Alternatief voor Rabobank fonds “SSgA EMU Index Equity Fund”
TIP
Alternatief voor Rabobank fonds “SSgA EMU Index Equity Fund”
Ik heb een hele tijd maandelijks voor een klein bedrag aandelen gekocht van ’t fonds “SSgA EMU Index Equity Fund” (FR0000018087) bij Rabobank. Het fonds is nu opgegaan in een nieuw fonds (LU1159238036) dat Rabobank niet aanbiedt. Iemand die me kan adviseren bij het vinden van een gelijkaardig alternatief? Dus:
- Een aandelenfonds (geen obligatiefondsen).
- Mogelijkheid om maandelijks voor een klein bedrag in te kopen (100 tot 250 EUR).
- Zo laag mogelijk percentage lopende kosten (bij dit fonds is/was dat ongeveer 0,69%).
Bij Rabobank zelf zie ik weinig alternatieve fondsen. De aandelenfondsen bij Rabobank die ik nu vind lijken me allemaal een percentage lopende kosten te hebben van minstens 1,20% en alles daaronder zijn obligatiefondsen. Advies bij een andere instelling is dus zeker welkom.
- Een aandelenfonds (geen obligatiefondsen).
- Mogelijkheid om maandelijks voor een klein bedrag in te kopen (100 tot 250 EUR).
- Zo laag mogelijk percentage lopende kosten (bij dit fonds is/was dat ongeveer 0,69%).
Bij Rabobank zelf zie ik weinig alternatieve fondsen. De aandelenfondsen bij Rabobank die ik nu vind lijken me allemaal een percentage lopende kosten te hebben van minstens 1,20% en alles daaronder zijn obligatiefondsen. Advies bij een andere instelling is dus zeker welkom.
Re: Alternatief voor Rabobank fonds “SSgA EMU Index Equity F
Bedoel je het oude fonds (FR0000018087) of het nieuwe fonds (LU1159238036)?Yaris schreef:SSgA EMU Index Equity Fund is onder andere nog te koop bij Deutsche Bank.
Ik heb geen rekeningen bij Deutsche Bank. Op hun webpagina vind ik enkel het oude fonds terug (had een link ernaar willen toevoegen maar dan krijg ik de melding hier dat ik dat als nieuwe gebruiker niet mag).
Het lijkt me vreemd dat het oude fonds nog te koop zou zijn. Ik zie bij Deutsche Bank geen melding dat het fonds is opgenomen in een ander fonds, maar de netto inventariswaarde dateert wel van afgelopen vrijdag 25 september, de dag waarop de "merge" gebeurd is. Bij Rabobank zijn mijn aandelen in 't oude fonds omgezet naar 't nieuwe fonds, maar hiervan bijkopen is niet mogelijk.
Dus bedoel je dat het oude fonds wel degelijk nog bij Deutsche Bank te koop is? Of dat ze net het nieuwe fonds aanbieden? Kan ik daar wat informatie over vinden op hun website?
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Even een opvolging van dit onderwerp: het nieuwe fonds (LU1159238036) is nu wel op de website van Deutsche Bank te vinden. Qua kosten lijkt het hetzelfde als bij Rabobank, buiten dat Rabobank geen bewaarloon aanrekent en Deutsche Bank wel (jaarlijks €8 per effectencode).Rinzwind schreef:Ik heb geen rekeningen bij Deutsche Bank. Op hun webpagina vind ik enkel het oude fonds terug
Tips voor een alternatief zijn nog altijd meer dan welkom. Ik had dit fonds indertijd gekozen gewoon omdat ik toch al een spaarrekening bij Rabobank had, een effectenrekening openen was dus zo gebeurd, en dit fonds was het aandelenfonds uit hun aanbod met het laagste percentage lopende kosten. Er zijn vast wel betere mogelijkheden te vinden voor een kleine maandelijkse investering. Maar ik heb weinig ervaring met beleggen, dus ik weet mijn weg er nog niet zo goed in te vinden. Iemand die wat advies heeft?
Moet het een fonds zijn? Zoek 's naar MSCI Europe UCITS ETF of MSCI EMU UCITS ETF.
Zo goed als elke aanbieder van ETFs heeft wel een europe/emu etf. Het maandelijks aankopen kan wel tegenvallen, afhankelijk van je broker. Bij Rabobank kan je geen ETFs kopen, afaik.
Zo goed als elke aanbieder van ETFs heeft wel een europe/emu etf. Het maandelijks aankopen kan wel tegenvallen, afhankelijk van je broker. Bij Rabobank kan je geen ETFs kopen, afaik.
Ik zou de lopende kost wel niet als parameter nemen om een fonds te kiezen alleszins.
Genoeg fondsen met een hogere kost, maar met een veel beter rendement, waardoor deze dus veel interessanter zijn.
Genoeg fondsen met een hogere kost, maar met een veel beter rendement, waardoor deze dus veel interessanter zijn.
Misschien moet je deze cursussen eens doornemen : http://www.mijnkapitaal.be/leren-belegg ... f-fondsen/
Zo ben ik een half jaar ook van nul begonnen. Het wordt hier allemaal heel begrijpelijk uitgelegd, zodat leken ermee aan de slag kunnen. Soms moet je na een tijdje wel eens een artikel teruglezen, zeker wanneer het (zoals bij mij) volledig nieuwe materie is. Maar 'k heb hier heel veel mee bijgeleerd.
Zo ben ik een half jaar ook van nul begonnen. Het wordt hier allemaal heel begrijpelijk uitgelegd, zodat leken ermee aan de slag kunnen. Soms moet je na een tijdje wel eens een artikel teruglezen, zeker wanneer het (zoals bij mij) volledig nieuwe materie is. Maar 'k heb hier heel veel mee bijgeleerd.
-
- Full Member
- Contacteer:
Vanwaar haal je dit? Als je meer als 5 boeken over investeren hebt gelezen weet je dat wat jij net gezegd hebt complete onzin is.tr1981 schreef:Ik zou de lopende kost wel niet als parameter nemen om een fonds te kiezen alleszins.
1. Indexfondsen zijn comoditeiten. Ze zijn allemaal hetzelfde. Hoe minder kosten je betaald hoe meer je overhoud. En ikzelf zou nooit meer dan 0.6% TER betalen. NOOIT. Ooit al is een berekeningetje gemaakt van wat 0.20% TER over 20 of 40 jaar je kost?
2. Actieve fondsen VS indexfondsen. Index fondsen winnen in 99% van de gevallen. Veel success met het kiezen van het winnende index fonds dat passieve fondsen met meer als 1% gaat outperformen. Sorry but ain't never gonna happen.
Voor wie interesse heeft in dit onderwerp, nog een toevoeging: het fonds LU1159238036 (“SSgA EMU Index Equity Fund”) is ook te koop bij MeDirect. MeDirect rekent geen bewaarloon aan. Er wordt wel expliciet vermeld: “Lopende kosten 0.65%, waarvan 0.36% wordt betaald aan MeDirect.”Rinzwind schreef:Even een opvolging van dit onderwerp: het nieuwe fonds (LU1159238036) is nu wel op de website van Deutsche Bank te vinden. Qua kosten lijkt het hetzelfde als bij Rabobank, buiten dat Rabobank geen bewaarloon aanrekent en Deutsche Bank wel (jaarlijks €8 per effectencode).
Uit het aanbod van fondsen van MeDirect volgens Test Aankoop, lijkt me dit een van hun weinige aandelenfondsen waarvan de lopende kosten niet boven de 0,70% uitkomen. De andere fondsen die onder dat percentage vallen zijn van dezelfde beheerder (State Street), of lijken me obligatiefondsen te zijn.
Ik probeer beter te begrijpen wat het verschil is tussen een fonds en een ETF. Om heel concreet te gaan: bij dezelfde beheerder vind ik ook “MSCI EMU UCITS ETF” terug met ISIN IE00B910VR50.Compound schreef:Moet het een fonds zijn? Zoek 's naar MSCI Europe UCITS ETF of MSCI EMU UCITS ETF.
Zijn het fonds (LU1159238036) en de ETF (IE00B910VR50) van State Street hetzelfde product in een andere verpakking? In beide gevallen is de doelstelling het tracken van de “MSCI EMU Index”.
Wat zou het ene versus het andere kopen voor mij in de praktijk betekenen? Het fonds kan ik aanschaffen en verkopen bij MeDirect zonder transactiekosten, maar met een lopende kosten factor van 0,65% (waarvan 0,36% naar MeDirect gaat). Bij de ETF is de lopende kosten factor slechts 0,18% maar zal ik waarschijnlijk transactiekosten moeten betalen om het te kunnen aan- en verkopen. Zijn er nog andere verschillen?