Overstap Rabobank pensioensparen naar Argenta?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Overstap Rabobank pensioensparen naar Argenta?
Yaris mijn punt is dat een crash in het begin van je horizon een voordeel is waar het naar het einde van je horizon en heel groot nadeel is gezien tijd vervolgens je grote vijand is.Yaris schreef:@Silverfox: pensioensparen is typisch een belegging die gespreid gedaan wordt in de tijd. Elk jaar een beetje. Je kan misschien één jaar "geluk" hebben dat er net een crash plaatsvindt maar niet elk jaar.
Je hebt gelijk, Inversor. Het voordeel van geen instapkosten te moeten betalen is groter dan 3%. Aangezien een groter bedrag belegd wordt en rendement oplevert rimpelt dat effect uit over alle volgende jaren. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.Inversor schreef:Zonder instapkosten krijg je trouwens rendement op 1000€ terwijl het je maar 700€ kost: onmiddellijk een rendement van 42,9% ipv 38,6%.
Dat rimpel effect is echt zo groot niet als je zou denken bij een lange horizon zoals pensioensparen. Het hoogste jaarlijkse rendement zal je daar altijd de hoogste eindpot bezorgen.
Vb je koop 2 fondsen aan beiden voor 100 euro. En bij Fonds A krijgt je hiervoor 97 euro aan deelbewijzen terug(3% instapkost) en bij Fonds B krijg je hiervoor 100 euro aan deelbewijzen terug(0% instapkost)
Het jaarlijks rendement na 10 jaar is gemiddeld 2,75% voor Fonds A & 2,5% voor Fonds B
Dan zal Fonds A zijn handicap van 3% weggewerkt hebben in jaargang 13.
Stel dat we het gemiddelde rendement even wat verhogen voor beide fondsen.
Het jaarlijks rendement na 10 jaar is gemiddeld 3,25% voor Fonds A & 2,75% voor Fonds B
Dan zal Fonds A zijn handicap van 3% weggewerkt hebben in jaargang 7!
Dus staar je zeker en vast niet blind op instapkosten.
Feitelijk neem je je kapitaal beter op na je 60e wanneer het enige tijd geleden een crash is geweest en de kans erop dus groter is. Markttiming, ik weet dat sommigen daar vies van zijn en ja, de stortingen na je 60e hebben enkel maar fiscaal voordeel en geen nadeel, maar hebben we als verstandige mensen niet allemaal vanaf ons 55e ten laatste een pensioenspaarverzekering lopen waar we toch ons fiscaal voordeel uit halen?
Stel dat er een crash komt, ik neem aan dat je niet op dag D aanvraagt om je pensioenfonds uit te keren en dit op dag D+1 op je rekening staat? Liquiditeit...
Stel dat er een crash komt, ik neem aan dat je niet op dag D aanvraagt om je pensioenfonds uit te keren en dit op dag D+1 op je rekening staat? Liquiditeit...
Ik heb in mijn gedachten dezelfde planning. Al moet ik erbij zeggen dat ik er mogelijks wel van afwijk indien er dicht tegen de leeftijd van 55 een crash zich zou voordoen. Dan heb je nog 10 jaar horizon natuurlijk hebben we geen glazen bol en met nog een horzion van >30 jaar kan er nog veel gebeuren.
Weet ook dat je bij Argenta kosteloos kan overstappen tussen het "gewone pensioenspaardfonds" en het defensieve.
Zeer interessant als je op het einde van je carriere de risico's wat wil verminderen.
Bovendien heeft het defensieve fonds het hoogste rendement volgens deze website het afgelopen jaar!
Zeer interessant als je op het einde van je carriere de risico's wat wil verminderen.
Bovendien heeft het defensieve fonds het hoogste rendement volgens deze website het afgelopen jaar!