Termijnrekening op 8j of 10j
TIP
Re: Termijnrekening op 8j of 10j
Zit momenteel in een situatie waardoor een behoorlijke som geld moet verspreid worden.
Heb al wat geld verdeeld over Medirect, Moneyou en NIBC.
Izola had ik ook al opgemerkt, dan vooral voor termijnrekeningen.
Ik vraag me echter af wat het risicoprofiel is van deze bank. Ze bieden dan wel een mooier rendement, maar ik heb geen zin in een Maltees Optima-verhaal.
Heb al wat geld verdeeld over Medirect, Moneyou en NIBC.
Izola had ik ook al opgemerkt, dan vooral voor termijnrekeningen.
Ik vraag me echter af wat het risicoprofiel is van deze bank. Ze bieden dan wel een mooier rendement, maar ik heb geen zin in een Maltees Optima-verhaal.
Van Izola moet ik persoonlijk niks meer weten. Had eind maart de benodigde documenten opgestuurd. Pas eind MEI meldde men mij dat de procedure om de rekening te openen gestart was. 2 màànden. Nee, bedankt, als de rest van hun zaakje ook zo draait dan hoeft het voor mij helemaal niet
Bij mij is alles heel vlot verlopen bij Izola, hun online platform is vrij eenvoudig. Hun klantendienst is ook vlot bereikbaar zowel per telefoon (gratis nummer) als per email (Nederlands gesproken, maar soms op onverwachte dagen dicht wegens feestdag in Malta).
Een sterke groep van Marcke achter deze bank en het Maltees garantiefonds zou toch enig vertrouwen moeten geven, voor wat het waard is. In het geval deze bank zou omvallen verwacht ik niet dat ze zo veel spaardeposito's hebben ... een kleine bank die omvalt is een financieel kleiner debacle opdat het garantiefonds kan uitbetalen (cfr. Optima bij ons).
@Poldermol: begrijpelijke reactie, maar als dit zolang duurt had je wellicht zelf ook even bij hun kunnen navragen wat de reden van de vertraging was ... of had je misschien de eerste storting vanaf je tegenrekening (minimum € 25) niet uitgevoerd en kon de procedure zo niet voltooid worden?
Een sterke groep van Marcke achter deze bank en het Maltees garantiefonds zou toch enig vertrouwen moeten geven, voor wat het waard is. In het geval deze bank zou omvallen verwacht ik niet dat ze zo veel spaardeposito's hebben ... een kleine bank die omvalt is een financieel kleiner debacle opdat het garantiefonds kan uitbetalen (cfr. Optima bij ons).
@Poldermol: begrijpelijke reactie, maar als dit zolang duurt had je wellicht zelf ook even bij hun kunnen navragen wat de reden van de vertraging was ... of had je misschien de eerste storting vanaf je tegenrekening (minimum € 25) niet uitgevoerd en kon de procedure zo niet voltooid worden?
Welke zijn de extra verplichtingen bij het openen van een rekening bij Izola, betreffende regulariseren van een Buitenlandse rekening enz? Nogal onervaren op dat vlak.
De verkregen rente op uw Izola Saver rekening is niet onderworpen aan de belgische roerende voorheffing maar is onderworpen aan een belastingspercentage van 27%. Individuele belastingpllichtigen dienen hierdoor de betreffende inkomsten aan te geven in hun persoonlijke belastingsaangifte in Vak VII ("Inkomsten uit kapitaal en onroerende goederen") als "Andere inkomsten niet onderworpen aan roerende voorheffing die belastbaar zijn aan 27%" onder code 1444-11/2444-78
Wij zullen u voorzien van een jaaruittreksel van uw Saver rekening dat u onmiddellijk na elk jaareinde zal ontvangen. U kan tevens de totaal verdiende rente op uw Saver en Saver+ rekening(en) nazien via de "jaarlijks rente-uittreksel' tab op onze Internet Bankieren site.
Als belgisch individuele belastingplichtige dient u in Vak XIV van uw persoonlijke belastingaangifte eveneens aan te geven dat u houder bent van de rekening en dat u door het invullen en versturen van het "Formulier tot mededeling van rekeningen in het buitenland" naar CAP, Nationale bank van België, het bestaan ervan heeft meegedeeld:
•uw echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner met wie u samen een belastingsformulier invult;
•uw kind waarvan het inkomen wordt toegevoegd aan uw belastbaar inkomen.
Deze melding dient éénmalig te gebeuren en blijft geldig voor ieder daaropvolgend fiscaal jaar. De melding kan electronisch via de website van het centraal aanspreekpunt gedaan worden. Of door het formulier te downloaden van de website van het centraal aanspreekpunt.
De melding moet worden gemaakt ten laatste op de dag van indiening van de belastingaangifte met betrekking tot het boekjaar waarin de rekening werd geopend
Wij zullen u voorzien van een jaaruittreksel van uw Saver rekening dat u onmiddellijk na elk jaareinde zal ontvangen. U kan tevens de totaal verdiende rente op uw Saver en Saver+ rekening(en) nazien via de "jaarlijks rente-uittreksel' tab op onze Internet Bankieren site.
Als belgisch individuele belastingplichtige dient u in Vak XIV van uw persoonlijke belastingaangifte eveneens aan te geven dat u houder bent van de rekening en dat u door het invullen en versturen van het "Formulier tot mededeling van rekeningen in het buitenland" naar CAP, Nationale bank van België, het bestaan ervan heeft meegedeeld:
•uw echtgeno(o)t(e) of wettelijk samenwonende partner met wie u samen een belastingsformulier invult;
•uw kind waarvan het inkomen wordt toegevoegd aan uw belastbaar inkomen.
Deze melding dient éénmalig te gebeuren en blijft geldig voor ieder daaropvolgend fiscaal jaar. De melding kan electronisch via de website van het centraal aanspreekpunt gedaan worden. Of door het formulier te downloaden van de website van het centraal aanspreekpunt.
De melding moet worden gemaakt ten laatste op de dag van indiening van de belastingaangifte met betrekking tot het boekjaar waarin de rekening werd geopend
Persoonlijk zet ik geen geld op een termijnrekening. De opbrengsten zijn voor mij te laag. Naar mijn bescheiden mening kan je datzelfde geld dan beter plaatsen via een TAK21 verzekering bij Generali(om dat zij er het beste uitkomen hier) zij realiseren sinds 2008 tot 2015 een mooi stabiel rendement >3%
https://www.spaargids.be/sparen/general ... amico.html
https://www.spaargids.be/sparen/general ... amico.html
Nadat zowat alle in en rondom het huis vernieuwd of gemoderniseerd was wilden we ook een zwemvijver aanleggen. Drie aannemers langs geweest. Dat project hebben we maar laten varen. Gezien de investeringkost (40.000-50.000 euro) en de doorlopende onderhoudskosten (en moeite) hebben we daar maar voor gepast. Onze overschot dan maar in vastgoed gestoken. De eerste 10 jaar geen kosten, het brengt maandelijks nog wat op (als het loopt zoals verwacht maakt het zelfs het inkomensverschil tussen werken en pensioen ruimschoots goed, dat is pas extra luxe ) en je kan het altijd nog van de hand doen over enkele jaren (8-12 jaar) waardoor de investering dubbel beschermd is tegen inflatie (geïndexeerde huur + eigen geïnvesteerd en geleend kapitaal niet onderhevig aan inflatie). Rendement ligt vandaag boven de 7% op 10 jaar.Ardennois schreef: Maar zelf heb ik deze raad alvast ook al deels in de praktijk omgezet en naast de geplande oprit/terras meteen ook een zwembad laten installeren met alles erop en eraan ... voor zolang het leven duurt kunnen onze kinderen en wij er dus maar van genieten ... Had je mij 2 jaar geleden gevraagd of ik mijn centen in een zwembad zou steken, dan had ik zeker negatief geantwoord ... maar in de huidige situatie en met de hulp van de onverwachte extra bonus van de Ethias First leek deze plus value voor ons huis en de extra quality time voor ons persoonlijk gezinsleven mij dus plots een heel goede investering. Tot nu toe alvast geen spijt van.
Dan lag je eens met die "papieren" investeringen (als je dat woord daar nog voor mag gebruiken).
Persoonlijk krijgt geen enkele bankier nog geld van mij voor langere termijn. Ze lachen ons in ons gezicht uit. Eerst door hun eigen geldlust de halve westerse beschaving bijna onderuit halen, dan zich laten redden door hun eigen klanten het gleach te laten betalen om vervolgens weer miljarden winst te maken en dan bij de overheid nog gaan kankeren dat die 0.11% toch wel godgeklaagd onwelvoeglijk is. Het enige dat ze nog lang mogen is mij leningen verschaffen tegen lage intresten.
@ivob: € 40-50k voor een zwembad zal je inderdaad betalen als je een architect inschakelt en/of één van de "grote" zwembadbouwers à la Naessens. Echter als je wat rondkijkt zijn er ook voordeliger alternatieven mogelijk via kleinere zelfstandigen die met minder personeel/vaste kosten werken. Voor € 33,5 k hebben wij een onverwoestbaar betonnen (stepoc) 7 x 4 zwembad met gewapende liner, inclusief warmtepomp, automatische Chloor en PH-controle, reinigingsrobot en automatische afdekluik met pvc-zonnelamellen. Door dit afdekluik ga je algenvorming tegen en heb je minder waterverdamping, warmteverlies en onderhoudswerk. Buiten 1x per week de robot uitkuisen heb ik er dan eigenlijk geen onderhoudswerk aan. Dit ter info.