Visa kaart weigering en kredietwaardigheid
Re: Visa kaart weigering en kredietwaardigheid
Ah juist, sorry, had daar overgelezenFarailde schreef:@Stropke: als je mijn bericht leest zie je dat erin staat dat je een bepaald bedrag op je rekening moet hebben staan bij Argenta. En mastercard of visa kaart maakt ook niet uit voor het doel dat ik het wil gebruiken.
@alvh: dan zijn de voorwaarden bij Keytrade sindsdien wel verandert blijkbaar

Bij mijn weten is er niet echt een wettelijke bepaling om een kredietkaart te weigeren. Banken kunnen uiteraard voorwaarden stellen om deze te bekomen, maar eens je daaraan voldoet zie ik niet echt in waar zij ineens de wet kunnen bovenhalen om die dan te weigeren?
Ikzelf ben geen klant van keytrade, dus heb geen ervaring bij die bank.
Maar zoals u al vermelde kan u zeker een kredietkaart bekomen bij een andere bank (Argenta).
En u hoeft alleen uw inkomen daar te laten toekomen. Is inderdaad een beetje gedoe om dat over te zetten, maar vanaf argenta kan u dan weer naar uw normale rekening transfereren.
Ikzelf ben dus niet op de hoogte van een wettelijke bepaling voor het aanvragen van een kredietkaart. Misschien dat andere leden van het forum u hierbij verder kunnen helpen. Heb hier wel een link voor u waar u wat info kan uithalen (zij het beperkt maar met toch enige wettelijke bepalingen): http://www.kredietkaarten-vergelijking. ... gscontract" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedankt nog voor de info Stropke!
Ik heb vandaag nog eens met mijn eigen kantoor van Argenta gebeld en daar zeiden ze dat als ik 5000 euro op hun rekening zet, ik niet hoef te wachten tot mijn inkomen 2 maanden op de rekening gestort is en ik gewoon direct een kaart kan aanvragen. Ik denk dus dat ik dat ga doen en ondertussen de stappen ga ondernemen om mijn inkomen terug over te zetten.
Ik heb vandaag nog eens met mijn eigen kantoor van Argenta gebeld en daar zeiden ze dat als ik 5000 euro op hun rekening zet, ik niet hoef te wachten tot mijn inkomen 2 maanden op de rekening gestort is en ik gewoon direct een kaart kan aanvragen. Ik denk dus dat ik dat ga doen en ondertussen de stappen ga ondernemen om mijn inkomen terug over te zetten.
Vandaag zonder problemen binnen 10 dagen na mijn storting van 5000 euro op de rekening van Argenta mijn kredietkaart ontvangen. Wat het personeel van Keytrade mij dus zei over 'dat ze mij wettelijk geen kaart mochten geven' was dus dikke zever. Ze hebben mij daar gewoon 4 maanden aan het lijntje gehouden voor niets en als ik niet op mijn strepen had gestaan, had dit waarschijnlijk nog maanden blijven doorgaan.
Ik zou hen daar toch eens mee confronteren.
En ik zou een aanvraag gedaan hebben bij Beobank: je krijgt een (weliswaar kleine) cashback op je aankopen en de kaart kost 5 euro per jaar.
Dezelfde bank, Keytrade, weigerde mij een kasfaciliteit.
Ik had geen leningen, voldoende inkomen, maar er werd ook gekeken naar de balans van mijn rekeningen (hoeveel geld ik er dus maar geparkeerd had) en mijn verrichtingen (niet veel in aantal).
Ik was van plan de rekening meer te gaan gebruiken voor het huishoudgeld en om alle fakturen van te betalen.
Keytrade deed geen suggesties wat dan wel goed zou zijn of wanneer ze het wel zouden kunnen toestaan. Ik kon anders onmiddellijk eender welk bedrag parkeren op een spaarrekening.
Het is de botte zakelijkheid van een internetbank. Alles zit vervat in formulieren en de behandeling in massa daarvan. Er is geen voeling met de klant. Geen noodzaak om klanten tevreden te houden. Bij Keytrade kom je om goedkoopst af te zijn. Als je nog iets anders verwacht mag je vertrekken.
Weigering om bepaalde diensten te leveren : het is hun goed recht. Maar ik heb na zeer kort nadenken gedaan wat 'anonymous' hier eerder al suggereerde. Ik heb mijn recht gebruikt om mijn rekeningen af te sluiten en ergens anders klant te worden. Met alle plezier zelfs.
Moraal van 't verhaal : Ofwel is KT minder gul geworden, ofwel zien ze het niet zitten om aan bepaalde groepen van mensen enig krediet (zelfs theoretisch) toe te staan.
Ik had geen leningen, voldoende inkomen, maar er werd ook gekeken naar de balans van mijn rekeningen (hoeveel geld ik er dus maar geparkeerd had) en mijn verrichtingen (niet veel in aantal).
Ik was van plan de rekening meer te gaan gebruiken voor het huishoudgeld en om alle fakturen van te betalen.
Keytrade deed geen suggesties wat dan wel goed zou zijn of wanneer ze het wel zouden kunnen toestaan. Ik kon anders onmiddellijk eender welk bedrag parkeren op een spaarrekening.
Het is de botte zakelijkheid van een internetbank. Alles zit vervat in formulieren en de behandeling in massa daarvan. Er is geen voeling met de klant. Geen noodzaak om klanten tevreden te houden. Bij Keytrade kom je om goedkoopst af te zijn. Als je nog iets anders verwacht mag je vertrekken.
Weigering om bepaalde diensten te leveren : het is hun goed recht. Maar ik heb na zeer kort nadenken gedaan wat 'anonymous' hier eerder al suggereerde. Ik heb mijn recht gebruikt om mijn rekeningen af te sluiten en ergens anders klant te worden. Met alle plezier zelfs.
Moraal van 't verhaal : Ofwel is KT minder gul geworden, ofwel zien ze het niet zitten om aan bepaalde groepen van mensen enig krediet (zelfs theoretisch) toe te staan.
Dat Keytrade er zo'n soepzooitje van maakt, omdat het een internetbank is, lijkt me nu juist niet helemaal de conclusie.
Er wordt hier blijkbaar à la tête du client beslist en dat was nu juist een streek van de oude banken.
Er bestaat wel degelijk een zorgplicht: banken mogen een klant geen krediet in zijn mik schuiven, waarvan ze denken of weten, dat de client dat niet terug kan betalen. Bij mijn weten is die zorgplicht heel vaag geformuleerd, dus als banken er weer eens eentje weigeren, zonder duidelijke reden of voorwaarden, dan kunnen ze toch zeggen 'ies wet'.
Er wordt hier blijkbaar à la tête du client beslist en dat was nu juist een streek van de oude banken.
Er bestaat wel degelijk een zorgplicht: banken mogen een klant geen krediet in zijn mik schuiven, waarvan ze denken of weten, dat de client dat niet terug kan betalen. Bij mijn weten is die zorgplicht heel vaag geformuleerd, dus als banken er weer eens eentje weigeren, zonder duidelijke reden of voorwaarden, dan kunnen ze toch zeggen 'ies wet'.
Bij het toekennen van krediet is het voor de bank natuurlijk makkelijker en minder risicovol als ze ook zicht hebben op het uitgavenpatroon. Ik vermoed dat de zuivere internetbanken méér met fraude worden geconfronteerd: kredieten op basis van valse loonfiches en dan met de noorderzon verdwijnen.
Tja.. Als je iemand die al een paar jaar klant is (in mijn geval 2,5 jaar) op die manier afscheept en als een nummer in een oude koekjesdoos behandelt, moet je er niet van schrikken dat je klanten verliest. Dat is één zaak.
Aan de andere kant had ik er vroeger nogal wat spaargeld staan dat ik heb weggehaald na hun laatste daling van de rentevoeten. Dat zullen ze tijdens hun nazicht misschien niet graag gezien hebben.
Ik heb hetzelfde nu eens geprobeerd bij een paar andere banken. Ik heb het theoretische krediet niet echt nodig maar ik wil eens zien welke bank Wel iets voor mij wil doen en Welke niet.
Bij wijze van test.. Ben nieuwsgierig naat het antwoord. Wordt vervolgd
Aan de andere kant had ik er vroeger nogal wat spaargeld staan dat ik heb weggehaald na hun laatste daling van de rentevoeten. Dat zullen ze tijdens hun nazicht misschien niet graag gezien hebben.

Ik heb hetzelfde nu eens geprobeerd bij een paar andere banken. Ik heb het theoretische krediet niet echt nodig maar ik wil eens zien welke bank Wel iets voor mij wil doen en Welke niet.
Bij wijze van test.. Ben nieuwsgierig naat het antwoord. Wordt vervolgd

Ik heb als alleenstaande huurder bij 3 banken een aanvraag moeten indienen voor mijn eerste kredietkaart, enkele jaren geleden.
Bij Beobank wilde men niet zeggen waarom mijn aanvraag geweigerd werd, omdat ze dat naar eigen zeggen niet verplicht waren.
AXA weigerde omdat ik toen nog maar 1 jaar vast aan het werk was in mijn eerste job.
Ten slotte heb ik bij Europabank een gratis VISA bemachtigd met een limiet aangepast aan mijn netto-inkomen (€1500).
Bij Beobank wilde men niet zeggen waarom mijn aanvraag geweigerd werd, omdat ze dat naar eigen zeggen niet verplicht waren.
AXA weigerde omdat ik toen nog maar 1 jaar vast aan het werk was in mijn eerste job.
Ten slotte heb ik bij Europabank een gratis VISA bemachtigd met een limiet aangepast aan mijn netto-inkomen (€1500).