pensioensparen netto is geen netto
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
pensioensparen netto is geen netto
het betreft een pensioenspaarfonds (geen verzekering), maximaal 930 euro per jaar. Ik betaalde aan 60 jaar mijn éénmalig bevrijdende belasting en spaarde verder tot heden. Dit jaar word ik 65 jaar en stop ik dus met pensioensparen. Ik ben niet van plan om mijn geld op te vragen. De bank beweert dat als ik na mijn 65 jaar toch zou beslissen om mijn geld op te vragen, dat ik dan alsnog 27% roerende voorheffing moet betalen op het niet-gekapitaliseerde deel van mijn intresten. Ik dacht nochtans dat het interessant was om tussen je 60 en 65 jaar verder te sparen omdat dit belastingsvrij is in die jaren. Vanaf dan, dacht ik, dat netto effectief netto was bij opvraging. Heeft iemand van jullie ervaring met het opvragen van je pensioensparen na 65 jaar? Nog even melden dat het om het volgende product gaat BNPParisbas-Fortis Stability. Hartelijk dank bij voorbaat
Re: pensioensparen netto is geen netto
Tussen je 60 en 65 jaar doe je inderdaad fiscaal een voordeel mee, terwijl je er niet meer wordt op belast.
Het kapitaal op 65 jaar is netto. Ik veronderstel dat het na 65 jaar beschouwd wordt als een gewoon fonds en je moet rekening houden met de meerwaardebelasting op fondsen.
Je vraagt best je kapitaal op 65 jaar op, daarna kan je het in andere zaken investeren. Stel dat een regering die geld zoekt plots een extra taks bij het opvragen van pensioensparen beslist, moet je daar al geen rekening mee houden.
Het kapitaal op 65 jaar is netto. Ik veronderstel dat het na 65 jaar beschouwd wordt als een gewoon fonds en je moet rekening houden met de meerwaardebelasting op fondsen.
Je vraagt best je kapitaal op 65 jaar op, daarna kan je het in andere zaken investeren. Stel dat een regering die geld zoekt plots een extra taks bij het opvragen van pensioensparen beslist, moet je daar al geen rekening mee houden.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
klopt, opgelet ook dat er geen belastingsaftrek meer is voor het jaar waarin je 65 wordt
het gras is altijd groener aan de overkant
dus jullie raden aan om toch op te vragen, maar 'investeren' in iets anders. Ik zou niet weten in wat je beter kan investeren. Uiteindelijk doen die pensioenfondsen het niet zo slecht. Op een spaarboek plaatsen aan 0.11% is misschien ook niet zo'n goed idee. Zijn er suggesties?
Een gelijkaardig fonds zoeken maar dan buiten de fiscale structuren
misschien eens gaan lezen op mijn kapitaalpio123 schreef:dus jullie raden aan om toch op te vragen, maar 'investeren' in iets anders. Ik zou niet weten in wat je beter kan investeren. Uiteindelijk doen die pensioenfondsen het niet zo slecht. Op een spaarboek plaatsen aan 0.11% is misschien ook niet zo'n goed idee. Zijn er suggesties?
of misschien eens gaan kijken bij Me direct. is wel iets meer daar dan 0,11
of anders ergens een paar spaarrekening open met beperkte instap per maand.
alternatieven zijn voorhanden voor die minimum rente.
Estate Guru believer.
-
- Full Member
- Contacteer:
volgens mij zit het toch een beetje anders. Op de datum dat jij 65 wordt, en je laat het bedrag staan in BNPPF Stability, dan wordt je belegging bij BNPPF intern overgezet van pensioensparen naar belegging. Jou aandelen in het fonds zullen vanaf die datum beschouwd worden als een normaal beleggingsfonds en dan moet je bij uitbetaling van dat beleggingsfonds ook de meerwaardebelasting betalen.
Het is daarbij wel belangrijk om te weten welke meerwaarden belast worden. Ik zou denken dat je enkel de meerwaarden die je na je 65ste hebt gemaakt belast worden, maar dat moet je nagaan bij je bank. Ook is het dan irrelevant welke wetswijzigingen er gebeuren over uitbetaling van pensioenspaarfondsen, want je hebt geen pensioensparen meer. Wel nog aandelen van een fonds dat ook gebruikt wordt om aan pensioensparen te doen.
Maar je kunt dit best navragen bij je bank. Hou er wel rekening mee dat je bank liever heeft dat je het geld afhaalt en belegt in een ander fonds. Ze zijn dan zeker dat je nog eens instapkosten betaald
Het is daarbij wel belangrijk om te weten welke meerwaarden belast worden. Ik zou denken dat je enkel de meerwaarden die je na je 65ste hebt gemaakt belast worden, maar dat moet je nagaan bij je bank. Ook is het dan irrelevant welke wetswijzigingen er gebeuren over uitbetaling van pensioenspaarfondsen, want je hebt geen pensioensparen meer. Wel nog aandelen van een fonds dat ook gebruikt wordt om aan pensioensparen te doen.
Maar je kunt dit best navragen bij je bank. Hou er wel rekening mee dat je bank liever heeft dat je het geld afhaalt en belegt in een ander fonds. Ze zijn dan zeker dat je nog eens instapkosten betaald

http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Toch wel vreemd dat de bank beweert dat je 27% roerende voorheffing zou moeten betalen.
Op beleggingen meer dan 8 jaar geleden gestart is de roerende voorheffing altijd 0% wegens vrijgesteld van RV?
Het pensioensparen valt daar volgens de bank dan niet onder???
Ik snap het niet.
Ik zou aan die bank een schriftelijk bewijs van die bewering vragen. Het gaat hier niet om een klein bedragje.
Op beleggingen meer dan 8 jaar geleden gestart is de roerende voorheffing altijd 0% wegens vrijgesteld van RV?
Het pensioensparen valt daar volgens de bank dan niet onder???
Ik snap het niet.
Ik zou aan die bank een schriftelijk bewijs van die bewering vragen. Het gaat hier niet om een klein bedragje.
Wat de bank zegt klopt, na je 65ste wordt het fonds belast gelijk de andere kapitaliserende mixfondsen. Vermits een pensioenfonds een mix is van aandelen en obligaties zul je na je 65ste op de meerwaarde (dividenden) van het obligatie gedeelte de geldende roerende voorheffing van 27% betalen. Overstappen naar een soortgelijk kapitaliserend mixfonds heeft dus geen zin om de RV te ontlopen. Nu zo erg gaat die RV in de praktijk niet zijn, slechts de helft van het fonds zijn obligaties en met de huidige lage rente is de meerwaarde hiervan eerder beperkt.
Los daarvan moet je wel rekening houden dat het fonds 50% aandelen bevat, bij een zware correctie of crash van de beurzen zal je fonds behoorlijk in waarde zakken. Geen groot probleem voor wie nog aan het pensioensparen is en nog een ruime beleggingshorizon heeft, voor een 65 plusser ligt dat wellicht anders. Zelf zou ik om deze reden en de verwachting dat ook het obligatie gedeelte in de komende jaren weinig rendement zal maken, toch verkopen.
Los daarvan moet je wel rekening houden dat het fonds 50% aandelen bevat, bij een zware correctie of crash van de beurzen zal je fonds behoorlijk in waarde zakken. Geen groot probleem voor wie nog aan het pensioensparen is en nog een ruime beleggingshorizon heeft, voor een 65 plusser ligt dat wellicht anders. Zelf zou ik om deze reden en de verwachting dat ook het obligatie gedeelte in de komende jaren weinig rendement zal maken, toch verkopen.
In een circulaire heeft de fiscus gesteld dat pensioenspaarfondsen zijn vrijgesteld van meerwaarde belasting omdat ze al eens zijn belast via de anticipatieve heffing:
29. De ICBE’s die worden gekwalificeerd als een pensioenfonds worden niet beoogd door de uitbreiding van het toepassingsgebied van art. 19bis, WIB 92, naar analogie met de definitie van de werkingssfeer van de Spaarrichtlijn 2003/48/EG (zie overweging nr. 13 van die Spaarrichtlijn).
Overigens zijn de bepalingen van art. 19bis, WIB 92, niet van toepassing op de pensioenspaarfondsen die overeenkomstig art. 14516, 1°, WIB 92, zijn opgericht en waarvan de inkomsten ten name van de verkrijger worden belast volgens een eigen stelsel.
29. De ICBE’s die worden gekwalificeerd als een pensioenfonds worden niet beoogd door de uitbreiding van het toepassingsgebied van art. 19bis, WIB 92, naar analogie met de definitie van de werkingssfeer van de Spaarrichtlijn 2003/48/EG (zie overweging nr. 13 van die Spaarrichtlijn).
Overigens zijn de bepalingen van art. 19bis, WIB 92, niet van toepassing op de pensioenspaarfondsen die overeenkomstig art. 14516, 1°, WIB 92, zijn opgericht en waarvan de inkomsten ten name van de verkrijger worden belast volgens een eigen stelsel.
Re: RE: Re: pensioensparen netto is geen netto
^Poldermol schreef:Een gelijkaardig fonds zoeken maar dan buiten de fiscale structuren
|
|
L_ What he said... In het geval van bv Argenta Pensioenspaarfonds is dat simpel. Als je dat niet-fiscaal wil verderzetten is dat een fonds van Petercam.