GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
TIP
Re: GVV - Gereglementeerde Vastgoedvennootschap
Daarom koop je er beter 5 dan 2.wickedwillie schreef:Bedankt voor de berekeningen en extra info Afrodiziak en Belca!
Kben al tijdje GVV's aan het volgen maar kvind het echt niet gemakkelijk om een (goede) keuze te maken...
De rangschikking van Belca (HOMI op plaats 1) helpt me al goed vooruit maar vervolgens begin ik opnieuw te twijfelen aangezien GVV's toch wel gevoelig zijn voor rentestijgingen.
Kortom, ik ben er dus nog niet uit... en op het moment dat ik een keuze zal gemaakt hebben, heb ik uiteraard te lang gewacht
Gisteren was er een bloedbad onder de Amerikaanse REITs (=onze GVVs). De aanleiding: het goede jobrapport maakt de hogere rentevoet in december weer concreter. REITs under pressure as rates soar. Op het einde van de beursdag waren de koersen nog tot anderhalve keer lager verder weggezakt.
Een voorsmaakje van wat ons te wachten staat als Draghi zijn kar keert??
Eigenlijk begrijp ik niet dat een mogelijke renteverhoging met och arme 0.25% een impact van 5 à 6% heeft op deze koersen. Uitleg (achteraf natuurlijk) van de analisten: beleggers switchen naar veiligere of beter renderende aandelen. Waar zijn die dan te vinden?
Een voorsmaakje van wat ons te wachten staat als Draghi zijn kar keert??
Eigenlijk begrijp ik niet dat een mogelijke renteverhoging met och arme 0.25% een impact van 5 à 6% heeft op deze koersen. Uitleg (achteraf natuurlijk) van de analisten: beleggers switchen naar veiligere of beter renderende aandelen. Waar zijn die dan te vinden?
Belca, als uw balans voor 90% uit vreemd vermogen bestaat dan heeft een renteverhoging van 0.25-0.75% toch een serieuze impact op uw cash flow.
Voor de minder leveraged bedrijven zijn dat inderdaad dan weer koopkansen Vinger aan de trekker!
Voor de minder leveraged bedrijven zijn dat inderdaad dan weer koopkansen Vinger aan de trekker!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
"Durven we al dan niet de rente met 0.25% te verhogen?"
Daarover gaat het in de VS. Voor REITs die met een bescheiden schuldhefboom werken zal de impact beperkt blijven.
In Europa ligt een rentestijging nog niet meteen op tafel. Hier is de vraag eerder: "hoeveel miljarden EUR aan liquiditeit pompen we er EXTRA bij?"
In België moeten REITs -- GVVs dus -- zich sowieso aan een wettelijke beperking houden qua schuldhefboom. De meeste GVVs profiteren van het huidige lage rente-klimaat door zich gedurende jaren van goedkope financiering te voorzien. Net zoals de dalende rente er jaren heeft over gedaan om door te sijpelen in de gemiddelde rentevoet van hun schulden, zo zal ook een rentestijging niet meteen een sterke impact hebben op de resultaten.
De koers kan daar uiteraard op anticiperen - al dan niet in overdreven mate. Lijkt mij dan eerder een opportuniteit.
Daarover gaat het in de VS. Voor REITs die met een bescheiden schuldhefboom werken zal de impact beperkt blijven.
In Europa ligt een rentestijging nog niet meteen op tafel. Hier is de vraag eerder: "hoeveel miljarden EUR aan liquiditeit pompen we er EXTRA bij?"
In België moeten REITs -- GVVs dus -- zich sowieso aan een wettelijke beperking houden qua schuldhefboom. De meeste GVVs profiteren van het huidige lage rente-klimaat door zich gedurende jaren van goedkope financiering te voorzien. Net zoals de dalende rente er jaren heeft over gedaan om door te sijpelen in de gemiddelde rentevoet van hun schulden, zo zal ook een rentestijging niet meteen een sterke impact hebben op de resultaten.
De koers kan daar uiteraard op anticiperen - al dan niet in overdreven mate. Lijkt mij dan eerder een opportuniteit.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
Poldermol, daar heb je zeker een punt. Anderzijds ga ik er van uit dat een renteverhoging op termijn zal doorsijpelen naar de huuropbrengsten, waardoor de cashflow terug hersteld wordt. Ook denk ik dat een eerste verhoging met 0.75% wat overdreven is. De kans bestaat evenwel dat de markt inderdaad doorgeschoten is tot die verhoging met 0.75%. Als dan uiteindelijk blijkt dat het slechts 0.25% wordt, dan zullen er inderdaad koopjes te doen zijn. Maar dan is het als kleine particulier waarschijnlijk reeds te laat om te kopen. Dus wordt het nu of niet. Tijd om grondig huiswerk te maken. En af te wegen of de Amerikaanse REITs opwegen tegen onze GVVs. (lijkt mij wel aantrekkelijk als diversificatie in USD)
Pas op, met 0.75% gaan ze zeker niet stijgen (de 0.25 staat zo goed als vast, als het meer is dan dat moogt ge een Westvleteren komen halen ), maar daar kan je over een jaar wel staan. En is het ook perfect mogelijk dat de banken een hogere mark-up aanrekenen ook zodat uw totale schulddruk tussen hier en, say, 18 maanden met 1% stijgt.
Als ge in de US naar de futuresmarkt kijkt, dan houdt de markt rekening dat er een 97% kans (!!!) bestaat dat tegen December volgend jaar de Fed de rente met 0.75% verhoogd heeft.
Vergeet ook niet dat je met de US REITS wel met een dubbele belasting zit, jammer genoeg.
Als ge in de US naar de futuresmarkt kijkt, dan houdt de markt rekening dat er een 97% kans (!!!) bestaat dat tegen December volgend jaar de Fed de rente met 0.75% verhoogd heeft.
Vergeet ook niet dat je met de US REITS wel met een dubbele belasting zit, jammer genoeg.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Een Spaargidser maakte de bedenking: waarom ontbreekt WEB (Warehouses) eigenlijk in het overzicht?
Om eerlijk te zijn: ik ergerde me enorm aan hun internet 1.0 website (net zoals die van IMMOU trouwens). Vandaar telkens afgehaakt. Maar om een VOLLEDIG overzicht te hebben moet er al eens op de tanden gebeten worden...
En wat bleek: eenmaal tot aan de verslagen geraakt bleek dat nog heel goed mee te vallen. Zo zie je maar, zoals zo vaak: het lijkt erger dan het in werkelijkheid is.
In elk geval: de prijs voor beste website of beste communicatie naar de aandeelhouder toe zullen die twee zéker niet winnen.
Geografische spreiding:
Sectoriële spreiding:
Koers/Netto Courant Resultaat (K/W):
Om eerlijk te zijn: ik ergerde me enorm aan hun internet 1.0 website (net zoals die van IMMOU trouwens). Vandaar telkens afgehaakt. Maar om een VOLLEDIG overzicht te hebben moet er al eens op de tanden gebeten worden...
En wat bleek: eenmaal tot aan de verslagen geraakt bleek dat nog heel goed mee te vallen. Zo zie je maar, zoals zo vaak: het lijkt erger dan het in werkelijkheid is.
In elk geval: de prijs voor beste website of beste communicatie naar de aandeelhouder toe zullen die twee zéker niet winnen.
Geografische spreiding:
Sectoriële spreiding:
Koers/Netto Courant Resultaat (K/W):
https://twitter.com/orakelvanoilsjt
@Poldermol: dat van die West Vleteren spreekt mij wel aan
Ik kan mij niet inbeelden dat die REITs niet zouden ingedekt zijn tegen een renteverhoging. Eigenlijk zou de impact van die verhoging moeten geneutraliseerd worden. Of heb ik het verkeerd voor?
En ja, de dubbele RV is een doorn in het oog (en niet alleen het mijne). Positief is dan wel dat de REITs hun dividend driemaandelijks uitkeren. Sommige zelfs ieder maand! (cfr Realty Income Corporation, Ticker: O). En voor iemand die bijkomende inkomsten nodig heeft is dat mooi meegenomen.
Ik kan mij niet inbeelden dat die REITs niet zouden ingedekt zijn tegen een renteverhoging. Eigenlijk zou de impact van die verhoging moeten geneutraliseerd worden. Of heb ik het verkeerd voor?
En ja, de dubbele RV is een doorn in het oog (en niet alleen het mijne). Positief is dan wel dat de REITs hun dividend driemaandelijks uitkeren. Sommige zelfs ieder maand! (cfr Realty Income Corporation, Ticker: O). En voor iemand die bijkomende inkomsten nodig heeft is dat mooi meegenomen.
Sommige dekken zich in, anderen dan weer niet. Hoe ik me persoonlijk indek is ook een investering the hebben in Mortgage Servicing Rights (zoals bvb Cherry Hill), die assets stijgen dan bij een stijgende rentevoet. Is natuurlijke hedge voor mn andere real estate investments
Ik heb vanmiddag een tijdlang volgend orderboek zien staan voor WEB:
Dat markt-verkooporder voor 200 aandelen zou toch onmiddellijk de eerste 200 van de koopzijde moeten opeten?
En dat verkooporder van 62,00 de volgende 50 kooporders die hoger zijn?
Ondertussen zijn deze verdwenen. Worden die orders dan slechts enkele keren per dag verwerkt ipv continu?
Code: Selecteer alles
Orders Aantal Aankoop Verkoop Aantal Orders
1 30 62,500 Mkt 200 1
2 75 62,400 62,000 50 1
1 130 62,380 62,750 3246 1
1 14 62,110 62,850 200 1
2 322 62,100 63,000 351 2
En dat verkooporder van 62,00 de volgende 50 kooporders die hoger zijn?
Ondertussen zijn deze verdwenen. Worden die orders dan slechts enkele keren per dag verwerkt ipv continu?
Is een aandeel met dubbele fixing, uitvoering orders gebeurd enkel om 11.30 en 16.30.
Ok, dat verklaart inderdaad veel.
Maar dan zijn marktorders toch een slecht idee, als anderen daarna nog hun orders kunnen wijzigen?
Waar vind je die tijdstippen van uitvoering terug? En waarom wordt dit gedaan voor sommige aandelen en voor andere niet?
Maar dan zijn marktorders toch een slecht idee, als anderen daarna nog hun orders kunnen wijzigen?
Waar vind je die tijdstippen van uitvoering terug? En waarom wordt dit gedaan voor sommige aandelen en voor andere niet?
De fixingmarkt is voor aandelen waar amper tot geen handel in is, door slechts één of twee keer per dag een nieuwe koers te vormen probeert men de kopers en verkopers samen te brengen.
Hier is een blokje uitleg van Test Aankoop over het hoe en waarom:
Hier is een blokje uitleg van Test Aankoop over het hoe en waarom:
https://www.test-aankoop.be/invest/euro ... 655200.htm" onclick="window.open(this.href);return false;Hoe werkt een fixing?
Bij een fixingprocedure worden dezelfde principes gehanteerd als bij de vooropening of het bepalen van de slotkoers op de continumarkt. Voor de fixing, dus voor 11u30 en 16u30 (dubbele fixing) en voor 15 uur (enkele fixing), worden alle orders samengebracht en bepaalt de centrale computer tegen welke koers de meeste aantal aandelen kunnen worden verhandeld. Tot een halfuur na de fixing kan enkel en alleen nog gehandeld worden tegen de fixingkoers. Na die periode van een halfuur gaat de markt weer in ‘vooropening’ tot de volgende fixing. Niet onbelangrijk is te vermelden dat het maximale koersverschil per fixing slechts 10 % mag bedragen. Als het koersverschil meer dan 10 % bedraagt, wordt een theoretische evenwichtskoers gevormd 10 % hoger of lager dan de vorige koers zodat bij de volgende fixing de kansen toenemen op effectieve handel. Het staat buiten kijf, en we gaven dat ook al aan vorige week in de koersontwikkeling bij Terhulpsesteenweg, dat op de fixingmarkten het zeer gevaarlijk is om zonder limieten te werken. Indien u aandelen wilt verhandelen op de fixingmarkt, hou dan zeker de vooropening in de gaten (dit kan op de beursplatformen van onlinebrokers en van sommige banken) en pas uw limieten en volume aan de marktomstandigheden aan.
Tijdstippen: zie (oud) artikel Test Aankoop: Euronext: Verloop Beurshandel. Zou normaal ook moeten terug te vinden zijn op de webstek van Euronext Brussel, maar ik kan het niet onmiddellijk vinden.
Waarom dubbele fixing? een kwestie van centen. Een notering op de continu markt kost meer (aan het bedrijf)
Waarom dubbele fixing? een kwestie van centen. Een notering op de continu markt kost meer (aan het bedrijf)
Bedankt Thomas en Belca!