Pensioensparen : wie heeft er al van genoten?
TIP
Weet welk ziekenfonds echt bij u past! Vergelijk gratis de verschillende ziekenfondsen.
-
- Newbie
Re: Pensioensparen : wie heeft er al van genoten?
Hoe je het ook keert of draait, en, zelfs al zou hun berekening correct zijn, dan nog moeten ze daar een berekening bij geven.
Als het om te ontvangen is, sparen ze moeite noch tijd om je pakken brieven en reclame te sturen.
Corrupte systemen allemaal! Wie zit er in de bestuursraden van al die banken en verzekeringen? Oh ja, ...dezelfden die wetten uitvinden die hen goed uitkomen. Ik raad iedereen aan om dat pensioensparen te stoppen, en dat geld in een fonds te stoppen.
Als het om te ontvangen is, sparen ze moeite noch tijd om je pakken brieven en reclame te sturen.
Corrupte systemen allemaal! Wie zit er in de bestuursraden van al die banken en verzekeringen? Oh ja, ...dezelfden die wetten uitvinden die hen goed uitkomen. Ik raad iedereen aan om dat pensioensparen te stoppen, en dat geld in een fonds te stoppen.
Dat is ook de reden waarom ik er een paar jaar geleden mee gestopt ben. Het pensioensparen met fiscaal voordeel is een zwarte doos geworden waarbij je geen controle hebt over de regeltjes en belastingen die de overheid er op los laat.
Je merkt dat de overheid geld nodig heeft. Een percentje hier, een obscuur regeltje daar en op het einde van de rit sta je daar voor lul.
Je merkt dat de overheid geld nodig heeft. Een percentje hier, een obscuur regeltje daar en op het einde van de rit sta je daar voor lul.
-
- Newbie
Destijds, nog voor het pensioensparen, was er die wet 'Cooreman-De Clerck' waardoor je de aankoop van Belgische aandelen fiscaal mocht aftrekken. Ik liet me toen ook vangen : een pak aandelen van ACEC gekocht...nog voor ik ze kon aftrekken, was ACEC failliet! Je kan beter niet meedoen als de staat zoiets organiseert! (zie Leterme, Freya, enz)
Voor jou natuurlijk geen probleem aangezien je in het zwart werkt en daarop geen belastingen betaalt.
De doorsnee Vlaming zal niet veel begrijpen van die berekeningen.kurjeuzeneuze schreef:Hoe je het ook keert of draait, en, zelfs al zou hun berekening correct zijn, dan nog moeten ze daar een berekening bij geven.
Ik geef je gelijk dat wanneer je een berekening vraagt, ze die moeten geven.
Maar blijkbaar heb jij dus overzichten gekregen met daarop een kapitaal op 60jaar van 60.000 euro hoger dan wat je werkelijk ontvangen hebt, daar ben ik toch wel benieuwd naar, want ik zie niet in hoe ze ooit aan zo een bedrag geraken.
Als er iemand op dit forum mij een betere investering aan de hand kan doen dan :
-Pensioensparen sedert 1986 dus het begin, met jaarlijks het maximum te sparen.
-Jaarlijks een teruggave van de fiscus van +/- 300€
- Na 30 jaar, éénmalige fiscale aftrek.
- Nog 5 jaar pensioensparen zonder fiscale aftrek.
Nog 2 jaar wachten en ik trek +/- 46000 €.
Behalve aandelen, iemand beter?
-
- Newbie
Goe gelachen! 46.000 euro, dat maken ze je NU jaarlijks wijs! Op het einde van de rit krijg je ook zo'n summier A4-ke met een bedrag op om te lachen...allee om te schreeuwen eigenlijk.Roedie schreef:Als er iemand op dit forum mij een betere investering aan de hand kan doen dan :
@keurjeuzeneuze,
Uitbetaling aan mij :
Uitbetalingvan Metropolitan Rentastro
30/05/2007 : 158,788 aandelen aan 175,32 Euro = 27838,71
Uitbetaling Pricos
22/10/2012 : 37,441 aandelen aan 279,91 Euro = 10480,01
Totaal ontvangen : 38318,82
Zo zijn de cijfers die Roedie vermeld dus juist.
Uw lachen zal dus eerder groen zijn. Het kan echt allemaal mooi op een A4-ke.
Mijn aandelen door de wet Cooreman- Declerq hebben trouwens ook goed opgebracht.
Uitbetaling aan mij :
Uitbetalingvan Metropolitan Rentastro
30/05/2007 : 158,788 aandelen aan 175,32 Euro = 27838,71
Uitbetaling Pricos
22/10/2012 : 37,441 aandelen aan 279,91 Euro = 10480,01
Totaal ontvangen : 38318,82
Zo zijn de cijfers die Roedie vermeld dus juist.
Uw lachen zal dus eerder groen zijn. Het kan echt allemaal mooi op een A4-ke.
Mijn aandelen door de wet Cooreman- Declerq hebben trouwens ook goed opgebracht.
Het verschil tussen een pensioenspaarfonds en een pensioenspaarverzekering is nu juist de onzekerheid over het eindkapitaal. Bij een pensioenspaarfonds heb je deelbewijzen en die worden bij het beëindigen (op 65st of 60st indien in pensioen en geen bijberoep) verkocht aan de koers die op dat moment geldig is. Bij die verkoop op 60jaar dien je ook nog de eindbelasting momenteel 8% te betalen of 16,5% indien afgekocht voor pensioenleeftijd (nog aan 't werk!) berekend op het kapitaal à 4.75%.
Als het een slecht beursjaar is heb je minder, in 2008 en 2009 waren er veel gepensioneerden die hun kapitaal zagen verminderen. Door belast aan 4,75% fictieve rente en financiële crisis waardoor werkelijk rendement beneden de 4.75% lag. De bedragen die je immers op de Pricos-rekening ziet is het gestorte kapitaal (inleg - kosten) en het aantal deelbewijzen. Nu zie je in KBC-touch het bruto-kapitaal (aantal deelbewijzen * laatste koers van een dag voordien of dag zelf indien je na 18u kijkt).
Als het een slecht beursjaar is heb je minder, in 2008 en 2009 waren er veel gepensioneerden die hun kapitaal zagen verminderen. Door belast aan 4,75% fictieve rente en financiële crisis waardoor werkelijk rendement beneden de 4.75% lag. De bedragen die je immers op de Pricos-rekening ziet is het gestorte kapitaal (inleg - kosten) en het aantal deelbewijzen. Nu zie je in KBC-touch het bruto-kapitaal (aantal deelbewijzen * laatste koers van een dag voordien of dag zelf indien je na 18u kijkt).
Leterme?kurjeuzeneuze schreef: Je kan beter niet meedoen als de staat zoiets organiseert (zie Leterme, Freya, enz)
Mijn lettermebons vervallen dit jaar jammer genoeg. Was een zeer goede investeringen toen. Spijt dat ik er geen meer gekocht heb!
Freya?
Zonnenpanelen waren de beste investering ooit voor mij!
Jammer dat ik toen niet heel mijn dak volgegooid heb!
Ik denk dat je hier enkele dingen door elkaar haalt.Tycoon schreef:Het verschil tussen een pensioenspaarfonds en een pensioenspaarverzekering is nu juist de onzekerheid over het eindkapitaal. Bij een pensioenspaarfonds heb je deelbewijzen en die worden bij het beëindigen (op 65st of 60st indien in pensioen en geen bijberoep) verkocht aan de koers die op dat moment geldig is. Bij die verkoop op 60jaar dien je ook nog de eindbelasting momenteel 8% te betalen of 16,5% indien afgekocht voor pensioenleeftijd (nog aan 't werk!) berekend op het kapitaal à 4.75%.
Uw pensioenspaarfonds heeft geen eindvervaldag. Vanaf uw 60ste verjaardag brengt de verkoop van uw pensioenspaarfonds geen extra belastingen meer mee. U kan vanaf dan geheel of gedeeltelijk verkopen wanneer u dat zelf wil.
http://www.wikifin.be/nl/themas/pensioe ... itbetaling
Ik denk dat er hier toch wel wat vergissingen zijn.
Volgens mij spreken we hier over een pensioenspaarVERZEKERING.
In het begin zal er inderdaad een gegarandeerd rendement zijn geweest van 4.25%, voor de laatste stortingen zal dit eerder 1.5% zijn. In het verleden is er al een afhouding gebeurd van 6.5% voor oude contracten, op 60 is er nog eens 10% die eraf gaat. In die tijd waren de instapkosten vaak hoger dan het gewaarborgd rendement waardoor je jaarlijks netto verloor. Uiteraard moet je bij de eindberekening + je fiscale voordeel (+rendement hierop) meetellen en dan is het quasi onmogelijk (tenzij je elk keer 8% instapkosten ofzo betaalde) om minder te krijgen dan je er zelf hebt ingestoken.
Volgens mij spreken we hier over een pensioenspaarVERZEKERING.
In het begin zal er inderdaad een gegarandeerd rendement zijn geweest van 4.25%, voor de laatste stortingen zal dit eerder 1.5% zijn. In het verleden is er al een afhouding gebeurd van 6.5% voor oude contracten, op 60 is er nog eens 10% die eraf gaat. In die tijd waren de instapkosten vaak hoger dan het gewaarborgd rendement waardoor je jaarlijks netto verloor. Uiteraard moet je bij de eindberekening + je fiscale voordeel (+rendement hierop) meetellen en dan is het quasi onmogelijk (tenzij je elk keer 8% instapkosten ofzo betaalde) om minder te krijgen dan je er zelf hebt ingestoken.
@PVD
Op uw 60st verjaardag, indien je al 10 jaar of meer pensioenspaart, wordt de bevrijdende heffing 8% (verminderd met voorafnames) afgehouden. Deze wordt echter later op de 10de verjaardag van je 1ste storting in het fonds afgehouden indien het nog geen 10 jaar afgesloten op 60ste verjaardag, zie onderstaande quote van http://financien.belgium.be/nl/particul ... sparen/#q4
Dus een pensioenspaarfonds waarin je meer dan 10-jaar stortte (of bijhield) kan je vrij verkopen vanaf 60jaar + 1 dag. Topicstarter kocht echter zijn pensioensparen op 60-jaar af, vandaar de vermelding dat de eindbelasting, toen 10%, nog verschuldigd is. Topicstarter was niet duidelijk of hij een pensioenspaarverzekering dan wel een pensioenspaarfonds had. Gewoon dat het een KBC-product was maar niet welk. Bij de spaarverzekeringen had je een gegarandeerd rendement waarop je wordt belast en bij de pensioenfondsen een fictief rendement van 4.75% ( dacht ook 4.25% 6.25% bij aanvang in 1987) voor belastingdoeleinden.
Op uw 60st verjaardag, indien je al 10 jaar of meer pensioenspaart, wordt de bevrijdende heffing 8% (verminderd met voorafnames) afgehouden. Deze wordt echter later op de 10de verjaardag van je 1ste storting in het fonds afgehouden indien het nog geen 10 jaar afgesloten op 60ste verjaardag, zie onderstaande quote van http://financien.belgium.be/nl/particul ... sparen/#q4
Dus een pensioenspaarfonds waarin je meer dan 10-jaar stortte (of bijhield) kan je vrij verkopen vanaf 60jaar + 1 dag. Topicstarter kocht echter zijn pensioensparen op 60-jaar af, vandaar de vermelding dat de eindbelasting, toen 10%, nog verschuldigd is. Topicstarter was niet duidelijk of hij een pensioenspaarverzekering dan wel een pensioenspaarfonds had. Gewoon dat het een KBC-product was maar niet welk. Bij de spaarverzekeringen had je een gegarandeerd rendement waarop je wordt belast en bij de pensioenfondsen een fictief rendement van 4.75% ( dacht ook 4.25% 6.25% bij aanvang in 1987) voor belastingdoeleinden.
Hoe wordt mijn pensioenkapitaal belast?
U heeft een pensioenspaarcontract afgesloten vanaf 1 januari 2015
Uw kapitaal wordt onderworpen aan een belasting van 8%, ook 'taks op het lange termijnsparen' genoemd. Deze taks zal ingehouden worden:
als u een pensioenspaarcontract heeft afgesloten voor de leeftijd van 55 jaar: als u de leeftijd van 60 jaar bereikt
als u een pensioenspaarcontract heeft afgesloten ten vroegste aan de leeftijd van 55 jaar: op het 10e jaar van het contract
Deze taks zal automatisch door uw bank of verzekeringsmaatschappij ingehouden worden.
Zelfs als u nadien nog stortingen doet, zult u op dat kapitaal geen belasting meer betalen.
U heeft een pensioenspaarcontract afgesloten voor 1 januari 2015
Uw kapitaal wordt onderworpen aan een belasting van 8%, ook 'taks op het lange termijnsparen' genoemd. Deze taks zal vroegtijding ingehouden worden aan 1% in 2015, 2016, 2017, 2018 en 2019. De overige taks zal ingehouden worden:
als u een pensioenspaarcontract heeft afgesloten voor de leeftijd van 55 jaar: als u de leeftijd van 60 jaar bereikt
als u een pensioenspaarcontract heeft afgesloten ten vroegste aan de van 55 jaar: op het 10e jaar van het contract
Deze taks zal automatisch door uw bank of verzekeringsmaatschappij ingehouden worden.
Zelfs als u nadien nog stortingen doet, zult u op dat kapitaal geen belasting meer betalen.
U wenst uw kapitaal (of de terugkoopwaarde ervan) op te nemen voor uw 60ste verjaardag (of voor het 10e jaar van het contract)
U zal in dat geval aan een hogere belastingvoet onderworpen worden, die varieert in functie van het product, uw leeftijd en uw situatie.
@Tycoon
Je laat hier toch duidelijk uitschijnen dat er een gedwongen verkoop plaatsvindt. Wat manifest onjuist is.Bij een pensioenspaarfonds heb je deelbewijzen en die worden bij het beëindigen (op 65st of 60st indien in pensioen en geen bijberoep) verkocht aan de koers die op dat moment geldig is.