Elia
TIP
Re: Elia
Begin juni. Nog geen exacte datum gepubliceerd
Volgens een fortis analiste is het tijd om wat winst te nemen op dit aandeel. Delen jullie deze mening?
Ik zie Elia als een aandeel met obligatie karakter.jupi schreef:Volgens een fortis analiste is het tijd om wat winst te nemen op dit aandeel. Delen jullie deze mening?
Ik verwacht geen waarde stijging/daling van dit aandeel, het netto dividend is wat telt. En dit gaat ook elk jaar een klein beetje omhoog. Een reden om te verkopen, zie ik dus niet.
Wie aankoopt scoort netto momenteel slechts 2,45% bij €1,55 dit jaar op een koers van €46,15
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Dit is eigenlijk ook mijn mening. Wou hier toch even dubbelchecken. Volgens haar ging het dividend dit jaar niet omhoog, klopt dat? Want vandaar haalde ze de mosterd om een deel te verkopen.
Dividend steeg met €0.01 (bruto). Technisch gezien is dit een stijging. 

Als het dividend niet stijgt komt dit normaal doordat de rente daalde of gelijk bleef. Dus als je Elia als obligatie beschouwt, is je rendement relatief steeds correct vergeleken met de OLO rente.
Het is wel mogelijk dat je met Fluxys een betere koop doet aan de koersen van vandaag.
Het is wel mogelijk dat je met Fluxys een betere koop doet aan de koersen van vandaag.
72% aandelen, 16% obligaties, 12% cash
Op de AV werd het dividend van €1.55 goedgekeurd. Er werd (door de aandeelhouders) voorgesteld om in de toekomst een keuzedividend te overwegen. Het bestuur belooft dit te onderzoeken.
Een groot investeringsprogramma van omtrent €1.5Mia staat op stapel. In principe verhoogt dit de uitkeerbare winst (gezien die gereglementeerd en gedeeltelijk gebonden is aan het investeringsniveau). Of hiervoor een kapitaalsverhoging overwogen wordt werd in het midden gelaten.
Peter van Velthoven (sociaal burgemeester van Lommel) werd voorgedragen als nieuwe bestuurder. Hij zond zijn kat naar de AV. Als teken van respect voor de aandeelhouders kan dat tellen. Uit protest hebben een deel van de aanwezige aandeeljouders dan ook tegen gestemd. Tevergeefs.
Een groot investeringsprogramma van omtrent €1.5Mia staat op stapel. In principe verhoogt dit de uitkeerbare winst (gezien die gereglementeerd en gedeeltelijk gebonden is aan het investeringsniveau). Of hiervoor een kapitaalsverhoging overwogen wordt werd in het midden gelaten.
Peter van Velthoven (sociaal burgemeester van Lommel) werd voorgedragen als nieuwe bestuurder. Hij zond zijn kat naar de AV. Als teken van respect voor de aandeelhouders kan dat tellen. Uit protest hebben een deel van de aanwezige aandeeljouders dan ook tegen gestemd. Tevergeefs.

Was het niet zo dat Elia de komende 2 jaar wat minder inkomsten zou krijgen vanwege bepaalde afspraken in het buitenland waar ze afhankelijk van zijn.. herinner mij vaag daarover iets in De Tijd enkele maanden geleden.
Inderdaad, in het kwartaal rapport vermeldt Elia dit. Men spreekt evenwel alleen van 2016. En men blijft positief.

...Voor Duitsland blijven de vooruitzichten op middellange termijn positief dankzij het stabiele regelgevende kader (tot en met 2018). Echter zullen de uitbreiding in onderhoudsactiviteiten, voornamelijk in offshore, als gevolg van de belangrijke gerealiseerde investeringen van de afgelopen jaren een productiviteitsuitdaging met zich mee brengen in 2016 en dus de resultaten in vergelijking met 2015 impacteren.
In de marge van de AV van vorig jaar, werd door de toenmalige interim CEO Cornelis gesuggereerd dat een kapitaalsverhoging er niet zou komen voor einde 2017 - begin 2018.Belca2 schreef:...Of hiervoor een kapitaalsverhoging overwogen wordt werd in het midden gelaten....
cfr: Elia gaat 9 miljard investeren
Beste forumleden,
heeft iemand een idee wat de gevolgen van de brexit zijn voor Elia (nemo project)? Ik weet dat niemand een glazen bol heeft maar wil graag de mening van anderen hierover horen.
Mvg g.itaar
heeft iemand een idee wat de gevolgen van de brexit zijn voor Elia (nemo project)? Ik weet dat niemand een glazen bol heeft maar wil graag de mening van anderen hierover horen.
Mvg g.itaar
Nogal vroeg om daar iets over te zeggen, maar ik zou denken van niet. Nemo heeft al alle nodige vergunningen en is in principe een project tussen twee private ondernemingen (UK Grid en Elia).g.itaar schreef:Beste forumleden,
Mvg g.itaar
Het project is wel een 'project van gemeenschappelijk belang' volgens de Europese Commissie. Dit uit zich in een versnelde vergunningsprocedure (niet meer relevant hier) en in mogelijke subsidies. Nu weet ik niet zeker of dit project ook effectief een subsidie gekregen heeft, en zo ja of een Brexit daar invloed op zou hebben. Ik zou denken van niet: het project was goedgekeurd en vergund voor het referendum, en zal voltooid zijn wanneer de Brexit effectief plaatsvindt.
Dus kort gezegd: ik zou denken dat er niets verandert. Hoogstens valt het project voor Elia een klein beetje duurder uit dan voorzien.
Dit heb ik ook gelezen in het persbericht op de site van Elia maar daar staat ook in dat het project bijdraagt aan de ontwikkeling van een geïntegreerde Europese energiemarkt.
Dat klopt. Maar het VK gaat niet plots het synchrone West-Europese net verlaten omdat ze uit de EU stapt, en Grid UK gaat ook niet zomaar uit Entso-E (het Europese samenwerkingsverband van netbeheerders) stappen. Overigens staat lidmaatschap van de Europese stroommarkt los van lidmaatschap van de EU; diverse Balkanlanden en Noorwegen zijn lid.g.itaar schreef:Dit heb ik ook gelezen in het persbericht op de site van Elia maar daar staat ook in dat het project bijdraagt aan de ontwikkeling van een geïntegreerde Europese energiemarkt.
Nemo is vergund, gepland en gefinancierd. En het belangrijkste argument van allemaal: Nemo is nodig. Het VK heeft een flinterdunne reservemarge en die zal nog verder slinken als de volledige kolenuitstap in 2023 er komt.
Merci DW voor je reacties ik had er ongeveer hetzelfde gedacht over maar had graag ook de mening van anderen gehoord vandaar mijn vraag