Extra immo kopen anno 2016....
TIP
-
- VIP member
- Contacteer:
Re: Extra immo kopen anno 2016....
Ach die eeuwige discussie over rijk worden met vastgoed en andere uw woning laten afbetalen. Lenen is altijd een groot risico! Wat als je opeens zonder werk valt? Om maar te zwijgen over de huurwetgeving en huurders die uw kot afbreken of niet betalen. Krijg ze maar eens buitengezet... ☺
Zoals hier gezegd : steek het geld in een gvv. Die regelen alle miserie in uw plaats en je hoeft je geen kopzorgen te maken over huurders
Zoals hier gezegd : steek het geld in een gvv. Die regelen alle miserie in uw plaats en je hoeft je geen kopzorgen te maken over huurders
Die gvv's kende ik nog niet, is inderdaad interessant.
De discussie zal inderdaad wel eeuwig blijven duren, zoals Belca2 ergens schrijft, is het een beetje een kwestie van believers en non-believers. Ik voel me erg comfortabel om vastgoed te kopen, heb kennis van de markt, heb ervaring in verhuren (en het doet me zelfs plezier), en lenen is in mijn geval géén risico. Gezien de huidige rentevoeten en het onmiddellijke rendement dat ik heb, kan ik hier gewoon niet omheen. Maar ik lees me zeker in, in die gvv's en zal er op een goeie dag zeker in stappen. Zeker wanneer ik ooit België wil verlaten en rondreizen (mijn vader reist bv al 15 jaar de wereld rond) is dit gewoon super interessant.
Maar zou je zelf nu van vandaag op morgen 70K in gvv's stoppen? Ik ga hier wellicht verder op ingaan in het ggv-draadje want kan deze optie wel verder bekijken zolang ik nog niets gekocht heb (en zal gezien vakantieperiode nog wel even duren).
Bedankt voor de reactie!
De discussie zal inderdaad wel eeuwig blijven duren, zoals Belca2 ergens schrijft, is het een beetje een kwestie van believers en non-believers. Ik voel me erg comfortabel om vastgoed te kopen, heb kennis van de markt, heb ervaring in verhuren (en het doet me zelfs plezier), en lenen is in mijn geval géén risico. Gezien de huidige rentevoeten en het onmiddellijke rendement dat ik heb, kan ik hier gewoon niet omheen. Maar ik lees me zeker in, in die gvv's en zal er op een goeie dag zeker in stappen. Zeker wanneer ik ooit België wil verlaten en rondreizen (mijn vader reist bv al 15 jaar de wereld rond) is dit gewoon super interessant.
Maar zou je zelf nu van vandaag op morgen 70K in gvv's stoppen? Ik ga hier wellicht verder op ingaan in het ggv-draadje want kan deze optie wel verder bekijken zolang ik nog niets gekocht heb (en zal gezien vakantieperiode nog wel even duren).
Bedankt voor de reactie!
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik kan je daarin volgen. Heb trouwens ook wat contacten in Bulgarije, en die raden het mij af daar te investeren. Corruptie inderdaad. Waar ik zit is dat minder het geval. Er is een reden dat de Baltische staten al in de euro en in Schengen zitten, en Bulgarije niet...jonathan_h schreef: @fropskottel
Heb redelijk wat contacten in Oost Europa, met erg goede in Bulgarije. Leek me altijd ideaal om daar te investeren (prijsstijgingen als euro ooit zou ingevoerd worden) maar toen ik de kans kreeg, toch afgehaakt. Bulgarije doet het gewoon nog niet goed genoeg na 10 jaar EU. Nog steeds super corrupt en helemaal in handen van de maffia. Hier ken ik de markt erg goed, en kan ik de mensen goed inschatten, en daar wil ik toch van profiteren.
Jonathan, als je voor immo leent met hypotheek is dat altijd op minstens 10 jaar ivm fiscaliteit.
Als je een soortgelijk appartement koopt als het jouwe heb ik mss nog een tip. Stel je bank voor om geen hypotheek te nemen maar een mandaat. Dat bespaart je weer eens veel geld bij de notaris!
Heb dat ook' zo gedaan.
Als je een soortgelijk appartement koopt als het jouwe heb ik mss nog een tip. Stel je bank voor om geen hypotheek te nemen maar een mandaat. Dat bespaart je weer eens veel geld bij de notaris!
Heb dat ook' zo gedaan.
Bedankt voor de tip, maar heb nog een lening voor het fiscaal voordeel lopen. De tweede zal ik niet inbrengen (minder voordelig) en daarom op kortere termijn aflossen. Wellicht neem ik gewoon extra krediet op in de bestaande lening, als de bank me de juiste rentevoet 'gunt'.
Hoezo minder voordelig!?
Je kan vanaf 2016 nog maar voor 1 eigendom (de fiscaal 'eigen' woning) fiscaal voordeel hebben. Voor mijn oude lening (mijn fiscaal eigen woning) is het voordeel het grootst, gezien de woonbonus verminderd is voor nieuwe leningen.