RPS group
TIP
Re: RPS group
Impact energiesegment zal wrs wel groter zijn op het volgende boekjaar.
Zo'n contracten lopen langer en de impact komt dus ook met wat vertraging.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Dus volgens jouw (voorlopig) geen positieve vooruitzichten voor volgend boekjaar ?reteiP schreef:Impact energiesegment zal wrs wel groter zijn op het volgende boekjaar.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Bedankt Belca. Hier in België toch not done om het persbericht niet te publiceren op de website!
Al bij al stevige resultaten. Sterke terugval van de Energy tak, zoals verwacht, maar opgevangen door andere divisies. Overnames worden in sneltempo geïntegreerd. Dividendbeleid bevestigd. Marktreactie zoals gewoonlijk overdreven.
@reteiP: hangt toch volledig af van de evolutie van de olieprijs? Anyhow, hun BNE-divisie presteert uitstekend en zal dit ook blijven doen.
Al bij al stevige resultaten. Sterke terugval van de Energy tak, zoals verwacht, maar opgevangen door andere divisies. Overnames worden in sneltempo geïntegreerd. Dividendbeleid bevestigd. Marktreactie zoals gewoonlijk overdreven.
@reteiP: hangt toch volledig af van de evolutie van de olieprijs? Anyhow, hun BNE-divisie presteert uitstekend en zal dit ook blijven doen.
We have won significant new business in recent months, particularly in the form of large long term contracts and are looking forward to a successful second half.
De impact van lage olie en dus lagere investeringen komt idd met vertraging. Resultaten zullen dus ook volgend jaar nog negatief beïnvloed worden.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Momenteel: 31% Rapid7, IVU, WTW; 69% cash
Dat is juist: de vraag is echter zal het Energy segment nog alles bepalend zijn? Een vluchtige analyse van het operationeel inkomen toont dat het energy segment in 2014 verantwoordelijk was voor 35% van het betalende inkomen:gpv1 schreef:.... Resultaten zullen dus ook volgend jaar nog negatief beïnvloed worden.
Dat segment kende als enige een achteruitgang van 24%. Alle andere segmenten gingen er op vooruit en die vertegenwoordigden (2014) 64% van het inkomen. In 1H2015 is dat opgelopen tot 73%.
Ik denk dan ook dat verdere dalingen in het energy segment perfect opgevangen kunnen worden.
Het management denkt er blijkbaar ook zo over:
...We anticipate our BNE businesses will also continue to perform well and with AAP should help balance any further softness in Energy for the remainder of this year...
RPS jaarresultaten komen op 3/3, zullen voldoen aan consensus. Resultaten Energy-segment zullen zoals verwacht substantieel dalen, deels gecompenseerd door sterke prestaties in BNE.
RPS waarschuwt tegelijk voor 2016. Door de nog lagere olieprijs dit jaar is het waarschijnlijk dat klanten hun investeringen nog verder zullen terugschroeven. Er volgt wellicht een afschrijving van £20 miljoen goodwill in verband met overnames in de oliesector. Verder is het mogelijk dat enkele openstaande facturen van klanten in de oliesector niet betaald zullen worden (circa £7 miljoen).
Operating cashflow was volgens RPS sterk in 2015.
http://www.londonstockexchange.com/exch ... 74459.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Koers -16%.
RPS waarschuwt tegelijk voor 2016. Door de nog lagere olieprijs dit jaar is het waarschijnlijk dat klanten hun investeringen nog verder zullen terugschroeven. Er volgt wellicht een afschrijving van £20 miljoen goodwill in verband met overnames in de oliesector. Verder is het mogelijk dat enkele openstaande facturen van klanten in de oliesector niet betaald zullen worden (circa £7 miljoen).
Operating cashflow was volgens RPS sterk in 2015.
http://www.londonstockexchange.com/exch ... 74459.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Koers -16%.
Van zodra het woord 'olie' in verband gebracht wordt met 'resultaten' kelderen de prijzen zonder nadenken. Natuurlijk blijft het feit dat 1/4 van de resultaten energie gerelateerd zijn, maar dus 3/4 niet. Afschrijvingen zijn nooit prettig maar wel geen cash elementen. Niet betaalde facturen kunnen op langere termijn problematisch worden. Met de informatie die nu vrijgegeven is, denk ik niet dat het dividend in gevaar komt. Het kan wel dat de verhoging ervan met 15% dit jaar te hoog gegrepen is. Nog een goeie maand geduld.
Dat de operationele kasstroom standhoudt vind ik goed nieuws.
Aandelenportefeuille netto met 1290% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,4% (tem 22 nov '24)
Idd, olieprijs domineert aandelen markt volledig voor het moment.Belca2 schreef:Van zodra het woord 'olie' in verband gebracht wordt met 'resultaten' kelderen de prijzen zonder nadenken.
Onmiddellijk stelt zich nu de vraag : is RPS koopwaardig ?
Ben blij dat ik vorige week ben uitgestapt aan een koers van ongeveer 235. Aandeel blijft wel op mijn watchlist staan, ben benieuwd naar de jaarresultaten.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Om het eens van een ander te horen:TigerLB schreef:...Onmiddellijk stelt zich nu de vraag : is RPS koopwaardig ? ...
FROM: Buy, Sell Or Hold 15% Fallers......Shares in consultancy company RPS (LSE: RPS) have tumbled by over 15% today after it announced cutbacks in response to a challenging outlook for the oil and gas sector...
...With RPS trading on a price-to-earnings (P/E) ratio of just 8.9, its shares are dirt cheap. And while profitability could come under pressure as spending across the oil and gas industry declines, buying shares in RPS could be a sound move for long-term investors. Certainly, volatility will likely remain high, but with such a low rating there’s clear upside potential.
Al bekend: impairment van £20m, hoofdzakelijk op Energy, en provisie van £7 miljoen voor slechte leningen doen de nettowinst verschrompelen tot £0,0309 per aandeel.
Dividend wordt verhoogd met 15% naar £0,0974. Slotdividend van £0,0508 gaat ex-dividend op 22/4. Niet zeker of dezelfde verhoging wordt doorgezet over 2016:
The Board intends to continue to grow the dividend in a manner which reflects the performance and needs of the business.
Winst uit Energy verschrompelt, gedeeltelijk opgevangen door sterke prestaties in BNE Europe, BNE North America en AAP. Mgmt verwacht dezelfde evolutie in 2016.
Nettoschuldpositie stijgt slechts lichtjes naar £78,8m
Boekwaarde van £1,65
Vrije kasstroom verdubbelt bijna naar 67,5 miljoen £, geholpen door een sterke terugval in het werkkapitaal door onder meer de inning van oudere schulden
> Vrijekasstroomrendement van 16,5% of prijs/vks van 6,1
Koers -1,5%
Dividend wordt verhoogd met 15% naar £0,0974. Slotdividend van £0,0508 gaat ex-dividend op 22/4. Niet zeker of dezelfde verhoging wordt doorgezet over 2016:
The Board intends to continue to grow the dividend in a manner which reflects the performance and needs of the business.
Winst uit Energy verschrompelt, gedeeltelijk opgevangen door sterke prestaties in BNE Europe, BNE North America en AAP. Mgmt verwacht dezelfde evolutie in 2016.
Nettoschuldpositie stijgt slechts lichtjes naar £78,8m
Boekwaarde van £1,65
Vrije kasstroom verdubbelt bijna naar 67,5 miljoen £, geholpen door een sterke terugval in het werkkapitaal door onder meer de inning van oudere schulden
> Vrijekasstroomrendement van 16,5% of prijs/vks van 6,1
Koers -1,5%
Sublieme resultaten.
Forse onderwaardering op basis van resultaten van vorige jaren.
Ik blijf er wel af, heb voldoende exposure aan olie.
Forse onderwaardering op basis van resultaten van vorige jaren.
Ik blijf er wel af, heb voldoende exposure aan olie.
Ik ben het eens met gpv1: de jaar resultaten zijn beter dan ze op het eerste zicht gepercipieerd werden. Er werd teveel aandacht geschonken aan de afboekingen en het 'olie' gedeelte zonder onderliggende cijfers te vergelijken. Ik heb die in enkele grafieken gestoken voor een beter overzicht.
1. De operationele inkomsten.
De grootste terugval is inderdaad, zoals verwacht, voor het energie segment. Alle andere segmenten boeken vooruitgang (ook mede dank zij overnames). Op te merken hierbij is dat in het AAP (Australia Pacific) segment een gedeelte 'energie' is vervat. In deze regio worden de activiteiten geografisch gegroepeerd en niet per 'business'.
Het 'goede' nieuws is dan dat het gedeelte 'energie' - veelal geassocieerd met olie, nu teruggevallen is tot een kwart. (eigenlijk iets meer gezien AAP)
Dat betekent dat nu eigenlijk 75% van de activiteiten geassocieerd worden met milieu (in de ruime zin van het woord) en infrastructuur. Gebieden waarin toekomst is.
2. Winst
'Energie' is het enige segment dat (weliswaar zeer sterk) terugvalt. Alle andere segmenten boeken vooruitgang. Het segment BNE Europe is goed op weg om straks evenveel winst te genereren als vroeger (2014) Energie deed. Dit segment is goed voor bijna de helft van de winst.
3. Winst marges
Mede door de afboekingen zijn in het segment Energie de winstmarges sterk teruggevallen - Maar er is nog altijd geen verlies. De twee segmenten AAP en BNE Europe, samen goed voor 66% van de winst kennen groeiende marges. BNE NA heeft, zelfs na een terugval, nog altijd de grootste winstmarge.
De segmenten die groeien kennen nog altijd een winstmarge groter dan 10% (>15 voor BNE NA)
4. Dividend
Met deze cijfers in het achterhoofd heeft men het Jaardividend 2015 terug verhoogd met 15%, zoals reeds 22 jaar het geval is.
Het slotdividend van GBp 5.08 wordt uitbetaald op 20 mei aan de aandeelhouder die op 22 april het aandeel in portefeuille hadden.
Niettegenstaande de voorzichtige vooruitzichten (slechts vernieuwde groei in de tweede helft van 2016) denk ik dat RPS zijn dividend politiek zal blijven volhouden.
Mijn positie in RPS heeft op dit ogenblik een netto IRR (omgerekend in EUR) van -5.1%. Ik doe ze niet van de hand, integendeel ik zal de ontvangen dividenden herbeleggen. Ik blijf geloven in RPS (op langere termijn).
1. De operationele inkomsten.
De grootste terugval is inderdaad, zoals verwacht, voor het energie segment. Alle andere segmenten boeken vooruitgang (ook mede dank zij overnames). Op te merken hierbij is dat in het AAP (Australia Pacific) segment een gedeelte 'energie' is vervat. In deze regio worden de activiteiten geografisch gegroepeerd en niet per 'business'.
Het 'goede' nieuws is dan dat het gedeelte 'energie' - veelal geassocieerd met olie, nu teruggevallen is tot een kwart. (eigenlijk iets meer gezien AAP)
Dat betekent dat nu eigenlijk 75% van de activiteiten geassocieerd worden met milieu (in de ruime zin van het woord) en infrastructuur. Gebieden waarin toekomst is.
2. Winst
'Energie' is het enige segment dat (weliswaar zeer sterk) terugvalt. Alle andere segmenten boeken vooruitgang. Het segment BNE Europe is goed op weg om straks evenveel winst te genereren als vroeger (2014) Energie deed. Dit segment is goed voor bijna de helft van de winst.
3. Winst marges
Mede door de afboekingen zijn in het segment Energie de winstmarges sterk teruggevallen - Maar er is nog altijd geen verlies. De twee segmenten AAP en BNE Europe, samen goed voor 66% van de winst kennen groeiende marges. BNE NA heeft, zelfs na een terugval, nog altijd de grootste winstmarge.
De segmenten die groeien kennen nog altijd een winstmarge groter dan 10% (>15 voor BNE NA)
4. Dividend
Met deze cijfers in het achterhoofd heeft men het Jaardividend 2015 terug verhoogd met 15%, zoals reeds 22 jaar het geval is.
Het slotdividend van GBp 5.08 wordt uitbetaald op 20 mei aan de aandeelhouder die op 22 april het aandeel in portefeuille hadden.
Niettegenstaande de voorzichtige vooruitzichten (slechts vernieuwde groei in de tweede helft van 2016) denk ik dat RPS zijn dividend politiek zal blijven volhouden.
Mijn positie in RPS heeft op dit ogenblik een netto IRR (omgerekend in EUR) van -5.1%. Ik doe ze niet van de hand, integendeel ik zal de ontvangen dividenden herbeleggen. Ik blijf geloven in RPS (op langere termijn).
Eerlijk gezegd vind ik dit net zo'n fantastisch aandeel. Winstmarge is klein, oorlogskas niet zo groot, ROIC niet de beste in de klas. Ik kan niet geloven dat dit het beste bedrijf in die sector is.