Eurazeo
TIP
Re: Eurazeo
In april 2015 schreef De Belegger (blz 2)
1. De holding Eurazeo werd pas op 25 april 2001 opgericht door fusie van Eurafrance en Azeo. En is dus slechts 15 jaar oud.
2 Als ik dan in de tijd terugga dan vind ik een dividend van €0.95 voor 2001 en een normaal dividend van €1.20 over 2014. Dat kan je bezwaarlijk een stijging van 6% per jaar noemen. Er is wel een uitzonderlijk dividend van €6 uitbetaald in 2005, maar toch.
Heeft iemand soms andere cijfers?
Ik heb hierbij 2 opmerkingen:...Het dividend van Eurazeo steeg de jongste 20 jaar met gemiddeld 6,4% per jaar, ondanks enkele tussentijdse dividendverlagingen. De holding keert evenwel regelmatig (ook over 2014) een bonusdividend uit (1 aandeel per 20 aandelen in bezit)....
1. De holding Eurazeo werd pas op 25 april 2001 opgericht door fusie van Eurafrance en Azeo. En is dus slechts 15 jaar oud.
2 Als ik dan in de tijd terugga dan vind ik een dividend van €0.95 voor 2001 en een normaal dividend van €1.20 over 2014. Dat kan je bezwaarlijk een stijging van 6% per jaar noemen. Er is wel een uitzonderlijk dividend van €6 uitbetaald in 2005, maar toch.
Misschien hielden ze ook rekening met het gratis aandeel dat dan intussen ook in waarde gestegen is.Belca2 schreef:In april 2015 schreef De Belegger (blz 2)Ik heb hierbij 2 opmerkingen:...Het dividend van Eurazeo steeg de jongste 20 jaar met gemiddeld 6,4% per jaar, ondanks enkele tussentijdse dividendverlagingen. De holding keert evenwel regelmatig (ook over 2014) een bonusdividend uit (1 aandeel per 20 aandelen in bezit)....

@laeka: het zou kunnen maar ik denk het eigenlijk niet gezien men expliciet ook spreekt van een bonusdividend. Anderszijds is het wel zo dat het normale dividend in die 15 jaar die ik kan terugvinden nooit verlaagd is? Wat dan ook weer tegenstrijdig is met hun tekst.
Het mecanisme is iets genuanceerder zoals blijkt uit het Registration Document. Hieronder volgt een uittreksel (blz 269)laeka schreef:In het verleden werden die aandelen gebruikt om het bonusdividend uit te keren. Ik veronderstel dat dit nu ook het geval is.Belca2 schreef:Weet je soms of die aandelen vernietigd worden of worden ze gebruikt om de bonus uit te delen? In ieder geval RF zorgt voor zijn aandeelhouders.

Hieruit kan je afleiden dat het bonusdividend gecreëerd wordt via een aandelensplit 21 nieuwe aandelen voor 20 bestaande. bv. op 13 mei 2015: 69158550 * 21 : 20 = 72616477
Er kunnen ook aandelen bijkomen via een keuzedividend, maar niet systematisch. Dit is wel gebeurd in 2014
Om dit te counteren worden er evenwel regelmatig (bijna wekelijks) aandelen teruggekocht die al dan niet kunnen vernietigd worden, meestal eind December. De overige gekochte aandelen kunnen gebruikt worden om interne bonussen uit te reiken.
Alles samengenomen stijgt het aantal aandelen met de Jaren (58M in 2010 -> 70M in 2015).
Tja dat is het verleden he belangrijk is wat de toekomst ons brengt. 

Eurazeo werkt al minstens 15 jaar op deze manier. Het is weinig waarschijnlijk dat de toekomst er anders zal uitzien. Of dat nu een koopwaardig signaal is, laat ik voorlopig in het midden.
https://www.eurazeo.com/wp-content/uplo ... pro-Fr.pdf
Regelmatig zijn er bij Eurazeo updates en pressreleases te vinden. Zo zou het moeten. Spijtig dat dit bij oa Sofina en Brederode enz... niet het geval is. Daar komen ze maar 2 keer per jaar vertellen wat ze gedaan hebben.
Regelmatig zijn er bij Eurazeo updates en pressreleases te vinden. Zo zou het moeten. Spijtig dat dit bij oa Sofina en Brederode enz... niet het geval is. Daar komen ze maar 2 keer per jaar vertellen wat ze gedaan hebben.

Een interessante analyse door HSBC. Dateert van na de publicatie van de jaarresultaten 2015, maar voor de bekendmaking van de halfjaarresultaten 2016.
Belangrijke punten:
- Korting tov NAV is minder belangrijk
- Vooral de vooruitgang van de NAV is een belangrijke indicator
- Koop aanbeveling met €68 als koersdoel.
Eurazeo: NAV progression is the key driver
Belangrijke punten:
- Korting tov NAV is minder belangrijk
- Vooral de vooruitgang van de NAV is een belangrijke indicator
- Koop aanbeveling met €68 als koersdoel.
Eurazeo: NAV progression is the key driver
Ik heb een paar dagen geleden Eurazeo verkocht en daarvoor in de plaats Wendel gekocht.
Gij verandert ook veel het geweer van schouder hoor. U lijkt mijn taak wel overgenomen te hebben van voor de speculatietax.Joost1000 schreef:Ik heb een paar dagen geleden Eurazeo verkocht en daarvoor in de plaats Wendel gekocht.

Ik kan gelukkig zonder speculatietax werken.
Dit is ondertussen door verschillende bronnen bevestigt en de reden is simpel: dit bonus"dividend" is immers een platte aandelensplit 21/20. Voor elke 20 aandelen die men heeft krijgt men er 21 in de plaats. De nieuwe aandelen worden bijgemaakt en niet uit de bestaande voorraad van zelf aangekochte aandelen uitgedeeld.Belca2 schreef:...Het bedrijf Eurazeo heeft inderdaad een Bonusdividend uitgekeerd (1 per 20 bestaande aandelen in de portefeuille). Voor dit Bonusdividend was er geen Franse bronheffing en geen Belgische roerende voorheffing van toepassing...
De zorg die door optibear geuit werd ivm mogelijke verwatering is dus terecht.
Die wordt wel gecounterd door de regelmatige inkoop van eigen aandelen, die gedeeltelijk vernietigd worden. Beide acties samen (split + inkoop en vernietiging) zorgen voor een bonus, vrij van roerende voorheffing. Zeker beleggers vriendelijk.
- Brugse Leeuw
- Hero Member
- Contacteer:
Deze holding is redelijk koopwaardig volgens mij.
Ik heb deze dan ook op mijn watchlist staan.
Ik heb deze dan ook op mijn watchlist staan.

Helemaal mee eens.
Eurazeo staat sinds een paar weken ook bij mij op de watchlist... Sinds de bekendmaking van de minder goede (tussentijdse) resultaten, daalt de koers. Voor mij mag ze nog wat verder dalen (liefst onder de 50€), dan koop ik een eerste pakketje.
Nog een vraagje ivm het dividendbeleid: wordt er - naast het cashdividend - de laatste jaren steeds 1 dividend per 20 aandelen gegeven en is dit steeds in die verhouding, of wijzigt dit (ev. afhankelijk van de koers vh aandeel?)?
Nog een vraagje ivm het dividendbeleid: wordt er - naast het cashdividend - de laatste jaren steeds 1 dividend per 20 aandelen gegeven en is dit steeds in die verhouding, of wijzigt dit (ev. afhankelijk van de koers vh aandeel?)?