Gewaardborgd inkomen, hoeveel jaarrente?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
Gewaardborgd inkomen, hoeveel jaarrente?
Hallo
Ik ben 25 jaar en heb een vennootschap (VOF) die mij een bruto maandloon van €3000 uitbetaald.
Ik zou een verzekering gewaarborgd inkomen willen afsluiten om mezelf wat in te dekken tegen mogelijk inkomensverlies door bv een ongeval.
Echter heb ik op dit moment nog geen idee voor welk bedrag ik mij moet verzekeren.
Aangezien ik nog gewoon bij mijn ouders woon, geen afbetalingen heb en dergelijke, weet ik nog niet zo goed hoe "duur" het leven is.
Liefst zou ik vanaf het eerste moment een verzekering afsluiten die future-proof is wat het verzekerde bedrag betreft.
Hiermee bedoel ik dat ik niet over bv 10j de verzekering wil laten herberekenen, aangezien ik dan: ouder ben -> meer risico op ziekte, enzo -> hogere maandelijkse premie moet betalen.
Dus voor een gemiddelde persoon, wat raden jullie aan? Voor welke "jaarrente" moet ik me verzekeren?
Edit: Nog een extra vraagje over de jaarrente die op offertes staat en bv op xerius.be/zelfstandigen/verzekeringen/voorbeeldoffertes-gewaarborgd-inkomen. Zit het bedrag dat de mutualiteit uitbetaald in deze jaarrente verrekend? Of komt dit bovenop de jaarrente?
Ik ben 25 jaar en heb een vennootschap (VOF) die mij een bruto maandloon van €3000 uitbetaald.
Ik zou een verzekering gewaarborgd inkomen willen afsluiten om mezelf wat in te dekken tegen mogelijk inkomensverlies door bv een ongeval.
Echter heb ik op dit moment nog geen idee voor welk bedrag ik mij moet verzekeren.
Aangezien ik nog gewoon bij mijn ouders woon, geen afbetalingen heb en dergelijke, weet ik nog niet zo goed hoe "duur" het leven is.
Liefst zou ik vanaf het eerste moment een verzekering afsluiten die future-proof is wat het verzekerde bedrag betreft.
Hiermee bedoel ik dat ik niet over bv 10j de verzekering wil laten herberekenen, aangezien ik dan: ouder ben -> meer risico op ziekte, enzo -> hogere maandelijkse premie moet betalen.
Dus voor een gemiddelde persoon, wat raden jullie aan? Voor welke "jaarrente" moet ik me verzekeren?
Edit: Nog een extra vraagje over de jaarrente die op offertes staat en bv op xerius.be/zelfstandigen/verzekeringen/voorbeeldoffertes-gewaarborgd-inkomen. Zit het bedrag dat de mutualiteit uitbetaald in deze jaarrente verrekend? Of komt dit bovenop de jaarrente?
Re: Gewaardborgd inkomen, hoeveel jaarrente?
80% van 3000 euro per maand is het maximum. De mutualiteit zit daar niet in. De verzekerde jaarrente is wat de verzekeringsmaatschappij aan u zal betalen. Van de mutualiteit krijg je daar nog iets bovenop. Vandaar dat het begrensd is tot 80% van uw huidig loon (je mag namelijk niet meer gaan verdienen door werkonbekwaam te worden).
Je kan de rente laten indexeren zodat je elk jaar 2% meer krijgt. Die indexatie start meestal wel pas na het schadegeval.
Dus als je binnen tien jaar veel meer zult verdienen, zal je het gewaarborgd inkomen ook moeten aanpassen.
Als dat niet voldoende is, kan je nog een ongevallenverzekering afsluiten. Die keert geen rente uit, maar een kapitaal. Wel enkel bij ongeval (en dus niet bij ziekte).
Je kan de rente laten indexeren zodat je elk jaar 2% meer krijgt. Die indexatie start meestal wel pas na het schadegeval.
Dus als je binnen tien jaar veel meer zult verdienen, zal je het gewaarborgd inkomen ook moeten aanpassen.
Als dat niet voldoende is, kan je nog een ongevallenverzekering afsluiten. Die keert geen rente uit, maar een kapitaal. Wel enkel bij ongeval (en dus niet bij ziekte).
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Dat van het maximum ben ik van op de hoogte. Maar voor welk bedrag verzekerd een "gemiddeld" persoon zich? Te weinig kan problemen opleveren, maar te veel is ook weer zonde van het geld. Is iets tussen 20.000 en 24.000 per jaar een goede schatting?
indexatie voor schade: 2%
indexatie na schade: 2%
Wat de stijging van levensduurte betreft naar de toekomst toe is dit in orde lijkt me?
Op een offerte die ik heb, staat:nuyttie schreef: Je kan de rente laten indexeren zodat je elk jaar 2% meer krijgt. Die indexatie start meestal wel pas na het schadegeval.
indexatie voor schade: 2%
indexatie na schade: 2%
Wat de stijging van levensduurte betreft naar de toekomst toe is dit in orde lijkt me?
9 op de 10 neemt het maximum van 80% van het loon. Dat moet je zelf weten. Beeld u in dat je plots verder moet met de verzekerde rente...
De offerte dat je hebt indexeert inderdaad sowieso 2%. Is dit voldoende... wie weet dat
De offerte dat je hebt indexeert inderdaad sowieso 2%. Is dit voldoende... wie weet dat

Dank voor de reacties!
Iemand anders nog iets aan toe te voegen?
Iemand anders nog iets aan toe te voegen?
Wat soms ook interessant kan zijn is opsplitsen van eigen risico termijn
Bvb 20k met eigenrisico van 30d
En 10k met 365d.
Meestal kan je wel een jaar verder en als je dan echt iets ergs ad hand krijgt heb je toch een extra premie
Voordeel is een goedkopere premie
Bvb 20k met eigenrisico van 30d
En 10k met 365d.
Meestal kan je wel een jaar verder en als je dan echt iets ergs ad hand krijgt heb je toch een extra premie
Voordeel is een goedkopere premie
Stel ik neem de maximum jaarrente van 28.800 (0,8*36000).
Daarnaast krijg ik dan iets van 9.600 (800*12) van de mutualiteit.
Samen is dit 38.400! Dat is hoger dan mijn normaal brutoloon. Het kan toch niet dat ik bij ziekte meer ontvang dan als ik werk?
Wat zie ik over het hoofd?
@tk. Jouw voorstel ga ik eens bekijken.
Samen is dit 38.400! Dat is hoger dan mijn normaal brutoloon. Het kan toch niet dat ik bij ziekte meer ontvang dan als ik werk?
Als je geen leningen hebt lopen zou ik niet teveel verzekeren. Een future proof verzekering zou ik niet naar kijken want je weet niet hoe de future zal evolueren. Herbekijken het gewoon elke 5jaar.
Ik heb een verzekerde rente van 1000€. Samen met de uitkering zou dat 1800€ zíjn. Ik denk wel dat ik daarmee zou toekomen.
Verstuurd vanaf mijn HTC Desire X dual sim met Tapatalk
Ik heb een verzekerde rente van 1000€. Samen met de uitkering zou dat 1800€ zíjn. Ik denk wel dat ik daarmee zou toekomen.
Nog een tip: geen gewaarborgd inkomen nemen bij xerius en co. Die zijn veel te duur. Goedkoopste premie betaal je als het gekoppeld is aan een ipt
Voor mij persoonlijk heb ik dit vooral bekeken in het geval van langdurige ongeschiktheid dus jaren ipv maanden. Voor de meeste zaken val je toch maar enkele maanden max uit, en de eerste maans krijg je toch al niets. De eerste maanden zou je na een tijdje toch zelf moeten kunnen overbruggen met bvb spaarreserves etc. En als je in vennootschap werkt veronderstel ik dat je meer dan 36k e/J verdiend, dus als je bvb 2m geen inkomsten hebt zal je vennootschap je allicht nog steeds 36k uitkeren?
Vandaar ook m'n eerste voorstel. Premies liggen tussen de 450 a 700/J voor mijn geval.
Vandaar ook m'n eerste voorstel. Premies liggen tussen de 450 a 700/J voor mijn geval.
kan effectief hoger zijn, bij een echte schadeverzekering zou zoiets niet mogen.OsiriX schreef:Stel ik neem de maximum jaarrente van 28.800 (0,8*36000).
Overigens 800 euro van de ziekenkast lijkmij ook weinig
het eerst jaar krijg je 60/55% van je begrensd brutoloon
vanaf het tweede jaar 40/45/65% ( afhankeljik van het inkomenvan je gezinsleden
Er zijn mensen die van de ziekenkast soms meer dan 2500 euro netto per maand ontvangen ( zijn dan wel uitkeringen, MET hulp van derden ). Ziekenkast is de dop niet he, daar kunnen de uitkeringen veel royaler zijn, ook al zijn er mensen die van de ziekenkast maar een lage uitkering krijgen
Op de ziekenkas vergoeding moet je niet lang rekenen, ze gooien je er binnen de kortste keren af.
Het is niet meer zoals vroeger dat ze je na één jaar op bestendige invaliditeit van 66% zetten tot je pensioen.
Je zult snel ander aangepast werk moeten zoeken,of je kan gaan aankloppen bij het ocmw voor het leefloon.
Er is in het verleden teveel misbruik van gemaakt.
Nu moet je al bijna dood zijn.
Het is niet meer zoals vroeger dat ze je na één jaar op bestendige invaliditeit van 66% zetten tot je pensioen.
Je zult snel ander aangepast werk moeten zoeken,of je kan gaan aankloppen bij het ocmw voor het leefloon.
Er is in het verleden teveel misbruik van gemaakt.
Nu moet je al bijna dood zijn.
-
- VIP member
- Contacteer:
Is er ook zoiets als een verzekering om bvb een vervanger te betalen om de zaak te kunnen voortzetten (in geval van vennootschap met 1 pers of éénmanszaak)?
Ik veronderstel dat er bij Gewaarborgd Inkomen uitkering er geen euro meer verdiend mag worden.
Ps: brigit, 1-manszaken kunnen geen ipt nemen he...
Ik veronderstel dat er bij Gewaarborgd Inkomen uitkering er geen euro meer verdiend mag worden.
Ps: brigit, 1-manszaken kunnen geen ipt nemen he...
Klopt dit? Je bedrijf kan toch nog steeds omzet genereren terwijl jijzelf werkonbekwaam bent?reppiepeppie schreef: Ik veronderstel dat er bij Gewaarborgd Inkomen uitkering er geen euro meer verdiend mag worden.
-
- VIP member
- Contacteer:
Heb me verkeerd uitgedrukt: je zaak mag wsch wel omzet genereren maar zelf mag je niet werken veronderstel ik