hoe indexbeleggen in Belgie?
TIP
Re: hoe indexbeleggen in Belgie?
Ja, da klopt. Het is wel 2x 0,27% (bij aan- en verkoop) tegen 1,32% (enkel belast bij verkoop)nullsestien schreef: Omdat *Publiek betekent geregistreerd bij de FSMA, mag men hieruit concluderen dat beleggen in niet FSMA ( dus ik denk niet in Belgie geregistreerde ETFs) goedkoper is ( 0,27 tegen 1,32%)?
-
- Jr. Member
- Contacteer:
BedanktSzpilman schreef:Ja, da klopt. Het is wel 2x 0,27% (bij aan- en verkoop) tegen 1,32% (enkel belast bij verkoop)nullsestien schreef: Omdat *Publiek betekent geregistreerd bij de FSMA, mag men hieruit concluderen dat beleggen in niet FSMA ( dus ik denk niet in Belgie geregistreerde ETFs) goedkoper is ( 0,27 tegen 1,32%)?
weet je waar lijst met FSMA geregistreerde ETFs te vinden is? Ik heb deze info proberen te zoeken op hun site, maar tevergeefs
Nee, dat is voor mij ook nog een raadsel. De beste benadering is volgens mij morningstar.be, als het niet op de belgische morningstar te vinden is, is het fonds/index hoogstwaarschijnlijk niet geregistreerd in belgie. (Voor fondsen klopt dit wel redelijk goed, voor etf's heb ik daar minder een idee van).
-
- Jr. Member
- Contacteer:
ok goede tipSzpilman schreef:Nee, dat is voor mij ook nog een raadsel. De beste benadering is volgens mij morningstar.be, als het niet op de belgische morningstar te vinden is, is het fonds/index hoogstwaarschijnlijk niet geregistreerd in belgie. (Voor fondsen klopt dit wel redelijk goed, voor etf's heb ik daar minder een idee van).
op de site van iShares is er een lijst van hun etfs die in belgie geregistreerd zijn (http://www.ishares.com/be/individual/fr ... ochure.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;)
kan ik het alleen in het frans openen
Om zeker te zijn
- deze (mogelijke) dubbele belasting is er enkel voor ETF's die dividend uitkeren, correct?
- is het dan niet beter om te focussen op kapitalisatie ETF's?
Algemene vraag. In huidige markt, welke ETFs zouden jullie kopen?
Of niets kopen en meer cash aanhouden voor als er een (grote) correctie komt in komende jaar of 2?
- deze (mogelijke) dubbele belasting is er enkel voor ETF's die dividend uitkeren, correct?
- is het dan niet beter om te focussen op kapitalisatie ETF's?
Algemene vraag. In huidige markt, welke ETFs zouden jullie kopen?
Of niets kopen en meer cash aanhouden voor als er een (grote) correctie komt in komende jaar of 2?
Kapitalisatie ETF's zijn beter als Belg.
Brede trackers zijn bedoeld om passief te beleggen, market timing loopt vaker fout dan goed
Brede trackers zijn bedoeld om passief te beleggen, market timing loopt vaker fout dan goed
Ik ben zowel klant bij ING als Rabobank.
Bij Rabobank koop ik vooral specifieke fondsen zonder instapkosten. Nu wil ik bij ING ook een effectenrekening openen om dan twee indexfondsen te kopen (Europa & VS).
In onderstaande voorbeeld is de eerste kolom de beheerskosten en de tweede de aan-en verkoopkosten.
Betaal ik dan later geen beursuitstapkosten (Bv. 1.32% zoals bij aandelenfondsen) meer? Zoniet, dan zijn ETF's wel echt goedkoop of mis ik iets? Moet ik ETF's ook nog ergens aangeven in de personenbelasting?
Sorry voor de misschien newbievragen ...
Welke van onderstaande zouden jullie kiezen voor bv. de VS ETF bij ING? Zijn deze ETF's trouwens duur bij ING of zou ik beter bij een Binckbank, Keytrade eens gaan kijken?
America
iShares Core S&P 500 UCITS ETF IE00B5BMR087 USD Kapitalisatie 0,07% 0,27%
iShares S&P 500 Monthly EUR Hedge DE000A1H53N5 EUR Kapitalisatie 0,45% 0,27%
iShares S&P 500 Minimum Volatility UCITS ETF IE00B6SPMN59 EUR Kapitalisatie 0,20% 0,27%
Bij Rabobank koop ik vooral specifieke fondsen zonder instapkosten. Nu wil ik bij ING ook een effectenrekening openen om dan twee indexfondsen te kopen (Europa & VS).
In onderstaande voorbeeld is de eerste kolom de beheerskosten en de tweede de aan-en verkoopkosten.
Betaal ik dan later geen beursuitstapkosten (Bv. 1.32% zoals bij aandelenfondsen) meer? Zoniet, dan zijn ETF's wel echt goedkoop of mis ik iets? Moet ik ETF's ook nog ergens aangeven in de personenbelasting?
Sorry voor de misschien newbievragen ...
Welke van onderstaande zouden jullie kiezen voor bv. de VS ETF bij ING? Zijn deze ETF's trouwens duur bij ING of zou ik beter bij een Binckbank, Keytrade eens gaan kijken?
America
iShares Core S&P 500 UCITS ETF IE00B5BMR087 USD Kapitalisatie 0,07% 0,27%
iShares S&P 500 Monthly EUR Hedge DE000A1H53N5 EUR Kapitalisatie 0,45% 0,27%
iShares S&P 500 Minimum Volatility UCITS ETF IE00B6SPMN59 EUR Kapitalisatie 0,20% 0,27%
Je betaalt beurstaks zoals bij een fonds, maar dat is 0.27% als die niet geregistreerd is in België.
Rekent ING trouwens geen extra lopende kosten aan bij etfs? Ik meen mij daar iets van te herinneren.
Rekent ING trouwens geen extra lopende kosten aan bij etfs? Ik meen mij daar iets van te herinneren.
Zowel bij aankoop als verkoop betaal je beurstaks plus makelaarsloon, beurstaks is 0,27%, makelaarsloon bij ING is 0,5% of minimum 20 euro voor Euronext beurzen (zie tarieven lijst voor andere). Indien je via een Belgische bank of brooker koopt moet je niks aangeven in de personenbelasting.Earth schreef: In onderstaande voorbeeld is de eerste kolom de beheerskosten en de tweede de aan-en verkoopkosten.
Hmm, ik kan deze kosten terugvinden op site ING voor etf:
Dossierrecht effectenrekening: 14,52 euro
Bewaarloon: gratis
iShares etf is toch geen apart aandeel, dus veronderstel dat dit geen 20 euro per aankoop kost?
Dossierrecht effectenrekening: 14,52 euro
Bewaarloon: gratis
iShares etf is toch geen apart aandeel, dus veronderstel dat dit geen 20 euro per aankoop kost?
Etfs worden verhandeld als aandelen, dat is net het verschil met een indexfonds, dus het kan dat je aankoop en verkoop kosten moet betalen. Zal van bank/broker afhangen. Geen idee hoe het bij ING is.
Er lijken inderdaad geen extra lopende kosten (buiten de effectenrekening ) te zijn.
Er lijken inderdaad geen extra lopende kosten (buiten de effectenrekening ) te zijn.
Net gezien dat je korting krijgt op het makelaarsloon via home bank bij ing, je zal dus wel degelijk aan en verkoop kosten hebben.
Dus wat zijn de totale kosten als in een eerste maal 1000 euro in een etf zou stoppen?iBeans schreef:Net gezien dat je korting krijgt op het makelaarsloon via home bank bij ing, je zal dus wel degelijk aan en verkoop kosten hebben.
14,52 euro dossierrechten
0,27 % aankoopkosten
0,20 % ter
...
Bij Binck 9.75EUR transactiekosten en 0.27% beurstaks. En dan afhankelijk van de ETF x.xx% TER.Earth schreef:Dus wat zijn de totale kosten als in een eerste maal 1000 euro in een etf zou stoppen?iBeans schreef:Net gezien dat je korting krijgt op het makelaarsloon via home bank bij ing, je zal dus wel degelijk aan en verkoop kosten hebben.
14,52 euro dossierrechten
0,27 % aankoopkosten
0,20 % ter
...
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Je kan evengoed kiezen voor een buitenlandse broker en dan ontloop je legaal de 0,27% beurstaks (elke kostenbesparing helpt)