Stijgende roerende voorheffing
TIP
Stijgende roerende voorheffing
Vanaf 1 januari 2016 stijgt het tarief van de roerende voorheffing op roerende inkomsten en diverse inkomsten van roerende aard van 25 % naar 27 %.
Als je een kasbon hebt die 10 jaar loopt en die nu op 9 jaar zit. De interesten blijven staan en worden maar op het einde van de rit geïnd. Betekent dit dan dat je roerende voorheffing van 27% moet betalen op de volledige interesten van de afgelopen 10 jaar of enkel op de interesten die je verdient vanaf 1 januari 2016?
Als je een kasbon hebt die 10 jaar loopt en die nu op 9 jaar zit. De interesten blijven staan en worden maar op het einde van de rit geïnd. Betekent dit dan dat je roerende voorheffing van 27% moet betalen op de volledige interesten van de afgelopen 10 jaar of enkel op de interesten die je verdient vanaf 1 januari 2016?
Re: Stijgende roerende voorheffing
27% op alle interesten van de afgelopen 10 jaar.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Roerende voorheffing wordt berekend aan het percentage dat van kracht is op het ogenblik dat de interest wordt uitbetaald, niet over de periodes waarin de interest verworven is.
Beleg nooit in een kasbon met kapitalisatie. Een wijziging in de roerende voorheffing is altijd in je nadeel. Ook als de roerende voorheffing daalt. Want dan bepaalt de regering dat de lagere roerende voorheffing alleen voor nieuwe contracten geldt, niet voor bestaande contracten. Dat is in het verleden al zo geweest.
Beleg nooit in een kasbon met kapitalisatie. Een wijziging in de roerende voorheffing is altijd in je nadeel. Ook als de roerende voorheffing daalt. Want dan bepaalt de regering dat de lagere roerende voorheffing alleen voor nieuwe contracten geldt, niet voor bestaande contracten. Dat is in het verleden al zo geweest.
Ik weet niet of dit momenteel zo is; en zo ja, sinds wanneer dit ingevoerd werd.Een wijziging in de roerende voorheffing is altijd in je nadeel. Ook als de roerende voorheffing daalt. Want dan bepaalt de regering dat de lagere roerende voorheffing alleen voor nieuwe contracten geldt, niet voor bestaande contracten. Dat is in het verleden al zo geweest.
Maar ik weet wél dat dit niet het geval was toen ik in de jaren '80 mijn eerste bescheiden termijnrekeningen had bij de toenmalige Raiffeisenkas (de latere Cera).
Ik heb de RV in de loop van de jaren meerdere keren weten stijgen én weten zakken, en ik heb altijd de RV betaald die op de datum van de rente-uitkering van toepassing was. Ook toen die daalde van 25% naar 15%.
Nefertari schreef:Ik weet niet of dit momenteel zo is; en zo ja, sinds wanneer dit ingevoerd werd.Een wijziging in de roerende voorheffing is altijd in je nadeel. Ook als de roerende voorheffing daalt. Want dan bepaalt de regering dat de lagere roerende voorheffing alleen voor nieuwe contracten geldt, niet voor bestaande contracten. Dat is in het verleden al zo geweest.
Maar ik weet wél dat dit niet het geval was toen ik in de jaren '80 mijn eerste bescheiden termijnrekeningen had bij de toenmalige Raiffeisenkas (de latere Cera).
Ik heb de RV in de loop van de jaren meerdere keren weten stijgen én weten zakken, en ik heb altijd de RV betaald die op de datum van de rente-uitkering van toepassing was. Ook toen die daalde van 25% naar 15%.
Nefertari, de overheid bepaalt de regels i.v.m. taksen en de logica hierbij is soms ver te zoeken, zeker als men op zoek is naar geld.
Daar heb ik nooit aan getwijfeldevita schreef:
Nefertari, de overheid bepaalt de regels i.v.m. taksen en de logica hierbij is soms ver te zoeken, zeker als men op zoek is naar geld.
Maar mijn opmerking ging er alleen over dat het niet klopt dat het in het verleden altijd al zo geweest is dat een wijziging van de roerende voorheffing altijd in ons nadeel zou geweest zijn; zelfs als die daalde.