Onderhoud auto?
Re: Onderhoud auto?
Zonder 'smeerput' of 'brug' zie je mij toch geen olie verversen van een auto. En die heb ik dus niet.VTEC schreef:Olie wisselen is echt niet complexer dan bij een grasmaaier,
Ik mis in bovenstaande de controle van de remmen, de vervanging van de remvloeistof.
Een garage kan ook het diagnosesysteem/boordcomputer uitlezen.
Voor een 60-tal eurootjes kan je al een kabel kopen, inclusief software, om via je laptop de boordcomputer uit te lezen. Je moet dan wel weten wat al die sensoren en parameters te vertellen hebben of de moeite doen om het te leren. Het is ook lang niet altijd zo dat een foutcode van sensor x wil zeggen dat sensor x moet vervangen worden zoals je vaak online leestJ Lawieck schreef:Een garage kan ook het diagnosesysteem/boordcomputer uitlezen.
Kan ook een indicatie zijn van een heel ander probleem.
Met een dure recente wagen zou ik er ook niet zelf aan sleutelen. Maar met mijn oude tweedehandse auto durf ik wel wat zelf proberen. Het is bovendien ook nog plezant om te doen!
Ik heb zo'n kabeltje gekocht met interface OBD (on-board-diagnostic). Enerzijds sluit je dat aan aan de obd-stekker onder het dashboard, en aan de andere kant USB aan je laptop. Er is een cd-rom bijgeleverd om te installeren. Maar ik geraak niet verder dan een statisch scherm, heb alles geprobeerd maar ik kan niets uitlezen. Ik zie wel alle velden die zogezegd ingevuld zouden moeten worden als je verbinding maakt, maar er staan geen parameters in. Ook niet bij contact en draaiende motor.
Bovendien is het allemaal niet zo simpel aan te sluiten, dat kabeltje is tamelijk kort en je moet met je laptop in je auto gaan zitten, dus je moet een goede batterij hebben, ofwel met een adaptor en verlengkabel.
Nee, eigenlijk een miskoop.
Je kan gemakkelijk online zoeken naar OBDII - adaptor, je merk en type van auto selecteren, en bestellen. Maar bij mij werkt het niet.
Bovendien is het allemaal niet zo simpel aan te sluiten, dat kabeltje is tamelijk kort en je moet met je laptop in je auto gaan zitten, dus je moet een goede batterij hebben, ofwel met een adaptor en verlengkabel.
Nee, eigenlijk een miskoop.
Je kan gemakkelijk online zoeken naar OBDII - adaptor, je merk en type van auto selecteren, en bestellen. Maar bij mij werkt het niet.
Om olie te verversen heb ik enkele jaren geleden een pompje gekocht bij Lidl, 12 euro of zo.
Je steekt een darmpje in de peilbuis, en de uitgang in een lege bus, 2 krokodillenklemmen aan de batterij, en op 5 minuutjes is je carter leeggezogen. De zelfde hoeveelheid nieuwe olie (van Actionshop à 5 euro) erin, en klaar is kees.
Dat kan je zelfs met witte handschoenen doen, zo proper is dat.
Nota : vooraleer je eraan begint, je motor 5 minuutjes laten warm draaien, of even rond de blok rijden.
Je steekt een darmpje in de peilbuis, en de uitgang in een lege bus, 2 krokodillenklemmen aan de batterij, en op 5 minuutjes is je carter leeggezogen. De zelfde hoeveelheid nieuwe olie (van Actionshop à 5 euro) erin, en klaar is kees.
Dat kan je zelfs met witte handschoenen doen, zo proper is dat.
Nota : vooraleer je eraan begint, je motor 5 minuutjes laten warm draaien, of even rond de blok rijden.
Met alle respect maar dat is prutswerk (ja en ik weet dat bepaalde ketens ook zo werken, blijf daar vooral weg).
(1) kleine metalen deeltjes en andere troep zitten net onderaan in het carter aan de aftapplug (die vaak magnetisch is)
(2) 9 keer van de 10 wordt het oliefilter dan ook niet vervangen uit gemakzucht
Ik heb de beschikking over een brug en dat maakt het inderdaad een stuk handiger maar het hoeft niet en ik het ook al olie gewisseld zonder brug. Met een potkrik de auto omhoog, goed ondersteunen op de krikpunten voor de veiligheid, aftap plug lossen en de olie eruit laten lopen.
Wat de remmen betreft, als je blokjes kan wisselen bij een MTB met schijfremmen, kan je het ook bij een auto. De remolie is inderdaad een ander verhaal (ontluchten) ik kan het zelf maar dat is een van de klussen die je misschien beter kan laten doen. Is sowieso maar om de x jaar en 100.000+ km nodig uit mijn ervaring. Mijn lease auto uit 2013 heeft 100D + km en geeft nog steeds geen melding.
Visueel makkelijk te checken onder de motorkap of het nodig is of niet. Heldere remvloeistof OK, als de kleur neigt naar een straffe espresso, snel vervangen
(1) kleine metalen deeltjes en andere troep zitten net onderaan in het carter aan de aftapplug (die vaak magnetisch is)
(2) 9 keer van de 10 wordt het oliefilter dan ook niet vervangen uit gemakzucht
Ik heb de beschikking over een brug en dat maakt het inderdaad een stuk handiger maar het hoeft niet en ik het ook al olie gewisseld zonder brug. Met een potkrik de auto omhoog, goed ondersteunen op de krikpunten voor de veiligheid, aftap plug lossen en de olie eruit laten lopen.
Wat de remmen betreft, als je blokjes kan wisselen bij een MTB met schijfremmen, kan je het ook bij een auto. De remolie is inderdaad een ander verhaal (ontluchten) ik kan het zelf maar dat is een van de klussen die je misschien beter kan laten doen. Is sowieso maar om de x jaar en 100.000+ km nodig uit mijn ervaring. Mijn lease auto uit 2013 heeft 100D + km en geeft nog steeds geen melding.
Visueel makkelijk te checken onder de motorkap of het nodig is of niet. Heldere remvloeistof OK, als de kleur neigt naar een straffe espresso, snel vervangen
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Dit kan wel waar zijn voor de remblokken van de voorwielen, maar om die van de achterwielen te vervangen ( indien schijfremmen) ga je zonder speciaal gereedschap toch wel wat zweten.VTEC schreef:Wat de remmen betreft, als je blokjes kan wisselen bij een MTB met schijfremmen, kan je het ook bij een auto.
Don't ask me how i know
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Trommelremmen is een ander verhaal, maar de meeste auto's hebben tegenwoordig schijfremmen achteraan en ik zie echt geen verschil met de remmen achteraan / vooraan gebaseerd op ervaring met BMW, Mini, Opel, Honda en Mazda...
Goed gereedschap is wel een aanrader en dat kost wat, maar je haalt het er snel uit. En zelf aan je auto sleutelen geeft ook veel voldoening (en soms het nodige gevloek )
Goed gereedschap is wel een aanrader en dat kost wat, maar je haalt het er snel uit. En zelf aan je auto sleutelen geeft ook veel voldoening (en soms het nodige gevloek )
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Ben je zeker dat je al eens remblokken van remschijven achteraan vervangen hebt?VTEC schreef:de meeste auto's hebben tegenwoordig schijfremmen achteraan en ik zie echt geen verschil met de remmen achteraan / vooraan gebaseerd op ervaring met BMW, Mini, Opel, Honda en Mazda...
Zonder zo'n setje zal het niet gemakkelijk gaan:
Die verschillende schijfjes dienen om de verschillende uitsparingen in de remzuiger te bedienen. Dan heb je ook nog een linksdraaier en een rechtsdraaier nodig.
of anders zoiets:
Deze kun je gewoon op een ratelsleutel monteren en kun je zowel rechts als links gebruiken.Maar dit werkt bijlange zo handig niet.
Je kunt de remzuigers van de achterwielen niet zomaar terug inpersen. Dit komt door het handremmechanisme.
Filmpje
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Zo te zien niet in de klasse waarin ik shop (compacte klasse, b klasse) ...VTEC schreef:Trommelremmen is een ander verhaal, maar de meeste auto's hebben tegenwoordig schijfremmen achteraan
Een honda jazz bvb heeft wel schijven achteraan.
Maar voor de rest, toyota yaris, mazda 2, ford fiesta, opel corsa, vw polo, ... allemaal trommels achteraan (tenzij de 'hot hatch'-versies?).
Hou ook de restwaarde van je auto in de gaten. Als ik zelf naar 2 tweedehands auto's ga kijken en de ene kan me een volledig ingevuld onderhoudsboekje tonen van een merkgarage en de andere kan me niets tonen, dan zal ik eerder naar de eerste auto neigen.Om de garagist te sponsoren?
100% zeker ben je nooit, maar van de eerste auto kun je tenminste zeggen dat de eigenaar er zorg voor gedragen heeft.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Maar jouw type heeft dan wel als voordeel dat je achteraan maar één rem moet vervangenJ Lawieck schreef:Zo te zien niet in de klasse waarin ik shopVTEC schreef:Trommelremmen is een ander verhaal, maar de meeste auto's hebben tegenwoordig schijfremmen achteraan
CarpeNoctem schreef:Maar jouw type heeft dan wel als voordeel dat je achteraan maar één rem moet vervangen
Vooraan ook trommelremmen, trouwens ...
Gelukkig moet er geen olie ververst worden.
Terechte opmerking - ik bewandel de middenweg en hou de facturen van aangekochte onderdelen / smeer- en kuismiddelen bij in een map.Inmaken schreef: Als ik zelf naar 2 tweedehands auto's ga kijken en de ene kan me een volledig ingevuld onderhoudsboekje tonen van een merkgarage en de andere kan me niets tonen, dan zal ik eerder naar de eerste auto neigen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
IK ga met mijn oude Mercedes naar een Citroen garage.
Het uurloon kost bij Citroën maar de helft van bij Mercedes
of de werknemers bij Citroën maar de helft van bij mercedes verdienen betwijfel ik
Het uurloon kost bij Citroën maar de helft van bij Mercedes
of de werknemers bij Citroën maar de helft van bij mercedes verdienen betwijfel ik