Brederode
TIP
Re: Brederode
De korting staat daarmee op 22% wat historisch gezien zeer weinig is voor brederode.Verkopen dan maar? Of toch niet ,gezien de aanzienlijke aankopen van eigen aandelen tegen te(hoge)prijzen?Ik hou ze voorlopig nog bij.
Toch knap dat de NAV bijna hetzelfde is gebleven tov 30 juni ondanks de daling van de beurzen. Ik hou ze zeker bij.Belca2 schreef:De tussentijdse verklaring van Brederode blinkt zoals steeds uit door vaagheid. Ik blijf me verbazen dat men nog de moeite doet om een verklaring uit te geven. Wat een verspilling van energie.
Het enige cijfer dat wat inzicht geeft is de bedrijfswaarde, die nu (21 oktober) geschat wordt op €51. Dit is een lichte daling tegenover 30 juni toen dit €51.52 bedroeg. Het aandeel, nu aan €39.90, noteert nog steeds met een flinke korting.
Verder schrijft men dat men eigenlijk niet weet wat de toekomst zal brengen, zij het dan in meer omfloerste termen.
@laeka: je hoeft mijn bericht niet echt te herhalen om er op te antwoorden. Anders volledig met u eens
Zware pandoering voor Shell, vraag me af of ze bij brederode zinnens zijn die olie handel af te bouwen ze zitten er voor zo'n kleine 10% van de NAV in(total,eni,saipem.)Met de opec die de kraan verder openzet kunnen die koersen nog een heel eind naar beneden.
Even gekeken wat de invloed is van de olie (pétrole) gerelateerde aandelen op de inventariswaarde.
De laatst gekende inventariswaarde (€51) was te vinden in het Q3 verslag van 22 oktober en deze week nauwelijks af van de gepubliceerde waarde in het halfjaarverslag (€51.52).
Ik heb de waarde opgezocht van de gelijste petroleum aandelen op 30 juni en hiermede hun inbreng berekend in de IW van BRED. Het aantal van die petroleum aandelen is te vinden op hun website, het aantal BRED aandelen gebruikt in de berekening vindt men in het halfjaarverslag:
De waarde per BRED aandeel bedroeg €4.09 op een totale inventariswaarde van €51.52 - zijnde ~8%
Dezelfde oefening gisterenavond (toegegeven na een sterke beursdag) bedroeg €3.51. (Dit cijfers is waarschijnlijk onderschat, want BRED heeft ondertussen terug heel wat aandelen ingekocht via Geyser s.a. en die mogen eigenlijk niet meer in rekening gebracht worden). De ganse olie 'crisis' heeft dus in het slechtste geval een invloed van €0.58 gehad op deze IW. Niet meer dan een rimpel op een vlak wateroppervlak.
Ondertussen zien we dat de beurskoers gestegen is van €38.19 naar €39.63.
Deze verwaarloosbare €0.58 is dus meer dan gecompenseerd.
------------------------
De laatst gekende inventariswaarde (€51) was te vinden in het Q3 verslag van 22 oktober en deze week nauwelijks af van de gepubliceerde waarde in het halfjaarverslag (€51.52).
Ik heb de waarde opgezocht van de gelijste petroleum aandelen op 30 juni en hiermede hun inbreng berekend in de IW van BRED. Het aantal van die petroleum aandelen is te vinden op hun website, het aantal BRED aandelen gebruikt in de berekening vindt men in het halfjaarverslag:
De waarde per BRED aandeel bedroeg €4.09 op een totale inventariswaarde van €51.52 - zijnde ~8%
Dezelfde oefening gisterenavond (toegegeven na een sterke beursdag) bedroeg €3.51. (Dit cijfers is waarschijnlijk onderschat, want BRED heeft ondertussen terug heel wat aandelen ingekocht via Geyser s.a. en die mogen eigenlijk niet meer in rekening gebracht worden). De ganse olie 'crisis' heeft dus in het slechtste geval een invloed van €0.58 gehad op deze IW. Niet meer dan een rimpel op een vlak wateroppervlak.
Ondertussen zien we dat de beurskoers gestegen is van €38.19 naar €39.63.
Deze verwaarloosbare €0.58 is dus meer dan gecompenseerd.
------------------------
Opvallend is ook dat in De Tijd (zaterdag 12 december, blz 27) RDSA als nummer één buitenlands aandeel aangeraden wordt. De algemene teneur is dat de grote olie maatschappijen zoals RDSA en FP voldoende buffers hebben om een alternatieve strategie uit te bouwen én het dividend te behouden. Met een bruto rendement van ~7% is RDSA nog steeds een uitstekende cashcow. Ik denk niet dat ze die vlug gaan afbouwen.Carnaygee schreef:Zware pandoering voor Shell, vraag me af of ze bij brederode zinnens zijn die olie handel af te bouwen ....
@Belca.De 'oliecrisis 'is natuurlijk al langer dan 6 maand aan de gang .De waarde van hun oliecluster is sinds 30-6-2014 met minstens 40% gedaald(niet onbelangerijk voor het meest liquide deel van hun port)geen belegger die daarmee tevreden kan zijn dus ook niet bij brederode.Het zou me niet verwonderen moest bij de volgende rapportering blijken dat wat wijzigingen zijn doorgevoerd.Wie weet?
Brederode aandeelhouders houden hun stukken bij manier van spreken doorgaans eeuwig in portefeuille, die liggen niet wakker van zoiets.
Wat goed is voor de familie Van der Mersch is ook goed voor de kleine trouwe aandeelhouder
Wat goed is voor de familie Van der Mersch is ook goed voor de kleine trouwe aandeelhouder
Dat Pierre Van der Mersch maar zijn olieaandelen niet te lang bijhoudt zoals met zijn bankaandelen ING Fortis enz indertijd.
Brederode dook toen naar beneden alsof het een lieve lust was.
Brederode dook toen naar beneden alsof het een lieve lust was.
Dit is overdreven - 't is maar hoe dat je het bekijkt. De waarde van die cluster bedroeg op 30 jun 2014 (zie halfjaarverslag 2014) €142.8M, vandaag bedraagt hij €99.3M - een daling met 30%. De IW van die cluster was dan €4.88, vandaag €3.51 of een daling van 28.5%. De daling is iets minder omdat a)er minder aandelen zijn (~950K) en b)dividenden RDSA zijn uitgewisseld in aandelen waardoor het gedeelte RDSA aan belang toeneemt.Carnaygee schreef:...De waarde van hun oliecluster is sinds 30-6-2014 met minstens 40% gedaald...
Pas op: ik zou het ook liever anders zien, maar in het kader van de globale port heeft dat 'slechts' een impact van €1.37 op de IW. Dat is beheersbaar.
Dat is een interessante oefening en ik weet het antwoord ook niet. Ik kan alleen maar vaststellen dat gedurende de eerste helft van het jaar er nog een geloof was in de olie - getuige de omruil van dividenden voor aandelen bij RDSA. Die zullen volgens mij nog niet zo rap buiten vliegen. Als er hier een ingreep is, dan zal het eerder bij de zwakke broertjes SPM of ENI zijn.laeka schreef:Dat Pierre Van der Mersch maar zijn olieaandelen niet te lang bijhoudt ...
Dergelijke beleggers redeneren blijkbaar niet zoals gewone individuen: ik heb indertijd ook heftig gepleit om TomTom af te bouwen. Het is nog altijd in de port aanwezig. En veel winst zal men hier ook nog niet gemaakt hebben.
Deze trekt zich(voorlopig) niets aan van alle beursgekte,blijft rustig liggen
En wat te denken van Royal Dutch Shell. 1 van de belangrijkste participaties in Brederode. Dit zinkt alsmaar dieper en dieper weg.Carnaygee schreef:Deze trekt zich(voorlopig) niets aan van alle beursgekte,blijft rustig liggen
Maar zorgt nog altijd voor een stevige instroom aan dividenden. Zelfs PvdM kan daar niet aan weerstaan. De (olie)kruik gaat zolang te water tot ze barst (of zo iets...)
Niet te doen,die olie voor anciens.En het zal nog erger worden .Het dividendrendement is bijna 10%;onhoudbaar dus.laeka schreef:En wat te denken van Royal Dutch Shell. 1 van de belangrijkste participaties in Brederode. Dit zinkt alsmaar dieper en dieper weg.Carnaygee schreef:Deze trekt zich(voorlopig) niets aan van alle beursgekte,blijft rustig liggen