Hoe kan ik meer sparen - om eigendom te kopen
Re: Hoe kan ik meer sparen - om eigendom te kopen
@jeroenjacobs,
Mijn denkpiste is eenvoudig en heb ik hier al een aantal maal bericht. We zijn allemaal te veel verwend geworden de afgelopen jaren en daarvan is een bericht zoals u aanvankelijk postte helaas het gevolg.
In theorie zijn de rendementen die u eerst opsomde misschien haalbaar.
In de praktijk kan het ook zijn zoals Sebastiaan1985 postte: het kan gerust ook tientallen procenten naar beneden.
Stel dat 'de beurs' nu, zoals in de jaren '70, steeds maar op en neer kwakkelt en finaal onderuit gaat. Zodat zelfs gerenommeerde zakenbladen zich afvroegen of er nog wel een toekomst was voor aandelen. Dan denk ik niet dat u op zo'n moment een bericht zoals uw aanvankelijke post hier had geschreven.
Als u zoals u zegt geen professioneel belegger bent - dat ben ik ook niet, maar ik volg wel 'de beurs' al tientallen jaren - kan men een bericht zoals uw aanvankelijke post zelfs symptomatisch noemen van de hele 'economische cultuur' van dit moment.
In Nederland kon men vroeger beleggingshypotheken kopen. Die vertrokken vanuit een visie zoals de uwe nu. In 2008 bleken de mensen die zo'n beleggingshypotheek hadden gigantisch bedrogen uit te komen.
Mijn denkpiste is eenvoudig en heb ik hier al een aantal maal bericht. We zijn allemaal te veel verwend geworden de afgelopen jaren en daarvan is een bericht zoals u aanvankelijk postte helaas het gevolg.
In de praktijk kan het ook zijn zoals Sebastiaan1985 postte: het kan gerust ook tientallen procenten naar beneden.
Stel dat 'de beurs' nu, zoals in de jaren '70, steeds maar op en neer kwakkelt en finaal onderuit gaat. Zodat zelfs gerenommeerde zakenbladen zich afvroegen of er nog wel een toekomst was voor aandelen. Dan denk ik niet dat u op zo'n moment een bericht zoals uw aanvankelijke post hier had geschreven.
Als u zoals u zegt geen professioneel belegger bent - dat ben ik ook niet, maar ik volg wel 'de beurs' al tientallen jaren - kan men een bericht zoals uw aanvankelijke post zelfs symptomatisch noemen van de hele 'economische cultuur' van dit moment.
In Nederland kon men vroeger beleggingshypotheken kopen. Die vertrokken vanuit een visie zoals de uwe nu. In 2008 bleken de mensen die zo'n beleggingshypotheek hadden gigantisch bedrogen uit te komen.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Dankje voor de feedback, ik ben mij hier wel degelijk van bewust.pisa schreef:@jeroenjacobs,
Ik handel enkel op korte termijn omwille van dit gegeven.
En ga heus niet blijven mijn volledig kapitaal afhankelijk maken van de beurs.
Maar je moet ergens beginnen he.
Van mijn eerste winst ga ik binnenkort al een deel kapitaal terugvorderen richting zichtrekening of andere veiliger product.
Het zou inderdaad maar al te dwaas zijn om een volledig spaarbedrag te beleggen en te blijven beleggen op beursproducten en afgeleiden omwille van het crisisverhaal.
Kan je dus absoluut volgen in je redenering.
Dit noem ik echt niet beleggen dit is gewoon de zuiverste vorm van speculeren.
Dat van dat geld lenen was om te lachen é .... Khoop dat je er de ironie van snapt? Maar wat ik uit u eerste post begreep is dat je hoopt of toch tenminste denkt dat het mogelijk is na 5 jaar aan de 100000 te zitten... Mocht ik nu direct 60000euro hebben om te beleggen, kzou al heel heel blij zijn met een vermeerdering tot 100000 in 5 jaar. Maar al eens bij stil gestaan dat je zelfs die 'inleg' van 60000 nog niet hebt? Dus wat een gigantisch rendement verwacht jij om op 5 jaar bij 100000 te raken?Jeroenjacobs schreef:Lenen kost ook geld hé.calimer0 schreef:jeroen jacobs
Altijd handig zo die vooraf bepaalde rendementen. Hoop natuurlijk van harte dat je het haalt ! daar niet van, misschien haal je meer dan 100000, niemand weet het, maar ik heb nog een beter idee= leen 600000 euro, betaald 5jaar intrest en maak 400000 euro winst. betaal je lening vroegtijdig af en dan heb je een winst gemaakt van 400000 min intrest en kosten, kan je je direct een mooi huis kopen!
Wat ik wil zeggen, pas gewoon op dat je niet je 2e financiële kater oploopt.
De elementen die me hierbij persoonlijk tegenhouden zijn de volgende;
1) Welke bank gaat mij 60k lenen als ik meld dat het de bedoeling is om hiermee te beleggen met een rendement hoger dan de intrest die ik hen moet betalen ==> lijkt mij moeilijk).
2) Mijn belegingsavonturen zijn gericht op potentieele opbrengsten niks zegt mij dat ik dit target ga halen, laat staan genoeg ga accumuleren om de intresten van dergelijke lening af te betalen.
Die 2 factoren in acht houdende ben ik niet bereid dergelijk risico te nemen.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Zag de humor er niet van in...calimer0 schreef:Dat van dat geld lenen was om te lachen é .... Khoop dat je er de ironie van snapt? Maar wat ik uit u eerste post begreep is dat je hoopt of toch tenminste denkt dat het mogelijk is na 5 jaar aan de 100000 te zitten... Mocht ik nu direct 60000euro hebben om te beleggen, kzou al heel heel blij zijn met een vermeerdering tot 100000 in 5 jaar. Maar al eens bij stil gestaan dat je zelfs die 'inleg' van 60000 nog niet hebt? Dus wat een gigantisch rendement verwacht jij om op 5 jaar bij 100000 te raken?Jeroenjacobs schreef:
Lenen kost ook geld hé.
De elementen die me hierbij persoonlijk tegenhouden zijn de volgende;
1) Welke bank gaat mij 60k lenen als ik meld dat het de bedoeling is om hiermee te beleggen met een rendement hoger dan de intrest die ik hen moet betalen ==> lijkt mij moeilijk).
2) Mijn belegingsavonturen zijn gericht op potentieele opbrengsten niks zegt mij dat ik dit target ga halen, laat staan genoeg ga accumuleren om de intresten van dergelijke lening af te betalen.
Die 2 factoren in acht houdende ben ik niet bereid dergelijk risico te nemen.
En jups ben ik van op de hoogte, er staat ook geformuleerd indien niet behaald dat ik verder door doe.
5 jaar sparen geeft mij 60k + 10k startkapitaal = 70k. Dus 30k te kort. Lukt het niet op 5 jaar dan op 6 wie weet...
Maar goed een doel zet je als motivator vooral intrensiek dan, is een vorm van discipline.
In theorie is het mogelijk hoor zelfs meer dan.
Maar in de praktijk, ja niemand heeft een glazen bol.... ik kan verkeerde individuele posities openen ook.... of een algemene crash....
Moest je dat allemaal op voorhand weten... Beleggen is altijd speculeren of dat nu op korte of lange termijn is.
Hou gewoon mijn strategie aan waarbij ik op volatiele producten op korte termijn inspeel indien mogelijk en beetje bij beetje deel terughevel richting veilig product.
Of het gaat lukken is iets anders natuurlijk.
Maar het is allezins een leuke uitdaging.
Had daarstraks bvb een priveberichtje waarin ik wees op een "veilig" mogelijks alternatief.
In Turkije zijn onlangs obligaties met 8% rendement uitgeschreven, heb toen niet wisselkoersen etc bestudeerd omdat het niet aan de orde was maar iemand die goed en actief zoekt botst altijd wel op opties.
Het hangt van je drive af meen ik dan .
Laatst gewijzigd door Jeroenjacobs op 8 april 2016, 09:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Sorry, maar dat is manifest onjuist.Jeroenjacobs schreef: ... Beleggen is altijd speculeren of dat nu op korte of lange termijn is...
Er zijn hier genoeg tips van lectuur gegeven waar u van kunt bijleren.
Ik denk dat deze quote van u in al die lectuur volledig ontkracht wordt.
Als al het niet in de inleiding ervan is, dan vast wel in het eerste hoofdstuk.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
pisa schreef:Sorry, maar dat is manifest onjuist.Jeroenjacobs schreef: ... Beleggen is altijd speculeren of dat nu op korte of lange termijn is...
Er zijn hier genoeg tips van lectuur gegeven waar u van kunt bijleren.
Ik denk dat deze quote van u in al die lectuur volledig ontkracht wordt.
Als al het niet in de inleiding ervan is, dan vast wel in het eerste hoofdstuk.
Dus u bent altijd met 100% zekerheid correct als u een bepaalde positie opent?
Dan zou u professionele belegger moeten worden....
Er zijn indicaties die helpen beleggen, technische analyse's etc...
Maar uiteindelijk kan het snel veranderen door geo-politieke maatregelen, lagere kwartaalcijfers, interne beslissingen bedrijven, beslissingen bij toeleveranciers etc...
Uitgaan van een pure technische analyse en balans etc... zijn positieve indicatoren. Maar is het daarom altijd met 100% zekerheid?
Speculeren is beleggen de gradatie waarin verschilt van product etc... maar het blijft steeds speculatie.
Ik kan hiermee gerust verwijzen naar een van jouw vorige posts betreffende beurscrash 70 + '08.
We leven nu in volatiele beurstijden, persoonlijk wil ik daarom ook geen lange posities openen.
Omdat het steeds kan dat er een nieuwe crash komt (waarbij ik kan shoppen ). Dus voor mij persoonlijk leent hem hem momenteel om op die volatiliteit in te spelen met verscheidenen kleinere posities binnen bepaalde marktsegmenten...
Is dit speculeren? Absoluut.
Maar dat is het evengoed op lange termijn.
Of weet u al waar de algemene beurskoersen gaan rond draaien binnen bvb 1 jaar (meer middellang), en wat bvb een geo-politieke invloed van volgende us president kan worden op markten...
Zowel bij een bernie sanders als bij een donald trump zullen de markten niet blij reageren (bepaalde delen mss wel) maar ik wil maar zeggen, als jij het aandurft om lange posities te openen in een bepaald marktsegment waarbij je met 100% zekerheid weet dat het op lange termijn een aardig rendement zal opleveren dan doet u de verkeerde job...
Ik speel in op volatiliteit; je hebt daarbij vooral discipline en informatie absorptie nodig.... en persoonlijk zie ik minder risico's in mijn strategie dan onderhevig te zijn aan een hele hoop middellange tot lange termijn effecten.
Ik wil maar zeggen je hebt indicatoren die een gedachtegoed versterken; analyses, nieuwsitems etc...
Maar zeker ben je nooit.
Hoef je maar eens te vragen aan de lernout en hauspie beleggers in de jaren 90 als illustrerend voorbeeld, daar zag het er ook lange tijd goed uit hé...
Laatst gewijzigd door Jeroenjacobs op 8 april 2016, 09:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Khoop met je mee! En ben misschien beetje te negatief altijd Heb het vroeger ook zelf nog gehad hoor: Kga dit en dat doen, en dan ga ik dat hebben, en daarmee kan ik dan dit. Maar toch allemaal zo makkelijk niet.Jeroenjacobs schreef:calimer0 schreef: En jups ben ik van op de hoogte, er staat ook geformuleerd indien niet behaald dat ik verder door doe.
5 jaar sparen geeft mij 60k + 10k startkapitaal = 70k. Dus 30k te kort. Lukt het niet op 5 jaar dan op 6 wie weet...
Maar goed een doel zet je als motivator vooral intrensiek dan, is een vorm van discipline.
In theorie is het mogelijk hoor zelfs meer dan.
Maar in de praktijk, ja niemand heeft een glazen bol.... ik kan verkeerde individuele posities openen ook.... of een algemene crash....
Moest je dat allemaal op voorhand weten... Beleggen is altijd speculeren of dat nu op korte of lange termijn is.
Hou gewoon mijn strategie aan waarbij ik op volatiele producten op korte termijn inspeel indien mogelijk en beetje bij beetje deel terughevel richting veilig product.
Of het gaat lukken is iets anders natuurlijk.
Maar het is allezins een leuke uitdaging.
Maar alé veel succes !
@Jeroenjacobs,
Mag ik u vragen niet telkens mijn volledige quote in uw bericht te zetten. Dat maakt het forum onleesbaar. Ik ben daarenboven niet van plan eens ik een standpunt heb geplaatst dit dan nog 4 maal te veranderen, zodat het uiteindelijk bericht iets anders zegt dan de eerste versie.
Lange termijn betekent voor mij minimum 10 jaar.
U hebt gelijk op dit punt: het kapitalistisch systeem kan verdwijnen. Economische denkers zoals Paul De Grauwe achten het niet onmogelijk dat er een wereldwijde milieucatastrofe komt en dat daardoor het kapitalistisch systeem zou kunnen verdwijnen. En dan is ook 'beleggen' op 10 jaar 'speculeren'. Maar dat betekent dan in feite een revolutie en zal heel de wereld zo veranderen dat deze in niets meer te vergelijken valt met die van vandaag.
Maar als het kapitalisme niet zou verdwijnen, mogen we er toch van uit gaan dat bepaalde basisprincipes ervan gaan blijven bestaan, en dan is 'beleggen' helemaal niet hetzelfde als 'speculeren'.
Mag ik u vragen niet telkens mijn volledige quote in uw bericht te zetten. Dat maakt het forum onleesbaar. Ik ben daarenboven niet van plan eens ik een standpunt heb geplaatst dit dan nog 4 maal te veranderen, zodat het uiteindelijk bericht iets anders zegt dan de eerste versie.
Lange termijn betekent voor mij minimum 10 jaar.
U hebt gelijk op dit punt: het kapitalistisch systeem kan verdwijnen. Economische denkers zoals Paul De Grauwe achten het niet onmogelijk dat er een wereldwijde milieucatastrofe komt en dat daardoor het kapitalistisch systeem zou kunnen verdwijnen. En dan is ook 'beleggen' op 10 jaar 'speculeren'. Maar dat betekent dan in feite een revolutie en zal heel de wereld zo veranderen dat deze in niets meer te vergelijken valt met die van vandaag.
Maar als het kapitalisme niet zou verdwijnen, mogen we er toch van uit gaan dat bepaalde basisprincipes ervan gaan blijven bestaan, en dan is 'beleggen' helemaal niet hetzelfde als 'speculeren'.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
10 jaar gespreid instappen is inderdaad "veiliger" maar u kan tijdens die 10 jaar ook enorm onderhevig zijn aan tal van geo-politieke of grondstof gerelateerde etc factoren waarbij als je alles cumuleert je er feitelijk niet zo goed aan hebt gedaan.pisa schreef: Maar als het kapitalisme niet zou verdwijnen, mogen we er toch van uit gaan dat bepaalde basisprincipes ervan gaan blijven bestaan, en dan is 'beleggen' helemaal niet hetzelfde als 'speculeren'.
Maar dat weet je nooit op voorhand.
Jeroenjacobs,
Ik heb het nergens gehad over '10 jaar gespreid instappen'. Ik bedoel dat een 'positie' een beleggingshorizon heeft van minimum 10 jaar. Als dit via gespreid instappen gebeurt gedurende 10 jaar, dan spreken we in feite dus over minimum 20 jaar.
Verder laat ik het hier bij. Anderen dan ik zijn hier veel beter geplaatst om uw manier van denken over beleggen/speculeren te corrigeren of te nuanceren.
Ik heb het nergens gehad over '10 jaar gespreid instappen'. Ik bedoel dat een 'positie' een beleggingshorizon heeft van minimum 10 jaar. Als dit via gespreid instappen gebeurt gedurende 10 jaar, dan spreken we in feite dus over minimum 20 jaar.
Verder laat ik het hier bij. Anderen dan ik zijn hier veel beter geplaatst om uw manier van denken over beleggen/speculeren te corrigeren of te nuanceren.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Ow wauw, dus u bent fan van een positie bvb aan 20euro/per aandeel te kopen en dit te laten sudderen in de hoop in te cashen op bvb 25 u doet dat in een periode van 10 jaar, maar het kan evengoed zijn dat u besluit te verkopen aan 25 en dat de prijs verder stijgt. Terwijl het omgekeerde ook waar is. ==> Hoe is dit dan niet speculeren?pisa schreef:Jeroenjacobs,
Maar goed genoteerd!
ik wou reageren op deze onnozele reactie van jeroenjacobs en toen ik ze wou quoten was ze al veranderd...
ik blijf dus nog even toekijken en reageer desnoods later wel
- centiempje
- Hero Member
- Contacteer:
Boogje, blijven kijken, is net zoals het weer vandaag
Neen mevrouw, ik heb de lotto niet gewonnen, op je centiempjes letten, dat maakt wel degelijk verschil!
Echt enorm irritant ik denk dat deze heer niet goed begrijpt waarvoor de edit knop dient.Boogje schreef:ik wou reageren op deze onnozele reactie van jeroenjacobs en toen ik ze wou quoten was ze al veranderd...