BMW Group
TIP
Re: BMW Group
Greenblatt doet het anders niet slecht. En als je op de Value Investors Club leest, voel je je een vreemde eend in de bijt, quasi iedereen gebruikt daar een EBIT (dus niet EBITDA) multiple om tot een waardering te komen. Ik gebruik zelf liever DCF, dus zit meer in jouw straatje, maar ik slaag er daar maar niet in om "approved" te raken...
Iedereen zijn methode, maar ik slaag er mentaal niet in om EV/EBIT te begrijpen, daarmee dat ik het niet gebruik. Of het relevant is of niet, doe ik geen uitspraken over: iedereen zijn methode.
Iedereen zijn methode, maar ik slaag er mentaal niet in om EV/EBIT te begrijpen, daarmee dat ik het niet gebruik. Of het relevant is of niet, doe ik geen uitspraken over: iedereen zijn methode.
Re: BMW Group
Op old school value (http://www.oldschoolvalue.com) hebben ze op verschillende 'value' manieren al jaren portfolio's opgebouwd. Via NNWC, CROIC, Graham formula, FCF, NCAV, Magic formula...
Als ze die methodes benchmarken, komt over een periode van 17 jaar geannualiseerd de FCF method er nog altijd als één van de beste uit met een rendement van 13,24% ! (tov SPY 5,33%)
Hier te vinden: http://www.oldschoolvalue.com/stock-screener.php
NNWC scoort het beste:
Als ze die methodes benchmarken, komt over een periode van 17 jaar geannualiseerd de FCF method er nog altijd als één van de beste uit met een rendement van 13,24% ! (tov SPY 5,33%)
Hier te vinden: http://www.oldschoolvalue.com/stock-screener.php
NNWC scoort het beste:
Screens for stocks where the price of the stock is trading below the Net Net Working Capital (NNWC).
NNWC = Cash & Equivalents + (Accounts Receivables x 0.75) + (Inventory x 0.5) - Total Liabilities
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Re: BMW Group
Ik ken dat artikel, en ik ga niet akkoord: CROIC scoort het beste over verschillende periodes. Meer nog: dit artikel heeft me aangezet om rekening te houden met de CROIC.
Overigens: de Magic Formula, die gebaseerd is op waardering op EV (EBIT/EV), doet het ook niet slecht.
Overigens: de Magic Formula, die gebaseerd is op waardering op EV (EBIT/EV), doet het ook niet slecht.
Re: BMW Group
Ik zag net dat de aandelen in een jaar al van €120 naar €70 zijn gedaald, dus dat is al een flinke daling.
Betekent dit dat ze niet verder meer gaan dalen?
Ik vrees van niet. Als de markt in China en de USA (veruit de grootste markten voor BMW) op een gegeven moment fors terug valt - en dat gaat gebeuren want het gaat immers om een cyclische industrie - dan kan het aandeel volgens mij nog een flinke smak maken.
Begin 2009 stond het aandeel nog onder de €20. Als die prijs in zicht komt, dan kunnen er goede zaken gedaan gaan worden.
Betekent dit dat ze niet verder meer gaan dalen?
Ik vrees van niet. Als de markt in China en de USA (veruit de grootste markten voor BMW) op een gegeven moment fors terug valt - en dat gaat gebeuren want het gaat immers om een cyclische industrie - dan kan het aandeel volgens mij nog een flinke smak maken.
Begin 2009 stond het aandeel nog onder de €20. Als die prijs in zicht komt, dan kunnen er goede zaken gedaan gaan worden.

-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 apr 2014
- Contacteer:
Re: BMW Group
Recent artikel van fortis mei 2016 (algemeen over autosector)
https://blogs.bnpparibasfortis.com/Phil ... autosector
De plus- en minpunten:
+ de Europese en Chinese automarkten momenteel vertonen nog een mooie groei
+ ondersteund door het herstel van de Europese automarkt, de lage euro, olie- en grondstoffenprijzen en de goedkope waardering
- waarschijnlijk wordt voor de wereldwijde automarkt stilaan zijn cyclische piek bereikt
- Voor 2017 zien we een behoorlijk risico op een terugval van de Amerikaanse autoverkopen, die momenteel al aan het afvlakken zijn
- toenemende capaciteit en hoge investeringsnoden voor emissiebeperking, elektrische en autonoom rijdende wagens
- negatief beïnvloed door het emissieschandaal en de gevreesde Chinese groeivertraging
Met de opkomst van de elektrische en autonoom rijdende wagens op een termijn van 5 -10 jaar zie ik niet echt een gevestigde wagenbouwer die er momenteel uitspringt. Dan zou ik eerder in Google en/of Tesla investeren op een gepast moment.
Tesla heeft een zichtbare goede positie in het segment van de elektrische wagens maar kampt met kinderziektes en kan nog niet op eigen benen staan.
Google heeft volgens mij een grote, onzichtbare voorsprong op vlak van autonome rijtechnologie maar het is onduidelijk hoe ze zich in de autosector zullen profileren. Niet noodzakelijk of waarschijnlijk als wagenbouwer volgens mij.
https://blogs.bnpparibasfortis.com/Phil ... autosector
De plus- en minpunten:
+ de Europese en Chinese automarkten momenteel vertonen nog een mooie groei
+ ondersteund door het herstel van de Europese automarkt, de lage euro, olie- en grondstoffenprijzen en de goedkope waardering
- waarschijnlijk wordt voor de wereldwijde automarkt stilaan zijn cyclische piek bereikt
- Voor 2017 zien we een behoorlijk risico op een terugval van de Amerikaanse autoverkopen, die momenteel al aan het afvlakken zijn
- toenemende capaciteit en hoge investeringsnoden voor emissiebeperking, elektrische en autonoom rijdende wagens
- negatief beïnvloed door het emissieschandaal en de gevreesde Chinese groeivertraging
Met de opkomst van de elektrische en autonoom rijdende wagens op een termijn van 5 -10 jaar zie ik niet echt een gevestigde wagenbouwer die er momenteel uitspringt. Dan zou ik eerder in Google en/of Tesla investeren op een gepast moment.
Tesla heeft een zichtbare goede positie in het segment van de elektrische wagens maar kampt met kinderziektes en kan nog niet op eigen benen staan.
Google heeft volgens mij een grote, onzichtbare voorsprong op vlak van autonome rijtechnologie maar het is onduidelijk hoe ze zich in de autosector zullen profileren. Niet noodzakelijk of waarschijnlijk als wagenbouwer volgens mij.
Re: BMW Group
Google heeft een samenwerking met Fiat. BMW werkt dan weer samen met Google concurrent Baidu. GM heeft een start up opgekocht (cruise of zoiets). Uber heeft, dacht ik, een akkoord met Tesla en werkt ook aan zelfrijdende technologie, zl dzn niet samen met Tesla. De rest weet ik niet. (Volvo, Mercedes en nog anderen werken al wel samen voor de zelfrijdende trucks).
-
- Full Member
- Berichten: 222
- Lid geworden op: 07 nov 2012
- Contacteer:
Re: BMW Group
Google heeft enkel een samenwerking met Fiat voor de productie van 100 wagens. Verder gaat de samenwerking niet.
-
- Full Member
- Berichten: 203
- Lid geworden op: 29 apr 2014
- Contacteer:
Re: BMW Group
Inderdaad. Google gaat zich niet willen vastzetten met 1 wagenfabrikant en als ze al beslissen zelf ook fabrikant te spelen, is dit in een en/en verhaal, net zoals met hun nexus smartphone lijn. Die gaan voor de totale markt.
Nog even en we zitten na de smartphone en smartwatch ook met 'smart'car (niet de huidige gedrochten welteverstaan). Ingebouwde android/apple OS met google maps navigatie, whatsapp, heel je itunes collectie van je apple/google account gesynced om in de wagen af te spelen en later autonome besturing.
Nog even en we zitten na de smartphone en smartwatch ook met 'smart'car (niet de huidige gedrochten welteverstaan). Ingebouwde android/apple OS met google maps navigatie, whatsapp, heel je itunes collectie van je apple/google account gesynced om in de wagen af te spelen en later autonome besturing.
Re: BMW Group
Een Googlewagen zou ik niet willen. Google kent straks naast je telefoonnummers, berichten, foto's en mails straks ook je reisweg.
Het volgende dat Google doet is je gegevens verkopen aan derden waardoor jij in je prachtige Google auto straks reclame krijgt van autobanden en het tankstation waar je over 1 km zal passeren. In een volgende fase zal Google misschien alarmpjes laten afgaan om zeker te gaan tanken omdat zij 2% provisie krijgen terwijl je tank nog voor 20% vol is!
Geef mij maar een klassieke, zuinige wagen die hybride is of aangedreven wordt op CNG.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Het volgende dat Google doet is je gegevens verkopen aan derden waardoor jij in je prachtige Google auto straks reclame krijgt van autobanden en het tankstation waar je over 1 km zal passeren. In een volgende fase zal Google misschien alarmpjes laten afgaan om zeker te gaan tanken omdat zij 2% provisie krijgen terwijl je tank nog voor 20% vol is!
Geef mij maar een klassieke, zuinige wagen die hybride is of aangedreven wordt op CNG.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: BMW Group
Wat is er allemaal aan de hand met BMW?
De recente koersdalingen kunnen toch niet enkel te wijten zijn aan het feit dat de hele automobielsector in de slop zit...
Als bedrijf lijkt BMW mij toch één van de betere.

De recente koersdalingen kunnen toch niet enkel te wijten zijn aan het feit dat de hele automobielsector in de slop zit...
Als bedrijf lijkt BMW mij toch één van de betere.



Re: BMW Group
Anders gezegd: het aandeel begint weer koopwaardig te worden!Matt01 schreef: De recente koersdalingen kunnen toch niet enkel te wijten zijn aan het feit dat de hele automobielsector in de slop zit...
Als bedrijf lijkt BMW mij toch één van de betere.

Re: BMW Group
BMW geeft een mooi dividend en is bovendien een robuust bedrijf met voortreffelijk beleid (zo ook Daimler!)
beide koopwaardig me dunkt
beide koopwaardig me dunkt

Re: BMW Group
GM heeft een P/E van 4.4, en een hoger dividend dan BMW. Het kan dus nog lager.
Waarmee ik niet wil zeggen dat BMW een slechte investering is.
Waarmee ik niet wil zeggen dat BMW een slechte investering is.
Re: BMW Group
Ik zou BMW willen kopen, maar door de Brexit verwacht men hogere prijzen voor auto's. Heel waarschijnlijk zullen de huidige prijzen definitief verleden tijd zijn. BMW lijkt me onder 70 euro wel interessant maar wat denken jullie? Betere opportuniteiten?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: BMW Group
Ik denk dat het een koopje is. En vandaag nog meer.
Al een tijdje geen activiteit meer van gpv1, hoop dat het niet met zijn gezondheidsproblemen te maken heeft.
Al een tijdje geen activiteit meer van gpv1, hoop dat het niet met zijn gezondheidsproblemen te maken heeft.
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash