Onderhoud auto?
Re: Onderhoud auto?
Is bij iedere auto verschillend, die distributieriem.MeOnline schreef:Distributieriem moet bij de Insignia pas op 150 000km...
Wat denken jullie van midas? Ervaringen?
Bij Vectra 2.0 benzine was het bv op 60.000. Dat is me bijgebleven omdat het zo snel was.
Bij een auto met een distributieketting ipv riem is het op 300.000.
Midas : Paar keer geweest. Ik vond het relatief duur. De ene Midas werkt beter dan de andere. Voor banden bv erg duur. Beter bij de lokale bandencentrale. Voor onderhoud zou ik dan nog liever iets meer geven en naar de dealer gaan. Die is ook rapper 'mee' met het verhaal als er echt iets aan je auto mankeert.
Re: Onderhoud auto?
De meeste onderhoudsintervallen zijn in tijd EN km.MeOnline schreef:Tuurlijk geeft de auto dat aan.
Stipt na 1 jaar krijg ik die melding, dat is dus tijdsgerelateerd.
Bijvoorbeeld 20.000 km of één jaar, wat het eerste wordt bereikt.
De boordcomputer geeft dan een noodzakelijk onderhoud aan vanaf het moment dat één van beide wordt bereikt.
In verband met ruitesproeiervloeistof : wordt naar mijn mening nooit vervangen. Dat heb ik nog nooit geweten. Wordt enkel bijgevuld.
Steeds meer en meer merkdealers worden onafhankelijke garage. Als zij ooit dealer geweest zijn van een merk zijn ze waarschijnlijk wel een goede keuze. Tenzij ze het merk kwijtgespeeld zijn omwille van bedrog.
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Onderhoud auto?
Ik ken 'n collega en die ging 4 dagen voor z'n verlof nog snel een groot onderhoud (incl. distributieriem) laten doen van zijn Renault bij Midas. Het probleem was dat die mannen een bout hadden afgedraaid en dat ze die moesten bestellen bij Renault en bijgevolg ging z'n wagen nooit meer op tijd klaar zijn voor zijn vakantie naar het Zuiden van Frankrijk. Hij heeft dan wel zo'n kleine gele Midas-vervangwagen gekregen om z'n reis te maken. Maar de wagen was 'n stuk minder comfortabel dan zijn eigen wagen. Voor hem nooit meer Midas.
Het verandert niet allemaal in goud waar Midas zijn handen aan steekt.
@ MeOnline: Bij Audi kan je kiezen tussen een klein onderhoud elke 15K km met gewone olie of tweejaarlijks elke 30K km met longlife olie. Ik vermoed dat het dan in de oneven jaren enkel de olie verversen is en in de even jaren een olieverversing + klein onderhoud (filters ed). Ik denk dat je dit alvast met je Opel-dealer kan bespreken wat je best doet om toch je Opel-garantie niet te verliezen.
De boordcomputer houdt ook bij wanneer je moet langsgaan bij de dealer voor een olieverversing (onderhoud) en wanneer je binnen moet kan afhangen van de tijdspanne, verreden kilometers of een aangepaste variant (afhankelijk van het rijpatroon) wie bvb. veel korte stukken rijdt zal hij zijn 30K km niet laten rijden.
Het verandert niet allemaal in goud waar Midas zijn handen aan steekt.
@ MeOnline: Bij Audi kan je kiezen tussen een klein onderhoud elke 15K km met gewone olie of tweejaarlijks elke 30K km met longlife olie. Ik vermoed dat het dan in de oneven jaren enkel de olie verversen is en in de even jaren een olieverversing + klein onderhoud (filters ed). Ik denk dat je dit alvast met je Opel-dealer kan bespreken wat je best doet om toch je Opel-garantie niet te verliezen.
De boordcomputer houdt ook bij wanneer je moet langsgaan bij de dealer voor een olieverversing (onderhoud) en wanneer je binnen moet kan afhangen van de tijdspanne, verreden kilometers of een aangepaste variant (afhankelijk van het rijpatroon) wie bvb. veel korte stukken rijdt zal hij zijn 30K km niet laten rijden.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Onderhoud auto?
Kan iedereen overkomen. Alleen is de kans in een Renault garage wat groter dat ze zo'n bout in voorraad hebben of sneller in huis hebben.Spruitekop schreef:Het probleem was dat die mannen een bout hadden afgedraaid en dat ze die moesten bestellen bij Renault
- Spruitekop
- VIP member
- Berichten: 5977
- Lid geworden op: 07 apr 2008
- Contacteer:
Re: Onderhoud auto?
Inderdaad.
En elke merk/model heeft zo wat zijn zwakke plekken, bij een merkgarage gaat men sneller die zaken herkennen en bijgevolg zal het euvel sneller opgelost raken. Meer betalen is niet altijd slecht op de lange termijn.
En elke merk/model heeft zo wat zijn zwakke plekken, bij een merkgarage gaat men sneller die zaken herkennen en bijgevolg zal het euvel sneller opgelost raken. Meer betalen is niet altijd slecht op de lange termijn.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Re: Onderhoud auto?
Ik heb het geluk dat mijn schoonbroer garagist is maar je kan toch aardig wat geld besparen door niet naar een merkgarage te gaan.
Ik heb in ieder geval daardoor al heel wat geld bespaard. Ik ben 1 keer naar een Opel garage geweest voor onderhoud omdat je een soort portefeuille kreeg met 500 euro die je kan besteden.
Mijn wagen stond nog maar 1 uur binnen toen ze al belden. Mijnheer, uw banden zijn versleten, we kunnen die vervangen voor een prijsje, namelijk 150 euro stuk. Ik, mevrouw, mijn banden zijn nog niet versleten ik heb ze gisteren gecontroleerd en trouwens, bij de bandencentrale kosten die 85 euro stuk, dus bedankt maar neen.
1 uur later weer telefoon. Mijnheer, we hebben vastgesteld dat de radiator van uw airco kapot is, er is waarschijnlijk een steen in gevlogen. We kunnen die vervangen voor 500 euro, exclusief werkuren. Ik ben onmiddellijk mijn auto daar gaan weghalen.
De radiator van de airco was inderdaad stuk maar mijn schoonbroer heeft die vervangen voor 350 euro, inclusief werkuren.
Zelfde verhaal bij Alfa Romeo. Vervanging distributieriem kost 900 euro, bij mijn schoonbroer 500 euro. Ik had een steen in mijn ruit gekregen waardoor die moest vervangen worden. Bij Carglass 790 euro, bij Alfa Romeo 995 euro, bij mijn schoonbroer 350 euro voor identiek dezelfde ruit. Mij zien ze niet meer bij een merkgarage.
Ik heb in ieder geval daardoor al heel wat geld bespaard. Ik ben 1 keer naar een Opel garage geweest voor onderhoud omdat je een soort portefeuille kreeg met 500 euro die je kan besteden.
Mijn wagen stond nog maar 1 uur binnen toen ze al belden. Mijnheer, uw banden zijn versleten, we kunnen die vervangen voor een prijsje, namelijk 150 euro stuk. Ik, mevrouw, mijn banden zijn nog niet versleten ik heb ze gisteren gecontroleerd en trouwens, bij de bandencentrale kosten die 85 euro stuk, dus bedankt maar neen.
1 uur later weer telefoon. Mijnheer, we hebben vastgesteld dat de radiator van uw airco kapot is, er is waarschijnlijk een steen in gevlogen. We kunnen die vervangen voor 500 euro, exclusief werkuren. Ik ben onmiddellijk mijn auto daar gaan weghalen.
De radiator van de airco was inderdaad stuk maar mijn schoonbroer heeft die vervangen voor 350 euro, inclusief werkuren.
Zelfde verhaal bij Alfa Romeo. Vervanging distributieriem kost 900 euro, bij mijn schoonbroer 500 euro. Ik had een steen in mijn ruit gekregen waardoor die moest vervangen worden. Bij Carglass 790 euro, bij Alfa Romeo 995 euro, bij mijn schoonbroer 350 euro voor identiek dezelfde ruit. Mij zien ze niet meer bij een merkgarage.
Re: Onderhoud auto?
Een stealer wordt geconfronteerd met heel wat extra uitgaven, extra personeel, extra showroom,drankjes, opendeurdagen, folders,...
als je dat niet nodig hebt of niet wil blijf er dan weg...
als je dat niet nodig hebt of niet wil blijf er dan weg...
Re: Onderhoud auto?
Ik heb al (zeer) slechte ervaring met:
Merken-garage:
-Distributie-riem niet vervangen bij periodiek onderhoud (dit lijkt me toch wel iets wat de garagist moet nakijken, niet iets wat de klant moet vragen, zeker bij een merken-garagage!) gevolg, 20.000km later distributie-riem kapot en motorblok moeten vervangen.
-Remblokken vervangen maar versleten remschijven weer teruggezet. 50km later: remschijf gescheurd, gezien ik geen tijd had de auto binnen te brengen en ook nodig had, nog (1 maand en 4000km) rondgereden met kapotte remschijf. (de symptomen waar ook maar 10% van de tijd aanwezig, dus ik dacht dat het nog wel ok was om er voorlopig mee rond te rijden, maar levensgevaarlijk!)
Auto5: na vervanging banden 1 wiel niet goed vastgezet, als gevolg 500km later: 4 vd 5 wielbouten volledig doorgescheurd, wiel hing dus nog maar vast met 1 bout. Ze hebben de schade wel kosteloos gerepareerd.
Ze zeggen ook vaak dat ze alle werken uitvoeren, tot als je bij hun staat (na afspraak gemaakt te hebben), kunnen ze het werk niet uitvoeren, wisselstuk niet bestellen, etc.
Langs de andere kant hebben ze ook al wel eens 2 uur gezocht achter een probleem, maar geen diagnose kunnen stellen wat er mis was, en uiteindelijk ook niets aangerekend.
Nog maar 1 keer bij een kleine zelfstandige alle merken geweest, gelukkig nog geen slechte ervaring daarmee...
Merken-garage:
-Distributie-riem niet vervangen bij periodiek onderhoud (dit lijkt me toch wel iets wat de garagist moet nakijken, niet iets wat de klant moet vragen, zeker bij een merken-garagage!) gevolg, 20.000km later distributie-riem kapot en motorblok moeten vervangen.
-Remblokken vervangen maar versleten remschijven weer teruggezet. 50km later: remschijf gescheurd, gezien ik geen tijd had de auto binnen te brengen en ook nodig had, nog (1 maand en 4000km) rondgereden met kapotte remschijf. (de symptomen waar ook maar 10% van de tijd aanwezig, dus ik dacht dat het nog wel ok was om er voorlopig mee rond te rijden, maar levensgevaarlijk!)
Auto5: na vervanging banden 1 wiel niet goed vastgezet, als gevolg 500km later: 4 vd 5 wielbouten volledig doorgescheurd, wiel hing dus nog maar vast met 1 bout. Ze hebben de schade wel kosteloos gerepareerd.
Ze zeggen ook vaak dat ze alle werken uitvoeren, tot als je bij hun staat (na afspraak gemaakt te hebben), kunnen ze het werk niet uitvoeren, wisselstuk niet bestellen, etc.
Langs de andere kant hebben ze ook al wel eens 2 uur gezocht achter een probleem, maar geen diagnose kunnen stellen wat er mis was, en uiteindelijk ook niets aangerekend.
Nog maar 1 keer bij een kleine zelfstandige alle merken geweest, gelukkig nog geen slechte ervaring daarmee...
Re: Onderhoud auto?
Klein onderhoud zélf doen,zoals motorolie vervangen.bij lidl verkoopt men soms pompjes à 12€ om heel simpel de olie via de peilstokbuis eruit te zuigen.zelfs een vrouw kan dat.
Groot onderhoud in merkgarage laten doen, behalve als het over een oud tweedehands karretje gaat,want dan pluimen ze je.
Groot onderhoud in merkgarage laten doen, behalve als het over een oud tweedehands karretje gaat,want dan pluimen ze je.
Re: Onderhoud auto?
Koop een elektrische wagen, alleen remolie vervangen om de 3 jaar. Geen motorolie, geen distributieriem...
Dankzij regeneratief remmen verslijten de remblokjes of schijven niet omdat deze alleen gebruikt wordt om de auto te blokkeren op bv. een helling.
Dankzij regeneratief remmen verslijten de remblokjes of schijven niet omdat deze alleen gebruikt wordt om de auto te blokkeren op bv. een helling.
Re: Onderhoud auto?
Totdat je de batterijen moet vervangen, dan zal je in een keer zo'n grote kost hebben dat de onderhoudskosten van een klassieke wagen peanuts zijn in vergelijking met een elektrische wagen.NoHedge schreef:Koop een elektrische wagen, alleen remolie vervangen om de 3 jaar. Geen motorolie, geen distributieriem...
Dankzij regeneratief remmen verslijten de remblokjes of schijven niet omdat deze alleen gebruikt wordt om de auto te blokkeren op bv. een helling.
Op de meeste batterijen van elektrische auto's is er een garantie van 8 jaar waarbij ze garanderen dat de batterij na die tijd nog ca 80% van zijn capaciteit heeft.
De gemiddelde levensduur van een auto is ongeveer 15 jaar. Ik vraag me echt af of zo'n baaterij het zo lang zal uithouden met een nog aanvaardbare capaciteit.
Re: Onderhoud auto?
de Olie_industrie dot niets anders dan de fabricatie van elektrische autos afremmen,ze verdienen daar niets aan.
Re: Onderhoud auto?
Ik ga sinds kort naar een garagist die aangesloten is bij de keten auto-crew. Zij werken zoveel mogelijk met BOSCH onderdelen.
Ik heb tot op heden alleen maar positieve ervaringen! De garagist waar ik bij ga, is een kleine zelfstandige. Heel vriendelijke man.
Kleine anekdote: op een dag reed een vriend achter mij. Hij constateerde dat mijn 2 remlichten het niet meer deden. Enkel mijn bovenste remlicht ging nog.
Ik belde naar de garagist. Eerst deed zijn vrouw een beetje moeilijk. Ze gingen dat niet onmiddellijk kunnen herstellen want ze hadden heel veel werk. Toen ik zei dat ik een bestaande klant was, mocht ik dezelfde dag nog gaan.
Vervangen van de 2 lampjes heeft me uiteindelijk €10 gekost. Die man is er per slot van rekening ook een kwartiertje aan bezig geweest. Hij had bovendien gemerkt dat er water in de behuizing zat. Heeft hij op hetzelfde moment opgelost. Ik was zo blij dat ik die man €15 gegeven heb.
Ik heb tot op heden alleen maar positieve ervaringen! De garagist waar ik bij ga, is een kleine zelfstandige. Heel vriendelijke man.
Kleine anekdote: op een dag reed een vriend achter mij. Hij constateerde dat mijn 2 remlichten het niet meer deden. Enkel mijn bovenste remlicht ging nog.
Ik belde naar de garagist. Eerst deed zijn vrouw een beetje moeilijk. Ze gingen dat niet onmiddellijk kunnen herstellen want ze hadden heel veel werk. Toen ik zei dat ik een bestaande klant was, mocht ik dezelfde dag nog gaan.
Vervangen van de 2 lampjes heeft me uiteindelijk €10 gekost. Die man is er per slot van rekening ook een kwartiertje aan bezig geweest. Hij had bovendien gemerkt dat er water in de behuizing zat. Heeft hij op hetzelfde moment opgelost. Ik was zo blij dat ik die man €15 gegeven heb.
Re: Onderhoud auto?
Nu gaan die batterijen misschien 8 jaar mee (of toch de garantie) maar als de technologie verder ontwikkeld worden hebben zo'n batterijen misschien een actieradius van 2000km en een levensduur van 15 tot 20 jaar. Dus even lang als de wagen zelf.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Onderhoud auto?
Doe het basis onderhoud van je auto zelf, dat is pas een besparing...
Olie wisselen is echt niet complexer dan bij een grasmaaier, luchtfilter vervangen is 4 clips losmaken en hoppa, bougies vervangen is kwestie van een paar minuten met het juiste gereedschap.
Voor complexere zaken zoals kleppen stellen / distributieriem / V-snaar die je zelf niet aandurft kan je dan nog naar de garage gaan, maar dat zijn zaken die maar 1x per 100.000 + km moeten gebeuren bij de meeste auto's.
Of volg een jaar auto mechanica in avond onderwijs bij bvb Syntra, dan kan je ook de complexere klussen aan met een goede handleiding zoals van Haynes
Olie wisselen is echt niet complexer dan bij een grasmaaier, luchtfilter vervangen is 4 clips losmaken en hoppa, bougies vervangen is kwestie van een paar minuten met het juiste gereedschap.
Voor complexere zaken zoals kleppen stellen / distributieriem / V-snaar die je zelf niet aandurft kan je dan nog naar de garage gaan, maar dat zijn zaken die maar 1x per 100.000 + km moeten gebeuren bij de meeste auto's.
Of volg een jaar auto mechanica in avond onderwijs bij bvb Syntra, dan kan je ook de complexere klussen aan met een goede handleiding zoals van Haynes