Toekomen met je pensioen
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Toekomen met je pensioen
Da's heftigSpruitekop schreef:Persoonlijk ken ik een oudtante die er 14j heeft verbleven en er pas is naartoe gegaan als het eigenlijk al 2-3 jaar hoognodig was wegens dementie.

Met de cijfers uit mijn voorbeeld zit je dan aan een kapitaal van 168.000 €! (wel nog steeds gedekt door de verkoop van een huis)
Niettemin lijkt het me niet verstandig om je hele actieve leven op water en brood te gaan leven, om later misschien eventueel 14 jaar lang een comfortabel rusthuis te kunnen betalen

Zoals steeds: op zoek naar een gezond evenwicht tussen leven in het nu, en voorzienigheid naar de toekomst...
" binnen 10 jaar op vervroegd pensioen te gaan"
Dat is dan bv. op je 65 jaar op 'vervroegd' pensioen ( of voorlopig soms op 63 nog )
De tijd dat men op kosten van de staat ging leven in Benidorm vanaf 50 jaar ging is reeds enkele jaren voorbij
Dat is dan bv. op je 65 jaar op 'vervroegd' pensioen ( of voorlopig soms op 63 nog )
De tijd dat men op kosten van de staat ging leven in Benidorm vanaf 50 jaar ging is reeds enkele jaren voorbij
- Spruitekop
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad, ze was dan wel al lange tijd weduwe maar voor hetzelfde geld zat manlief al 'n ganse tijd met 'n slepende ziekte en was d'er van in het begin niets meer over. Ik dacht zelfs dat de 2 kinderen de laatste jaren hebben moeten bijleggen. (Die bezat maar 'n klein rijhuisje hoor) Dat was nog uit de tijd dat vrouwlief ging werken tot het eerste kind.Zwiertje schreef:Da's heftigSpruitekop schreef:Persoonlijk ken ik een oudtante die er 14j heeft verbleven en er pas is naartoe gegaan als het eigenlijk al 2-3 jaar hoognodig was wegens dementie.![]()
Met de cijfers uit mijn voorbeeld zit je dan aan een kapitaal van 168.000 €! (wel nog steeds gedekt door de verkoop van een huis)
Tot zolang het beperkt blijft tot een verzorgingstehuis is dat allemaal wel nog bij te passen, de combinatie verzorgingstehuis gecombineerd met regelmatige ziekenhuisopnames zijn moordende maanden. Die tikken dubbel door en het is daar dat het meestal begint te wringen. En in verzorgingstehuizen zijn ze zwaar hulpbehoevenden liever kwijt dan rijk. Kwestie van de dokter eens langs te laten komen en die eens proberen te laten opnemen in het ziekenhuis. En de werkdruk wordt wat verlicht. De spaarboek ook.
Banken zijn instellingen opgericht voor en door oplichters waarvoor in de penitentiaire instellingen geen plaats meer is.
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Sta op uw rechten: Betaal enkel in CASH!!
Ik zou zelfs mijn woning verkopen om mijn ouders naar een fatsoenlijk rusthuis te kunnen laten gaan , want die hoop stenen interesseert me geen bal . Ja natuurlijk , ik heb geen kinderen , voor mij is het gemakkelijk . Ik kan desnoods gewoon op een studio of zelfs in een caravan gaan wonen ....en als ik later hulpbehoevend zou zijn , dan moeten ze me maar een spuitje geven ....ik lig daar echt niet van wakker . Nu moeten we leven , het is nu te doenSilverfox schreef:Kinderen vergeten vaak wat ouders voor hun hebben gedaan.
Ze vinden het logisch en normaal dat hun ouders voor hen zorgden, hun voorzien van zakgeld en cadeaus. En als er moet gebouwd worden verwachten ze al heel vaak dat de ouders hen ook daar een duuwtje in de rug geven. Eens de ouders zelf zorg nodig hebben is het toch schandalig dat zijn hun ouders financieel zouden moeten bijstaan. Als jonge dertiger snap ik dat vaak niet, maar zal wellicht wel aan mijn goede opvoeding liggen

Wij hebben - toen 1 van de 2 achteruit ging - een informatief rondje rusthuizen en serviceflats gedaan.Zwiertje schreef:Rusthuizen zijn inderdaad een dure zaak, maar toch enige nuanceringen:
als je uitgaat van een pensioen van 1.000€, en 500€ 'zakgeld' per maand voor de extra's, en een gemiddelde verblijfsduur, dan kom je toe met een kapitaal van 24.000 €.
Meestal is er een huis dat kan verkocht of verhuurd worden, zodat die kosten makkelijk kunnen gedragen worden.
Uiteindelijk hebben wij een comfortabel appartement gekocht dat zij nu voor een zacht prijsje van ons huren en wordt het verzorgen opgelost door maaltijden aan huis, verpleegster die hen komt wassen, de kinderen die in beurtrol de was & inkopen doen en een poetsvrouw die alles proper houdt.
Ondertussen blijft de som die de verkoop van hun woning opleverde netjes op de bank staan tot het rusthuis echt onoverkomelijk wordt en er idd maandelijks van die som kan bijgepast worden om het verschil tussen pensioen en kosten te overbruggen.
Ondanks dat dit ver offtopic zal zijn, ben ik dan toch benieuwd welke andere opties je gekozen hebt. En hoe je dan verstandig moet beleggen.kaaiman76 schreef:...
Toch blij dat ik zelf al jaren andere opties heb gekozen en daarvan de vruchten pluk en nog meer zal plukken later.
Voor die mensen die het zouden moet doen met 1.200 tot 1.500 euro: één advies: beleg verstandig om toch een serieuze appel te hebben.
Want dáár leer je uit, de visies van andere bestuderen!
Je antwoord mag ook in een ander topic hoor :-)
Ben al verschillende jaren gepensionneerd en alleenstaande, heb geen eigen woning en ook geen auto. Na aftrek van de huur kom ik met 1000 euro per maand toch vrij makkelijk rond, inbegrepen andere woonkosten als verzekering, verwarming en electriciteit. Mijn spaarcentjes gebruik ik vooral om regelmatig te genieten van een midweek of verlengd weekend, kan best ook goedkoop in eigen land.
het gras is altijd groener aan de overkant
Tijd is een kostbaar gegeven, je beleefd ze maar één keer, geniet er dus van zolang het kan en dat zolang weet je dus net niet.kweeni schreef:Ben al verschillende jaren gepensionneerd en alleenstaande, heb geen eigen woning en ook geen auto. Na aftrek van de huur kom ik met 1000 euro per maand toch vrij makkelijk rond, inbegrepen andere woonkosten als verzekering, verwarming en electriciteit. Mijn spaarcentjes gebruik ik vooral om regelmatig te genieten van een midweek of verlengd weekend, kan best ook goedkoop in eigen land.
En verder sluit ik mij volmondig aan bij de woorden van Coike.
het gras is altijd groener aan de overkant
Er zijn hier al veel cijfers vermeld gaande van €60K tot €600K. Om deze cijfers wat te objectiveren stel ik bijgevoegd rekenblad ter beschikking. Het rekenblad ziet er zo uit en is vrij eenvoudig te gebruiken:

Hiermee kan ieder een schatting maken volgens zijn eigen cijfers.
Een gebruiksaanwijzing met voorbeelden is ter beschikking.

Hiermee kan ieder een schatting maken volgens zijn eigen cijfers.
Een gebruiksaanwijzing met voorbeelden is ter beschikking.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Bedankt Belca2; zeker de moeite voor iedereen om wat te gaan simuleren maar het belangrijkste is toch niet vergeten de slotopmerkingen te lezen.