkaardig profiel en waarvan de hoofdaandeelhouders ook ... De Pauw heten. Ook zij leggen tot hiertoe een vlekkeloos parcours af (zij het op de tweede rij)
MONT heb ik ook, hier trouwens ook een keuzedividend, wat ik ook een goede zaak vindt.Belca2 schreef:WDP is een steengoede GVV. In mijn ranking (zie 7 september 9:43) haalt hij de tweede plaats. De hoge schuldgraad ( zie 7 sept: 18:49) is een aandachtspunt maar dat wordt gecompenseerd door een zeer lage financieringskost (<3%). De overwaardering is wel heel sterk opgelopen.
Zou HOMI vertrokken zijn, ik zie die in vele lijstjes bovenaan staan (vooral door dividend), maar zelf heb ik die te duur gekocht, my mistake
De dividenden van residentiele vastgoedvennootschappen worden onderworpen aan 27% RV van af 1 januari 2016
cfr: Fiscaal voordeel volkslening verdwijnt (ongeveer halverwege het artikel)
cfr: Fiscaal voordeel volkslening verdwijnt (ongeveer halverwege het artikel)
Dank zij de Draghi uitspraak van vandaag zijn bijna alle GVVs (grote uitzondering INTO en CPINV) ferm de hoogte ingeschoten.
Waar anders haal je nog goeie rendementen?
Waar anders haal je nog goeie rendementen?
Inderdaad, mijn port van GVV's ging gisteren bijna 1,5% de hoogte in... ik zie ze de komende weken nog stijgen, misschien stilletjes richting niveau van in het voorjaar... Zijn voor mij schitterende beleggingen!