Belasting
Belasting
Beste,
Stel een bedrijf dat zijn maatschappelijke zetel gevestigd is in Amerika:
Op 100 euro dividend betaal ik eerst 15% Amerikaanse bronheffing, en dan nogmaals 27% RV in Belgie.
Netto dividend= 100 * 0,85 * 0,73 = 62,5 euro.
Ik vroeg me af, of u ditzelfde berekeningetje even zou willen aanvullen voor Franse, Nederlandse, Canadese en Zwiterse aandelen. Voor Frans en Canadees zou het echt uitermate vriendelijk zijn indien u een onderscheid maakt tussen klanten die het 5000-NL formulier hebben ingevuld ofniet.
Frans :
Nederlands:
Canadees:
Zwitsers
Ik zou dit ten zeerste aprpecieren aangezien ik dit niet 100% duidelijk vind!
Stel een bedrijf dat zijn maatschappelijke zetel gevestigd is in Amerika:
Op 100 euro dividend betaal ik eerst 15% Amerikaanse bronheffing, en dan nogmaals 27% RV in Belgie.
Netto dividend= 100 * 0,85 * 0,73 = 62,5 euro.
Ik vroeg me af, of u ditzelfde berekeningetje even zou willen aanvullen voor Franse, Nederlandse, Canadese en Zwiterse aandelen. Voor Frans en Canadees zou het echt uitermate vriendelijk zijn indien u een onderscheid maakt tussen klanten die het 5000-NL formulier hebben ingevuld ofniet.
Frans :
Nederlands:
Canadees:
Zwitsers
Ik zou dit ten zeerste aprpecieren aangezien ik dit niet 100% duidelijk vind!
Re: Belasting
Beste Djordy,
Geen probleem. Wij geven u graag een voorbeeld van de afrekening bij elk land:
Frans (zonder formulier 5000-NL)
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 30% (30 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (18,9 EUR). U krijgt een netto-dividend van 51,1 EUR.
Frans (met formulier 5000-NL)
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 15% (15 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (22,95 EUR). U krijgt een netto-dividend van 62,05 EUR.
Canadees (zonder formulier NR301)
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 25% (25 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (20,.25 EUR). U krijgt een netto-dividend van 54,75 EUR.
Canadees (met formulier NR301)
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 15% (15 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (22,95 EUR). U krijgt een netto-dividend van 62,05 EUR.
Zwitsers
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 35% (35 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (17,55 EUR). U krijgt een netto-dividend van 47,45 EUR.
Nederlands
Hopelijk hebben we het hiermee kunnen verduidelijken.
U kan ook steeds terecht op onze Infodesk voor vragen (0800 50 320 - info@binck.be).
Met vriendelijke groeten,
BinckBank
Geen probleem. Wij geven u graag een voorbeeld van de afrekening bij elk land:
Frans (zonder formulier 5000-NL)
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 30% (30 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (18,9 EUR). U krijgt een netto-dividend van 51,1 EUR.
Frans (met formulier 5000-NL)
Canadees (zonder formulier NR301)
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 25% (25 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (20,.25 EUR). U krijgt een netto-dividend van 54,75 EUR.
Canadees (met formulier NR301)
Zwitsers
Voor elke 100 EUR geldt een bronheffing van 35% (35 EUR) en vervolgens een Belgische RV van 27% (17,55 EUR). U krijgt een netto-dividend van 47,45 EUR.
Nederlands
Hopelijk hebben we het hiermee kunnen verduidelijken.
U kan ook steeds terecht op onze Infodesk voor vragen (0800 50 320 - info@binck.be).
BinckBank
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
-
- Full Member
- Contacteer:
Beste,
Graag had ik de afrekening geweten van de volgende landen
Duitsland
Verenigd Koninkrijk
Ierland
Spanje
Portugal
Dank bij voorbaat
Graag had ik de afrekening geweten van de volgende landen
Duitsland
Verenigd Koninkrijk
Ierland
Spanje
Portugal
Dank bij voorbaat
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Beste,
Met uitzondering van de bronheffing verschuldigd op inkomsten verkregen uit de USA, Canada en Frankrijk past BinckBank geen verlaagde bronbelasting toe op grond van eventuele dubbelbelastingverdragen.
Dus voor de door u gevraagde landen zal BinckBank de ‘standaard’ bronbelasting verrekenen. Bij een dividenduitkering zal na de inhouding van de bronbelasting , ook in België een belasting geïnd worden , met name de roerende voorheffing. Deze roerende voorheffing bedraagt 27%.
Toegepast op de verschillende landen. Stel dat een bedrijf een bruto dividend uitkeert van EUR 100.
Duitsland : 25% (+ 1.375 solidariteitsbijdrage) = 26.375%
Netto dividend = EUR 53.74625 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 73.625) zal er nog 27% RV ingehouden worden
UK: 10%. Opgelet: in de UK is het de gewoonte om het netto dividend te communiceren. Dus reeds na inhouding van de UK taks.
Netto dividend = EUR 65.70 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 90) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Ierland: 20%
Netto dividend = EUR 58.40 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 80) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Spanje: 19%
Netto dividend = EUR 59.13 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 81) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Portugal: 35%
Netto dividend = EUR 47.45 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 65) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Mocht je nog meer info wensen, aarzel dan niet contact met ons op te nemen via info@binck.be of het gratis nummer 0800 50 320.
BinckBank
Met uitzondering van de bronheffing verschuldigd op inkomsten verkregen uit de USA, Canada en Frankrijk past BinckBank geen verlaagde bronbelasting toe op grond van eventuele dubbelbelastingverdragen.
Dus voor de door u gevraagde landen zal BinckBank de ‘standaard’ bronbelasting verrekenen. Bij een dividenduitkering zal na de inhouding van de bronbelasting , ook in België een belasting geïnd worden , met name de roerende voorheffing. Deze roerende voorheffing bedraagt 27%.
Toegepast op de verschillende landen. Stel dat een bedrijf een bruto dividend uitkeert van EUR 100.
Duitsland : 25% (+ 1.375 solidariteitsbijdrage) = 26.375%
Netto dividend = EUR 53.74625 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 73.625) zal er nog 27% RV ingehouden worden
UK: 10%. Opgelet: in de UK is het de gewoonte om het netto dividend te communiceren. Dus reeds na inhouding van de UK taks.
Netto dividend = EUR 65.70 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 90) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Ierland: 20%
Netto dividend = EUR 58.40 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 80) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Spanje: 19%
Netto dividend = EUR 59.13 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 81) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Portugal: 35%
Netto dividend = EUR 47.45 (eerst bronbelasting op EUR 100). Vervolgens op het bedrag na inhouding van de bronbelasting (= EUR 65) zal er nog 27% RV ingehouden worden
Mocht je nog meer info wensen, aarzel dan niet contact met ons op te nemen via info@binck.be of het gratis nummer 0800 50 320.
BinckBank
Dat maakt het verhaaltje compleet denk ik dan Bedankt voor de hulp!
Ik dacht dat je bij trackers e.d. die een dividend uitkeren juist die met Iers domicilie moest nemen, omdat daar geen bronbelasting is.
Nu ben ik helemaal in de war
-
- Full Member
- Contacteer:
Beste Binck: dank u voor deze info
Jij niet alleen. Want alle informatie die ik lees op internet zegt dat er in Ierland geen bronbelasting is. Nu is het natuurlijk wel zo dat veel informatie op internet gedateerd, onvolledig of gewoon onjuist is.annetje schreef:Ik dacht dat je bij trackers e.d. die een dividend uitkeren juist die met Iers domicilie moest nemen, omdat daar geen bronbelasting is.
http://dinnovatievebeurs.weebly.com
Beste,
Het voorbeeld in kwestie gaat uit van een dividenduitkering van een beursgenoteerde vennootschap (= gewoon bedrijf) en niet vanuit het standpuntpunt van een tracker.
Voor beleggingsfondsen en trackers gelden er specifieke regels. Het klopt dat voor trackers naar Iers recht er in regel geen bronbelasting zal gelden als deze een dividend distribueert. De Belgische Roerende voorheffing (=27%) blijft wel gelden.
BinckBank
Het voorbeeld in kwestie gaat uit van een dividenduitkering van een beursgenoteerde vennootschap (= gewoon bedrijf) en niet vanuit het standpuntpunt van een tracker.
Voor beleggingsfondsen en trackers gelden er specifieke regels. Het klopt dat voor trackers naar Iers recht er in regel geen bronbelasting zal gelden als deze een dividend distribueert. De Belgische Roerende voorheffing (=27%) blijft wel gelden.
BinckBank
Kan het zijn dat dit niet klopt?
Mbt Amerika:
100 USD wordt - 15% (15 EUR) - 27% (22,95) = 62,05 zegt u.
Maar naar mijn weten is het eerder 100 USD - 15% (15 EUR) = 85 USD. Dan wordt deze USD omgezet naar EUR, laat ons zeggen dat dit bijvoorbeeld 75 euro wordt. Hiervan doen we -27% (20,25) = 54,75.
Is het 2e niet juist?
Mbt Amerika:
Maar naar mijn weten is het eerder 100 USD - 15% (15 EUR) = 85 USD. Dan wordt deze USD omgezet naar EUR, laat ons zeggen dat dit bijvoorbeeld 75 euro wordt. Hiervan doen we -27% (20,25) = 54,75.
Is het 2e niet juist?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Of het nu in peeschijven, dollars of euro's uitgedrukt wordt, je krijgt netto 62.05% van je Amerikaanse bruto-dividenden.Djordy schreef:Kan het zijn dat dit niet klopt?
Mbt Amerika:
Is het 2e niet juist?
Amerikaans brutodividend: 100 peeschijven
Amerikaanse bronheffing: -15% of 15 peeschijven; saldo: 85 peeschijven
Belgische bevrijdende roerende voorheffing: -27% van 85 peeschijven, of 22.95 peeschijven; saldo: 62.05 peeschijven
Natuurlijk kan je die peeschijven opeten, of je kan ze omzetten in euro's. Aan jou de keuze.
Fropskottel,
Dat is nu wel degelijk een verschil he. 27% op 85 geeft idd 62,05%. Doe je 27% op 75 (omgezet naar euros) gaat dit niet op hetzelfde uitkomen lijkt me wiskundig gezien hé
Dat is nu wel degelijk een verschil he. 27% op 85 geeft idd 62,05%. Doe je 27% op 75 (omgezet naar euros) gaat dit niet op hetzelfde uitkomen lijkt me wiskundig gezien hé
Beste,
Heeft u een dollarrekening dan zal het dividend volledig in USD worden afgerekend. U krijgt voor 100 USD dus weldegelijk 62.05 USD.
Heeft u geen dollarrekening dan wordt het dividend naar EUR omgezet. De verrekening gebeurt dan als volgt:
100 USD
-15 USD (Amerikaanse bronheffing)
= 85 USD
Stel een wisselkoers van 1.12 EUR/USD
= 75.89 EUR
- 20.49 EUR (Belgische Roerende Voorheffing)
= 55.40 EUR
Uiteraard is 62.05 USD en 55.40 EUR even veel waard als je rekening houdt met de wisselkoers van 1.12 EUR/USD.
Mvg,
BinckBank
Heeft u een dollarrekening dan zal het dividend volledig in USD worden afgerekend. U krijgt voor 100 USD dus weldegelijk 62.05 USD.
Heeft u geen dollarrekening dan wordt het dividend naar EUR omgezet. De verrekening gebeurt dan als volgt:
100 USD
-15 USD (Amerikaanse bronheffing)
= 85 USD
Stel een wisselkoers van 1.12 EUR/USD
= 75.89 EUR
- 20.49 EUR (Belgische Roerende Voorheffing)
= 55.40 EUR
Uiteraard is 62.05 USD en 55.40 EUR even veel waard als je rekening houdt met de wisselkoers van 1.12 EUR/USD.
Mvg,
BinckBank
maw woorden blijf in de euro, niet in de amerikaanse dollar. Hoeveel winsten ze daar ook maken, je bent béter af met europese beleggingen.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Rossiane, die conclusie kan je daar helemaal niet aan vasthaken.Rossiane schreef:maw woorden blijf in de euro, niet in de amerikaanse dollar. Hoeveel winsten ze daar ook maken, je bent béter af met europese beleggingen.
Wat betreft de wisselkoers kan het interessant zijn een deel van je beleggingen in USD aan te houden. Zo ga je wisselkoersrisico's tegen. Of eenvoudig gezegd: wat als je enkel met euro's ineens twee keer zo veel moet betalen voor een brood? Dan heb je nog steeds USD die je kan omwisselen in veel goedkopere EUR. Zo hou je koopkracht op peil in een uiterst negatief scenario.
Wat betreft de dubbele dividendbelasting, die heb je als Belg ook op beleggingen in euro met een Europees paspoort...
Binck, bedankt voor het antwoord.
Frotskoppel: inderdaad ! Betaal liever 15% source tax dan in andere europese landen 25/30 En inderdaad, wat spreiden is top!
Frotskoppel: inderdaad ! Betaal liever 15% source tax dan in andere europese landen 25/30 En inderdaad, wat spreiden is top!