DeGiro (spotgoedkope onlinebroker)
TIP
Re: DeGiro (spotgoedkope onlinebroker)
@inversor: Ooit al eens iets gekocht op een Aziatische beurs?
Je gaat me toch niet vertellen dat al de DeGiro klanten allemaal exotische aandelen in portefeuille hebben?centiem schreef:@inversor: Ooit al eens iets gekocht op een Aziatische beurs?

2 vragen over deze broker betreft fiscaliteit:
Is er ergens een duidelijk overzicht te vinden welke dividenden je moet aangeven op BE aangifte ?
Volgens dat ik zie trekken ze RV af van Belgische aandelen maar niet van buitenlandse aandelen. De Amerikaanse RV trekken ze dan weer wel af.
Kan de fiscus je verwijten dat je geen beurstaks betaald ? Dit kan je toch nergens aangeven ?
Sinds dit jaar geven ze alles door dus ik wil geen fouten maken.
Wat zijn de gevolgen als je vb. een dividend vergeet aan te geven en ze komen dit te weten ? een boete ?
Is er ergens een duidelijk overzicht te vinden welke dividenden je moet aangeven op BE aangifte ?
Volgens dat ik zie trekken ze RV af van Belgische aandelen maar niet van buitenlandse aandelen. De Amerikaanse RV trekken ze dan weer wel af.
Kan de fiscus je verwijten dat je geen beurstaks betaald ? Dit kan je toch nergens aangeven ?
Sinds dit jaar geven ze alles door dus ik wil geen fouten maken.
Wat zijn de gevolgen als je vb. een dividend vergeet aan te geven en ze komen dit te weten ? een boete ?
DeGiro bezorgt je zelf een 'rapportage', waarin duidelijk staat wat er reeds werd ingehouden. In de praktijk zal je enkel nog dividenden van buitenlandse aandelen moeten aangeven (waarop reeds bronbelasting werd ingehouden, maar nog geen 25% Belgische roerende voorheffing). Ze zijn die rapportages momenteel aan het uitrollen (tab 'rapportages' op het platform).
Beurstaks is iets tussen de fiscus en de broker. Jij hebt hierin geen enkele verantwoordelijkheid.
Een dividend 'vergeten' is niet aan te raden, want geen argument voor de fiscus. Aangezien je een buitenlandse rekening hebt, loop je sowieso al meer kans om gecontroleerd te worden, dus geef alles gewoon correct aan.
Beurstaks is iets tussen de fiscus en de broker. Jij hebt hierin geen enkele verantwoordelijkheid.
Een dividend 'vergeten' is niet aan te raden, want geen argument voor de fiscus. Aangezien je een buitenlandse rekening hebt, loop je sowieso al meer kans om gecontroleerd te worden, dus geef alles gewoon correct aan.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Een leemte blijft wel 'de meerwaarde' taks bij sommige fondsen en de 'speculoostaks'
Denk zelfs dat hiervoor geen rubriek is op de belastingsaangifte.
Anderzijds zijn de lopende kosten bij de nederlandse 'klonen' van fondsen buitengewoon laag.
En eet de fiscus jouw niet direct op indien je een niet opzettelijk foutje maakt met buitenlandse dividenden.
Er zijn verder een kleine 100.000 buitenlandse rekeningen; controle hierop is prima.
Verder is er ook nog het naar mijn oordeel het "Beta' aspect waaronder hun gehele systeem nog altijd draait.
Voeg daarbij nog de geruchten van het uitlenen van jouw aandelen aan één tegenpartij; de giro zelf en talrijkere salami kosten die ze aanrekenen. Bv een kost per beurs waarop je actief bent.
Lees ook eens de laatste nieuwsbrief van medirect over dit onderwerp.
Zo hoor je het eens van een concurrent.
https://www.medirectbank.be/nl-be/nieuw ... supermarkt" onclick="window.open(this.href);return false;
Denk zelfs dat hiervoor geen rubriek is op de belastingsaangifte.
Anderzijds zijn de lopende kosten bij de nederlandse 'klonen' van fondsen buitengewoon laag.
En eet de fiscus jouw niet direct op indien je een niet opzettelijk foutje maakt met buitenlandse dividenden.
Er zijn verder een kleine 100.000 buitenlandse rekeningen; controle hierop is prima.
Verder is er ook nog het naar mijn oordeel het "Beta' aspect waaronder hun gehele systeem nog altijd draait.
Voeg daarbij nog de geruchten van het uitlenen van jouw aandelen aan één tegenpartij; de giro zelf en talrijkere salami kosten die ze aanrekenen. Bv een kost per beurs waarop je actief bent.
Lees ook eens de laatste nieuwsbrief van medirect over dit onderwerp.
Zo hoor je het eens van een concurrent.
https://www.medirectbank.be/nl-be/nieuw ... supermarkt" onclick="window.open(this.href);return false;
Hoezo van een concurrent? Dat artikel komt gewoon recht uit De Tijd; bronvermelding staat er ook gewoon bij.
Al vanalles besteld bij deze broaker. Echt goedkoop. Een aanrader.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Artikel komt inderdaad met toestemming uit de tijd maar staat dus als nieuwsbrief op de site van medirect.
Ik vraag me wel af hoe goedkoop ze blijven eenmaal je meer en meer aan je dividenden begint te hebben, aangezien je de buitenlandse belasting boven 15% niet kan recupereren.Guust schreef:Al vanalles besteld bij deze broaker. Echt goedkoop. Een aanrader.
Stel, je koopt aandeel X voor €100 en krijgt €1 dividend, dat in het buitenland voor 30% belast wordt en hier nog eens 27%, dan blijft er maar €0,51 over. Stel dat het aandeel na 10 jaar €1000 waard is en het dividendrendement blijft 1%, dan hou je nog maar €5,11 over ipv €6,2, op je oorspronkelijke investering van €100 is dat méér dan 1%. Stijgt het aandeel door naar €10000 na bv. 20 jaar, dan is het al helemaal dramatisch: €62,05 heb je niet, je hebt €51,10 ofwel bijna 11% minder op je oorspronkelijke investering. Per jaar!
Daarom denk ik dat de buy & hold beleggers op termijn toch beter af zijn bij een broker die wél de mogelijkheid biedt deze belasting te recupereren, zeker omdat deze beleggers per definitie minder transacties doen en deze eenmalige kosten minder doorwegen op het rendement dan jaarlijks terugkerende kosten.
- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
Bij welke beurzen worden dividenden bij Degiro aan 30% belast?
- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
Goed om te weten!
Persoonlijk handel ik enkel in BE en US aandelen. Deze worden belast aan 25% en 15% respectievelijk, dus hier geen extra bronbelasting.
Persoonlijk handel ik enkel in BE en US aandelen. Deze worden belast aan 25% en 15% respectievelijk, dus hier geen extra bronbelasting.
Maar DeGiro richt zich ook helemaal niet op beleggers die hun aandelen 10 jaar aanhouden.
Dat heb ik toch niet gezegd?jens_dev schreef:Maar DeGiro richt zich ook helemaal niet op beleggers die hun aandelen 10 jaar aanhouden.
Akkoord voor de Belgische (nu zou dat wel 27% moeten zijn?). Maar die van de US moet je zelf nog eens via je belastingaangifte opgeven, dus nogmaals 27%. Dat is hier al een oneindig aantal keer uitgelegdGulden Draak schreef:Goed om te weten!