Pensioensparen - Nog een goed idee?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Pensioensparen - Nog een goed idee?
Ik begin me eerlijk gezegd zorgen te maken over het monetaire plaatje.
Ikzelf ben nog jong en heb nog één hele tijd te gaan in mijn pensioenspaarfonds, maar één deel van mijn fonds zit in obligaties (BNP paribas Growth).
Nu de boj al NIRP is gedraaid en de trend voor ecb en consorten hetzelfde is.
Begin ik mij af te vragen of ik niet beter stop met pensioensparen en het bedrag maandelijks zelf beheer op de beurs long/short in etf's en consorten (wat ik sowieso al doe maandelijks met turbo's, etf's en consorten)
de 30% belastingvermindering aan de potentiële vooravond van een gigantische crash beginnen mij toch in twijfel te stellen of het nog langer één goed idee is. En dan heb je nog ééns de eindbelasting.
De situatie lijkt mij zorgelijk.
Sinds 2000 bij het ontstaan van de euro tot nu is de balance sheet van ecb *5 gegaan. Reeël zijn de meeste mensen aan het verarmen met een stijgende vermogenskloof. Earnings zijn dalende maar centrale banken doen zoveel easings als ze kunnen dit gepaard met het verlagen van de rente.
http://925.nl/archief/2016/06/06/rommel ... -opblazen/
In Japan is de situatie onhoudbaar geworden ondanks alles zitten we met een duidelijk crashende Nikkei, Eu is dezelfde weg op aan het gaan (neem maar eens kijkje naar de jaarprestaties van dax, aex, etc...)
S&P en Dow zitten in één lang zijwaarts kanaal maar het ziet er niet goed uit.
Financials zijn afschuwelijk (Italië, Deutsche,...)
Dus als zowel de equitymarkets dreigen in elkaar te stuiken ondanks alle centrale banken maatregelen als de bondmarkt met feitelijk geen wapens om het process om te draaien zou het dan niet beter meer opportuun zijn om 120 euro netto maand (90 pensioensparen + 30% belastingvoordeel) extra zelf te beleggen ? (heb dan zelf nog geen rekening gehouden met eindbelasting)
Wat vinden jullie?
Ikzelf ben nog jong en heb nog één hele tijd te gaan in mijn pensioenspaarfonds, maar één deel van mijn fonds zit in obligaties (BNP paribas Growth).
Nu de boj al NIRP is gedraaid en de trend voor ecb en consorten hetzelfde is.
Begin ik mij af te vragen of ik niet beter stop met pensioensparen en het bedrag maandelijks zelf beheer op de beurs long/short in etf's en consorten (wat ik sowieso al doe maandelijks met turbo's, etf's en consorten)
de 30% belastingvermindering aan de potentiële vooravond van een gigantische crash beginnen mij toch in twijfel te stellen of het nog langer één goed idee is. En dan heb je nog ééns de eindbelasting.
De situatie lijkt mij zorgelijk.
Sinds 2000 bij het ontstaan van de euro tot nu is de balance sheet van ecb *5 gegaan. Reeël zijn de meeste mensen aan het verarmen met een stijgende vermogenskloof. Earnings zijn dalende maar centrale banken doen zoveel easings als ze kunnen dit gepaard met het verlagen van de rente.
http://925.nl/archief/2016/06/06/rommel ... -opblazen/
In Japan is de situatie onhoudbaar geworden ondanks alles zitten we met een duidelijk crashende Nikkei, Eu is dezelfde weg op aan het gaan (neem maar eens kijkje naar de jaarprestaties van dax, aex, etc...)
S&P en Dow zitten in één lang zijwaarts kanaal maar het ziet er niet goed uit.
Financials zijn afschuwelijk (Italië, Deutsche,...)
Dus als zowel de equitymarkets dreigen in elkaar te stuiken ondanks alle centrale banken maatregelen als de bondmarkt met feitelijk geen wapens om het process om te draaien zou het dan niet beter meer opportuun zijn om 120 euro netto maand (90 pensioensparen + 30% belastingvoordeel) extra zelf te beleggen ? (heb dan zelf nog geen rekening gehouden met eindbelasting)
Wat vinden jullie?
Re: Pensioensparen - Nog een goed idee?
Onmiddellijk stoppen met pensioensparen zou ik aanraden. Verloren geld! het belastingsvoordeel(tje) dat je nu nog hebt, pakken ze later dubbel en dik terug. Ik schrijf uit ervaring!
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Ik begin inderdaad het zelfde te denken aloceer diezelfde middelen dan liever richting papieren beurs en deels versterking van blockchain + fysieke metalen assets.Cassandra schreef:Onmiddellijk stoppen met pensioensparen zou ik aanraden. Verloren geld! het belastingsvoordeel(tje) dat je nu nog hebt, pakken ze later dubbel en dik terug. Ik schrijf uit ervaring!
Het beursgedeelte als monetaire winstplaatje de blockchain en fysieke assets als hyperinflatie bescherming.
900+ is het maximale pensioensparen nu waarvan 300 fiscaal voordeel.
= 1200 euro nettowaarde.
Aangezien ik zelf beleg (eerder trade want het is redelijk actief) kan ik in principe dezelfde of zelfs betere (waarschijnlijker nu door oa de allocantie van bunds) behalen incluis de 300 euro jaarlijks fiscaal voordeel daarnaast kan ik met diezelfde 900 euro één paar ounces zilver kopen als bescherming tegen hyperinflatie.
Dus het is een dubbeltje op zijn kant.
Wat ben je met prognoses die op jonge leeftijd bvb 100k als doel leggen met bvb een fictieve inleg van 45 jaar * 900 = 40500 dat wil zeggen dat men maar 150% heeft gedraaid op 45 jaar waarop je dan nog eens eindbelasting van 10% moet op betalen.
die 300*45 = 13500 laat dat rendement van 150% nog iets stijgen maar dat is niks. (En dit is van "normale" inflatie omstandigheden uitgaande, wat gezien bij een langere controle van het huidige beleid als target 2% zou moeten hebben (onhaalbaar op zich maarbon)
Een actieve trendbelegger (eerder swing) die ik zelf pretendeer te zijn adhv resultaten haalt dat zelfde rendement in één jaar met wat werk.
En aangezien de markt gigantisch slecht is vermoed ik inderdaad dat het het beste is meteen te stoppen met pensioensparen.
één bijkomende vraag waar ik zelf nog niet uit ben is of het eventueel beter is mijn gespaard bedrag op te nemen (minimaal gezien jonge leeftijd) - de belastingskorting die ik moet terug betalen.
Of dit te laten staan.
tja, ik hoor inderdaad steeds meer mensen twijfelen over pensioensparen,
is het echt wel zo voordelig als men ons voorhoudt? en men wijzigt voortdurend de fiscale behandeling; en de spreiding (zowel qua allocatie als regio) is ook al niet vrij, waardoor beheer niet optimaal kan; en je geld zit tientallen jaren vast; enz...
de vraag stelt zich echt wel, ik ben er zelf nog niet uit,
het is in ieder geval zo:
-dat het systeem dateert uit een tijd dat jan met de pet geen (of moeilijk/duur) toegang had tot beleggen/beurs;
-het is wel handig voor mensen die totaal geen kennis hebben van beleggen, mochten die niet PSP, dan ben ik zeker dat dat geld gewoon op het spaarrekening stond (of uitgegeven);
is het echt wel zo voordelig als men ons voorhoudt? en men wijzigt voortdurend de fiscale behandeling; en de spreiding (zowel qua allocatie als regio) is ook al niet vrij, waardoor beheer niet optimaal kan; en je geld zit tientallen jaren vast; enz...
-dat het systeem dateert uit een tijd dat jan met de pet geen (of moeilijk/duur) toegang had tot beleggen/beurs;
-het is wel handig voor mensen die totaal geen kennis hebben van beleggen, mochten die niet PSP, dan ben ik zeker dat dat geld gewoon op het spaarrekening stond (of uitgegeven);
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Zelfs dan nog in het geval van iemand die niet belegd als je 30% van die fiscaal max = 650 +/- netto in één etf indice tracker bvb aex stopt heb je 1% kosten op je aankoop etf en geen eindbelasting. Vraag mij af of zelfs één niet actieve belegger op die manier al geen beter rendement haalt. En daar zelfs agressieve profielen van fondsen 20 à 30% in bunds zijn gealoceerd (die binnenkort NIRP draaien) en reëel dat al zijn. Dan is in het in principe nog voordeliger dan dat de roverheid je verder één neus zet met de banken niet?soja schreef:tja, ik hoor inderdaad steeds meer mensen twijfelen over pensioensparen,
de meeste mensen hebben nog nooit van een tracker gehoord en zelf beleggen in fondsen klinkt als beurs, dus daar lopen de meesten ook al van weg, want "dat is risico meneer",
veel mensen met een PSPfonds beseffen niet eens dat ze eigenlijk op de beurs bezig zijn, misschien best, of ze zouden het niet meer willen doen,
veel mensen met een PSPfonds beseffen niet eens dat ze eigenlijk op de beurs bezig zijn, misschien best, of ze zouden het niet meer willen doen,
- Jeroenjacobs
- Full Member
- Contacteer:
Hmm daarin heb je gelijk. Dat één PSP beter is dan een spaarrekening of consumeren akkoord maar heb de indruk dat het voor mijn profiel niet meer aangewezen is.soja schreef:de meeste mensen hebben nog nooit van een tracker gehoord en zelf beleggen in fondsen klinkt als beurs, dus daar lopen de meesten ook al van weg, want "dat is risico meneer",
Bedankt voor het inzicht!
Stability leads to instability. The more stable things become and the longer things are stable, the more unstable they will be when the crisis hits.
---Hyman_Minsky---
---Hyman_Minsky---
Komt daar nog bij dat je geen idee hebt hoeveel je later echt uitbetaald gaat worden, want ik heb hier al gelezen dat dat eindbedrag hard afwijkt (in negatieve zin) van het bedrag dat ze je jaarlijks meedelen.
Beter dat geld zelf beleggen, dan het aan de bank geven, en dat zij dat in jou plaats beleggen, en de winst opstrijken.
Beter dat geld zelf beleggen, dan het aan de bank geven, en dat zij dat in jou plaats beleggen, en de winst opstrijken.
Lees: The Little Book of Common Sense Investing: The Only Way to Guarantee Your Fair Share of Stock Market Returns
Dat is een heel slimme manier om te beleggen Jeanneke! En nu maar hopen dat die landbouwgrond ooit verkaveld wordt voor je op pensioen bent. Voorlopig zou ik er patatten opzetten. Hulp nodig?
Zelf heb ik jaren aan pensioensparen gedaan via een verzekering, want het moest veilig zijn. Maar de opbrengsten zijn ook maar navenant. Pas sinds dit jaar ben ik overgestapt naar fondsen (gestopt met storten in de verzekering - het blijft daar gewoon staan), en heb nog een lange weg te gaan (20 jaar minimum).soja schreef:de meeste mensen hebben nog nooit van een tracker gehoord en zelf beleggen in fondsen klinkt als beurs, dus daar lopen de meesten ook al van weg, want "dat is risico meneer",
Mijn pensioensparen ga ik gewoon blijven doen.
Nu ik moet beslissen om al dan niet langetermijnsparen op te starten (lening is bijna afbetaald), denk ik dat ik dat aan me voorbij ga laten gaan en het bedrag idd zelf in aandelen ga stoppen die een mooi dividend uitkeren. Concreet is het nog niet, het zijn nog maar ideeën waar ik nog eens goed over ga nadenken.
Heel goed idee eva, stop met pensioensparen en beleg je geld zelf ipv je bank. Beleggen is poepsimpel, enkele klikjes op je computer, je moet zelfs je huis niet uit.annetje schreef:Zelf heb ik jaren aan pensioensparen gedaan via een verzekering, want het moest veilig zijn. Maar de opbrengsten zijn ook maar navenant. Pas sinds dit jaar ben ik overgestapt naar fondsen (gestopt met storten in de verzekering - het blijft daar gewoon staan), en heb nog een lange weg te gaan (20 jaar minimum).soja schreef:de meeste mensen hebben nog nooit van een tracker gehoord en zelf beleggen in fondsen klinkt als beurs, dus daar lopen de meesten ook al van weg, want "dat is risico meneer",
Mijn pensioensparen ga ik gewoon blijven doen.
Nu ik moet beslissen om al dan niet langetermijnsparen op te starten (lening is bijna afbetaald), denk ik dat ik dat aan me voorbij ga laten gaan en het bedrag idd zelf in aandelen ga stoppen die een mooi dividend uitkeren. Concreet is het nog niet, het zijn nog maar ideeën waar ik nog eens goed over ga nadenken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Jeroenjacobs: welke blockchain kies je? Nog altijd de bitcoin of zijn er interessantere versies?
Als je zulke weiden bezit, en ze zijn ietwat goe gelegen, kan je ze verhuren voor festivals allerhande. Dat is in de mode tegenwoordig! Of voor kampeerterreinen voor zigeuners of zo..
Ja, daar kan je beter een draadje voor openen in 'beleggingen allerhande' of kroeg.