Intervest Offices and Warehouses - IO & W
TIP
Re: Intervest Offices and Warehouses - IO & W
KBC secreties zet een koersdoel van 26 euro op intervest.Op de website van Gert de Mesure staat een kwartaal update maar die kan ik niet lezen aangezien ik er geen lid van ben.
Weet iemand soms welk koersdoel en vooruitzichten Gert De Mesure voor Intervest geeft?
Weet iemand soms welk koersdoel en vooruitzichten Gert De Mesure voor Intervest geeft?
IO wakker geworden? Gaat naar de € 24.
Laat ons hopen, het zou eens tijd gaan worden. Ik had eerlijk gezegd al op een veel vroeger herstel gerekend.Gerhard38 schreef:IO wakker geworden? Gaat naar de € 24.
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Resultaten FY2015
. Strategische accentverschuiving naar logistiek vastgoed: op 31 december 2015 bestaat 51% van de portefeuille uit kantoren en 49% uit logistiek vastgoed.
• Het operationeel uitkeerbaar resultaat bedraagt € 1,90 per aandeel in 2015 (€ 1,56 in 2014).
• Het uitkeringspercentage voor het dividend is 90% in 2015.
• Het brutodividend van Intervest Offices & Warehouses bedraagt € 1,71 per aandeel voor boekjaar 2015 waarmee het op basis van de slotkoers op 31 december 2015 een brutodividendrendement van 7,0% biedt.
...
• Schuldgraad van 48,2% op 31 december 2015.
. Strategische accentverschuiving naar logistiek vastgoed: op 31 december 2015 bestaat 51% van de portefeuille uit kantoren en 49% uit logistiek vastgoed.
• Het operationeel uitkeerbaar resultaat bedraagt € 1,90 per aandeel in 2015 (€ 1,56 in 2014).
• Het uitkeringspercentage voor het dividend is 90% in 2015.
• Het brutodividend van Intervest Offices & Warehouses bedraagt € 1,71 per aandeel voor boekjaar 2015 waarmee het op basis van de slotkoers op 31 december 2015 een brutodividendrendement van 7,0% biedt.
...
• Schuldgraad van 48,2% op 31 december 2015.
Vork lag in juli nog op 1,78-1,89. Beter dan verwacht dus. INTO is de enige GVV die ik nog heb.
Mijn grootste zorg bij INTO: het vertrek van Deloitte. Blijkbaar veel plannen (van verkoop tot herinrichting), maar weinig concreets. Het ziet er niet naar uit dat men de gebouwen aan één huurder zal kunnen slijten. Misschien is een verkoop nog de beste oplossing.
Resultaten 2015, Persmededeling (blz 30)
Resultaten 2015, Persmededeling (blz 30)
...Eind 2016 komen met het vertrek van huurder Deloitte de kantoorgebouwen van Diegem Campus, gelegen op Berkenlaan 6, 8a en 8b, vrij. Het gebouw op Berkenlaan 6 langsheen de Brusselse ring leent zich voor herontwikkeling naar een hotel of eventueel naar business flats en zal mogelijks worden gedesinvesteerd.
De kantoorgebouwen op Berkenlaan 8a en 8b bieden gezien de locatie en de kwaliteit van de gebouwen, een uitstekende opportuniteit voor herpositionering en een multi-tenant benadering. Een herontwikkeling naar een vernieuwend, inspirerend en servicegericht concept voor Diegem Campus is inmiddels getoetst aan de verwachtingen van de markt...
Blijft een groeiend probleem regio Diegem-Zaventem
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/k ... rg-gegeerd" onclick="window.open(this.href);return false;
"Leegstand blijft torenhoog
Niettemin blijft de kantoorleegstand in de grotere zone rond de luchthaven met 18 procent torenhoog. Onder meer in Diegem staan immers ook veel kantoorgebouwen die fel verouderd zijn en ook leiden onder een gebrek aan zichtbaarheid en bereikbaarheid. "Voor deze kantoorruimtes ziet de toekomst er somberder uit, ondanks de vaak erg lage huurprijzen, zeker omdat reconversiemogelijkheden voor deze ruimtes nagenoeg onbestaande zijn", aldus nog Cushman & Wakefield"
http://www.brusselnieuws.be/nl/nieuws/k ... rg-gegeerd" onclick="window.open(this.href);return false;
"Leegstand blijft torenhoog
Niettemin blijft de kantoorleegstand in de grotere zone rond de luchthaven met 18 procent torenhoog. Onder meer in Diegem staan immers ook veel kantoorgebouwen die fel verouderd zijn en ook leiden onder een gebrek aan zichtbaarheid en bereikbaarheid. "Voor deze kantoorruimtes ziet de toekomst er somberder uit, ondanks de vaak erg lage huurprijzen, zeker omdat reconversiemogelijkheden voor deze ruimtes nagenoeg onbestaande zijn", aldus nog Cushman & Wakefield"
Ik lees net dat KBC Securities zijn aanbeveling voor INTO verlaagt van 'kopen' naar 'opbouwen'. Koersdoel €25.5 (wat ik nog teveel vind)
Ratingverlaging voor Intervest Offices & Warehouses (zie 9:42)
Tja en Petercam verhoogt net het koersdoel van 24 naar 25, wie gaat daar nog op voort vraag ik me steeds af.Belca2 schreef:Ik lees net dat KBC Securities zijn aanbeveling voor INTO verlaagt van 'kopen' naar 'opbouwen'. Koersdoel €25.5 (wat ik nog teveel vind)
Waarom vind je dat koersdoel te veel ?Belca2 schreef:Ik lees net dat KBC Securities zijn aanbeveling voor INTO verlaagt van 'kopen' naar 'opbouwen'. Koersdoel €25.5 (wat ik nog teveel vind)
"The man who begins to speculate in stocks with the intention of making a fortune usually goes broke, wheras the man who trades with a view of getting good interest on his money sometimes gets rich". - Charles Henry Dow
Omdat zoals ik reeds tot in den treure geschreven heb, bezorgd ben over het wegvallen van hun grootste huurder Deloitte. Heeft in principe geen impact op de cijfers van dit (2016) jaar. Maar op 10 maanden voor de deadline nog altijd geen leven in dit dossier.
PS: dit betekent niet dat we in de loop van dit jaar, bv. kort voor de uitbetaling van het dividend in mei, niet tegen de €25 kunnen aanschurken. Voor mij, indien er geen veranderingen, een verkoopmoment.
PS: dit betekent niet dat we in de loop van dit jaar, bv. kort voor de uitbetaling van het dividend in mei, niet tegen de €25 kunnen aanschurken. Voor mij, indien er geen veranderingen, een verkoopmoment.
De Nederlanders (NSI) verkopen het grootste deel van hun belang in INTO - hun participatie zakt nu onder de drempel van 5%. Deze verkoop gebeurde buiten de beurs om. Kopers zijn Allianz en Degroof Petercam. Beiden overschrijden de aangifte drempel van 3%.
Persbericht IO&W
De Tijd
Persbericht IO&W
De Tijd
Ceo van Intervest behoorlijk ambitieus. Voor 2016, 2017 en 2018 een minimaal dividend van bruto € 1,40 en naar 60% logistiek en een groei van de portefuille naar 800 miljoen in 2018.
Ik ben benieuwd.
Ik ben benieuwd.
Ondanks de positieve vooruitzichten van de CEO ben ik van plan om binnen een paar maanden - na de uitkering van het dividend - uit te stappen.
Het persbericht is best wel de moeite waard om te lezen. Het is op zijn minst verdienstelijk dat er een plan bestaat en dat het meegedeeld wordt aan de aandeelhouders in relatief concrete termen. Ik onthoud eveneens dat de banden met VastNed Retail Belgium structureel doorgeknipt worden en dat er nu een management komt dat zich alleen maar met INTO moet bezig houden.
De doelstelling om een portefeuille van €800M te bereiken tegen einde 2015 is inderdaad ambitieus. Dit zal wel vooral moeten gebeuren via het logistieke gedeelte. Die €800M vallen uiteen in €480M (60%) logistiek en €320M (40%) kantoren. De huidige (einde 2015) verdeling is €308M logistiek en €326M kantoren. Tevens stelt men een minimum kantoor portefeuille van €300M voorop. Wat betekent dan in dit segment het doel bereikt is en men eerder nog een kleine afbouw van niet rendabele kantoren kan overwegen (bv. in de Brusselse periferie). In de logistiek heeft men tekort van ~€180M, gespreid over 3 jaar, betekent dat een investering van ~€60M per jaar of ongeveer 2 à 3 sites. Dit is zeker niet ondoenbaar.
Men heeft er vertrouwen in dat het dividend minimum op het peil van 2014 (€1.40 bruto) zal blijven. Dit is zeker niet ambitieus want het laagste peil in zeker 10 jaren. Ter herinnering in 2015 werd €1.71 bruto voorzien. Het is dus onvermijdelijk dat het dividenden rendement zal zakken - ik schat tot 6% (nu ~7%). Het blijft dus nog altijd de beste in de klas wat dat betreft.
Het persbericht werpt ook een licht op wat er zal gebeuren met de gebouwen die Deloitte betrok (en waarvoor de huur tot einde 2016 betaald is). INTO zal de Diegem Campus volledig uitbouwen rond het nieuwe, mobiele en flexibele werken. Centraal wordt een ontmoetingsplaats voorzien waar de werknemers van verschillende bedrijven tussen pot (er is een restaurant) en pint (Grand Café) ideeën kunnen uitwisselen. Natuurlijk zal die transformatie gepaard gaan met kosten en de inkomsten hiervan zijn nog onzeker (niet voor half 2017?). Maar het plaatje ziet er aantrekkelijker uit dan enkele maanden geleden.
Waar ik vroeger sterk kritisch was voor de vooruitzichten van INTO hou ik nu mijn beslissing in beraad tot na de JAV. Ik vermoed dat er zoals de voorgaande jaren een keuzedividend zal zijn en die voorwaarden zullen bepalend zijn voor mijn verdere instap of afbouw.
De doelstelling om een portefeuille van €800M te bereiken tegen einde 2015 is inderdaad ambitieus. Dit zal wel vooral moeten gebeuren via het logistieke gedeelte. Die €800M vallen uiteen in €480M (60%) logistiek en €320M (40%) kantoren. De huidige (einde 2015) verdeling is €308M logistiek en €326M kantoren. Tevens stelt men een minimum kantoor portefeuille van €300M voorop. Wat betekent dan in dit segment het doel bereikt is en men eerder nog een kleine afbouw van niet rendabele kantoren kan overwegen (bv. in de Brusselse periferie). In de logistiek heeft men tekort van ~€180M, gespreid over 3 jaar, betekent dat een investering van ~€60M per jaar of ongeveer 2 à 3 sites. Dit is zeker niet ondoenbaar.
Men heeft er vertrouwen in dat het dividend minimum op het peil van 2014 (€1.40 bruto) zal blijven. Dit is zeker niet ambitieus want het laagste peil in zeker 10 jaren. Ter herinnering in 2015 werd €1.71 bruto voorzien. Het is dus onvermijdelijk dat het dividenden rendement zal zakken - ik schat tot 6% (nu ~7%). Het blijft dus nog altijd de beste in de klas wat dat betreft.
Het persbericht werpt ook een licht op wat er zal gebeuren met de gebouwen die Deloitte betrok (en waarvoor de huur tot einde 2016 betaald is). INTO zal de Diegem Campus volledig uitbouwen rond het nieuwe, mobiele en flexibele werken. Centraal wordt een ontmoetingsplaats voorzien waar de werknemers van verschillende bedrijven tussen pot (er is een restaurant) en pint (Grand Café) ideeën kunnen uitwisselen. Natuurlijk zal die transformatie gepaard gaan met kosten en de inkomsten hiervan zijn nog onzeker (niet voor half 2017?). Maar het plaatje ziet er aantrekkelijker uit dan enkele maanden geleden.
Waar ik vroeger sterk kritisch was voor de vooruitzichten van INTO hou ik nu mijn beslissing in beraad tot na de JAV. Ik vermoed dat er zoals de voorgaande jaren een keuzedividend zal zijn en die voorwaarden zullen bepalend zijn voor mijn verdere instap of afbouw.