Tessenderlo
TIP
Re: Tessenderlo
Dat de groep haar verwachtingen opwaarts bijstelde komt voor KBC Securities-analist Wim Hoste niet als een verrassing. Hij zal zijn model aanpassen met de nieuwe cijfers in de hand, maar ziet geen grote veranderingen. Hij meent dat de
onzekerheid over de vooruitzichten voor Agro iets zijn toegenomen, waardoor beleggers ook ietsjes anders zijn gaan kijken
naar Tessenderlo. Volgens Wim Hoste zijn de huidige marges in Agro niet houdbaar op lange termijn, vooral omwille van
een verwachte daling voor de sulfaatmeststoffen. TKI is volgens de analist een veel aantrekkelijkere activiteit met niet
alleen een uitstekende positie in de VS, maar ook een uitstekende stroomopwaartse integratie.
Centraal staat de vraag of een afkoeling van de marges in de Agro-divisie op voldoende wijze kan gecompenseerd worden
door een verbetering bij Biovalorization. Het gebrek aan zichtbaarheid bij deze beweging inspireerde Wim Hoste om het
advies onveranderd op “houden” te laten, maar het koersdoel neerwaarts te herzien van 34 naar 32 euro.
onzekerheid over de vooruitzichten voor Agro iets zijn toegenomen, waardoor beleggers ook ietsjes anders zijn gaan kijken
naar Tessenderlo. Volgens Wim Hoste zijn de huidige marges in Agro niet houdbaar op lange termijn, vooral omwille van
een verwachte daling voor de sulfaatmeststoffen. TKI is volgens de analist een veel aantrekkelijkere activiteit met niet
alleen een uitstekende positie in de VS, maar ook een uitstekende stroomopwaartse integratie.
Centraal staat de vraag of een afkoeling van de marges in de Agro-divisie op voldoende wijze kan gecompenseerd worden
door een verbetering bij Biovalorization. Het gebrek aan zichtbaarheid bij deze beweging inspireerde Wim Hoste om het
advies onveranderd op “houden” te laten, maar het koersdoel neerwaarts te herzien van 34 naar 32 euro.
De Tijd: 09:01
Handel in Picanol en Tessenderlo geschorst.
Het is wachten op een persbericht van beide bedrijven, die gecontroleerd worden
door ondernemer Luc Tack.
Handel in Picanol en Tessenderlo geschorst.
Spannend, aangezien ik zowel in Picanol als Tessenderlo zit gaat dat hier toch over een aanzienlijk deel van de portefeuille.
De insider aankopen liggen al een tijdje stil, en de koers van Tessenderlo werd door die aankopen redelijk ondersteund.
Dus ik verwacht opnieuw een grote investering in Tessenderlo, via Picanol.
Huidige situatie:
Tot en met transacties op 19/08/2015
Aantal aandelen Picanol 17.700.000 (89,1% in bezit van Luc Tack)
Koers Tessenderlo € 26,80 15/12/2015
Aandelen in bezit 13.483.762 onder controle van Picanol (Verbrugge NV)
Waarde Tessenderlo € 361.364.822 onder controle van Picanol (Verbrugge NV)
Waarde Tessenderlo € 20,42 per aandeel Picanol
Aantal aandelen Tessenderlo 42.396.563
Gecontroleerd door Picanol 31,80%
Tessenderlo per Picanol 0,762
Symphony Mills NV is de holding van Luc Tack zelf
De insider aankopen liggen al een tijdje stil, en de koers van Tessenderlo werd door die aankopen redelijk ondersteund.
Dus ik verwacht opnieuw een grote investering in Tessenderlo, via Picanol.
Huidige situatie:
Tot en met transacties op 19/08/2015
Aantal aandelen Picanol 17.700.000 (89,1% in bezit van Luc Tack)
Koers Tessenderlo € 26,80 15/12/2015
Aandelen in bezit 13.483.762 onder controle van Picanol (Verbrugge NV)
Waarde Tessenderlo € 361.364.822 onder controle van Picanol (Verbrugge NV)
Waarde Tessenderlo € 20,42 per aandeel Picanol
Aantal aandelen Tessenderlo 42.396.563
Gecontroleerd door Picanol 31,80%
Tessenderlo per Picanol 0,762
Symphony Mills NV is de holding van Luc Tack zelf
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Handel in Picanol en Tessenderlo geschorst
Het is nog niet duidelijk wat er aan de hand is. Maar dat beide bedrijven
tegelijkertijd geschorst worden, doet vermoeden dat Tack, die bij beide
bedrijven ook CEO is, een nieuw manoeuvre voorbereidt.
Tack is met een belang van net geen 90 procent hoofdaandeelhouder van Picanol.
Via die weefgetouwenbouwer bouwde hij de afgelopen jaren een belang van zo'n 30
procent op in chemiegroep Tessenderlo. Dat belang is ondergebracht bij Verbrugge
NV, een dochteronderneming van Picanol.
(c) Tijd Realtime
* BinckBank is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden
Het is nog niet duidelijk wat er aan de hand is. Maar dat beide bedrijven
tegelijkertijd geschorst worden, doet vermoeden dat Tack, die bij beide
bedrijven ook CEO is, een nieuw manoeuvre voorbereidt.
Tack is met een belang van net geen 90 procent hoofdaandeelhouder van Picanol.
Via die weefgetouwenbouwer bouwde hij de afgelopen jaren een belang van zo'n 30
procent op in chemiegroep Tessenderlo. Dat belang is ondergebracht bij Verbrugge
NV, een dochteronderneming van Picanol.
(c) Tijd Realtime
* BinckBank is niet aansprakelijk voor informatie verschaft door derden
de weefgetouwen &Industries worden verruild voor een kleine 26 miljoen nieuwe TESB aandelen.
En picanobel wordt de controlerende (mono-)holding.
Simpel.
En picanobel wordt de controlerende (mono-)holding.
Simpel.
>:D
Ongelofelijk hoe Tack met een vingerknip zichzelf als grootaandeelhouder van Tessenderlo maakt. Naast een goed manager, ook een niet te onderschatten tacticus.
persbericht
Gereglementeerde informatie Embargo tot 16 december 2015 , 9u30 CET
TESSENDERLO GROUP EN PICANOL GROUP KONDIGEN VOORNEMEN AAN OM ACTIVITEITEN TE BUNDELEN IN ÉÉN BELGISCHE INDUSTRIËLE GROEP.
Gereglementeerde informatie Embargo tot 16 december 2015 , 9u30 CET
TESSENDERLO GROUP EN PICANOL GROUP KONDIGEN VOORNEMEN AAN OM ACTIVITEITEN TE BUNDELEN IN ÉÉN BELGISCHE INDUSTRIËLE GROEP.
De deal lijkt zeker niet minder interessant voor de Tessenderlo aandeelhouder, na wat rekenwerk:
Het industrieel deel Picanol (+Melotte, Psicontrols...) is gewaardeerd aan €45,85
+ de overgebleven cash aan €2,81 p/a
+ de reeds aangehouden aandelen Tessenderlo aan €20,42 p/a (bij een koers van €26,8)
Wat samen €69,08 geeft, of 30% hoger dan de koers van €53.
Na de deal wordt dit Picanobel, zonder de industriële activiteiten maar mét 25,8 miljoen nieuwe Tessenderlo aandelen.
Aan een koers van €26,8 van Tessenderlo krijg je dan een monoholding die:
* 57,6% van de 68.196.563 Tessenderlo aandelen bezit.
* €2,81 cash per aandeel
Of een intrinsieke waarde van €62,29
Tessenderlo aandeelhouders verwateren weliswaar naar 68.196.563 aandelen MAAR krijgen de cashmachine Picanol daaronder.
De droom van Luc Tack was om een minder cyclisch geheel te hebben, en dat is ook gebeurd bij deze.
Er mag gerust €90 miljoen extra winst verwacht worden onder het nieuwe Tessenderlo geheel.
Verwacht een winst van circa 215 miljoen van het nieuwe geheel.
Aan k/w van 10 is dat een koers van ... €31,52
Maar die k/w kan ook een stuk hoger natuurlijk
Luc Tack controleert door zijn belang van 89,1% in Picanobel reeds 51,32% van Tessenderlo, en via Symphony Mills nog enkele procenten erbovenop
Het industrieel deel Picanol (+Melotte, Psicontrols...) is gewaardeerd aan €45,85
+ de overgebleven cash aan €2,81 p/a
+ de reeds aangehouden aandelen Tessenderlo aan €20,42 p/a (bij een koers van €26,8)
Wat samen €69,08 geeft, of 30% hoger dan de koers van €53.
Na de deal wordt dit Picanobel, zonder de industriële activiteiten maar mét 25,8 miljoen nieuwe Tessenderlo aandelen.
Aan een koers van €26,8 van Tessenderlo krijg je dan een monoholding die:
* 57,6% van de 68.196.563 Tessenderlo aandelen bezit.
* €2,81 cash per aandeel
Of een intrinsieke waarde van €62,29
Tessenderlo aandeelhouders verwateren weliswaar naar 68.196.563 aandelen MAAR krijgen de cashmachine Picanol daaronder.
De droom van Luc Tack was om een minder cyclisch geheel te hebben, en dat is ook gebeurd bij deze.
Er mag gerust €90 miljoen extra winst verwacht worden onder het nieuwe Tessenderlo geheel.
Verwacht een winst van circa 215 miljoen van het nieuwe geheel.
Aan k/w van 10 is dat een koers van ... €31,52
Maar die k/w kan ook een stuk hoger natuurlijk
Luc Tack controleert door zijn belang van 89,1% in Picanobel reeds 51,32% van Tessenderlo, en via Symphony Mills nog enkele procenten erbovenop
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Bedankt voor je rekenwerk
Geslepen vent, die Tack.
Geslepen vent, die Tack.
Vandaag zijn er nog duizend aandelen om 17u35 verhandeld. Kun je zien via https://marketviewer.equiduct.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zoveel aandelen op hetzelfde moment en na 17u30 Beetje vreemd niet?
Zoveel aandelen op hetzelfde moment en na 17u30 Beetje vreemd niet?
Dat is de "eindveiling", dat gebeurt (denk ik) bij alle aandelen in de 5 minuten na de sluiting van de beurs. Er wordt dan nog een laatste kans gegeven aan kopers/verkopers om tegen één prijs alsnog aandelen te verhandelen. Ik heb er een tijdje geleden ook informatie over proberen te zoeken, maar verder dan deze uitleg kwam ik niet. Als iemand een goede uitleg heeft / weet staan, dan hou ik me aanbevolen.
Het was me al eerder opgevallen bij andere aandelen.Ik heb hierover nog niks gevonden. Deze donderdag had ik nog een kooporder (met limiet) na 17u geplaatst voor Tessenderlo. Dat kooporder is dan uitgevoerd na 17u30. Wat me elke keer opvalt is dat die "eindveiling" altijd lager is dan de koers waarmee de beurs afsluit op 17u30.
Was nu vrijdag met Tessenderlo ook het geval.Koers leek af te sluiten rond 29 euro. En dan opeens om 17u35 worden er nog veel (ik schat tussen 30-50k) aandelen verhandeld, allemaal aan 28,645 euro.
En het is niet altijd binnen de 5min. Op de beurs van Frankfurt zag ik het ook al om 17u 40 en 17u50 gebeuren.
Was nu vrijdag met Tessenderlo ook het geval.Koers leek af te sluiten rond 29 euro. En dan opeens om 17u35 worden er nog veel (ik schat tussen 30-50k) aandelen verhandeld, allemaal aan 28,645 euro.
En het is niet altijd binnen de 5min. Op de beurs van Frankfurt zag ik het ook al om 17u 40 en 17u50 gebeuren.
Tot 17u30 is er normale handel, tussen 17u30 en 17u35 is er geen handel en wordt de slotkoers berekend, dit is de koers waarbij het grootste aantal transacties nog kan uitgevoerd worden. Tussen 17u35 en 17u40 worden de laatste orders voor zover die er zijn uitgevoerd aan de slotkoers.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
Vortex' uitleg klopt als een bus.
Ik vul nog aan door te zeggen:
* Dat die slotveiling de "TAL" heet: Trading at Last, of ook "trading at last price".
https://www.euronext.com/nl/listings/faq/equity-price
* Tijdens zo'n TAL mogen nog nieuwe orders worden ingevoerd, maar dat mogen enkel en alleen limietorders zijn. Bovendien moet de limietprijs exact de slotkoers zijn. Alle andere orders worden door Euronext verworpen, waaronder marktorders, stoporders, stoplimietorders en ook limietorders aan een andere koers dan de slotkoers, zélfs al geef je een "betere" limiet in dan de slotkoers. Wat zich qua orders al in het orderboek bevond VOOR de veiling mag er uiteraard wel inblijven.
* Bij "fixingaandelen" (bvb WEB, Pairi Daiza, vastgoedcertificaten,...), dus degene die maar 1 of noteringen per dag hebben, duurt de veiling geen 5 minuten (zoals de slotveiling van continu aandelen), maar een half uur. Dezelfde beperking qua ordertype geldt ook daar.
* Voor en na de veiling geef je opnieuw om het even welke limiet en/of ordertype in.
Ik vul nog aan door te zeggen:
* Dat die slotveiling de "TAL" heet: Trading at Last, of ook "trading at last price".
https://www.euronext.com/nl/listings/faq/equity-price
* Tijdens zo'n TAL mogen nog nieuwe orders worden ingevoerd, maar dat mogen enkel en alleen limietorders zijn. Bovendien moet de limietprijs exact de slotkoers zijn. Alle andere orders worden door Euronext verworpen, waaronder marktorders, stoporders, stoplimietorders en ook limietorders aan een andere koers dan de slotkoers, zélfs al geef je een "betere" limiet in dan de slotkoers. Wat zich qua orders al in het orderboek bevond VOOR de veiling mag er uiteraard wel inblijven.
* Bij "fixingaandelen" (bvb WEB, Pairi Daiza, vastgoedcertificaten,...), dus degene die maar 1 of noteringen per dag hebben, duurt de veiling geen 5 minuten (zoals de slotveiling van continu aandelen), maar een half uur. Dezelfde beperking qua ordertype geldt ook daar.
* Voor en na de veiling geef je opnieuw om het even welke limiet en/of ordertype in.
Laatst gewijzigd door Afrodiziak op 19 december 2015, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
https://twitter.com/orakelvanoilsjt