Welk sociaal secretariaat kiezen
Welk sociaal secretariaat kiezen
Hoi,
ik heb net een vennootschap opgericht om mijn activiteiten in onder te brengen. Ik ben voorlopig de enige werknemer. Voor het uitbetalen van mijn loon zou ik blijkbaar best beroep doen op een sociaal secretariaat, omdat zij de nodige documenten regelen voor personenbelasting en dergelijke.
De kosten voor een sociaal secretariaat zijn wel nergens weer te vinden. Wat betalen jullie bij welk sociaal secretariaat en zijn jullie tevreden over hun dienstverlening.?
ik heb net een vennootschap opgericht om mijn activiteiten in onder te brengen. Ik ben voorlopig de enige werknemer. Voor het uitbetalen van mijn loon zou ik blijkbaar best beroep doen op een sociaal secretariaat, omdat zij de nodige documenten regelen voor personenbelasting en dergelijke.
De kosten voor een sociaal secretariaat zijn wel nergens weer te vinden. Wat betalen jullie bij welk sociaal secretariaat en zijn jullie tevreden over hun dienstverlening.?
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Vanuit een beroepsmatig oogpunt kom ik praktisch met alle sociale secretariaten in contact.
Allereerst mss nog even melden dat je je niet te veel door de prijs mag laten leiden. Er zijn soc secretariaten waar het 3 dagen kan duren vooraleer je een antwoord op een (simpele) vraag krijgt. Dit kan wel tot frustratie leiden. Wat ik ook enorm belangrijk vind, is hoe de online omgeving van het soc secretariaat werkt om snel documenten te kunnen opvragen.
Ook is het belangrijk om de totaalprijs in het oog te houden, dikwijls is een soc secr goedkoop op maandbasis, maar moet je wel een uurloon van een consultant betalen om een vraag te beantwoorden.
Als men mij vraagt welk soc secr men zou nemen, raad ik persoonlijk SD Worx aan. Had je er zelf al een in gedachten?
Voor mijn eigen administratie is het nog goedkoper, ik gebruik geen sociaal secretariaat en doe de aangiften zelf. Zeker als je een mandataris (zaakvoerder/bestuurder) of werkend vennoot bent, dan is dit niet zo moeilijk.
Allereerst mss nog even melden dat je je niet te veel door de prijs mag laten leiden. Er zijn soc secretariaten waar het 3 dagen kan duren vooraleer je een antwoord op een (simpele) vraag krijgt. Dit kan wel tot frustratie leiden. Wat ik ook enorm belangrijk vind, is hoe de online omgeving van het soc secretariaat werkt om snel documenten te kunnen opvragen.
Ook is het belangrijk om de totaalprijs in het oog te houden, dikwijls is een soc secr goedkoop op maandbasis, maar moet je wel een uurloon van een consultant betalen om een vraag te beantwoorden.
Als men mij vraagt welk soc secr men zou nemen, raad ik persoonlijk SD Worx aan. Had je er zelf al een in gedachten?
Voor mijn eigen administratie is het nog goedkoper, ik gebruik geen sociaal secretariaat en doe de aangiften zelf. Zeker als je een mandataris (zaakvoerder/bestuurder) of werkend vennoot bent, dan is dit niet zo moeilijk.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Kan je zelf a
Je betalingen sociale zekerheid doen zonder sociaal secretariaat als eenmanszaak?
Je betalingen sociale zekerheid doen zonder sociaal secretariaat als eenmanszaak?
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
als vaste secretarijaat kan ik wel partena oonwijzen,ze zijn goetkoop en ze pakken alles aan.
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Afgezien dat dit een persoonlijke vraag is ben ik zelf zeer tevreden over Zenito
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Als je zonder personeel werkt kan je boekhouder perfect je loonfiche als zaakvoerder opmaken en zul je normaal niet elke week met een vraag voor je soc secr zitten dus dan zou ik toch echt wel voor de goedkoopste gaan.
Ik heb jaren een bedrijf zonder personeel gehad en zat toen bij Acerta. Eerlijk gezegd was dat in het pre-internettijdperk dus ik heb toen ook niet uitgezocht of er betere opties waren, ik was nog jong en sloot me aan bij degene die het luidste riep...
Uiteindelijk kreeg ik personeel en daarna ben ik vrij snel vertrokken bij Acerta :
- àlles wat ik vroeg kostte me telkens veel geld
- online loonadministratie niet gebruiksvriendelijk voor Mac-users
- altijd maar 1 iemand op de hoogte van mijn dossier en als die er niet was kreeg ik geen antwoord (4/5 + veel zwanger)
- met 1 of 2 man personeel viel dat nog mee, maar zodra ik richting de 5 ging was Acerta echt een bron van ergernis (combi van ontzettend duur en krakkemikkige dienstverlening).
Ik heb toen rondje van de diverse soc secr. gedaan en leerde dat de grote (Acerta etc) veel kleine KMO's als klant hebben maar vooral leven van de grote bedrijven die veelal hun eigen HR dienst hebben.
De dossierbeheerders die specifieke vragen krijgen van die HR dienst sturen die door naar hun eigen specialisten (en de gepeperde rekening ervoor naar de klant). Als kleine garnaal kom je op die manier ook in de duurdere adviesverlening terecht als je een afwijkende vraag hebt.
Maar ook eenvoudige dingen kosten daardoor rap veel : extra kopij arbeidsreglement nodig ? 195 euro aub. Vakantiegeld van iemand vroegtijdig uitrekenen : betalen aub.
Uiteindelijk koos ik voor ADMB, die werden al diverse keren tot beste soc secr verkozen trouwens.
- Prijs is 1 bedrag, ik weet duidelijk waar ik aantoe ben voor x,y,z aantal personeelsleden.
- Tussentijdse telefoontjes en vragen worden niet apart bijgerekend. Kopijen van papieren ook niet.
- Er is een groep van een 4-tal personen die samen mijn dossier beheren dus iedereen ziet alle mails van en naar mij.
- Hun online systeem voor loonadmin. zit supergoed in elkaar, ook voor Mac users.
Ik ben wél bij Acerta gebleven voor mijn zelfstandigenbijdragen, ze claimen tot vandaag dat ze daar nog steeds de goedkoopste van de markt zijn.
Voor zij die overwegen van soc secr te veranderen : je hebt tot 30/6 tijd om aangetekend te laten weten dat je vertrekt bij je huidige buro en dan gaat dit in op 1/1. als ik me goed herinner moet je wel minstens 4j klant zijn alvorens je weg kan.
Ik heb jaren een bedrijf zonder personeel gehad en zat toen bij Acerta. Eerlijk gezegd was dat in het pre-internettijdperk dus ik heb toen ook niet uitgezocht of er betere opties waren, ik was nog jong en sloot me aan bij degene die het luidste riep...
Uiteindelijk kreeg ik personeel en daarna ben ik vrij snel vertrokken bij Acerta :
- àlles wat ik vroeg kostte me telkens veel geld
- online loonadministratie niet gebruiksvriendelijk voor Mac-users
- altijd maar 1 iemand op de hoogte van mijn dossier en als die er niet was kreeg ik geen antwoord (4/5 + veel zwanger)
- met 1 of 2 man personeel viel dat nog mee, maar zodra ik richting de 5 ging was Acerta echt een bron van ergernis (combi van ontzettend duur en krakkemikkige dienstverlening).
Ik heb toen rondje van de diverse soc secr. gedaan en leerde dat de grote (Acerta etc) veel kleine KMO's als klant hebben maar vooral leven van de grote bedrijven die veelal hun eigen HR dienst hebben.
De dossierbeheerders die specifieke vragen krijgen van die HR dienst sturen die door naar hun eigen specialisten (en de gepeperde rekening ervoor naar de klant). Als kleine garnaal kom je op die manier ook in de duurdere adviesverlening terecht als je een afwijkende vraag hebt.
Maar ook eenvoudige dingen kosten daardoor rap veel : extra kopij arbeidsreglement nodig ? 195 euro aub. Vakantiegeld van iemand vroegtijdig uitrekenen : betalen aub.
Uiteindelijk koos ik voor ADMB, die werden al diverse keren tot beste soc secr verkozen trouwens.
- Prijs is 1 bedrag, ik weet duidelijk waar ik aantoe ben voor x,y,z aantal personeelsleden.
- Tussentijdse telefoontjes en vragen worden niet apart bijgerekend. Kopijen van papieren ook niet.
- Er is een groep van een 4-tal personen die samen mijn dossier beheren dus iedereen ziet alle mails van en naar mij.
- Hun online systeem voor loonadmin. zit supergoed in elkaar, ook voor Mac users.
Ik ben wél bij Acerta gebleven voor mijn zelfstandigenbijdragen, ze claimen tot vandaag dat ze daar nog steeds de goedkoopste van de markt zijn.
Voor zij die overwegen van soc secr te veranderen : je hebt tot 30/6 tijd om aangetekend te laten weten dat je vertrekt bij je huidige buro en dan gaat dit in op 1/1. als ik me goed herinner moet je wel minstens 4j klant zijn alvorens je weg kan.
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Xerius beweert ook dat ze de goedkoopste zijn. Of alleszins de minste % vragen om mijn sociale bijdragen door te storten. Ik heb maar een eenmanszaak. Snap echt niet waarom ze een % überhaupt nodig hebben.
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
bartgo schreef:Xerius beweert ook dat ze de goedkoopste zijn. Of alleszins de minste % vragen om mijn sociale bijdragen door te storten. Ik heb maar een eenmanszaak. Snap echt niet waarom ze een % überhaupt nodig hebben.
dat is interessant ! Misschien vliegen ze dan alsnog buiten bij mij :-)
Acerta = 3,05% incl beheerskosten.
en bij Xerius ?
EDIT :
Net opgezocht en Xerius = Acerta, al de rest is duurder.
Zie bijlage
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Ik vind het makkelijk verdiend dit zijn uitWassen van een slecht Belgisch systeem vind ik.
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Ik ben jaren terug van SVMB ( nu Zenito) overgestapt naar de goedkoopste. Ik kwam bij Xerius terecht. We leven in 2016. Veel vragen zijn reeds beantwoord op de websites van de sociale secretariaten of http://www.rsvz.be" onclick="window.open(this.href);return false;. Via Zoom It krijg ik via mijn PC banking de "facturen" van mijn sociale bijdragen binnen en kan ik mijn jaarlijks attest afdrukken. Meer dienstverlening heb je als zelfstandige niet nodig van een sociaal secretariaat.
Wel moet je jezelf niet in de val van VAPZ laten vallen. Hier zijn de tarieven helemaal niet zo transparant. Bij elke afrekening van je sociale bijdrage van Xerius maken ze reclame voor hun VAPZ.
Wel moet je jezelf niet in de val van VAPZ laten vallen. Hier zijn de tarieven helemaal niet zo transparant. Bij elke afrekening van je sociale bijdrage van Xerius maken ze reclame voor hun VAPZ.
-
- Hero Member
- Berichten: 997
- Lid geworden op: 05 apr 2011
- Contacteer:
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Vapz: inderdaad veel te veel reclame. Ik spaar zelf wel.
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Een afrader: Securex.
Hun portaal om in te loggen werkte niet. Helpdesk gebeld wat een combinatie was van onbeleefd/niet geïnteresseerd. Naar dossier beheerder gebeld, die beloofde ook van alles zonder gevolg.
Het cijfermateriaal verloopt wel allemaal correct, maar iets extra of een vraag is blijkbaar moeilijk daar.
Hun portaal om in te loggen werkte niet. Helpdesk gebeld wat een combinatie was van onbeleefd/niet geïnteresseerd. Naar dossier beheerder gebeld, die beloofde ook van alles zonder gevolg.
Het cijfermateriaal verloopt wel allemaal correct, maar iets extra of een vraag is blijkbaar moeilijk daar.
-
- VIP member
- Berichten: 1017
- Lid geworden op: 24 jun 2011
- Contacteer:
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Toch groot fiscaal voordeel met vapz hoor. Meteen 45% + rendement bij mij.
Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Ik heb heel slechte ervaringen met Acerta. Ik heb ruim 2 jaar iemand in dienst gehad en de administratiekosten swingden de pan uit. Voor elke kleine aanpassing, hopla weer een factuur van 36 Euro erbij. Ik kwam op een jaar uit op een kleine 1000 Euro, enkel aan administratiekosten, voor slechts 1 werknemer!
De facturen zijn ook heel onduidelijk, altijd 'administratiekosten' zonder enig detail.
Vorig jaar heb ik mijn werknemer laten gaan en Acerta opgezegd, maar ze blijven maar dingen sturen.
Net een factuurtje binnen voor 'Bijdrage jaarafsluiting' voor 266 Euro (zonder BTW), dat is zomaar even meer dan het dubbele van vorig jaar...
Ik heb daar verantwoording en een detail van gevraagd, maar ik krijg altijd vage dingen terug.
Het voelt echt als bestolen worden. Ik heb geen idee waar ik met zo een klachten terecht kan ...
De facturen zijn ook heel onduidelijk, altijd 'administratiekosten' zonder enig detail.
Vorig jaar heb ik mijn werknemer laten gaan en Acerta opgezegd, maar ze blijven maar dingen sturen.
Net een factuurtje binnen voor 'Bijdrage jaarafsluiting' voor 266 Euro (zonder BTW), dat is zomaar even meer dan het dubbele van vorig jaar...
Ik heb daar verantwoording en een detail van gevraagd, maar ik krijg altijd vage dingen terug.
Het voelt echt als bestolen worden. Ik heb geen idee waar ik met zo een klachten terecht kan ...
Re: RE: Re: Welk sociaal secretariaat kiezen
Ik niet. Ik was bij SD en heb gemerkt ongeacht ik geen complexe situatie heb, dit quasi altijd verkeerd was. EBVBA zonder personeel, dus één loonberekening zonder veel sociale valkuilen.VdBo schreef:
Als men mij vraagt welk soc secr men zou nemen, raad ik persoonlijk SD Worx aan.
Ik begon dus zelf alles na te rekenen en door te geven. Op den duur vraag je je af wat ze nog voor meerwaarde bieden. Heb ze dan ook opgezegd en doe nu alles zelf: maandelijkse aangiftes (kan zelfs per kwartaal, maar is duidelijker in de boekhouding per maand) via Finprof en één keer per jaar Belcotax voor de fiscale fiche 281.20. Op een jaar een dik uurtje werk.
Heb gezien dat in myminfin de fiche correct is toegekomen. Inclusief het voordeel gratis lening, dat nooit door SD werd bijgevoegd en waarvoor mijn boekhouder toch een aparte fiche moest opmaken, dus die is ook blij.
Sleutelformule opzoeken begin van het jaar, de voordelen alle aard, is het meeste werk.