Pensioensparen ipv spaarboekje?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen ipv spaarboekje?
@aossaaossa schreef:.. dus je kan nog steeds een 5e betaling doen zolang je contract loopt.....
Tip2: Sommige levensverzekeringscintracten 'lange termijnsparen' lopen tot je 99e verjaardag. Je kan dan ook na je 65e verder belastingsvrij storten, met recht op belastingsaftrek, .....
ik kan inderdaad nog een 5de betaling doen voor dat contract, maar nergens vind ik bevestiging dat er effectief 5 stortingen moeten gedaan worden. Enkele wikipedia maakt er melding van. Op de website van de overheid http://financien.belgium.be/nl/particul ... nsparen#q4 maken ze er bij de voorwaarden geen melding van.
Op de site wordt Tip2 trouwens tegengesproken. Artikel 5 : "U heeft geen recht meer op de belastingvermindering voor pensioensparen: Vanaf het jaar waarin u 65 jaar wordt." Artikel 7 gaat dan blijkbaar uitsluitend over pensioensparen, (940 euro) en artikel 12 handelt dan weer over lange termijnsparen (2260 euro) en bevestigt dat men geen aftrek meer heeft vanaf zijn 65 jaar. Verwarrende site.
Kent iemand een link naar betreffende wetteksten ?
mvg,
Voorwaarden opdat je pensioensparen als geldig wordt aanzien ?
Uiteraard moet je aan de voorwaarden voldoen om een contract te kunnen afsluiten (zie : Wie kan aan pensioensparen doen)
Je moet minstens 5 stortingen gedaan hebben (voor 5 verschillende fiscale jaren !)
De looptijd van je contract moet minstens 10 jaar bedragen
Je mag meerdere contracten pensioensparen afsluiten MAAR je mag per jaar slechts 1 contract fiscaal in aanmerking laten nemen (zo kun je tijdens beursgevoelige jaren gebruik maken van een Tak21-pensioenspaarverzekering en voor die jaren die minder volatiel zijn een Tak23-pensioenspaarverzekering)
Je moet zelf de begunstigde zijn bij leven
Je erfgenamen (= echtgenoot/echtgenote, wettelijk samenwonende partner of bloedverwanten tot de tweede graad) als begunstigde(n) bij overlijden staan aangewezen
http://www.verzekeringen.be/pensioenspa ... ioensparen
Er is ook nog het 'lange termijnsparen'....
Langetermijnsparen na uw 65ste verjaardag?
Ook na uw 65ste kan u nog aan langetermijnsparen doen, in tegenstelling tot bij pensioensparen waar dit niet mogelijk is. Belangrijk is dat u een contract langetermijnsparen aangaat vóór uw 65ste verjaardag. Het contract moet dan ten minste 10 jaar lopen. Daarnaast moet u ook opletten dat het bedrag wat u het eerste jaar stort hoog genoeg is, de jaren nadien kan u immers niet meer sparen dan het eerste jaar. Uiteindelijk wordt na 10 jaar de eindbelasting afgehouden.
http://www.fiscaalsparen.be/langetermijnsparen/
Uiteraard moet je aan de voorwaarden voldoen om een contract te kunnen afsluiten (zie : Wie kan aan pensioensparen doen)
Je moet minstens 5 stortingen gedaan hebben (voor 5 verschillende fiscale jaren !)
De looptijd van je contract moet minstens 10 jaar bedragen
Je mag meerdere contracten pensioensparen afsluiten MAAR je mag per jaar slechts 1 contract fiscaal in aanmerking laten nemen (zo kun je tijdens beursgevoelige jaren gebruik maken van een Tak21-pensioenspaarverzekering en voor die jaren die minder volatiel zijn een Tak23-pensioenspaarverzekering)
Je moet zelf de begunstigde zijn bij leven
Je erfgenamen (= echtgenoot/echtgenote, wettelijk samenwonende partner of bloedverwanten tot de tweede graad) als begunstigde(n) bij overlijden staan aangewezen
http://www.verzekeringen.be/pensioenspa ... ioensparen
Er is ook nog het 'lange termijnsparen'....
Langetermijnsparen na uw 65ste verjaardag?
Ook na uw 65ste kan u nog aan langetermijnsparen doen, in tegenstelling tot bij pensioensparen waar dit niet mogelijk is. Belangrijk is dat u een contract langetermijnsparen aangaat vóór uw 65ste verjaardag. Het contract moet dan ten minste 10 jaar lopen. Daarnaast moet u ook opletten dat het bedrag wat u het eerste jaar stort hoog genoeg is, de jaren nadien kan u immers niet meer sparen dan het eerste jaar. Uiteindelijk wordt na 10 jaar de eindbelasting afgehouden.
http://www.fiscaalsparen.be/langetermijnsparen/
De voorwaarde van vijf stortingen is thans alleen nog van belang in het kader van een vervroegde afkoop van het kapitaal (vóór de leeftijd van 60 jaar). In het andere geval is het niet langer nodig vijf stortingen te doen.
ik heb volgende mail eens van mijn verzekeringsmaatschappij gekregen ivm langetermijsparen
U mag vanaf 65 jaar niet méér storten dan het gemiddelde van de stortingen van de afgelopen 10 jaren Indien u dus niets stort tussen 55 jaar en 64 jaar, mag u in dat geval ook niets storten vanaf 65 jaar.
dus zeker van 55 jaar (!) moet men opletten wat men stort.
U mag vanaf 65 jaar niet méér storten dan het gemiddelde van de stortingen van de afgelopen 10 jaren Indien u dus niets stort tussen 55 jaar en 64 jaar, mag u in dat geval ook niets storten vanaf 65 jaar.
@Ben,
Bedankt, ook dit is nieuw voor me.
Spijtig dat de sites van de overheid meer verwarring stichten dan klaarheid.
@Aossa,
Dat artikel op wikipedia waar men het over 5 stortingen heeft, gaat welke degelijk over langetermijnsparen. En niet over pensioensparen. Toch bedankt voor de verheldering,
mvg
Bedankt, ook dit is nieuw voor me.
Spijtig dat de sites van de overheid meer verwarring stichten dan klaarheid.
@Aossa,
Dat artikel op wikipedia waar men het over 5 stortingen heeft, gaat welke degelijk over langetermijnsparen. En niet over pensioensparen. Toch bedankt voor de verheldering,
mvg
Paul, vervang 65 door 60 in je verhaal.paul schreef:ik heb volgende mail eens van mijn verzekeringsmaatschappij gekregen ivm langetermijsparen
Op je 60ste wordt je belast (die 10% of 8% of 1+1+1+5%)
Tussen je 60ste en 65ste mag je nog jaarlijks bijstorten, en belastingaftrek genieten, zonder erop belast te worden.
Je mag dan inderdaad niet meer storten dan ervoor.
Na je 65ste zou ik er niet meer in storten, daar je geen belastingvoordeel meer hebt.
Pensioensparen: laatste storting op leeftijd van 64 jaar.anonymous schreef:paul schreef:ik heb volgende mail eens van mijn verzekeringsmaatschappij gekregen ivm langetermijsparen
Tussen je 60ste en 65ste mag je nog jaarlijks bijstorten, en belastingaftrek genieten, zonder erop belast te worden.
Je mag dan inderdaad niet meer storten dan ervoor.
Na je 65ste zou ik er niet meer in storten, daar je geen belastingvoordeel meer hebt.
Lange termijnsparen: laatste storting bepaald door je contract, indien dit loopt tot bv. 99e levensjaar dan kan je verder storten MET belastingsvoordeel. Mogelijk is het belastingsvoordeel beperkt door lager inkomen, maar TOCH belastingsvoordeel van 30%, welk spaarboekje doet beter?
Wel opletten met VERHOGINGEN na de 55 jaar bij het langetermijnsparen
zie wat Assuralia, daarover heeft geschreven ( enkele jaren geleden al wel )
"Er zijn twee aspecten wat de fiscaliteit betreft. In je eerste punt gaat het om de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de jaarlijkse fiscale aftrek via de personenbelasting. In het tweede punt gaat het om het kader rond de belasting van de kapitalen.
In jouw voorbeeld met een einddatum op 99 jaar is er duidelijk geen probleem wat de periode van 10 jaar – en dus de aftrek van de premie – betreft. De eindbelasting zal in dit geval gebeuren op 66 jarige leeftijd in plaats van op 60.
Hierbij even een verduidelijking per punt dat je aanhaalde:
1) De belastingvermindering op de premie. Als algemene regel geldt dat een levensverzekering minimum 10 jaar moet duren om te kunnen genieten van het fiscaal voordeel op de premie. Als er tijdens het contract premieverhogingen gebeuren, dan moeten die ook 10 jaar duren. Dus als je een verhoging toekent moet je contract nog minimum 10 jaar kunnen lopen, zoniet komt de verhoging niet in aanmerking voor het fiscaal voordeel. Er zijn uitzonderingen op die regel (indexatieclausule, aanpassing aan de fiscale barema’s). Dit staat in de Administratieve Commentaar op het Wetboek Inkomstenbelastingen (Com. IB. n° 145/4/34).
2) Belasting van de kapitalen – anticipatieve heffing. Vermits de premie werd afgetrokken, zijn de kapitalen van die levensverzekering belastbaar. Dit gebeurt normaal op de theoretische afkoopwaarde van het contract op de leeftijd van 60 jaar. Nu zegt de wet (artikel 184, §3 Wetboek Diverse Rechten en Taksen) , bij wijze van uitzondering, dat als verhogingen worden toegekend vanaf de leeftijd van 55 jaar, die contracten niet belastbaar zijn op 60 jaar, maar op de tiende verjaardag van het contract. In de wet staat letterlijk dat deze contracten worden beschouwd « als zijnde afgesloten op de dag waarop de verhoging ingaat.» Het is dus het gehele contract dat als een nieuwe overeenkomst wordt beschouwd"
zie wat Assuralia, daarover heeft geschreven ( enkele jaren geleden al wel )
"Er zijn twee aspecten wat de fiscaliteit betreft. In je eerste punt gaat het om de voorwaarden waaraan voldaan moet worden om in aanmerking te komen voor de jaarlijkse fiscale aftrek via de personenbelasting. In het tweede punt gaat het om het kader rond de belasting van de kapitalen.
In jouw voorbeeld met een einddatum op 99 jaar is er duidelijk geen probleem wat de periode van 10 jaar – en dus de aftrek van de premie – betreft. De eindbelasting zal in dit geval gebeuren op 66 jarige leeftijd in plaats van op 60.
Hierbij even een verduidelijking per punt dat je aanhaalde:
1) De belastingvermindering op de premie. Als algemene regel geldt dat een levensverzekering minimum 10 jaar moet duren om te kunnen genieten van het fiscaal voordeel op de premie. Als er tijdens het contract premieverhogingen gebeuren, dan moeten die ook 10 jaar duren. Dus als je een verhoging toekent moet je contract nog minimum 10 jaar kunnen lopen, zoniet komt de verhoging niet in aanmerking voor het fiscaal voordeel. Er zijn uitzonderingen op die regel (indexatieclausule, aanpassing aan de fiscale barema’s). Dit staat in de Administratieve Commentaar op het Wetboek Inkomstenbelastingen (Com. IB. n° 145/4/34).
2) Belasting van de kapitalen – anticipatieve heffing. Vermits de premie werd afgetrokken, zijn de kapitalen van die levensverzekering belastbaar. Dit gebeurt normaal op de theoretische afkoopwaarde van het contract op de leeftijd van 60 jaar. Nu zegt de wet (artikel 184, §3 Wetboek Diverse Rechten en Taksen) , bij wijze van uitzondering, dat als verhogingen worden toegekend vanaf de leeftijd van 55 jaar, die contracten niet belastbaar zijn op 60 jaar, maar op de tiende verjaardag van het contract. In de wet staat letterlijk dat deze contracten worden beschouwd « als zijnde afgesloten op de dag waarop de verhoging ingaat.» Het is dus het gehele contract dat als een nieuwe overeenkomst wordt beschouwd"
Indien je contract lange termijnsparen loopt tot bv. 65 jaar dan kan verlengd worden.
Maar ook hier beschouwt de fiscus dat als een nieuw contract zoals paul reeds aangaf bij verhogingen.
Een nieuw contract aangaan, ten laatste op je 64e levensjaar en lopend tot 99e levensjaar, is mogelijk.
Je kan dan verder storten met belastingsaftrek en de 1e storting geeft het maximum bedrag aan waaraan je dient te houden voor volgende stortingen (niet hoger gaan dan wat voor de aftrek toelaatbaar is). Je wordt dan 10 jaar na de 1e storting belast aan 10%. Nadien zijn de stortingen belastingsvrij.
In mijn geval had ik een oud contract Mega One (mooi in de tijd van het Gemeentekrediet), nadien werd het Dexia One (minder mooi). Ik heb dit contract laten aflopen zonder nieuwe stortingen aan te geven (enkele jaren zelfs dubbele storting gedaan wegens onachtzaamheid, wel belastingsvrij) en een nieuw contract Ethias First Fiscal geopend voor mijn 65e verjaardag en met looptijd tot 99e levensjaar. Ik verloor misschien enkele jaren de 10% belastingsvrijheid maar win meerdere jaren een belastingsaftrek van 30% per storting (te reduceren met 10% belasting later).
Oude stortingen brengen nog steeds 2,5% op, nieuwe stortingen nog maar 0,75%.
Maar ook hier beschouwt de fiscus dat als een nieuw contract zoals paul reeds aangaf bij verhogingen.
Een nieuw contract aangaan, ten laatste op je 64e levensjaar en lopend tot 99e levensjaar, is mogelijk.
Je kan dan verder storten met belastingsaftrek en de 1e storting geeft het maximum bedrag aan waaraan je dient te houden voor volgende stortingen (niet hoger gaan dan wat voor de aftrek toelaatbaar is). Je wordt dan 10 jaar na de 1e storting belast aan 10%. Nadien zijn de stortingen belastingsvrij.
In mijn geval had ik een oud contract Mega One (mooi in de tijd van het Gemeentekrediet), nadien werd het Dexia One (minder mooi). Ik heb dit contract laten aflopen zonder nieuwe stortingen aan te geven (enkele jaren zelfs dubbele storting gedaan wegens onachtzaamheid, wel belastingsvrij) en een nieuw contract Ethias First Fiscal geopend voor mijn 65e verjaardag en met looptijd tot 99e levensjaar. Ik verloor misschien enkele jaren de 10% belastingsvrijheid maar win meerdere jaren een belastingsaftrek van 30% per storting (te reduceren met 10% belasting later).
Oude stortingen brengen nog steeds 2,5% op, nieuwe stortingen nog maar 0,75%.
-
- Sr. Member
- Contacteer:
@ aossa » Vandaag 19:27
En hoeveel jaar moet je dan wachten bij elke storting voordat de opbrengsten de kosten overtreffen ?Oude stortingen brengen nog steeds 2,5% op, nieuwe stortingen nog maar 0,75%.
Looptijd zoals reeds vermeld is minimum 10 jaar na 1e storting.witte merel schreef:@ aossa » Vandaag 19:27En hoeveel jaar moet je dan wachten bij elke storting voordat de opbrengsten de kosten overtreffen ?Oude stortingen brengen nog steeds 2,5% op, nieuwe stortingen nog maar 0,75%.
Rente was toen 2,5% (nu 0.75%) inschrijvingstaks 1% (nu 2%) jaarlijkse beheerskost €12,39 dat brengt de gemiddelde jaarlijkse opbrengst rond 2% (zonder de belastingsaftrek). Met belastingsaftrek zal het rendement > 5% zijn !
Ik houd nieuwe stortingen nog in beraad, veel zal afhangen van de rente volgende jaren en of ik het geld ga nodig hebben.
Zolang ik spaar, blijft het een alternatieve spaarwijze en de looptijd om aan het geld te kunnen wordt elk jaar een jaartje korter.