Maandelijks beleggen voor je kind
TIP
Maandelijks beleggen voor je kind
Beste,
Aangezien het spaarboekje niets meer oplevert zou ik voor mijn kind maandelijks willen beleggen i.p.v. het geld op een spaarboekje te zetten. Heeft er iemand ervaring mee. Ik had gedacht van maandelijks ongeveer 25€ of minder te willen beleggen maar dan gespreid in mss een paar fondsen en dus ook gespreid in de tijd (maandelijks).
Groeten klt2013
Aangezien het spaarboekje niets meer oplevert zou ik voor mijn kind maandelijks willen beleggen i.p.v. het geld op een spaarboekje te zetten. Heeft er iemand ervaring mee. Ik had gedacht van maandelijks ongeveer 25€ of minder te willen beleggen maar dan gespreid in mss een paar fondsen en dus ook gespreid in de tijd (maandelijks).
Groeten klt2013
Re: Maandelijks beleggen voor je kind
je kan eens kijken bij keytrade ... die hebben een keyplan.
https://www.keytradebank.be/nl/investeren/keyplan/
Je kan uit tal van fondsen kiezen.
andere banken hebben dit ook natuurlijk...
https://www.keytradebank.be/nl/investeren/keyplan/
Je kan uit tal van fondsen kiezen.
andere banken hebben dit ook natuurlijk...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Met 25 euro/maand " beleggen " ga je nooit veel meerwaarde hebben. Beter is te sparen op een spaarboekje op je eigen naam, en het later eventueel aan je kind te geven, zo behoudt je enigzins de controle en beperk je het eventuele verlies in deze rare tijden dat je kan hebben met " beleggen "
Waarom zou je nooit veel meerwaarde hebben? Het bruto rendement dat je kan halen is identiek, enkel het percentage transactiekosten en andere vaste kosten verschillen.ludo schreef:Met 25 euro/maand " beleggen " ga je nooit veel meerwaarde hebben. Beter is te sparen op een spaarboekje op je eigen naam, en het later eventueel aan je kind te geven, zo behoudt je enigzins de controle en beperk je het eventuele verlies in deze rare tijden dat je kan hebben met " beleggen "
Misschien is 25 per maand wel een te beperkte inleg, maar dat is eenvoudig op te lossen door wat te sparen en halfjaarlijks te kopen ipv maandelijks. Kies ook voor een zo beperkt mogelijk aantal goed gespreide ETFs met een minimale beheerskost. Een standaard S&P500 of iets dergelijks.
Overigens: wie maalt om 'onzekere tijden' als je relatief lange beleggingshorizon hebt?
Ik denk ook dat Keyplan hiervoor geschikt is. Kan al vanaf 25 euro per maand.
- chrisnietof
- Newbie
Koop elke maand een zilveren munt, als uw kind meerderjarig is, heeft dat zilver minstens zijn waarde behouden. Met een fonds kan je ook NIKS overhouden...
DW "Kies ook voor een zo beperkt mogelijk aantal goed gespreide ETFs met een minimale beheerskost. Een standaard S&P500 of iets dergelijks."
DW waar kan ik dit het best aankopen ik dacht dat als je ETF's aankoopt je wel het een en het ander van beleggen moet kennen...
DW waar kan ik dit het best aankopen ik dacht dat als je ETF's aankoopt je wel het een en het ander van beleggen moet kennen...
Op zich zijn ETF's net eenvoudigere instrumenten dan de meeste aandelen of fondsen. Ze hebben transparante (en lage!) beheerskosten en je hebt een gespreide portefeuille zonder veel moeite te moeten doen.klt2013 schreef:DW "Kies ook voor een zo beperkt mogelijk aantal goed gespreide ETFs met een minimale beheerskost. Een standaard S&P500 of iets dergelijks."
Je bent van plan vrij kleine bedragen te leggen, dus je prioriteit moet zijn om je transactiekosten, instapkosten etc. minimaal te houden. Koop dus via een goedkope broker (hier op het forum is men nogal fan van het Nederlandse DeGiro, kijk daar bijvoorbeeld eens naar). Zelfs dan zal je waarschijnlijk wel je €25 enkele maanden moeten opsparen en bijvoorbeeld 2x per jaar kopen. Nu goed, dat is geen ramp :p
Wat de ETF zelf betreft: als je zonder al te veel kennis van beleggen een degelijke rendement op lange termijn zoekt, kan je eigenlijk niet beter doen dan gewoon een ETF te kiezen die netjes gespreid is en enkel solide aandelen bevat (bv de S&P 500 index bijvoorbeeld, de 500 grootste Amerikaanse multinationals).
Vanguard heeft zo'n ETF, bij mijn weten ook de S&P tracker met de laagste beheerskosten (0.05% per jaar): http://www.morningstar.com/etfs/ARCX/VOO/quote.html. Volgens een ander topic hier (beste-etf-s-p500-bij-welke-broker-t17923.html ) kan je die gewoon kopen bij DeGiro en co.
Je hebt ook heel veel 'speciale' ETF's: een focus op opkomende markten, op specifieke sectoren of op obscure financiële instrumenten. Dat soort kan in principe meer opbrengen (zeker op korte termijn), maar daar blijf je als niet-expert beter af naar mijn mening (en ik ben zelf absoluut geen expert!). Kies voor een saaie, brede index zoals S&P 500 en je zit goed.
PS: systemen zoals KeyPlan zijn ook niet slecht voor kleine, maandelijkse beleggingen, kijk daar ook eens naar. Je geld gaat dan voornamelijk naar fondsen met hoge beheerskosten (>2% per jaar), maar het geeft nog een bredere spreiding dan een ETF (er zitten fondsen in die in dingen als infrastructuurprojecten en risico-obligaties beleggen). Persoonlijk zou ik neigen naar een ETF, maar als je liever maandelijks in plaats van elk semester aankoopt kan je denk ik niet beter doen dan KeyPlan en analogen.
Laat ons eerlijk zijn. De meeste mensen hebben geen zin om dat op langere termijn te blijven opvolgen.
Wat is er nou erg aan een plan zonder instapkosten, met kleine bedragen, zoveel gespreid als men wil en haast geen omkijken naar. In het achterhoofd houdende dat aandelen op langere termijn beter renderen dat wat dan ook. En ok, het kan "goekoper" met ETF's maar je hebt er omzien naar. En wie maalt erom een procent meer of minder als het eindresultaat gewoon goed is.
Overigens voor zij die gespreid met kleine bedragen willen instappen in trackers bestaat er het Record Fund. En ja dat kost iets, maar de idee is goed en zij doen het werk.
Waarom moeilijk maken...
Wat is er nou erg aan een plan zonder instapkosten, met kleine bedragen, zoveel gespreid als men wil en haast geen omkijken naar. In het achterhoofd houdende dat aandelen op langere termijn beter renderen dat wat dan ook. En ok, het kan "goekoper" met ETF's maar je hebt er omzien naar. En wie maalt erom een procent meer of minder als het eindresultaat gewoon goed is.
Overigens voor zij die gespreid met kleine bedragen willen instappen in trackers bestaat er het Record Fund. En ja dat kost iets, maar de idee is goed en zij doen het werk.
Waarom moeilijk maken...
1) Bekijk de formule voor samengestelde interest en je ziet meteen waarom op lange termijn (10 jaar en meer) heel kleine verschillen voor het eindrendement een enorm verschil maken. Dus ja, 2% beheerskost minder is mij wel wat inspanning waard - zeker in deze tijden, waar absolute rendementen overal (ook op de beurs) lager liggen dan vroeger. Vergeet ook niet dat die beheerskost zeker is, je rendement niet. Hoe slecht je fonds ook presteert dat jaar, die 2% betaal je.druDal schreef:Laat ons eerlijk zijn. De meeste mensen hebben geen zin om dat op langere termijn te blijven opvolgen.
Waarom moeilijk maken...
2) Zonder instapkosten is mooi, maar de beheerskosten zijn op lange termijn belangrijker. Die vreten aan je kapitaal, jaar na jaar na jaar. Aan je inleg, maar ook aan je rendement.
3) Hoeveel omkijken heb je naar een ETF? Dat zijn nu net bij uitstek buy-and-hold beleggingen waar je eigenlijk maar twee keer naar moet omkijken: wanneer je ze koopt en wanneer je ze later weer verkoopt. Dat laatste is overigens niet zo moeilijk: verkoop gewoon wanneer je je geld nodig hebt (tenzij er op dat moment net een beurscrash bezig is, maar dat probleem heb je evengoed met een fonds).
4) Een product als Record Fund is al interessanter (1% instapkost en 1.24% beheerskost per jaar, dus duidelijk beter dan de meer dan 2% van die Keyplan-fondsen). Desondanks weegt ook zo'n kleine kost toch al snel door, dus als je voor lange termijn belegt zou ik toch overwegen zelf ETF's te kiezen en aan te kopen. Anderzijds maakt het wel dollar cost averaging mogelijk, zelfs met kleine investeringen. Bedankt voor de tip, ik had RecordFund nog niet in detail bekeken.
Beheerskosten worden door beleggers enorm onderschat. Als je standaardwerken over beleggen leest (genre The Intelligent Investor van Graham) of gewoon middelbareschoolwiskunde kent, weet je echter dat ze voor langetermijnbeleggers vijand nummer 1 zijn.
Voor alle duidelijkheid: ik ga niemand afschieten die toch voor een fonds ipv een ETF kiest. Je zal waarschijnlijk ook een net rendement halen, en op korte termijn mogelijks zelfs meer dan met een ETF (actief management kan beter inspelen op kortetermijnevents). Maar op lange termijn winnen ETF's duidelijk, en ik vind niet dat ze meer werk vereisen dan fondsen.
er zijn al een aantal topics specifiek over "beleggen voor je kinderen":
sparen-beleggen-voor-de-kinderen-lange- ... 17665.html
sparen-voor-kinderen-t18109.html
spaarplan-voor-de-kinderen-t13193.html
Een goede start is de gids van Carl:
http://carldeboom.be/babyspaargids/
sparen-beleggen-voor-de-kinderen-lange- ... 17665.html
sparen-voor-kinderen-t18109.html
spaarplan-voor-de-kinderen-t13193.html
Een goede start is de gids van Carl:
http://carldeboom.be/babyspaargids/
Ik zou altijd in eigen naam beleggen en dus nooit op naam van het kind.
Kies voor de vrijheid: beleg niet in naam van je kind of zelfs niet voor je kind maar voor jezelf en geef het later het geld dat het nodig heeft, dat je kunt missen en vooral als het het waard is het te krijgen. Geen gedoe met spaarformules en dergelijke.
- FinanceGeek
- Jr. Member
- Contacteer:
Aangezien je van plan bent systematisch te beleggen over de tijd, wat neerkomt op dollar cost averaging, zou ik opteren voor een iets gesofistikeerdere methode. Ik heb mij de laatste tijd ingelezen in value averaging.
De methode komt er op neer dat je, zoals je zelft voorstelt, maandelijks spaart in functie van een groeipad. Je koopt echter pas aandelen bij met het gespaarde geld wanneer je portefieulle (cash + aandelen) zich onder het groeipad bevindt. Wanneer je portefieulle zich echter sterk boven het groeipad bevindt, stop je met kopen. Op die manier koop je tijdens markt dips, en koop je niet tijdens pieken.
Ik zou, zoals hierboven vermeld, wegblijven van specifieke bankproducgten. Hoge beheers en instapkosten + geen flexibiliteit.
De methode komt er op neer dat je, zoals je zelft voorstelt, maandelijks spaart in functie van een groeipad. Je koopt echter pas aandelen bij met het gespaarde geld wanneer je portefieulle (cash + aandelen) zich onder het groeipad bevindt. Wanneer je portefieulle zich echter sterk boven het groeipad bevindt, stop je met kopen. Op die manier koop je tijdens markt dips, en koop je niet tijdens pieken.
Ik zou, zoals hierboven vermeld, wegblijven van specifieke bankproducgten. Hoge beheers en instapkosten + geen flexibiliteit.
Ik doe het ook op deze manier.FinanceGeek schreef:Aangezien je van plan bent systematisch te beleggen over de tijd, wat neerkomt op dollar cost averaging, zou ik opteren voor een iets gesofistikeerdere methode. Ik heb mij de laatste tijd ingelezen in value averaging.
Het leuke is dat je bijvoorbeeld kan vastleggen dat je op de 20ste verjaardag van het kind een potje van bijvoorbeeld €75.000 wil cadeau doen.
Ik heb hiervoor een excel bestand gemaakt, voor wie erin geïnteresseerd is...
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash