Hoe kan ik meer sparen - om eigendom te kopen
Re: Hoe kan ik meer sparen - om eigendom te kopen
1) Probeer je wagen te vervangen door een (elektrische) bedrijfsfiets. Kosten voor parking en bedrijfswagen vallen weg, plus je krijgt een hogere kilometervergoeding en kan van de gelegenheid gebruik maken om een (kleine) opslag te onderhandelen (bedrijfsfiets is nl. ook interessant voor het bedrijf). Je kan ook een fitnessabonnement ofzo opzeggen aangezien je voldoende beweegt door je verplaatsingen met de fiets. Je zal ook minder snel ziek worden en dus dokterskosten hebben.
2) Koop wél groenten en fruit maar sla het ontbijt over en eet meer tijdens je andere maaltijden. Je eet gezonder (dus minder dokterskosten en fitter om een een extra job te doen), je kan grotere maaltijden bereiden (lager energieverbruik per maaltijd en grotere porties aankopen), hebt minder afwas en hebt meer tijd voor andere winstgevende activiteiten.
3) Gebruik de tool in bijlage om te kijken of het interessant is om lampen in huis te vervangen door LED-lampen (vergeet ook niet de lampen in je dampkap!). Je kan er goedkope vinden op Aliexpress die je vaak gratis met de post kan laten bezorgen (duurt wel even). Blijf wel onder de 22EUR per pakket, zo kan er geen btw of invoerrechten worden geheven.
4) Plaats radiatorfolie.
5) Doe aan CV tuning. Google op "Gas besparen door middel van CV tuning deel II". Citaat: "Besparingen van 10-40% op gas zijn niet ongewoon!"....
6) Kweek zelf groenten in je klein appartementje. Ofwel zet je ze voor een venster met voldoende lichtinval, ofwel doe je inspiratie op bij de hobbycannabiskwekers. Een LED-groeilamp kun je ook vinden op Aliexpress en met de tool kun je berekenen hoeveel het verbruik ervan zou kosten.
7) Eet seizoensgroenten en -fruit.
Kijk gratis tv via dvb-t en neem bv. een Scarletabonnement van 25 EUR/maand voor internet. Telefoon doe je via gsm.
9) Koop een spaardouchekop en douche zo kort mogelijk en met een lage temperatuur. Probeer ook minder te douchen. Zo bespaar je water en vooral veel gas!
10) Probeer zo efficiënt mogelijk te strijken en op te vouwen zodat het toestel sneller af kan en je dus minder verbruikt. Google bv. eens op "T-shirt opvouwen in 2 seconden".
11) Probeer zo efficiënt mogelijk te stofzuigen zodat je zo snel mogelijk klaar bent en dus minder elektriciteit verbruikt. Als je tapijten hebt, doe ze dan weg want het duurt langer om die te stofzuigen en ze maken je huis ook sneller stoffig.
2) Koop wél groenten en fruit maar sla het ontbijt over en eet meer tijdens je andere maaltijden. Je eet gezonder (dus minder dokterskosten en fitter om een een extra job te doen), je kan grotere maaltijden bereiden (lager energieverbruik per maaltijd en grotere porties aankopen), hebt minder afwas en hebt meer tijd voor andere winstgevende activiteiten.
3) Gebruik de tool in bijlage om te kijken of het interessant is om lampen in huis te vervangen door LED-lampen (vergeet ook niet de lampen in je dampkap!). Je kan er goedkope vinden op Aliexpress die je vaak gratis met de post kan laten bezorgen (duurt wel even). Blijf wel onder de 22EUR per pakket, zo kan er geen btw of invoerrechten worden geheven.
4) Plaats radiatorfolie.
5) Doe aan CV tuning. Google op "Gas besparen door middel van CV tuning deel II". Citaat: "Besparingen van 10-40% op gas zijn niet ongewoon!"....
6) Kweek zelf groenten in je klein appartementje. Ofwel zet je ze voor een venster met voldoende lichtinval, ofwel doe je inspiratie op bij de hobbycannabiskwekers. Een LED-groeilamp kun je ook vinden op Aliexpress en met de tool kun je berekenen hoeveel het verbruik ervan zou kosten.
7) Eet seizoensgroenten en -fruit.
Kijk gratis tv via dvb-t en neem bv. een Scarletabonnement van 25 EUR/maand voor internet. Telefoon doe je via gsm.
9) Koop een spaardouchekop en douche zo kort mogelijk en met een lage temperatuur. Probeer ook minder te douchen. Zo bespaar je water en vooral veel gas!
10) Probeer zo efficiënt mogelijk te strijken en op te vouwen zodat het toestel sneller af kan en je dus minder verbruikt. Google bv. eens op "T-shirt opvouwen in 2 seconden".
11) Probeer zo efficiënt mogelijk te stofzuigen zodat je zo snel mogelijk klaar bent en dus minder elektriciteit verbruikt. Als je tapijten hebt, doe ze dan weg want het duurt langer om die te stofzuigen en ze maken je huis ook sneller stoffig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Doe eventueel iets in bijberoep en zorg voor extra inkomen..
Nog een tip: verlaag het voorschotbedrag en zorg dat je op het einde van het jaar moet bijbetalen. Je geeft nu je energieleverancier een renteloze lening.Ljubav schreef:Energieleverancier, hier trek ik meestal van terug omdat ik veel minder verbruik dan wat zij vragen...
anders stofzuigen zal het verschil niet maken,
hier is een fundamentele aanpak nodig, als persoon met loon van 1500 EURO reeds 500 EURO aan huur geeft, 500 EURO spaart en slechts 500 per maand spendeert, kan hij eigenlijk alleen maar op die huur werken, want eigenlijk wil dat zeggen dat hij 1000 EURO per maand zou kunnen afbetalen (maar geen enkele bank zal dat toestaan - is 2/3 van zijn loon + te weinig startkapitaal)
hier is een fundamentele aanpak nodig, als persoon met loon van 1500 EURO reeds 500 EURO aan huur geeft, 500 EURO spaart en slechts 500 per maand spendeert, kan hij eigenlijk alleen maar op die huur werken, want eigenlijk wil dat zeggen dat hij 1000 EURO per maand zou kunnen afbetalen (maar geen enkele bank zal dat toestaan - is 2/3 van zijn loon + te weinig startkapitaal)
Als ik mijn inkomsten zou vergroten, zal ik hier netto heel weinig van overhouden, indien dit in het wit is. Ik werk al 38u. In het zwart bij werken zou wel gaan, maar dit is dan weer niet legaal...
Is dat bewezen? Ik merk het omgekeerde bij die paar collega's die met de fiets komen: Waar iemand anders met lichte keelpijn komt werken, blijven zij sneller thuis want "ze moeten 2x door weer en wind en ze voelen zich al niet 100%"pastr schreef:1) Probeer je wagen te vervangen door een (elektrische) bedrijfsfiets. (...)Je zal ook minder snel ziek worden en dus dokterskosten hebben.
Mij is altijd gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is... Ontbijt overslaan lijkt me verre van gezond.pastr schreef:2) Koop wél groenten en fruit maar sla het ontbijt over en eet meer tijdens je andere maaltijden.
Dan heb je een paar keer per jaar ongeveer eten voor 2 dagen denk ik.pastr schreef:6) Kweek zelf groenten in je klein appartementje.
nog beter : Ga naar de fitness of zwembad en douche daar in plaats van thuis (te voet).
Gezond en goedkoop eten kan wel degelijk: vermijd vlees, suiker, fast food, alle industrieel bereide brol (duur en zeer ongezond), eet vooral volle granen, groenten, fruit, bonen, wat noten, olijfolie als vetstof en vul aan met vitamine b12 als je helemaal geen vlees of zuivel zou eten. Smaak maak je met kruiden, uien, look, ...
Wat betreft levenskwaliteit, die is niet evenredig met de hoeveelheid geld die men spendeert. Dat is een illusie gecreëerd door reclame en kuddegedrag. Er zijn heel leuke dingen te doen die niet veel geld kosten en die je sociaal contact opleveren. Bijvoorbeeld wandelen (alleen of gratis gegidste wandelingen, wandelclub), fietsen, iets doen in een of andere socioculturele organisatie, ... Het hangt natuurlijk af van waar je interesse zit.
En uitgaan kan best duur zijn als je een hele nacht op café gaat zuipen, maar eens goed uit de bol gaan op een fuif of zo moet toch al lukken voor 15 à 20 euro
Wat betreft levenskwaliteit, die is niet evenredig met de hoeveelheid geld die men spendeert. Dat is een illusie gecreëerd door reclame en kuddegedrag. Er zijn heel leuke dingen te doen die niet veel geld kosten en die je sociaal contact opleveren. Bijvoorbeeld wandelen (alleen of gratis gegidste wandelingen, wandelclub), fietsen, iets doen in een of andere socioculturele organisatie, ... Het hangt natuurlijk af van waar je interesse zit.
En uitgaan kan best duur zijn als je een hele nacht op café gaat zuipen, maar eens goed uit de bol gaan op een fuif of zo moet toch al lukken voor 15 à 20 euro
Meer is zeker mogelijk hoor. Vorig jaar verdiende ik netto 1744 EUR/maand en gaf ik 1540EUR/maand uit. Die 1540 EUR uitgaven bestaan o.a. uit:Zwiertje schreef:Hoewel ik de opmerkingen van Ardennois terecht vind, vrees ik toch dat dit niet het grote verschil zal maken. TS doet het al zeer goed op gebied van spaarzaamheid. 500 à 600 € sparen op een inkomen van 1650 €: ik denk dat weinigen hem dat nadoen. Misschien kan je daar met veel moeite nog eens 100€ extra afschrapen, maar dan win je nog maar goed 1000 € op een jaar.
1) 55% afbetaling hypotheek (dit wordt dit jaar lager dankzij een 2e herziening)
2) 13% boodschappen
3) 5% pensioensparen
4) 4% VME
5) 3% onroerende voorheffing
6) +2% wijn
7) +2% restaurant
-2% internet
9) -2% elektriciteit en gas samen
10) -1% water
In principe kan ik vanaf dit jaar rondkomen met ongeveer 1300 EUR waarvan ongeveer 900 EUR naar de woning gaat (hypotheek, VME en onroerende voorheffing). Eigenlijk moet ik lachen met gepensioneerden die klagen over hun "veel te lage pensioen" en die hun hypotheek al hebben afbetaald. Als ik doe alsof mijn hypotheek ook al afbetaald was, kom ik met gemak rond met een fractie van het minimumpensioen...en een gepensioneerde zou net meer tijd en levenswijsheid moeten hebben om zijn of haar financiën op orde te hebben...
Je hebt minder stress en beweegt meer. Google ook eens op "presenteïsme".Fakkel schreef:Is dat bewezen? Ik merk het omgekeerde bij die paar collega's die met de fiets komen: Waar iemand anders met lichte keelpijn komt werken, blijven zij sneller thuis want "ze moeten 2x door weer en wind en ze voelen zich al niet 100%"
Dat is onzin. Zo lang je voldoende vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgt is er niets aan de hand. Iets langer vasten is trouwens gezond (zou goed zijn om o.a. suikerziekte te voorkomen) en héél natuurlijk (of dacht je dat onze voorouders-jagers 3 maaltijden per dag hadden?).Fakkel schreef:Mij is altijd gezegd dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is... Ontbijt overslaan lijkt me verre van gezond.
Cannabisplantages hebben meerdere oogsten per jaar en hebben hoge opbrengsten per m2. Waarom zou datzelfde niet kunnen met andere groenten?Fakkel schreef:Dan heb je een paar keer per jaar ongeveer eten voor 2 dagen denk ik.
Er is niks mis met iets te willen. Wel met iets NU te willen en het niet fair te vinden mocht je het niet asap op een schoteltje krijgen.
Je bent jong, gezond en hebt werk ... prijs jezelf gelukkig ipv ongelukkig. De beste tips om toch wat aan je situatie te veranderen zijn reeds gegeven: meer werken en zorgen dat je niet alleen voor de kosten instaat. Als je dat niet ziet zitten ... 't ja...!
Je bent jong, gezond en hebt werk ... prijs jezelf gelukkig ipv ongelukkig. De beste tips om toch wat aan je situatie te veranderen zijn reeds gegeven: meer werken en zorgen dat je niet alleen voor de kosten instaat. Als je dat niet ziet zitten ... 't ja...!
(off topic: kiwi's zou ik nu toch ook niet kopen. Die kosten nu 0,5EUR / stuk terwijl je ze in het seizoen soms voor minder dan 0,25 EUR / stuk vindt...)soja schreef:wie weet wordt je daardoor ziek en dat zal je meer kosten dan wat kiwis te kopen
iedereen kan perfect overleven zonder fruit hoor, in groenten zitten vitaminen genoeg. Ik eet al jaren sporadisch eens een stuk fruit en nog geen klachten gehad, integendeel van sommige fruitsoorten krijg ik ongemakkensoja schreef:met alle respect, maar nooit fruit kopen gaat veel te ver, wie weet wordt je daardoor ziek en dat zal je meer kosten dan wat kiwis te kopen
je kan misschien nachtwerk doen als verpleger, dat zijn toch al extra premies
ook kan je je aanmelden voor een sociale koopwoning, daar zal je wel binnen de grenzen vallen qua inkomen en kan je ook nog sociale lening bekomen (hoewel sommige banken momenteel betere rentevoeten bieden)
ook kan je je aanmelden voor een sociale koopwoning, daar zal je wel binnen de grenzen vallen qua inkomen en kan je ook nog sociale lening bekomen (hoewel sommige banken momenteel betere rentevoeten bieden)
Dat is onzin. Zo lang je voldoende vitamines en voedingsstoffen binnenkrijgt is er niets aan de hand. Iets langer vasten is trouwens gezond (zou goed zijn om o.a. suikerziekte te voorkomen) en héél natuurlijk (of dacht je dat onze voorouders-jagers 3 maaltijden per dag hadden?)..[/quote]pastr schreef:.
Wanneer men het ontbijt overslaat, ga je later op de dag grotere maaltijden tot u nemen. Dit heeft dan als gevolg dat je suikerspiegel enorm gaan schommelen. Een gevolg daarvan is dat de kans op verstopte aderen veel groter is, dan wanneer men een stabiele toestand heeft van de suikerspiegel.
Het overslaan van het ontbijt is allesbehalve gezond