De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Ze hebben allemaal lange tenen,vandaar...treenman schreef:Kan iemand mij hier eens uitleggen waarom 'goudkevers' als leprapatiënten worden bekeken? Da's precies een scheldwoord.laeka schreef:Als de onheilsprofeten en wat verloren gelopen goudkevers hier opdoemen is het tijd om in aandelen te stappen.
Omdat het zo deprimerend is om met ze te praten Al dat pessimisme terwijl de wereld er voortdurend op vooruitgaat.treenman schreef:Kan iemand mij hier eens uitleggen waarom 'goudkevers' als leprapatiënten worden bekeken? Da's precies een scheldwoord.
welwel...
De beleggers hier zien de dip van de voorbije dagen als een goed moment om goedkoop aandelen in te slaan. Wel ik ook. Maar heel dat aandelengedoe, met dividenden, etf's, trackers, short en long snap ik als leek amper, en ik lees hier vooral over al dan niet verdoken kosten bij brokers, taksen hier en daar, in- en uitstapkosten. Met goud heb je dat allemaal niet. Kopen x% boven spotprijs, en verkopen x% onder spotprijs. Goud (fysiek) dat ik vorige week kocht, kan ik vandaag met 2.3% netto winst verkopen. En zakt goud volgende week weer een procentje, koop ik weer een 'lotje'. En ja als goud volgende week 2% stijgt, had ik pech, en had ik beter even gewacht met m'n verkoop aan 2.3%. Noem dat dan maar mijn spelen op de beurs.
De beleggers hier zien de dip van de voorbije dagen als een goed moment om goedkoop aandelen in te slaan. Wel ik ook. Maar heel dat aandelengedoe, met dividenden, etf's, trackers, short en long snap ik als leek amper, en ik lees hier vooral over al dan niet verdoken kosten bij brokers, taksen hier en daar, in- en uitstapkosten. Met goud heb je dat allemaal niet. Kopen x% boven spotprijs, en verkopen x% onder spotprijs. Goud (fysiek) dat ik vorige week kocht, kan ik vandaag met 2.3% netto winst verkopen. En zakt goud volgende week weer een procentje, koop ik weer een 'lotje'. En ja als goud volgende week 2% stijgt, had ik pech, en had ik beter even gewacht met m'n verkoop aan 2.3%. Noem dat dan maar mijn spelen op de beurs.
Goudkevers schijnen alleen maar te kunnen berichten over slecht nieuws: een beurscrash die in aantocht is, banken die omver zullen vallen, het ineenstorten van het financieel systeem, het verloren gaan van ons spaargeld, het einde van onze welvaart, van de beschaving, kortom van alles. Bovendien schijnen ze er nog plezier in te vinden ook.
Niks zwaktebod.Leemans-broertje schreef:Een zwaktebod ! Uit de botsing der ideeën ontstaat de waarheid. Je zou versteld staan als je wist hoeveel dwarsliggers het uiteindelijk bij het rechte eind hadden.nickname schreef:zo, van Nohedge zal ik niet veel meer te zien krijgen.
Voorspellers van rampen en critici in het algemeen zijn pretbedervers, snoer ze de mond !
Wist je dat in het Engeland van de jaren '30 tegenstanders van Hitler behandeld werden als paria's ? Churchill stond alleen. Denk ook aan het Vlaams Blok.
Gewoon geen zin in denigrerende praat komende van iemand die veel te hoog met zichzelf oploopt.
Jij bent de volgende.
Ja, en wat te denken van goud dan, om even naar Buffett te verwijzen: een kubus gesmolten goud van 20 meter op 20 op 20 is momenteel meer dan $6000 miljard waard. $6000 miljard voor een beetje metaal dat amper economisch nut heeft, dat geen dividenden uitkeert, niet productief is en waarmee je niet kan betalen. Ik zou me eerder dààr zorgen over maken.NoHedge schreef:Het totale GDP in Europa bedraagt +/- 10.000 miljard eurogpv1 schreef:De toestand op de financiële markten in 1929 was totaal onhoudbaar. Een groot verschil met vandaag.
Deutsche Bank ALLEEN AL zit op een berg van 55.000 miljard euro aan derivaten.
Gezonde toestand ? Next Lehman if you ask me.
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
Momenteel: 29% Rapid7, IVU, WTW; 71% cash
Jammer voor sommigen hier dat overheden (oa Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland) daar geld willen in stoppen om het aan te houden, ze willen er zelfs voor betalen om het dicht bij hen (repatriëring Duitse goud) om het zelfs in eigen handen te hebben.
Zou toch tot nadenken moeten stemmen hoe 'onbelangrijk' dat 'stom stuk edelmetaal' wel is.
Buffett is gewoon 'n gevangene van zijn eigen geld, hij kan immers zijn kapitaal niet in goud stoppen.
Banken vallen om, ook al is het vaak niet in het nieuws, het is gewoon afwachten tot hier in Europa een grote systeembank over kop gaat (Deutsche bank bvb, die nog steeds in vrije val is sinds 2008) Toen nog een uitschieter tot 160€, inmiddels 'als Europese systeembank' reeds 90% van zijn waarde verloren (16,47€), maar velen geloven nog steeds in 'het sterke Europa'. Wir schaffen das.
Ooit geloofde de 'bekende man met de snor' dat alles onder controle was.Maar de Russen stonden al aan de voordeur.
Zou toch tot nadenken moeten stemmen hoe 'onbelangrijk' dat 'stom stuk edelmetaal' wel is.
Buffett is gewoon 'n gevangene van zijn eigen geld, hij kan immers zijn kapitaal niet in goud stoppen.
Ik lees hier af en toe eens mee, en ik merk hoe glorieus sommigen hier zijn omdat vanuit de media horen dat alles zo goed gaat.Yaris schreef:Goudkevers schijnen alleen maar te kunnen berichten over slecht nieuws: een beurscrash die in aantocht is, banken die omver zullen vallen, het ineenstorten van het financieel systeem, het verloren gaan van ons spaargeld, het einde van onze welvaart, van de beschaving, kortom van alles. Bovendien schijnen ze er nog plezier in te vinden ook.
Banken vallen om, ook al is het vaak niet in het nieuws, het is gewoon afwachten tot hier in Europa een grote systeembank over kop gaat (Deutsche bank bvb, die nog steeds in vrije val is sinds 2008) Toen nog een uitschieter tot 160€, inmiddels 'als Europese systeembank' reeds 90% van zijn waarde verloren (16,47€), maar velen geloven nog steeds in 'het sterke Europa'. Wir schaffen das.
Ooit geloofde de 'bekende man met de snor' dat alles onder controle was.Maar de Russen stonden al aan de voordeur.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
ha daar zijn de goudkevers weer....de prijs stijgt een beetje dus kan de handelaar met een paar % extra winst verkopen. Dus even snel een newbi op spaargids wat gold blinks always praatjes. Ook spaargids met vestiging in een Belgische kustplaats geniet mee met clicks op de goud advertenties.
Enerzijds ben ik van mening dat iedereen wat goud zou moeten hebben; een paar munten kunnen echt geen kwaad al is het maar om eens kado te geven ;-). Kan je een ruime beleggings portfolio aanleggen; daar zou ook wel een paar % goud in kunnen.
Anderzijds staat het goud op dit moment historisch gezien erg duur en valt er over mogelijke meer of min waarden al of niet gecorreleerd met de beurs, inflatie enz M.i. geen zinnig woord te vertellen.
Enerzijds ben ik van mening dat iedereen wat goud zou moeten hebben; een paar munten kunnen echt geen kwaad al is het maar om eens kado te geven ;-). Kan je een ruime beleggings portfolio aanleggen; daar zou ook wel een paar % goud in kunnen.
Anderzijds staat het goud op dit moment historisch gezien erg duur en valt er over mogelijke meer of min waarden al of niet gecorreleerd met de beurs, inflatie enz M.i. geen zinnig woord te vertellen.
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Ik vraag me af wie hier op spaargids zit en geen brandverzekering heeft (niet verplicht) maar sterk aanbevolen.
Ik vraag me af wie hier op spaargids zit en geen (5%-10%) fysiek goud aanhoudt (niet verplicht) maar sterk aanbevolen.
Verzekeringen genereren geen dividend en er is ook geen intrest.
Ik vraag me af wie hier op spaargids zit en geen (5%-10%) fysiek goud aanhoudt (niet verplicht) maar sterk aanbevolen.
Verzekeringen genereren geen dividend en er is ook geen intrest.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Tweede vraag: ik onder andere. Ik heb niets fysiek goud.
Spruit,
Goud is geen verzekering (een verzekering is iets helemaal anders), het is een zeepbel. Stel dat je $6000 miljard ter beschikking zou hebben en je moét het uitgeven en je zou slechts 2 mogelijkheden hebben: ofwel koop je al het goud dat er is in de wereld, ofwel wordt je eigenaar van talloze zeer winstgevende bedrijven in mature sectoren die veel cash genereren, gigantisch veel belastingen betalen, gigantisch veel mensen tewerkstellen en je elk jaar zo'n $120 miljard aan dividenden opleveren waarmee je gigantisch veel zou kunnen terugdoen voor de maatschappij. Wat kies je dan ?
Goud is geen verzekering (een verzekering is iets helemaal anders), het is een zeepbel. Stel dat je $6000 miljard ter beschikking zou hebben en je moét het uitgeven en je zou slechts 2 mogelijkheden hebben: ofwel koop je al het goud dat er is in de wereld, ofwel wordt je eigenaar van talloze zeer winstgevende bedrijven in mature sectoren die veel cash genereren, gigantisch veel belastingen betalen, gigantisch veel mensen tewerkstellen en je elk jaar zo'n $120 miljard aan dividenden opleveren waarmee je gigantisch veel zou kunnen terugdoen voor de maatschappij. Wat kies je dan ?
Aandelenportefeuille netto met 1296% gestegen sinds opstart in Nov '08. YTD bruto excl dividenden: +7,8% (tem 31 dec '24)
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Bedankt voor uw opmerking GPV1
De vergelijking met een verzekering was totaal misplaatst. Een beursgoeroe als jij plaatst zoiets onmiddellijk in perspectief en denkt dan aan AIG wat natuurlijk geen enkele garantie biedt maar hopeloze beloftes.
En bedrijven zitten nu eenmaal NIETS in met werkgelegenheid en 'iets' terugdoen voor de 'maatschappij". Word wakker.
Ps: Als je met $6Bn al het goud ter wereld opkoopt dan zal je met je laatste $1000 geen Oz goud meer kopen, laat staan één gram.
@Yaris: de kans dat je een huisbrand meemaakt in je leven is (1/65) quasi even groot als dat je een beurs-reset (-90%) meemaakt
De vergelijking met een verzekering was totaal misplaatst. Een beursgoeroe als jij plaatst zoiets onmiddellijk in perspectief en denkt dan aan AIG wat natuurlijk geen enkele garantie biedt maar hopeloze beloftes.
En bedrijven zitten nu eenmaal NIETS in met werkgelegenheid en 'iets' terugdoen voor de 'maatschappij". Word wakker.
Ps: Als je met $6Bn al het goud ter wereld opkoopt dan zal je met je laatste $1000 geen Oz goud meer kopen, laat staan één gram.
@Yaris: de kans dat je een huisbrand meemaakt in je leven is (1/65) quasi even groot als dat je een beurs-reset (-90%) meemaakt
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Pfft ... Je vergelijking van een beurscrash met een brand houdt geen steek. Een brand vernietigt bezittingen die uniek zijn, die je daarna nooit meer terug kunt krijgen. Van een crash daarentegen herstellen beurzen zich altijd. Zelfs bij een crash van 90% staan de beurzen enkele maanden of jaren later opnieuw op 110% van hun waarde van voor de crash. Waarom zou ik dan goud kopen?
Het kan een verzekering zijn voor die gevallen welke uitgesloten worden bij gewone verzekeringen:
schade of verzwaring van schade die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt
met één van de volgende gevallen:
a) oorlog of gelijkaardige feiten en burgeroorlog,
b) tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden, hoge waterstand, overstroming*,
vloedgolf, grondverzakking of -verschuiving, aardbeving* of enige andere natuurramp ;
5) schade of verzwaring van schade veroorzaakt door:
a) wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door structuurwijziging van de
atoomkern,
b) iedere nucleaire brandstof, ieder radioactief product of iedere radioactieve afvalstof
of door iedere bron van ioniserende straling, andere dan deze waarvan sprake is
onder B3 hierna ;
schade of verzwaring van schade die het gevolg van een beslissing van een rechterlijke
of administratieve overheid
schade aan alle roerende goederen die eigendom zijn van een verzekerde* en die
door een ander verzekeringscontract gedekt zijn, wanneer de schade te wijten is aan
een door dit ander contract verzekerd gevaar. In geval de verzekerde* krachtens de
wet op de landverzekeringsovereenkomst niettemin een vergoeding uit hoofde van
dit contract zou verkrijgen, stelt hij de maatschappij* bij overeenkomst in zijn rechten
en vorderingen tegen de verzekeraar van dit ander contract;
welke schade ook die, veroorzaakt, verzwaard of beïnvloed wordt door ontploffing
van springstoffen* in de verzekerde vestiging*.
- als daden van terrorisme* of sabotage gedekt zijn, indien de oorsprong van de
ontploffing een daad van terrorisme* betreft
Is eveneens niet verzekerd, in zoverre de dekkingen die door de verzekeringnemer
zijn aangegaan er niet van afwijken, de schade, verzwaring van schade of bedrijfsschade
die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met een van de volgende gevallen:
1) arbeidsconflict*;
2) oproer* en volksbewegingen*;
3) opeising in welke vorm ook, gehele of gedeeltelijke bezetting van de omschreven goederen*
door een militaire macht of een politiemacht of door al dan niet geregelde strijdkrachten
In veel van deze opgesomde gevallen treed de wet voor het financieel verkeer in buitengewone omstandigheden in werking. Dit kan zijn in tijden van oorlog, natuurrampen, nucleair gevaar maar ook bij grote financiële crisis. Dit geldt voor al je spaargeld of geld op rekeningen, aandelen of obligaties... Als de roverheid het nodig acht mogen ze je dan kaal plukken.
Banken hebben soms ook "holidays" en daar worden de mensen ook niet vrolijk van hoor.
Vb. Nederlandse wet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003173/g ... 20-11-2014" onclick="window.open(this.href);return false;
De wet is van toepassing ingeval van "Oorlog en ANDERE BUITENGEWONE OMSTANDIGHEDEN". De overheid bepaalt zelf wat deze buitengewone omstandigheden zijn.
Als u er 100% van overtuigd bent dat wereldwijd al de overheden hun werk goed doen en er in de financiële wereld er zich geen groot probleem kan voordoen moet u natuurlijk niets doen.
schade of verzwaring van schade die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt
met één van de volgende gevallen:
a) oorlog of gelijkaardige feiten en burgeroorlog,
b) tenzij anders bepaald in de bijzondere voorwaarden, hoge waterstand, overstroming*,
vloedgolf, grondverzakking of -verschuiving, aardbeving* of enige andere natuurramp ;
5) schade of verzwaring van schade veroorzaakt door:
a) wapens of tuigen die bestemd zijn om te ontploffen door structuurwijziging van de
atoomkern,
b) iedere nucleaire brandstof, ieder radioactief product of iedere radioactieve afvalstof
of door iedere bron van ioniserende straling, andere dan deze waarvan sprake is
onder B3 hierna ;
schade of verzwaring van schade die het gevolg van een beslissing van een rechterlijke
of administratieve overheid
schade aan alle roerende goederen die eigendom zijn van een verzekerde* en die
door een ander verzekeringscontract gedekt zijn, wanneer de schade te wijten is aan
een door dit ander contract verzekerd gevaar. In geval de verzekerde* krachtens de
wet op de landverzekeringsovereenkomst niettemin een vergoeding uit hoofde van
dit contract zou verkrijgen, stelt hij de maatschappij* bij overeenkomst in zijn rechten
en vorderingen tegen de verzekeraar van dit ander contract;
welke schade ook die, veroorzaakt, verzwaard of beïnvloed wordt door ontploffing
van springstoffen* in de verzekerde vestiging*.
- als daden van terrorisme* of sabotage gedekt zijn, indien de oorsprong van de
ontploffing een daad van terrorisme* betreft
Is eveneens niet verzekerd, in zoverre de dekkingen die door de verzekeringnemer
zijn aangegaan er niet van afwijken, de schade, verzwaring van schade of bedrijfsschade
die rechtstreeks of onrechtstreeks verband houdt met een van de volgende gevallen:
1) arbeidsconflict*;
2) oproer* en volksbewegingen*;
3) opeising in welke vorm ook, gehele of gedeeltelijke bezetting van de omschreven goederen*
door een militaire macht of een politiemacht of door al dan niet geregelde strijdkrachten
In veel van deze opgesomde gevallen treed de wet voor het financieel verkeer in buitengewone omstandigheden in werking. Dit kan zijn in tijden van oorlog, natuurrampen, nucleair gevaar maar ook bij grote financiële crisis. Dit geldt voor al je spaargeld of geld op rekeningen, aandelen of obligaties... Als de roverheid het nodig acht mogen ze je dan kaal plukken.
Banken hebben soms ook "holidays" en daar worden de mensen ook niet vrolijk van hoor.
Vb. Nederlandse wet:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0003173/g ... 20-11-2014" onclick="window.open(this.href);return false;
De wet is van toepassing ingeval van "Oorlog en ANDERE BUITENGEWONE OMSTANDIGHEDEN". De overheid bepaalt zelf wat deze buitengewone omstandigheden zijn.
Als u er 100% van overtuigd bent dat wereldwijd al de overheden hun werk goed doen en er in de financiële wereld er zich geen groot probleem kan voordoen moet u natuurlijk niets doen.
Betreffende je punt over radioactiviteit: is er geen kans dat bij een atoomontploffing je goud radioactief en dus waardeloos wordt, zoals in Goldfinger?