De Beurs vandaag
TIP
Re: De Beurs vandaag
Hoewel ik mij als goudkever beschouw heb ik slechts 2,5% van mijn vermogen in fysiek goud steken.gpv1 schreef:Maar het fanatisme waarmee de echte goudmaniakken (ik bedoel dus niet diegenen die slechts 5% van hun kapitaal in goud steken, alhoewel zij jammer genoeg beïnvloed zijn door deze maniakken) hun metaal verdedigen doet bij mij toch sterk vermoeden dat dit de onderliggende psychologische motieven zijn.
In oorlogstijd zal er weinig te pinnen zijn, veelal wordt dan gebruik gemaakt noodgeld of hulpgeld (zegels, bonnen...)vortex schreef:Denk dat je in oorlogstijden beter met een rekeningnummer in je hoofd over straat loopt ipv met een zak goud.
Wat heeft dit met de beurs vandaag te maken, start eens een goud topic, aub
Ik meng me eventjes in deze discussie.Yaris schreef:....Van een crash daarentegen herstellen beurzen zich altijd. Zelfs bij een crash van 90% staan de beurzen enkele maanden of jaren later opnieuw op 110% van hun waarde van voor de crash....
Ik ben absoluut geen goudkever. Maar wie zegt er dat wat Yaris hier verkondigt eeuwig zo gaat zijn? Er zijn vele voorbeelden sinds het ontstaan van het kapitalisme, dat 'enkele maanden of jaren' ook hele decennia kunnen zijn:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kondratieff-golf
Een aandeel is een stukje eigendom van een bedrijf. Een bedrijf heeft een zekere waarde. Wanneer er iets gebeurt en de beleggers willen ineens geen aandelen meer hebben, krijgen we een beurscrash van bijvoorbeeld 50%. Dat betekent echter niet dat het bedrijf plots de helft minder waard is. Wanneer de rust en de ratio weerkeren zien beleggers opnieuw de juiste waarde van het bedrijf en stijgt het aandeel terug naar zijn oude waarde.
@Yaris, nu word ik hier toch meegezogen in de discussie. Als er een zware crisis is, dan kan ook de waarde van een bedrijf zakken. Soms zelfs zonder crisis kan een bedrijf opeens failliet gaan en geen enkele waarde meer hebben. Ik weet niet hoe oud/jong u bent maar ik heb het begin van de jaren '80 nog op de beurs meegemaakt. En dus ook de economie ervoor dan. Sindsdien groeit die economie quasi elk jaar, en gaan de beurzen omhoog, met af en toe wat crashes en/of correcties naar beneden.
Maar als u even op de werkelijk lange termijn kijkt, bijv. bij de Kondratieff-waves, dan ziet u dat het ook decennialang omgekeerd kan zijn. We zijn de afgelopen 30 jaar allemaal teveel verwend, dat is het probleem. Als de groei van de economie eens meer dan 10 of 20 jaar stabiel blijft of zelfs zakt gedurende vele jaren ervan, en maar af en toe een jaartje omhoog, dan zult u zien hoezeer de waarde van bedrijven ook kan schommelen en dus ook dalen - onafgezien hun beurskoersen.
Maar als u even op de werkelijk lange termijn kijkt, bijv. bij de Kondratieff-waves, dan ziet u dat het ook decennialang omgekeerd kan zijn. We zijn de afgelopen 30 jaar allemaal teveel verwend, dat is het probleem. Als de groei van de economie eens meer dan 10 of 20 jaar stabiel blijft of zelfs zakt gedurende vele jaren ervan, en maar af en toe een jaartje omhoog, dan zult u zien hoezeer de waarde van bedrijven ook kan schommelen en dus ook dalen - onafgezien hun beurskoersen.
Ik stel voor dat er een nieuwe draad wordt geopend genaamd : Macro economie.
Ik stel voor dat de goudkevers verder gaan discuteren in de draad "goud" die reeds bestaat.
Economie en financien zijn, alhoewel wel nauw verbonden, niet hetzelfde.
Ik stel voor dat de goudkevers verder gaan discuteren in de draad "goud" die reeds bestaat.
Economie en financien zijn, alhoewel wel nauw verbonden, niet hetzelfde.
Excuseer dat ik mij hier als newbie met één sterretje mee moei hé, maar ik denk dat het volledig gerechtvaardigd is om te polsen naar het belang van edelmetaal als speculatieinstrument (zeker op dit moment, als er een daling is over de ruime beurs, maar goud stijgt) op de beurs, al was het maar als tijdelijk alternatief voor de immer stijgende aandelen etc.
Jammer genoeg zijn het de deelnemers met veel sterren onder hun naam die hier direct beginnen over goudkevers, radiaactief goud, oorlogen en ineenstorting van de wereldeconomie. Net diegenen waarvan ik, als newbie, hun visie zou willen op precies dat wat ik graag zou willen weten. Helaas is over mijn herhaalde pogingen heengeraasd, en word ik verbannen net een 'ga maar spelen in het goud-draadje'. En als ik het echt zo verkeerd zie, dan hoor ik dat ook graag. Ik ben een ECHTE newbie hier die hier probeert iets op te steken. Ik werk enkel in opdracht van mijn eigen financiën, zonder hidden agenda. Ik ben ook geen ex spaargids-lid dat hier heimelijk onder een nieuwe naam terug deelneemt (want dat heb ik via PM ook al mogen horen).
Sorry om even off-topic te gaan... (het element edelmetaal hoort niet onder dit off-topic)
En nu graag inderdaad terug ON-topic! Off-topic reacties op mijn post lees ik graag via PM.
edit: en om jullie te plezieren heb ik hetzelfde nog eens gevraagd ik het goud-draadje. ok zo? (ook daar geen doemscenarios graag)
Jammer genoeg zijn het de deelnemers met veel sterren onder hun naam die hier direct beginnen over goudkevers, radiaactief goud, oorlogen en ineenstorting van de wereldeconomie. Net diegenen waarvan ik, als newbie, hun visie zou willen op precies dat wat ik graag zou willen weten. Helaas is over mijn herhaalde pogingen heengeraasd, en word ik verbannen net een 'ga maar spelen in het goud-draadje'. En als ik het echt zo verkeerd zie, dan hoor ik dat ook graag. Ik ben een ECHTE newbie hier die hier probeert iets op te steken. Ik werk enkel in opdracht van mijn eigen financiën, zonder hidden agenda. Ik ben ook geen ex spaargids-lid dat hier heimelijk onder een nieuwe naam terug deelneemt (want dat heb ik via PM ook al mogen horen).
Sorry om even off-topic te gaan... (het element edelmetaal hoort niet onder dit off-topic)
En nu graag inderdaad terug ON-topic! Off-topic reacties op mijn post lees ik graag via PM.
edit: en om jullie te plezieren heb ik hetzelfde nog eens gevraagd ik het goud-draadje. ok zo? (ook daar geen doemscenarios graag)
Laatst gewijzigd door treenman op 1 februari 2016, 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
@Treenman
+1
Een tijdje geleden kon ik uren doorbrengen op Spaargids. De laatst maanden ben ik dagelijks na 5 min al terug weg.
+1
Een tijdje geleden kon ik uren doorbrengen op Spaargids. De laatst maanden ben ik dagelijks na 5 min al terug weg.
Het ziet er naar uit dat het weer een groene dag wordt, ik denk dat het ergste gepasseerd is!
Normale bi-polaire gedrag van de beurs dezer dagen. Er zijn genoeg elementen (chinese beurzen dalen, oliefutures dalen) om er evengoed een rooie dag van te maken.
Probleem is dat P/E ratio's soms buiten alle verhoudingen zijn.Yaris schreef:Een aandeel is een stukje eigendom van een bedrijf. Een bedrijf heeft een zekere waarde. Wanneer er iets gebeurt en de beleggers willen ineens geen aandelen meer hebben, krijgen we een beurscrash van bijvoorbeeld 50%. Dat betekent echter niet dat het bedrijf plots de helft minder waard is. Wanneer de rust en de ratio weerkeren zien beleggers opnieuw de juiste waarde van het bedrijf en stijgt het aandeel terug naar zijn oude waarde.
/s Mischien het moment om wat twitter te kopen. /s
http://www.barchart.com/chart.php?sym=T ... &template=
Die Goldman banksters bepalen de IPO prijs, profiteren van de lancering en laten er een hoop gescrewd achter.
Mijn buikgevoel zegt hetzelfde, maar met het huidige sentiment kan het kleinst beetje slecht nieuws daar opnieuw verandering in brengen ... voorzichtigheid blijft dus wel nodig.Kevva schreef:Het ziet er naar uit dat het weer een groene dag wordt, ik denk dat het ergste gepasseerd is!
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
@ Treenman
Diversificatie van je roerend vermogen in cash, aandelen, goud,...vormt een goede bescherming.
Goud wordt aangeraden, doch de meesten beperken dit tot 5 à 10% van hun roerend vermogen.
Pluspunten van goud:
- goud is al 6000 jaar gegeerd ondanks de weinige nuttige toepassingen;
- er is voorlopig geen taks op goud, enkel een marge voor de verkoper / koper;
- de cashwetgeving (vervoer van meer dan 10000 euro geld) geldt niet voor edele metalen;
- er kan geen BTW worden geïnd op goudmunten mits die een muntwaarde hebben;
- bij een hyperinflatie blijft goud zijn waarde houden;
- incognito verhandelbaar in bijna de gehele wereld (vooral in muntvorm).
Met andere woorden goud kan illegaal worden gebruikt om de erfbelasting te ontwijken, om crimineel geld te verdoezelen.
Erfbelasting VL: Vanaf 250.000 euro betekent dat een besparing in erfbelasting van 27% (in rechte lijn zijnde kinderen, kleinkinderen) tot 65% (bvb tussen broer en zus, tussen neven en nichten).
Voor kleine erfenissen (tot 50.000 euro) is het maar 3% in de rechte lijn (30% tussen broers en zussen) tot 45% ontduiking (ooms, neven,..).
Diegenen die beweren dat goud niks opbrengt, vergeten blijkbaar de illegale voordelen.
Negatieve punten voor goud
- Een kleine bankkluis kost u jaarlijks een 30 euro.
- Als er een hyperinflatie van de munt optreedt dan is de goudbezitter niet altijd de winnaar: De goudminnende Joden en Zigeuners zijn door de Duitsers beschimpt als de boosdoeners van hun crisis en werden bestolen en vergast.
Diversificatie van je roerend vermogen in cash, aandelen, goud,...vormt een goede bescherming.
Goud wordt aangeraden, doch de meesten beperken dit tot 5 à 10% van hun roerend vermogen.
Pluspunten van goud:
- goud is al 6000 jaar gegeerd ondanks de weinige nuttige toepassingen;
- er is voorlopig geen taks op goud, enkel een marge voor de verkoper / koper;
- de cashwetgeving (vervoer van meer dan 10000 euro geld) geldt niet voor edele metalen;
- er kan geen BTW worden geïnd op goudmunten mits die een muntwaarde hebben;
- bij een hyperinflatie blijft goud zijn waarde houden;
- incognito verhandelbaar in bijna de gehele wereld (vooral in muntvorm).
Met andere woorden goud kan illegaal worden gebruikt om de erfbelasting te ontwijken, om crimineel geld te verdoezelen.
Erfbelasting VL: Vanaf 250.000 euro betekent dat een besparing in erfbelasting van 27% (in rechte lijn zijnde kinderen, kleinkinderen) tot 65% (bvb tussen broer en zus, tussen neven en nichten).
Voor kleine erfenissen (tot 50.000 euro) is het maar 3% in de rechte lijn (30% tussen broers en zussen) tot 45% ontduiking (ooms, neven,..).
Diegenen die beweren dat goud niks opbrengt, vergeten blijkbaar de illegale voordelen.
Negatieve punten voor goud
- Een kleine bankkluis kost u jaarlijks een 30 euro.
- Als er een hyperinflatie van de munt optreedt dan is de goudbezitter niet altijd de winnaar: De goudminnende Joden en Zigeuners zijn door de Duitsers beschimpt als de boosdoeners van hun crisis en werden bestolen en vergast.
Ik kan tot op zekere hoogte uw opsommingen over de +punten volgen. Maar hier haak ik toch af: Stel dat ik mijn vermogen in goud omzet, en op die manier doorgeef aan mijn erfgenamen, hoe gaan die dat ooit terug in iets bruikbaars kunnen omzetten?criticus schreef:...Diegenen die beweren dat goud niks opbrengt, vergeten blijkbaar de illegale voordelen.....