Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
Goeie bron van informatie!tourist schreef:Neem hier even een kijkje https://www.bogleheads.org/wiki/Investing_from_Belgium
Al klopt de belasting bij de derde pensioenspaar pijler wel niet (meer), daar staat nog 10%.
Itt Wikipedia kan je hier geen anonieme wijzigingen in aanbrengen.
75% aandelen, 16% obligaties, 9% cash
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Kleine update 17/05/2016
Ticker weight Profit %
IWDA 19,94% -1,10%
EMIM 15,34% -2,53%
RUS 11,63% 5,78%
IMAE 13,92% -5,22%
CSX5 13,09% -9,16%
CSPX 9,69% 3,78%
CPXJ 8,72% 0,24%
CSBR 7,67% 19,80%
TOTAAL: -0,43%
TER: 0,29%
Brazilië en Rusland compenseren voor mijn Europese ETF's en zo kunnen we voorlopig nog net IWDA verslaan. Ik verwacht nog een terugval en er staat een berg droog kruid klaar.
Ticker weight Profit %
IWDA 19,94% -1,10%
EMIM 15,34% -2,53%
RUS 11,63% 5,78%
IMAE 13,92% -5,22%
CSX5 13,09% -9,16%
CSPX 9,69% 3,78%
CPXJ 8,72% 0,24%
CSBR 7,67% 19,80%
TOTAAL: -0,43%
Brazilië en Rusland compenseren voor mijn Europese ETF's en zo kunnen we voorlopig nog net IWDA verslaan. Ik verwacht nog een terugval en er staat een berg droog kruid klaar.
Welke strategie volg je voor bijkomende aankopen? Wacht je bv telkens op een opportuniteit, koop je periodiek bv x euro per trimester of koop je aan volgens een value averaging systeem. En vervolgens, hoe spreid je de aankopen over de verschillende etf's? Behoud je hun onderling gewicht of koop je vooral de achterblijvers.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik stort ongeveer de helft maandelijks en de andere helft time ik. Het onderlinge gewicht gebruik ik eerder als richtlijn (zodat bv Rusland niet te zwaar gaat doorwegen in mijn portefeuille). Wat timing betreft zijn het niet zozeer de achterblijvers maar eerder diegene die klaar zijn voor technische bounce.vortex schreef:Welke strategie volg je voor bijkomende aankopen? Wacht je bv telkens op een opportuniteit, koop je periodiek bv x euro per trimester of koop je aan volgens een value averaging systeem. En vervolgens, hoe spreid je de aankopen over de verschillende etf's? Behoud je hun onderling gewicht of koop je vooral de achterblijvers.
Met andere woorden een beetje een compromis tussen verschillende strategieën. Dat klaar zijn voor technische bounce, is dat het verschil in koers/winst verhouding van de verschillende etf's? bv P/E van S&P500 is ong. 23, die van de Bovespa (brazilië) 14 of gaat het over technische analyse van de grafieken?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Bij investeren kijk ik eerst naar het grote macro-economische plaatje zoals bv de k/w-verhouding die je aanhaalt. Eens dat ze mijn lijst hebben gehaald owv die redenen ga ik pas kijken naar de charts. Met een technische bounce bedoel ik zaken die te maken hebben met fibonnaci-retracements, 200d-gemiddelden etc.vortex schreef:Met andere woorden een beetje een compromis tussen verschillende strategieën. Dat klaar zijn voor technische bounce, is dat het verschil in koers/winst verhouding van de verschillende etf's? bv P/E van S&P500 is ong. 23, die van de Bovespa (brazilië) 14 of gaat het over technische analyse van de grafieken?
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
De hele bedoeling is eigenlijk om op een gestructureerde manier een mooie return op lange termijn te halen. Gemakkelijkste manier zou bv gespreid instappen in IWDA zijn (bv maandelijks). Ik beschouw dit als mijn "index" waartegenover in mijn rendement vergelijk. Deze "index" (die op lange termijn zijn rendement bewezen heeft en zeer lage TER heeft) probeer ik te verslaan met timing (ongeveer 50% van mijn inleg) en extra spreiding (de 7 andere ETF's waar ik in beleg).
Ik hou steeds mijn geconsolideerde TER in de gaten (owv de lange termijn strategie belangrijk) alsook het gewicht van de verschillende ETFs in mijn portefeuille.
Het is allemaal nog veel te vroeg voor grote conclusies en ik versla IWDA voorlopig maar lichtjes, maar de volatiliteit van mijn totale portefeuille is wel minder dan enkel IWDA en dat heeft toch ook wel zijn waarde.
Ik hou steeds mijn geconsolideerde TER in de gaten (owv de lange termijn strategie belangrijk) alsook het gewicht van de verschillende ETFs in mijn portefeuille.
Het is allemaal nog veel te vroeg voor grote conclusies en ik versla IWDA voorlopig maar lichtjes, maar de volatiliteit van mijn totale portefeuille is wel minder dan enkel IWDA en dat heeft toch ook wel zijn waarde.
Bedankt dat je dit allemaal wil delen, vind het bijzonder interessant en leerzaam. Nog een laatste vraagje, stel dat bv IWDA door een belangrijk steunpunt zakt, kortom technische analyse voorspelt een verdere daling, zou je dan (deels) verkopen om lager terug in te stappen of blijf je zitten? De meeste lange termijn spaar/beleggingsplannen hanteren een buy-hold strategie, het rendement is dan ongeveer de gemiddelde NIW (plus dividendaangroei) tov de koers bij uitstap. Met een of enkele succesvolle timings waarbij je lager terug aankoopt krijgt het rendement een serieuze boost, uiterraard met hoger risico.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik blijf voorlopig zitten omdat mijn horizon +15 jaar is, maar ik kan me voorstellen dat dit verandert wanneer is de laatste 5 jaar voor mijn gepland pensioen in ga. Maar zelfs dan zal ik slechts met een deel uitstappen omdat ik tevreden ben met de klassieke 7% rendement op lange termijn. Geduld is een schone deugd als het om beleggen gaat, in het verleden genoeg tijd in swingtrades gestoken om te beseffen dat ik op lange termijn niet beter af ben tov de MSCI World Index.vortex schreef:Bedankt dat je dit allemaal wil delen, vind het bijzonder interessant en leerzaam. Nog een laatste vraagje, stel dat bv IWDA door een belangrijk steunpunt zakt, kortom technische analyse voorspelt een verdere daling, zou je dan (deels) verkopen om lager terug in te stappen of blijf je zitten? De meeste lange termijn spaar/beleggingsplannen hanteren een buy-hold strategie, het rendement is dan ongeveer de gemiddelde NIW (plus dividendaangroei) tov de koers bij uitstap. Met een of enkele succesvolle timings waarbij je lager terug aankoopt krijgt het rendement een serieuze boost, uiterraard met hoger risico.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Kleine update 27/05/2016
Ticker weight Profit %
IWDA 20,03% 2,10%
EMIM 15,31% 0,03%
IMAE 14,14% -1,03%
CSX5 13,37% -4,59%
RUS 11,65% 8,94%
CSPX 9,67% 6,43%
CPXJ 8,57% 1,30%
CSBR 7,27% 16,79%
TOTAAL: 2,38%
Buiten de Europese alles positief, maar het lukt me maar net om IWDA te verslaan met mijn spreiding-strategie. Iets om in het oog te houden.
Ticker weight Profit %
IWDA 20,03% 2,10%
EMIM 15,31% 0,03%
IMAE 14,14% -1,03%
CSX5 13,37% -4,59%
RUS 11,65% 8,94%
CSPX 9,67% 6,43%
CPXJ 8,57% 1,30%
CSBR 7,27% 16,79%
TOTAAL: 2,38%
Buiten de Europese alles positief, maar het lukt me maar net om IWDA te verslaan met mijn spreiding-strategie. Iets om in het oog te houden.
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Update 30/06/2016
Ticker weight Profit %
IWDA 19,20% 0,91%
EMIM 15,45% 4,01%
IMAE 12,96% -6,45%
CSX5 12,09% -11,02%
CPXJ 11,52% 2,24%
RUS 11,39% 9,77%
CSPX 9,38% 6,47%
CSBR 8,01% 32,61%
TOTAAL: 2,23%
Denk dat erg weinig lijstjes zijn die de brexit zo goed doorstaan hebben; amper iets kwijt tot vorige maand alhoewel de europese ETFs natuurlijk ondermaats presteren.
Ticker weight Profit %
IWDA 19,20% 0,91%
EMIM 15,45% 4,01%
IMAE 12,96% -6,45%
CSX5 12,09% -11,02%
CPXJ 11,52% 2,24%
RUS 11,39% 9,77%
CSPX 9,38% 6,47%
CSBR 8,01% 32,61%
Denk dat erg weinig lijstjes zijn die de brexit zo goed doorstaan hebben; amper iets kwijt tot vorige maand alhoewel de europese ETFs natuurlijk ondermaats presteren.
ik zit ook in een olietracker en dat is ondertussen ook mijn beste positie.
Daarnaast presteert mijn indonesiche tracker de laatste maanden ook niet slecht.
Daarnaast presteert mijn indonesiche tracker de laatste maanden ook niet slecht.
Hey stock. Ik ben bij keytrade bank en heb ook de CSX5 in portefeuille. Keytrade houdt me daarvoor blijkbaar een bepaald bedrag gereserveerd voor de wisselkoers. Ik snap het niet. Das toch een tracker die in euro noteert en in Ierland wordt beheerd?stockzombie schreef:Update 30/06/2016
Ticker weight Profit %
IWDA 19,20% 0,91%
EMIM 15,45% 4,01%
IMAE 12,96% -6,45%
CSX5 12,09% -11,02%
CPXJ 11,52% 2,24%
RUS 11,39% 9,77%
CSPX 9,38% 6,47%
CSBR 8,01% 32,61%
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Klopt. Check voor de zekerheid de ISIN code: http://www.morningstar.nl/nl/etf/snapsh ... 0P000131MGMaxwell35 schreef:Hey stock. Ik ben bij keytrade bank en heb ook de CSX5 in portefeuille. Keytrade houdt me daarvoor blijkbaar een bepaald bedrag gereserveerd voor de wisselkoers. Ik snap het niet. Das toch een tracker die in euro noteert en in Ierland wordt beheerd?stockzombie schreef:Update 30/06/2016
Ticker weight Profit %
IWDA 19,20% 0,91%
EMIM 15,45% 4,01%
IMAE 12,96% -6,45%
CSX5 12,09% -11,02%
CPXJ 11,52% 2,24%
RUS 11,39% 9,77%
CSPX 9,38% 6,47%
CSBR 8,01% 32,61%
Ik heb ze via DeGiro. Geen kosten. (indirect TER van 0,1%)
Die IWDA etf van ishares met herinvestering van dividenden ga ik al zeker wat van inkopen.
Maar, wat denken jullie van Berkshire Hathaway B-shares er ook nog bij te nemen op regelmatige basis ? Buffet betaald nooit dividenden, dus geen taxen, en heb dan ook redelijk wat goede bedrijven indirect. Aankoopkosten zijn zeer laag via een discount buitenlandse broker.
Wel in USD, maar dat vind ik geen probleem.
Als buffet binnenkort zou sterven zou het aandeel het misschien wel even moeilijk hebben, maar op termijn lijkt met dat geen issue.
Maar, wat denken jullie van Berkshire Hathaway B-shares er ook nog bij te nemen op regelmatige basis ? Buffet betaald nooit dividenden, dus geen taxen, en heb dan ook redelijk wat goede bedrijven indirect. Aankoopkosten zijn zeer laag via een discount buitenlandse broker.
Wel in USD, maar dat vind ik geen probleem.
Als buffet binnenkort zou sterven zou het aandeel het misschien wel even moeilijk hebben, maar op termijn lijkt met dat geen issue.