Koopwaardige aandelen
TIP
Re: Koopwaardige aandelen
Ik heb gisteren Airbus gekocht, als mijn eerste aandeel
Aanraden doe ik het niet echt, maar ik geloof dat het bedrijf een zeer solide toekomst (komende 5-10 jaar) te wachten staat. Veel grote investeringen zijn achter de rug, de A350 is redelijk probleemloos in dienst gesteld en dat zal zich de komende jaren vertalen naar hogere winsten. Op Boeing na, zie ik geen concurrent van betekenis tot 2030, daarna kan China misschien wel met iets serieus komen (de C919 zie ik enkel in China verkopen, maar geeft China wel de kans om ervaring op te doen, na het fiasco met de ARJ21).
Moest er een crash komen op korte termijn zie ik Airbus (en Boeing trouwens ook) wel als een "veilig" aandeel. De aflevering van vliegtuigen wordt jaren op voorhand bepaald en vliegtuigen met een ouderdom van 20j moeten ook vervangen worden, goedkope olie of niet.
Hoewel ik op technisch en esthetisch vlak een grotere fan ben van Boeing, zie ik Airbus toch als een iets betere investering. Maar dat is puur buikgevoel.
Aanraden doe ik het niet echt, maar ik geloof dat het bedrijf een zeer solide toekomst (komende 5-10 jaar) te wachten staat. Veel grote investeringen zijn achter de rug, de A350 is redelijk probleemloos in dienst gesteld en dat zal zich de komende jaren vertalen naar hogere winsten. Op Boeing na, zie ik geen concurrent van betekenis tot 2030, daarna kan China misschien wel met iets serieus komen (de C919 zie ik enkel in China verkopen, maar geeft China wel de kans om ervaring op te doen, na het fiasco met de ARJ21).
Moest er een crash komen op korte termijn zie ik Airbus (en Boeing trouwens ook) wel als een "veilig" aandeel. De aflevering van vliegtuigen wordt jaren op voorhand bepaald en vliegtuigen met een ouderdom van 20j moeten ook vervangen worden, goedkope olie of niet.
Hoewel ik op technisch en esthetisch vlak een grotere fan ben van Boeing, zie ik Airbus toch als een iets betere investering. Maar dat is puur buikgevoel.
Re: Koopwaardige aandelen
Enorm volatiel aandeel.
1 maart 2006: 34.77 €
1 maart 2007: 23.22 €
1 maart 2008: 15.01 €
1 maart 2009: 8.76 €
1 maart 2010: 14.90 €
1 maart 2011: 20.54 €
1 maart 2012: 30.71 €
1 maart 2013: 39.70 €
1 maart 2014: 51.99 €
1 maart 2015: 60.44 €
Let op, ik geef toe, ik volg dit aandeel totaal niet, en ken er weinig van.
Ik stel alleen vast dat het van een high komt momenteel (nu nog 55.69 €, high was 64.60 €) en neerwaarts beweegt.
En dan kijk ik naar de grafiek, en die zie ik dat het in crisisjaren (luchtvaartsector is daar heel gevoelig voor, zie Air France Klm die ik wél heb en volg) wegzakt naar 1/4e van wat het tevoor noteerde. Brr.
De lijn van 23 naar 60 op 9 jaar tijd, is heel mooi. Maar dat was géén mooie rechte lijn. De lijn van 8 naar 60 is natuurlijk nog mooier. Maar ik ben er niet van overtuigd dat we op dit moment op zo'n "8" moment zitten, en dat we dus de komende jaren gaan verzevenvoudigen.
1 maart 2006: 34.77 €
1 maart 2007: 23.22 €
1 maart 2008: 15.01 €
1 maart 2009: 8.76 €
1 maart 2010: 14.90 €
1 maart 2011: 20.54 €
1 maart 2012: 30.71 €
1 maart 2013: 39.70 €
1 maart 2014: 51.99 €
1 maart 2015: 60.44 €
Let op, ik geef toe, ik volg dit aandeel totaal niet, en ken er weinig van.
Ik stel alleen vast dat het van een high komt momenteel (nu nog 55.69 €, high was 64.60 €) en neerwaarts beweegt.
En dan kijk ik naar de grafiek, en die zie ik dat het in crisisjaren (luchtvaartsector is daar heel gevoelig voor, zie Air France Klm die ik wél heb en volg) wegzakt naar 1/4e van wat het tevoor noteerde. Brr.
De lijn van 23 naar 60 op 9 jaar tijd, is heel mooi. Maar dat was géén mooie rechte lijn. De lijn van 8 naar 60 is natuurlijk nog mooier. Maar ik ben er niet van overtuigd dat we op dit moment op zo'n "8" moment zitten, en dat we dus de komende jaren gaan verzevenvoudigen.
Re: Koopwaardige aandelen
+ meer dan de helft van je dividend is weg door opeenvolgende Franse en Belgische roerende voorheffing
Re: Koopwaardige aandelen
Je hebt deels wel gelijk, maar welke aandeel is er niet volatiel over de laatste 10-15 jaar? Zowat elk aandeel ging kopje onder in 2008-2009.
Je kan het Airbus van nu niet echt vergelijken met 10 jaar geleden. Van 2000 to 2015 heeft airbus veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van (eerst) de A380 en daarna de A350. Vooral die eerste was een catastrofe, met 2-3 jaar vertraging in 2005, en toen had Airbus ook niet direct een antwoord op de 787 van Boeing, waarmee Boeing uiteindelijk nog harder de mist in ging dan Airbus met de A380. Anno 2015 zijn er nog enkele kleinere projecten waarmee Airbus bezig is: A320neo (zo goed als klaar), A350 (production ramp up, en certificatie -1000), A330neo, Beluga XL, mogelijk A380neo. Dit zijn allen kleinere projecten met veel kleiner risico, het is nu vooral afwerken en leveren (het ontwerp voor alle grote productie-lijnen is achter de rug). Ook verkoopt de A320neo net iets beter dan de 737MAX, en ik zie de A320 nog iets meer potentieel hebben om de komende jaren verder geoptimaliseerd te worden dan de 737, waardoor de A320 beter gaat verkopen dan de 737 (en/of hogere marges voor Airbus).
Als bedrijf zijn de 2 grote bouwers van vliegtuigen (een duopolie met ± evenredig marktaandeel) niet echt te vergelijken met hun eind-gebruikers, de maatschappijen. Daarin zou ik ook niet investeren. Buffett heeft overlaatst miljarden neergeteld voor een onderdelen-producent, die weet vast wel wat hij doet. De hele luchtvaart-industrie over 1 kam scheren is wat kort door de bocht.
Over het dividend: spijtig, maar dat is een argument tegen elk buitenlands dividend-aandeel met bronbelasting.
Je kan het Airbus van nu niet echt vergelijken met 10 jaar geleden. Van 2000 to 2015 heeft airbus veel geïnvesteerd in de ontwikkeling van (eerst) de A380 en daarna de A350. Vooral die eerste was een catastrofe, met 2-3 jaar vertraging in 2005, en toen had Airbus ook niet direct een antwoord op de 787 van Boeing, waarmee Boeing uiteindelijk nog harder de mist in ging dan Airbus met de A380. Anno 2015 zijn er nog enkele kleinere projecten waarmee Airbus bezig is: A320neo (zo goed als klaar), A350 (production ramp up, en certificatie -1000), A330neo, Beluga XL, mogelijk A380neo. Dit zijn allen kleinere projecten met veel kleiner risico, het is nu vooral afwerken en leveren (het ontwerp voor alle grote productie-lijnen is achter de rug). Ook verkoopt de A320neo net iets beter dan de 737MAX, en ik zie de A320 nog iets meer potentieel hebben om de komende jaren verder geoptimaliseerd te worden dan de 737, waardoor de A320 beter gaat verkopen dan de 737 (en/of hogere marges voor Airbus).
Als bedrijf zijn de 2 grote bouwers van vliegtuigen (een duopolie met ± evenredig marktaandeel) niet echt te vergelijken met hun eind-gebruikers, de maatschappijen. Daarin zou ik ook niet investeren. Buffett heeft overlaatst miljarden neergeteld voor een onderdelen-producent, die weet vast wel wat hij doet. De hele luchtvaart-industrie over 1 kam scheren is wat kort door de bocht.
Over het dividend: spijtig, maar dat is een argument tegen elk buitenlands dividend-aandeel met bronbelasting.
Re: Koopwaardige aandelen
IBM lijkt me wel koopwaardig (in navolging van Berkshire Hathaway). @ $145 vandaag.
Bed Bath & Beyond Inc., nog een favoriet van value investors. @ $61 vandaag.
Rolls-Royce Holdings, idem. @ £6,93 vandaag.
Bed Bath & Beyond Inc., nog een favoriet van value investors. @ $61 vandaag.
Rolls-Royce Holdings, idem. @ £6,93 vandaag.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Koopwaardige aandelen
Szpilman,
Zonet het nieuws gezien op VRT ivm het grootste Airbus-toestel dat een totale flop is qua verkoop?
Zonet het nieuws gezien op VRT ivm het grootste Airbus-toestel dat een totale flop is qua verkoop?
Re: Koopwaardige aandelen
Inderdaad, dat klopt! Oa daarom dat Airbus er zo beroerd voor stond tussen 2005 en 2010.
Alle kosten voor R&D en opzetten productie lijn van de A380 zijn achter de rug, dit jaar zou de productielijn break even moet draaien, en misschien zelfs winst genereren. Airbus levert dit jaar ±650 toestellen af, waarvan 30 A380's. Een succesverhaal is het dus niet, maar er moet ook niet meer echt in geïnvesteerd worden.
Alle kosten voor R&D en opzetten productie lijn van de A380 zijn achter de rug, dit jaar zou de productielijn break even moet draaien, en misschien zelfs winst genereren. Airbus levert dit jaar ±650 toestellen af, waarvan 30 A380's. Een succesverhaal is het dus niet, maar er moet ook niet meer echt in geïnvesteerd worden.
Re: Koopwaardige aandelen
Is Airbus dan een slecht aandeel, netwerken?netwerken schreef:+ meer dan de helft van je dividend is weg door opeenvolgende Franse en Belgische roerende voorheffing
>:D
Re: Koopwaardige aandelen
Fors teruggevallen de laatste week onder hoog volume. Geen nieuws te vinden buiten een transparantieverklaring dat Franklin Templeton onder de 3%-drempel is gezakt.gpv1 schreef:TAKKT is een Duits bedrijf dat in Europa en Noord-Amerika een vooraanstaande positie inneemt in het verkopen van allerhande ondersteunende producten/uitrusting voor bedrijven en organisaties (meubilair, kantoorartikelen, magazijnuitrusting, verpakkingen,...) via direct marketing.
Re: Koopwaardige aandelen
Bijna -6% voor TAKKT, lijkt me zeker goedkoop nu.
Tessenderlo idem.
Tessenderlo idem.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: Koopwaardige aandelen
Ik ben zonet ook in TAKKT gestaptreteiP schreef:Bijna -6% voor TAKKT, lijkt me zeker goedkoop nu.
Tessenderlo idem.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Re: Koopwaardige aandelen
Je hebt al genoeg PIC, reteiP Ik ook.
Blijft de vraag waarom TAKKT het zo slecht doet. Zonder nieuws onder hoog volume uit zijn range gevallen. Ik kijk nog even de kat uit de boom. Q3 verslag op 29/10.
Blijft de vraag waarom TAKKT het zo slecht doet. Zonder nieuws onder hoog volume uit zijn range gevallen. Ik kijk nog even de kat uit de boom. Q3 verslag op 29/10.
-
- Hero Member
- Berichten: 577
- Lid geworden op: 22 nov 2014
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Het is opeens stil bij Tack.
Iemand een idee waar we naar toe gaan met Tessenderlo?
Toch een goed bedrijf.
Iemand een idee waar we naar toe gaan met Tessenderlo?
Toch een goed bedrijf.
Re: Koopwaardige aandelen
Ik zal het eens aan mijn persoonlijke waarzegster vragen ....Groeiaandelenfavoriet2014 schreef:Het is opeens stil bij Tack.
Iemand een idee waar we naar toe gaan met Tessenderlo?
Toch een goed bedrijf.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
-
- Full Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19 nov 2013
- Contacteer:
Re: Koopwaardige aandelen
Vandaag mij RDS.B aangeschaft en nog limit order op CVS Healthcare staan.