Dubbele roerende voorheffing
TIP
Re: Dubbele roerende voorheffing
Dan gaan ze weer ergens anders hun geld zoeken : bv. een extra heffing op auto's die te WEINIG verbruiken, om zo voldoende geld binnen te kunnen halen.
heb op mn amerikaanse euronavs 2x tax betaald.
25pct bronbelasting + 25pct roerende voorheffing.
Zou volgens de Euronav site niet het geval mogen zijn. Ligt mogelijk aan je broker.nickname schreef:heb op mn amerikaanse euronavs 2x tax betaald.
http://euronav.com/Page.aspx?id=7613" onclick="window.open(this.href);return false;11. Bestaat er een dividendbelasting op voor Belgische aandeelhouders m.b.t. de op de NYSE genoteerde aandelen? Is deze verschillend van de dividendbelasting uitgekeerd aan op Euronext genoteerde aandelen?
Aandeelhouders met fiscale domicilie in België die hun Euronav aandelen omzetten zullen na de omzetting naar verwachting op dezelfde manier worden belast op eventuele dividenden die zij ontvangen op hun Euronav aandelen als voorheen.
Een aandeelhouder met fiscale domicilie in België die aandelen aanhoudt die verhandeld worden op de NYSE kan onderworpen zijn aan Belgische roerende voorheffing op het ontvangen dividend, welke desgevallend zal worden ingehouden door Euronav.
Deze Belgische roerende voorheffing zal de eindbelasting op het dividend vormen voor natuurlijke personen met fiscale domicilie in België die deze aandelen aanhouden in hun privé-vermogen en voor rechtspersonen onderworpen aan de Belgische rechtspersonenbelasting. Deze roerende voorheffing vormt daarentegen niet de eindbelasting voor de vennootschappen onderworpen aan de Belgische vennootschapsbelasting.
Bovendien zullen aandeelhouders met fiscale domicilie in België die voorafgaandelijk aan de omzetting van hun aandelen niet onderworpen waren aan Amerikaanse voorheffing op dividend uitgekeerd door Euronav, niet blootgesteld zijn aan dergelijke belasting na de omzetting. Volgens de huidige wetgeving wordt er geen Amerikaanse voorheffing geheven op dividenden uitgekeerd aan aandeelhouders van Euronav, mits deze aandeelhouder de vereiste informatie ter identificatie bezorgt aan een paying agent van dividenden uitgekeerd door Euronav (zoals Computershare).
Aandeelhouders worden aangemoedigd hun belastingconsulent te raadplegen betreffende de fiscale behandeling van hun belegging in Euronav Aandelen alvorens hun Euronav Aandelen om te zetten.
"mits deze aandeelhouder de vereiste informatie ter identificatie bezorgt aan een paying agent van dividenden uitgekeerd door Euronav "
dan zal dit laatste niet door het betrokken forumlid zijn bezorgd
dan zal dit laatste niet door het betrokken forumlid zijn bezorgd
en wat mag die vereiste info dan wel zijn ? Ze hebben een kopie v mn id-card.
Broker bekijkt de zaak.
25% bronbelasting en 25% roerende voorheffing is volgens mij tweemaal hetzelfde...
Broker bekijkt de zaak.
25% bronbelasting en 25% roerende voorheffing is volgens mij tweemaal hetzelfde...
Zeker van? Normaal is het dubbelbelastingsbedrag met de USA AUTOMATISCH van kracht, waardoor een USA heffing d'office slechts 15% is (ipv 30% denk ik, ze hebben zelfs geen 25%-trapje)nickname schreef:heb op mn amerikaanse euronavs 2x tax betaald.
Om te genieten van de korting van 30% naar 15% op de Amerikaanse "withholding tax" moet men wel éénmalig een formulier bij de bank invullen.Indien men dit niet heeft gedaan dan is de Belgische bank verplicht een aanvullende Amerikaanse taks van 15%(dus 15% reeds afgehouden in V.S.en nogmaals 15% in Belgie) in te houden op het dividend.
Behalve als de bank door de Amerikaanse fiscus als«Qualified Intermediary» erkend wordt/is, dan voeren zij de vermindering van de roerende voorheffing automatisch door, zonder dat u iets hoeft te doen ( althans dat denk ik )
Hoi,
Ik heb de eerste keer een divident gekregen vanuit de US, dit is het report ervan:
Bruto bedrag $ 8,91
Koers EUR/USD: 1,1205
Bronbelasting 15%: USD 1,34
Roerende voorheffing EUR 1,69
Uw positie na deze transactie: 0
Bedrag 5,07 Credit (01-10-2015)
Dus volgens mij is dit 1x 15% in Amerika en 1 maal RV in belgie.
Ik heb nooit een document ingevuld.
Ik heb de eerste keer een divident gekregen vanuit de US, dit is het report ervan:
Bruto bedrag $ 8,91
Koers EUR/USD: 1,1205
Bronbelasting 15%: USD 1,34
Roerende voorheffing EUR 1,69
Uw positie na deze transactie: 0
Bedrag 5,07 Credit (01-10-2015)
Dus volgens mij is dit 1x 15% in Amerika en 1 maal RV in belgie.
Ik heb nooit een document ingevuld.
Hangt m.i. van de erkenning van de bank door de amerikaanse fiscus.
Soms houden ze effectief wel 30 % af
Soms houden ze effectief wel 30 % af
De Amerikaanse bank stort de dividenden door naar België onder afhouding van 15% Amerikaanse taks.Het is de uitbetalende Belgische bank die moet nagaan of hun cliënt voldaan heeft aan de verplichtingen.Indien niet, dan zijn zij verplicht een aanvullende Amerikaanse taks in te houden van nog eens 15%.Ook op Amerikaanse dividendencheques moet dit gecontroleerd worden.Trouwens de afdeling cheques van de Belgische bank mag een dividendcheque niet uitbetalen maar moet deze doorsturen naar de afdeling coupons ter controle.
@hilfje, Dat u het dividend ontvangen hebt onder afhouding van slechts 15% Amerikaanse taks is onmogelijk als u het formulier bij uw bank niet hebt ondertekend.Gewoonlijk laat men dit door de cliënt ondertekenen bij de opening van de effektenrekening.Men schuift u dit onder de neus zonder veel uitleg en waarschijnlijk weet u zelfs niet dat u dit hebt ondertekend.Een beginnend belegger is niet al te best op de hoogte van dubbelbelastingverdragen en van buitenlanse dividendbelasting.
@hilfje, Dat u het dividend ontvangen hebt onder afhouding van slechts 15% Amerikaanse taks is onmogelijk als u het formulier bij uw bank niet hebt ondertekend.Gewoonlijk laat men dit door de cliënt ondertekenen bij de opening van de effektenrekening.Men schuift u dit onder de neus zonder veel uitleg en waarschijnlijk weet u zelfs niet dat u dit hebt ondertekend.Een beginnend belegger is niet al te best op de hoogte van dubbelbelastingverdragen en van buitenlanse dividendbelasting.
Hoi Kaohslung,
Ik ben toch vrij zeker dat ik nooit zo een papier heb ondertekend. Na wat zoeken in google kom ik ook op volgende site:
http://www.groeidividend.nl/help/dividendbelasting/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat op:
België kent net als Nederland een tax treaty met de Verenigde Staten. Dit houdt in dat de ingehouden dividendbelasting in de regel 15% bedraagt in plaats van 30%. Voor particuliere beleggers bij BinckBank is dit automatisch geregeld. Indien u een zakelijke rekening aanhoudt bij BinckBank, dan is het benodigd om een W8-BEN formulier in te vullen om in aanmerking te komen voor de 15% dividendbelasting.
Aangezien ik een particulier ben, neem ik aan dat BinckBank dit automatisch voor mij heeft geregeld. En ik dus niks heb moeten ondertekenen.
Ik ben toch vrij zeker dat ik nooit zo een papier heb ondertekend. Na wat zoeken in google kom ik ook op volgende site:
http://www.groeidividend.nl/help/dividendbelasting/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier staat op:
België kent net als Nederland een tax treaty met de Verenigde Staten. Dit houdt in dat de ingehouden dividendbelasting in de regel 15% bedraagt in plaats van 30%. Voor particuliere beleggers bij BinckBank is dit automatisch geregeld. Indien u een zakelijke rekening aanhoudt bij BinckBank, dan is het benodigd om een W8-BEN formulier in te vullen om in aanmerking te komen voor de 15% dividendbelasting.
Aangezien ik een particulier ben, neem ik aan dat BinckBank dit automatisch voor mij heeft geregeld. En ik dus niks heb moeten ondertekenen.
Ik gebruik eveneens BB en ook bij mij 15% US Bronheffing en dan Belgische RV op US dividenden. Herinner mij ook niet dat ik een papier zou getekend te hebben.
Weet er iemand hoe het zit met aandelen en de bijhorende dividenden uit Denemarken (Beurs Kopenhagen) ?
Is hier ook een dubbele roerende voorheffing op ? En weet er iemand hoeveel ?
Is hier ook een dubbele roerende voorheffing op ? En weet er iemand hoeveel ?