Argenta fund plan
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Argenta fund plan
Bonds Higher Yield!
Hier heb ik juni 2007 geld in belegd. Slecht idee als je ziet dat hij sindsdien enkel gezakt is.
Ik ben een leek in deze zaken maar mijn bankdirecteur heeft mij deze aangeraden indertijd.
Ik heb geen idee wat ik op dit moment al kwijt ben.. en of deze crisis invloed heeft hierop. Maar ben al voorbereid op het ergste.
Zijn er kenners of raadgevers die mij kunnen informeren?
Ik ga ook een afspraak maken met mijn bankdirecteur maar ik weet niet in hoeverre hij me de juiste info geeft aangezien ik zijn enthousiasme van toen niet heb zien overvloeien in deze aandelen.
Ik zou graag op voorhand willen weten of ik het resterende bedrag beter terug op een spaarrekening plaats of het maar gewoon moet laten staan in de hoop dat het terug aangroeit.
Alle info is welkom!
Hier heb ik juni 2007 geld in belegd. Slecht idee als je ziet dat hij sindsdien enkel gezakt is.
Ik ben een leek in deze zaken maar mijn bankdirecteur heeft mij deze aangeraden indertijd.
Ik heb geen idee wat ik op dit moment al kwijt ben.. en of deze crisis invloed heeft hierop. Maar ben al voorbereid op het ergste.
Zijn er kenners of raadgevers die mij kunnen informeren?
Ik ga ook een afspraak maken met mijn bankdirecteur maar ik weet niet in hoeverre hij me de juiste info geeft aangezien ik zijn enthousiasme van toen niet heb zien overvloeien in deze aandelen.
Ik zou graag op voorhand willen weten of ik het resterende bedrag beter terug op een spaarrekening plaats of het maar gewoon moet laten staan in de hoop dat het terug aangroeit.
Alle info is welkom!
Re: Argenta fund plan
Staat momenteel op 412,40.
zie http://www.argenta.be/nl/diensten/inven ... aarden.htm
Er zijn heel weinig fondsen die sinds halfweg 2007 nog gestegen zijn. Achteraf is het altijd makkelijk zeggen natuurlijk dat hij het jou niet mocht voorgesteld hebben.
We zitten waarschijnlijk (maar zeker is daar niemand van) nog niet op de bodem want na de banken vallen nu ook de kwaartaalcijfers van de andere bedrijven tegen. Om verder verlies tegen te gaan zou je kunnen verkopen en eventueel over enkele maanden terug instappen.
zie http://www.argenta.be/nl/diensten/inven ... aarden.htm
Er zijn heel weinig fondsen die sinds halfweg 2007 nog gestegen zijn. Achteraf is het altijd makkelijk zeggen natuurlijk dat hij het jou niet mocht voorgesteld hebben.
We zitten waarschijnlijk (maar zeker is daar niemand van) nog niet op de bodem want na de banken vallen nu ook de kwaartaalcijfers van de andere bedrijven tegen. Om verder verlies tegen te gaan zou je kunnen verkopen en eventueel over enkele maanden terug instappen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Hoi Bart,
Bedankt voor uw antwoord en opzoekwerk!
Ja, ik ga op veilig spelen en ze verkopen maar ik denk dat ik het hierbij ga laten en geen beleggingen meer ga aankopen. Het spaarboekje heeft het altijd "goed" gedaan voor mij!
Het beleggen was een interessante maar vervelende ervaring voor mij.
Voor zover ik heb opgezocht gaat deze persioensparen binnen 10 jaar terug 6% opbrengen. Misschien is het dan beter om gewoon bij de Deutche Bank te sparen, he!
Bedankt voor uw antwoord en opzoekwerk!
Ja, ik ga op veilig spelen en ze verkopen maar ik denk dat ik het hierbij ga laten en geen beleggingen meer ga aankopen. Het spaarboekje heeft het altijd "goed" gedaan voor mij!
Het beleggen was een interessante maar vervelende ervaring voor mij.
Voor zover ik heb opgezocht gaat deze persioensparen binnen 10 jaar terug 6% opbrengen. Misschien is het dan beter om gewoon bij de Deutche Bank te sparen, he!
Anja,
Argenta Fund Plan is helemaal geen pensioensparen.
Als het pensioensparen is van Argenta dat je hebt is het ARPE. En dat mag je niet verkopen !!. Allé, tis te zeggen, je mag wel maar je zal er 33% belastingen op betalen. Op termijn zal alles wel weer stijgen, maar je zal geduld moeten hebben.
Argenta Fund Plan is helemaal geen pensioensparen.
Als het pensioensparen is van Argenta dat je hebt is het ARPE. En dat mag je niet verkopen !!. Allé, tis te zeggen, je mag wel maar je zal er 33% belastingen op betalen. Op termijn zal alles wel weer stijgen, maar je zal geduld moeten hebben.
Hoi Bart,
Sorry, nee het is geen pensioensparen ... het is een levensverzekering ...
Sorry, nee het is geen pensioensparen ... het is een levensverzekering ...
heb je het in je belastingen ingebracht ?
Zoja afkoop is 33% + afkoop dat er van het saldo gaat.
Af te raden maw. IK zou het verder doenm totaal geen reden om te stoppen.
Tegendeel, tis SOLDEN atm
Zoja afkoop is 33% + afkoop dat er van het saldo gaat.
Af te raden maw. IK zou het verder doenm totaal geen reden om te stoppen.
Tegendeel, tis SOLDEN atm
Hoi Jort,
Neen, ik kan het niet op mijn belastingen inbrengen en er wordt bij afkoop geen kosten aangerekend. Ik heb 1,1% premietax betaald en nu betaal ik nog 0,75% beheerskosten per jaar.
Kan ik dan alleen maar winnen door het te laten staan? Ja, het is solden tegenover mijn eerste aankoop maar misschien is het nog niet overgewaaid, zoals bart zei. Maar wat ik nu nog kan verliezen groeit misschien ook sneller terug aan ...
Neen, ik kan het niet op mijn belastingen inbrengen en er wordt bij afkoop geen kosten aangerekend. Ik heb 1,1% premietax betaald en nu betaal ik nog 0,75% beheerskosten per jaar.
Kan ik dan alleen maar winnen door het te laten staan? Ja, het is solden tegenover mijn eerste aankoop maar misschien is het nog niet overgewaaid, zoals bart zei. Maar wat ik nu nog kan verliezen groeit misschien ook sneller terug aan ...
Bonds Higher Yield is een Petercam fonds dat door Argenta verkocht wordt.
Kan je dus verkopen wanneer je wil maar ik zou het zeker nu niet meer verkopen.
Beleggingshorizon is volgens Petercam 5 jaar.
INFO
Vastrentende effecten die bij aankoop een substantieel hoger
rendement hebben dan staatsleningen van westerse landen,
wereld
Beleggingsstrategie
Petercam L Bonds Higher Yield spreidt zijn portefeuille over
verschillende typen van hoogrentende obligaties : obligaties
in euro of dollar uitgegeven door groeilanden, obligaties van
eersterangsdebiteuren uitgegeven in risicovolle munten,
bedrijfsobligaties met lagere ratings (speculative grade),
achtergestelde obligaties van financiële instellingen (Tier 1)
en speciale financiële constructies. Al deze beleggingsinstrumenten
worden zorgvuldig geselecteerd na een
grondige analyse van de macro-economische situatie, de
rentecurve en de kredietwaardigheid. Doel is om op lange
termijn beter te presteren dan een obligatiebevek in euro
met een gecontroleerd risico.
Commentaar van de beheerder
In april en mei kwam er een einde aan de gedwongen verkopen,
wat leidde tot een gevoelige daling van de spreads op
hoogrentende bedrijfsobligaties. In de laatste weken van juni
flakkerde de onzekerheid echter opnieuw op, hoofdzakelijk door
slecht nieuws uit de financiële sector. Niettemin ging de
inventariswaarde van Petercam L Bonds Higher Yield lichtjes
omhoog, meer bepaald van 162,68 EUR tot 165,67 EUR.
In het tweede kwartaal heeft de beheerder het gewicht van
overheidsobligaties van groeilanden een beetje verhoogd, nadat
ook deze categorie was gecorrigeerd. Hij deed dit vanuit
strategische overwegingen, namelijk voor een betere
diversificatie van de portefeuille. Hij kocht obligaties uitgeven
door Mexico en Turkije, beide in lokale munt.
De beheerder plant geen drastische wijzingen van de
portefeuille. Europese hoogrentende bedrijfsobligaties vindt hij
nog steeds de meest interessante categorie en deze
vertegenwoordigen dan ook het grootste deel van de
portefeuille. De geboden rendementen zijn op dit ogenblik erg
aantrekkelijk. Zo bedraagt het gemiddeld rendement tot
vervaldag van Petercam L Bonds Higher Yield ongeveer 11,6%
eind juni. Schommelingen van de spreads en dus de
obligatiekoersen zijn echter niet uitgesloten, gezien de
onzekerheid op macro-economisch vlak in de VS en Europa.
Ik denk de beste belegging nu een gewone termijnrekening voor geld dat je een jaar of meer kan missen, dan ben je zeker dat je je geld terug hebt.
Kan je dus verkopen wanneer je wil maar ik zou het zeker nu niet meer verkopen.
Beleggingshorizon is volgens Petercam 5 jaar.
INFO
Vastrentende effecten die bij aankoop een substantieel hoger
rendement hebben dan staatsleningen van westerse landen,
wereld
Beleggingsstrategie
Petercam L Bonds Higher Yield spreidt zijn portefeuille over
verschillende typen van hoogrentende obligaties : obligaties
in euro of dollar uitgegeven door groeilanden, obligaties van
eersterangsdebiteuren uitgegeven in risicovolle munten,
bedrijfsobligaties met lagere ratings (speculative grade),
achtergestelde obligaties van financiële instellingen (Tier 1)
en speciale financiële constructies. Al deze beleggingsinstrumenten
worden zorgvuldig geselecteerd na een
grondige analyse van de macro-economische situatie, de
rentecurve en de kredietwaardigheid. Doel is om op lange
termijn beter te presteren dan een obligatiebevek in euro
met een gecontroleerd risico.
Commentaar van de beheerder
In april en mei kwam er een einde aan de gedwongen verkopen,
wat leidde tot een gevoelige daling van de spreads op
hoogrentende bedrijfsobligaties. In de laatste weken van juni
flakkerde de onzekerheid echter opnieuw op, hoofdzakelijk door
slecht nieuws uit de financiële sector. Niettemin ging de
inventariswaarde van Petercam L Bonds Higher Yield lichtjes
omhoog, meer bepaald van 162,68 EUR tot 165,67 EUR.
In het tweede kwartaal heeft de beheerder het gewicht van
overheidsobligaties van groeilanden een beetje verhoogd, nadat
ook deze categorie was gecorrigeerd. Hij deed dit vanuit
strategische overwegingen, namelijk voor een betere
diversificatie van de portefeuille. Hij kocht obligaties uitgeven
door Mexico en Turkije, beide in lokale munt.
De beheerder plant geen drastische wijzingen van de
portefeuille. Europese hoogrentende bedrijfsobligaties vindt hij
nog steeds de meest interessante categorie en deze
vertegenwoordigen dan ook het grootste deel van de
portefeuille. De geboden rendementen zijn op dit ogenblik erg
aantrekkelijk. Zo bedraagt het gemiddeld rendement tot
vervaldag van Petercam L Bonds Higher Yield ongeveer 11,6%
eind juni. Schommelingen van de spreads en dus de
obligatiekoersen zijn echter niet uitgesloten, gezien de
onzekerheid op macro-economisch vlak in de VS en Europa.
Ik denk de beste belegging nu een gewone termijnrekening voor geld dat je een jaar of meer kan missen, dan ben je zeker dat je je geld terug hebt.
Laatst gewijzigd door karine op 26 oktober 2008, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Anja,
Je moet je maar 1 ding afvragen: heb je dat geld nu of in de nabije toekomst (1 a 2 jaar) nodig ?
Indien je de vraag met neen beantwoordt, laat uw belegging met rust. De zekerste manier om geld te verliezen, is hoog instappen en laag verkopen, dus moet je de neiging om nu nog te verkopen proberen te weerstaan.
De koers kan zeker nog zakken, maar als je tijd en geduld hebt, zal dit zich herstellen. Misschien niet meteen tot je aankoopprijs, maar als je kan wachten, toch aan een betere koers als nu. Met een spaarboekje daarentegen kan je het koersverlies nooit nog goedmaken.
Je moet je maar 1 ding afvragen: heb je dat geld nu of in de nabije toekomst (1 a 2 jaar) nodig ?
Indien je de vraag met neen beantwoordt, laat uw belegging met rust. De zekerste manier om geld te verliezen, is hoog instappen en laag verkopen, dus moet je de neiging om nu nog te verkopen proberen te weerstaan.
De koers kan zeker nog zakken, maar als je tijd en geduld hebt, zal dit zich herstellen. Misschien niet meteen tot je aankoopprijs, maar als je kan wachten, toch aan een betere koers als nu. Met een spaarboekje daarentegen kan je het koersverlies nooit nog goedmaken.
Het doel van om het even welk fonds is beter te presteren dan de markt.
In werkelijkheid presteren ze alle slechter, op enkele zeldzame uitzonderingen na.
Wie wel aan de fondsen verdient zijn de beheerders en de (door)verkopers dank zij de (buitensporige) bonussen.
In werkelijkheid presteren ze alle slechter, op enkele zeldzame uitzonderingen na.
Wie wel aan de fondsen verdient zijn de beheerders en de (door)verkopers dank zij de (buitensporige) bonussen.
Ja, inderdaad. Verloren heb ik al! Ik wil nu enkel het verlies minimaliseren ...
Ik hoop dat ik het door het te laten staan terug kan "opbouwen". Nu nog horen wat de bankdirecteur morgen zegt. Deze fonds heeft het een paar jaar geleden goed gedaan. Ik ben er enkel te laat ingestapt...
Ik hoop dat ik het door het te laten staan terug kan "opbouwen". Nu nog horen wat de bankdirecteur morgen zegt. Deze fonds heeft het een paar jaar geleden goed gedaan. Ik ben er enkel te laat ingestapt...
Te laat weet ik niet, wel op een slecht moment.
Maar zoals er staat geschreven moet je het op een termijn van 5 jaar bekijken.
En je bankdirecteur zal zeker zeggen van het te laten staan.
Maar zoals er staat geschreven moet je het op een termijn van 5 jaar bekijken.
En je bankdirecteur zal zeker zeggen van het te laten staan.
Als ik kijk naar de wanprestaties van verzekeringsfondsen in het verleden, ben ik bang dat dit niet meer goed komt.
Hoogrentende spaar- en/of termijnrekeningen: kapitaalsbehoud zonder kosten!
Hoogrentende spaar- en/of termijnrekeningen: kapitaalsbehoud zonder kosten!
Denk jij echt dat je volgend jaar nog 4,25 op een spaarrekening gaat krijgen ??Polis23 schreef: Als ik kijk naar de wanprestaties van verzekeringsfondsen in het verleden, ben ik bang dat dit niet meer goed komt.
Hoogrentende spaar- en/of termijnrekeningen: kapitaalsbehoud zonder kosten! ??
Slim beleggen kan je leren. Daarom organiseerden De Tijd en Netto afgelopen weekend opnieuw Finance Avenue, een beurs over geld zaken waar je heel wat tips kan sprokkelen over spaargeld, beleggingsproducten of praktische geldtips. Wij gingen een kijkje nemen en kwamen terug met praktisch advies voor de thuisblijvers.
(netto) - Zelfs de meest geruste belegger stelt zich deze dagen vragen over zijn geld. Waar gaat het naartoe met de beurs? Hoe veilig zijn de banken vandaag nog? Komt er een recessie? De antwoorden zijn niet altijd even opbeurend, maar dat betekent niet dat er zaterdag op Finance Avenue een begrafenissfeertje heerste. Integendeel: bezoekers en gastsprekers keken al volop uit naar de komende jaren en gaven tips om je portefeuille te wapenen voor de toekomst.
Laat je geld niet op een spaarboekje staan
Gert Bakelants, hoofdredacteur van het blad De Belegger, opende de reeks workshops met 10 tips voor 2010. "We gaan naar een recessie of we zitten er al in. Maar er worden volop lessen getrokken uit die situatie en de overheden grijpen in waar nodig," aldus Bakelants. Hij verwacht dat de ECB binnenkort de rente zal verlagen. "Ik acht het uitgesloten dat de rente op een spaarboekje nog 4,25 procent zal bedragen. Daar moet je dus op anticiperen. Je geld laten staan heeft niet veel zin, het is veel beter (een deel van) je kapitaal nu voor een periode van 2 of 3 jaar vast te zetten op een termijnrekening of in staatsobligaties tegen de huidige rendementen van 4 of 5 procent. Dat lijkt laag, maar vergeet niet dat de inflatie zal dalen - misschien wel naar 1 procent - en je reëel rendement op die manier vanzelf stijgt," geeft hij als belangrijke tip mee.
Ook de aandelenmarkt blijft voor hem interessant, tenminste voor wie juist kiest. "Bedrijven die zeer conjunctuurgevoelig zijn én een grote schuldgraad hebben, zullen waarschijnlijk in nauwe schoentjes komen. Maar vandaag wordt alles gedumpt, ook de kwaliteitsaandelen van bedrijven met een goede balans. Die kan je nu dus wel oppikken, zonder veel risico te lopen. Integendeel: sterke bedrijven zullen kunnen profiteren van de economische malaise door goedkope overnames te doen."
Hou Amerikaanse huizenmarkt in de gaten
Ook William De Vijlder, chief investment officer bij Fortis, ziet de zaken nog steeds door een rooskleurige bril. De Vijlder gaf op Finance Avenue een presentatie met als titel 'Licht aan het einde van de tunnel' en lichtte die optimistische visie toe door eveneens te verwijzen naar de krachtdadige ingrepen van de overheden in het financiële systeem. "Geleidelijk aan zal het krediet tussen banken opnieuw beginnen te vloeien en dat is een eerste stap naar economische beterschap."
Toch is het nog te vroeg om te spreken van een kentering vindt De Vijlder: "Er zijn twee factoren die je als belegger in het oog moet houden." Hij verwijst daarmee ten eerste naar de hefboomfondsen die hun posities aan het afbouwen zijn en voor een enorme verkoopgolf zorgen. "Je mag hopen dat die trend stilaan gaat verdwijnen en dat de markt begin volgend jaar gestabiliseerd is." Een tweede factor is veel fundamenteler: "Het is daarnaast wachten op economische stabilisatie. Dat zal je het eerste merken op de Amerikaanse huizenmarkt," aldus nog De Vijlder.
Conservatieve beleggers wachten beter
Koen De Leus van KBC Bolero treedt hem daarin bij: "Als conservatieve belegger is het nu geen moment om in de markt te stappen. Wacht gewoon af en hou de signalen in de gaten. Misschien mis je dan de eerste 5 of 10 procent, maar dat is beter dan denken dat de bodem bereikt is en toch nog geld verliezen." Ook hij verwijst naar bedrijven met een goede balans als interessante investeringen. "Banken hebben het moeilijk en zullen de geldkraan dichtdraaien. Bedrijven die een goede balans hebben overleven dat. De Leus verwijst onder meer naar Hamon, Imtech en Van de Velde als recessiebestendige aandelen.
Drie geboden van de belegger
Eric Pas van Delta Lloyd Asset Management kwam naar Finance Avenue met de drie geboden van de belegger: "Weet waarin je belegt, zorg dat je de bedrijven en sectoren heel goed ken. Geloof in de bedrijven waarin je je geld stopt, in hun projecten. Geef je beleggingen de tijd: beleggen is geen sprintje, het is een marathon.". Pas gaf wel toe dat vooral dat laatste aspect, het juist timen van aankopen en verkopen, voor kleine beleggers erg moeilijk is: "Doe vooral niets wat je portefeuille niet aankan en stap geleidelijk in, dan vermijd je de grootste schokken op de markten."
Laatst gewijzigd door karine op 27 oktober 2008, 21:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Bankiers houden de samenstellling van de beleggingsfondsen geheim. Niemand weet welke obligaties/aandelen wanneer gekocht zouden zijn. Zelfs in de prospectus staan nergens titels van obligaties of aandelen."Weet waarin je belegt, ....."
In de Legiolease affaire heeft Labouchère (nu Dexia) erkend nooit aandelen gekocht te hebben, maar ze lieten de "beleggers" wel opdraaien voor de zogenaamde verliezen op de nooit-gekochte aandelen!
Daarom: koop nooit ofte nimmer een kat in een zak.