DeGiro (spotgoedkope onlinebroker)
TIP
- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
Re: DeGiro (spotgoedkope onlinebroker)
Klopt, vandaar het woordje "bronbelasting"JW1 schreef:Akkoord voor de Belgische (nu zou dat wel 27% moeten zijn?). Maar die van de US moet je zelf nog eens via je belastingaangifte opgeven, dus nogmaals 27%. Dat is hier al een oneindig aantal keer uitgelegdGulden Draak schreef:Goed om te weten!
Persoonlijk handel ik enkel in BE en US aandelen. Deze worden belast aan 25% en 15% respectievelijk, dus hier geen extra bronbelasting.

Bij Degiro kost een beurstransactie rond de 2 euro. Bij de meeste andere brokers kost dat tussen de 7 en de 10 euro.
Waar zit het addertje?
Waar zit het addertje?
Juist jaGulden Draak schreef:Klopt, vandaar het woordje "bronbelasting"

Heel simpel. €2,5 per beurs dat je handelt. Ik heb aandelen uit de Nasdaq, Nyse, Arca, Brussel, Parijs en Toronto. Ik zit momenteel maar in 6 aandelen, maar wel nogal verspreid. Dat levert al een jaarlijkse kost op van €15. Bovendien kan De Giro deze uitlenen tegen een vergoeding, waardoor je kans maakt in het geval van insolventie van deze lener om je effecten kwijt te raken. Ook dividenden worden niet goedkoop afgewikkeld, ik dacht dat dit bij Binck bv gratis was.Guust schreef:Bij Degiro kost een beurstransactie rond de 2 euro. Bij de meeste andere brokers kost dat tussen de 7 en de 10 euro.
Waar zit het addertje?
Bovendien kan het niet dat je met deze tarieven veel service krijgt.
Mij lijkt De Giro enkel goed voor een vermogen op te bouwen en is een goed alternatief voor bv het Keyplan. Een groot vermogen beheren op conservatieve wijze lijkt me beter bij een andere broker.
Brussel en Amsterdam zijn vrijgesteld van die kost, dus over welk bedrag spreek je dan nog? €12,5 op jaarbasis? Alleen al door geen beurstaks te moeten betalen spaar ik een veelvoud daarvan uit. Voor transactiekosten op buitenlandse beurzen kunnen de verschillen enorm oplopen. Grote dividendbetalers kan je best bij een andere broker aanhouden.
Je kan kiezen voor een Custody Account waarbij je aandelen niet uitgeleend worden.
DeGiro positioneert zich ook helemaal niet als een broker die veel service aanbiedt. Als je service wil heb je niets te zoeken bij DeGiro. Alternatief voor het Keyplan? Misschien als je enkel voor aandelenfondsen of -trackers kiest. Anders moet je handmatig meerwaarden opnemen in je belastingbrief, info die soms zelfs niet voorhanden is (bv. bij mixfondsen; zie post van Julus).
Je kan kiezen voor een Custody Account waarbij je aandelen niet uitgeleend worden.
DeGiro positioneert zich ook helemaal niet als een broker die veel service aanbiedt. Als je service wil heb je niets te zoeken bij DeGiro. Alternatief voor het Keyplan? Misschien als je enkel voor aandelenfondsen of -trackers kiest. Anders moet je handmatig meerwaarden opnemen in je belastingbrief, info die soms zelfs niet voorhanden is (bv. bij mixfondsen; zie post van Julus).
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Hey Jens,
ik was ook voor een aantal redenen eerder pro De Giro; al was het maar omdat ze als buitenstaander de druk op de ketel houden bij de andere Brokers.
En een tijd liep het platform ook lekker met uitz soms van de zoek functie voor sommige producten.
De laatste maanden ondervind ik echter weer een 'beta" effect.Koersen verkeerd gekoppeld of in geval van fondsen nauwelijks koppeling. Onduidelijkheid ivm met weergave vreemde valuta enz.
Reactie bij melding we proberen dit recht te zetten ....indien dit al lukt loopt het na een paar dagen weer fout.
Daarbij is er nog geen oplossing voor de meerwaarde belasting voor sommige fondsen of speculaastaks ? Zelfs indien je hier zelf zou aan uit geraken waar en hoe dit zelf aan te geven ?
Zelf lig ik hier niet direct van wakker maar voor een gemiddelde belegger nja neen daarvoor zitten er toch iets teveel haken en ogen aan het goedkope verhaal.
Voor wat speelgeld voor een aandelen gokje OK, voor fondsen met zeer lage kosten bijna OK (koersweergave en meerwaarde)
ik was ook voor een aantal redenen eerder pro De Giro; al was het maar omdat ze als buitenstaander de druk op de ketel houden bij de andere Brokers.
En een tijd liep het platform ook lekker met uitz soms van de zoek functie voor sommige producten.
De laatste maanden ondervind ik echter weer een 'beta" effect.Koersen verkeerd gekoppeld of in geval van fondsen nauwelijks koppeling. Onduidelijkheid ivm met weergave vreemde valuta enz.
Reactie bij melding we proberen dit recht te zetten ....indien dit al lukt loopt het na een paar dagen weer fout.
Daarbij is er nog geen oplossing voor de meerwaarde belasting voor sommige fondsen of speculaastaks ? Zelfs indien je hier zelf zou aan uit geraken waar en hoe dit zelf aan te geven ?
Zelf lig ik hier niet direct van wakker maar voor een gemiddelde belegger nja neen daarvoor zitten er toch iets teveel haken en ogen aan het goedkope verhaal.
Voor wat speelgeld voor een aandelen gokje OK, voor fondsen met zeer lage kosten bijna OK (koersweergave en meerwaarde)
Ik heb er helemaal geen fondsen, daarvoor verkies ik MeDirect en Keytrade. De kleinebeleggerstaks op aandelen moet je zelf bijhouden en aangeven, die geldt overigens niet voor fondsen hè. Daarvoor doet DeGiro niets. Meerwaardebelasting op bepaalde fondsen idem. Net daarom heb ik er nooit mixfondsen of goedkopere Nederlandse varianten gekocht. Die waren voor jou precies te aanlokkelijk?
Je zal voor deze fondsen onmogelijk kunnen achterhalen welk bedrag je moet aangeven.
Het platform is basic, dat klopt. Ik log hoogstens 1x per week in dus niet echt een probleem voor mij. Voor koersweergave zijn er betere alternatieven.

Het platform is basic, dat klopt. Ik log hoogstens 1x per week in dus niet echt een probleem voor mij. Voor koersweergave zijn er betere alternatieven.
Je hebt gelijk natuurlijk, maar door de onduidelijke communicatie "opzetten handelsmogelijkheden" verwachten veel beleggers zich hier niet aan. Wie echt kleine bedragen belegt en bv wordt aangetrokken door de €0,5 per transactie op Amerikaanse beurzen, kan dit wel eens onaangenaam vinden.jens_dev schreef:Brussel en Amsterdam zijn vrijgesteld van die kost, dus over welk bedrag spreek je dan nog? €12,5 op jaarbasis? Alleen al door geen beurstaks te moeten betalen spaar ik een veelvoud daarvan uit.
Klopt. Ik heb onlangs een dividendbetaler uit Toronto aangeschaft, maar via Binck. €15 kosten (ipv €2,7), maar kan wel belasting recupereren en moet geen 3% afstaan. Dus na 2 jaar is die kost alweer terugverdiend.Voor transactiekosten op buitenlandse beurzen kunnen de verschillen enorm oplopen. Grote dividendbetalers kan je best bij een andere broker aanhouden.
Ik zou ook nooit beleggen in dit soort fondsen. Maar je hebt een punt. Ik vind periodiek beleggen in mixfondsen trouwens niet zo aantrekkelijk: door het obligatiegedeelte heb je sowieso al minder volatiliteit en laat nu net die volatiliteit maken dat periodiek beleggen zo interessant is, omdat het je in staat stelt koopjes te doen. Ik zou enkel een mixfonds kopen als ik ineens een groot bedrag moet beleggen voor bv 10 jaar.Alternatief voor het Keyplan? Misschien als je enkel voor aandelenfondsen of -trackers kiest. Anders moet je handmatig meerwaarden opnemen in je belastingbrief, info die soms zelfs niet voorhanden is (bv. bij mixfondsen; zie post van Julus).
Helaas hebben andere brokers hun tarieven nog niet aangepast sinds 2014...JulusCesar schreef: ik was ook voor een aantal redenen eerder pro De Giro; al was het maar omdat ze als buitenstaander de druk op de ketel houden bij de andere Brokers.
Binckbank lichtjes dit jaar. "Zowel opwaarts als neerwaarts", al merk ik zelf toch vooral subtiele verhogingen.
Je moet de tarieven van DeGiro 'voor de lol' eens vergelijken met die van een standaard grootbank zoals Belfius. Tarieven die gemakkelijk 10x hoger liggen. En als je weet dat DeGiro al een gezonde winstmarge op beurstransacties heeft, moet die van Belfius reusachtig zijn. 85-90% zou me niet verwonderen.
Je moet de tarieven van DeGiro 'voor de lol' eens vergelijken met die van een standaard grootbank zoals Belfius. Tarieven die gemakkelijk 10x hoger liggen. En als je weet dat DeGiro al een gezonde winstmarge op beurstransacties heeft, moet die van Belfius reusachtig zijn. 85-90% zou me niet verwonderen.
De dagkoersen van DeGiro werken vandaag niet?
- Gulden Draak
- Jr. Member
- Contacteer:
??netwerken schreef:De dagkoersen van DeGiro werken vandaag niet?
De beurzen zijn dicht vandaag
Niet echt hoor, wie denkt er nu aan dat het Goede Vrijdag is?
Ik heb vandaag niet zo'n goede dag op de beurs gehad, aldus De Giro:
Best wel vreemd aangezien AL mijn posities winst hebben vandaag (en dat gebeurt ook niet altijd
).
Software bugje?
Best wel vreemd aangezien AL mijn posities winst hebben vandaag (en dat gebeurt ook niet altijd

Software bugje?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.