Gespreid beleggingsplan lange termijn
TIP
Re: Gespreid beleggingsplan lange termijn
De vraag is natuurlijk of je die extra aandelen die duidelijk balast zijn in deze vergelijking voor het rendement nog als extra spreiding wil.
De logische gedachte die in me opkwam zou zijn dat je bij Robeco natuurlijk geen zekerheid hebt dat het Team die sinds 2008 aan het roer staan dat ze er binnen pakweg 10 jaar ook nog aan het roer staan. Die menselijke factor heb je bij een passieve index zoals de IWDA natuurlijk niet.
De logische gedachte die in me opkwam zou zijn dat je bij Robeco natuurlijk geen zekerheid hebt dat het Team die sinds 2008 aan het roer staan dat ze er binnen pakweg 10 jaar ook nog aan het roer staan. Die menselijke factor heb je bij een passieve index zoals de IWDA natuurlijk niet.
Het voordeel bij Robeco is ook dat je dit bv. maandelijks kan aankopen, omdat je niet met de kosten zit.
Terwijl je voor IWDA of een andere tracker het geld, in mijn geval, een half jaar moet opsparen alvorens je voldoende hebt in verhouding tot de kosten. Als je dan de pech hebt dat alles heel duur staat... Zolang het resultaat vergelijkbaar of beter is, kan dit voor mij.
En ja, er is overlap met andere fondsen en andere trackers,... maar dat heb je tegenwoordig met alles. Tenzij je je beperkt tot bv. een tracker op Rusland, op Japan, op Brazilië, enz.
Terwijl je voor IWDA of een andere tracker het geld, in mijn geval, een half jaar moet opsparen alvorens je voldoende hebt in verhouding tot de kosten. Als je dan de pech hebt dat alles heel duur staat... Zolang het resultaat vergelijkbaar of beter is, kan dit voor mij.
En ja, er is overlap met andere fondsen en andere trackers,... maar dat heb je tegenwoordig met alles. Tenzij je je beperkt tot bv. een tracker op Rusland, op Japan, op Brazilië, enz.
Ik beleg zelf al sinds 2002 met een jaarlijks rendement van 12,7% dus tevreden. Het 'geheim'.. ik beleg alleen in stevige low volatility bedrijven, heb bvb altijd voor een groot deel in consumer staples belegd. Die staan nu wel duur (PE 25).
Een ander idee voor een lange termijn is de permanente portefeuile. Dat is:
- 25% aandelen
- 25% oblis
- 25% goud
- 25% cash
Of beleg in goede mixfondsen die jammer genoeg schaars zijn. Mijn favo's zijn Flossbach, Invesco Balanced Risk, Nordea Stable Return, BL Horizon en C+F Immo Rente.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
Een ander idee voor een lange termijn is de permanente portefeuile. Dat is:
- 25% aandelen
- 25% oblis
- 25% goud
- 25% cash
Of beleg in goede mixfondsen die jammer genoeg schaars zijn. Mijn favo's zijn Flossbach, Invesco Balanced Risk, Nordea Stable Return, BL Horizon en C+F Immo Rente.
Hopelijk heeft iemand hier iets aan.
een zeer waardevolle post omega6,
Je merkt aan het soort vragen dat je hier stelt dat je er echt wel iets van kent.
en zo'n mooi rendement, misschien je aankopen melden zodat wij je kunnen volgen.
meer dan 12 % met
25% aandelen
- 25% oblis
- 25% goud
- 25% cash
weinigen die je dat zullen nadoen !
Je merkt aan het soort vragen dat je hier stelt dat je er echt wel iets van kent.
en zo'n mooi rendement, misschien je aankopen melden zodat wij je kunnen volgen.
meer dan 12 % met
25% aandelen
- 25% oblis
- 25% goud
- 25% cash
Hij haalt zijn 12,7% niet met de voorbeeldportefeuille die hij geeft!pietpiraat schreef:een zeer waardevolle post omega6,
meer dan 12 % met
25% aandelen
- 25% oblis
- 25% goud
- 25% cash
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Update 31/08/2016.
Ticker weight Profit %
IMAE 17,69% 0,02%
CSX5 15,80% 0,06%
IWDA 15,64% 6,20%
EMIM 12,89% 12,09%
CPXJ 9,43% 8,12%
RUS 9,30% 15,71%
CSPX 7,61% 11,62%
CSBR 7,08% 51,48%
FXC 4,55% 1,22%
TOTAAL: 8,16%
TER: 0,30%
Opmerkingen: je mag deze winst niet vergelijken met een jaarlijks rendement; bij elke nieuwe aankoop is het rendement in het beste geval (gratis aankoop) gelijk aan nul. Er wordt hier gebruik gemaakt van een gespreide (geoptimaliseerde) instap. De percentages zijn pure winst of verlies, de jaarlijkse rendementen liggen vanzelfsprekend hoger.
Ticker weight Profit %
IMAE 17,69% 0,02%
CSX5 15,80% 0,06%
IWDA 15,64% 6,20%
EMIM 12,89% 12,09%
CPXJ 9,43% 8,12%
RUS 9,30% 15,71%
CSPX 7,61% 11,62%
CSBR 7,08% 51,48%
FXC 4,55% 1,22%
Opmerkingen: je mag deze winst niet vergelijken met een jaarlijks rendement; bij elke nieuwe aankoop is het rendement in het beste geval (gratis aankoop) gelijk aan nul. Er wordt hier gebruik gemaakt van een gespreide (geoptimaliseerde) instap. De percentages zijn pure winst of verlies, de jaarlijkse rendementen liggen vanzelfsprekend hoger.
ook het omgekeerde kan je perfect verdedigen het werkelijke rendement ligt een stuk lager.
Het bedrag dat je niet meteen investeert maar waarvoor je kiest om het even aan de kant te houden aan 0,?? % trekt het totaal rendement van je hele portefeuille naar beneden.
Dat is het mooie met percenten , je kan er alle kanten mee op
Het bedrag dat je niet meteen investeert maar waarvoor je kiest om het even aan de kant te houden aan 0,?? % trekt het totaal rendement van je hele portefeuille naar beneden.
Dat is het mooie met percenten , je kan er alle kanten mee op
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
Die rendementen, over welke periode is dat gemeten en hoe kom je aan je totaal?stockzombie schreef:Update 31/08/2016.
Ticker weight Profit %
IMAE 17,69% 0,02%
CSX5 15,80% 0,06%
IWDA 15,64% 6,20%
EMIM 12,89% 12,09%
CPXJ 9,43% 8,12%
RUS 9,30% 15,71%
CSPX 7,61% 11,62%
CSBR 7,08% 51,48%
FXC 4,55% 1,22%
Wat je schrijft in opmerkingen maakt het nogal verwarrend.
luie belegger met voorliefde voor aandelen met stijgende dividenden die je heel Lang kan bijhouden en simpele regeltjes
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Lol, en ik dacht juist duidelijkheid te scheppenomega6 schreef:Die rendementen, over welke periode is dat gemeten en hoe kom je aan je totaal?stockzombie schreef:Update 31/08/2016.
Ticker weight Profit %
IMAE 17,69% 0,02%
CSX5 15,80% 0,06%
IWDA 15,64% 6,20%
EMIM 12,89% 12,09%
CPXJ 9,43% 8,12%
RUS 9,30% 15,71%
CSPX 7,61% 11,62%
CSBR 7,08% 51,48%
FXC 4,55% 1,22%
Ok: sinds dag op dag 1 jaar geleden heb ik op maandelijkse basis etf's beginnen kopen. Eerste pakketjes bijna jaar geleden, laatste paar dagengeleden. Op de eerste aankopen zijn de winsten dus veel groter dan op de laatste. Wat hierboven staat is dus de totale winst. Zo duidelijker?
Tiens, waarom koos je voor CSX5 ipv. EUEA?stockzombie schreef:Lol, en ik dacht juist duidelijkheid te scheppenomega6 schreef:
Die rendementen, over welke periode is dat gemeten en hoe kom je aan je totaal?
Ok: sinds dag op dag 1 jaar geleden heb ik op maandelijkse basis etf's beginnen kopen. Eerste pakketjes bijna jaar geleden, laatste paar dagengeleden. Op de eerste aankopen zijn de winsten dus veel groter dan op de laatste. Wat hierboven staat is dus de totale winst. Zo duidelijker?
Die laatste is maar 0.09% taks in en uit, CSX5 0.27% denk ik.
Voor een lange termijn beleggingsplan ga je toch geen distributie versie nemen juist omdat de in en uitstap kost een fractie lager ligt? Of betaal je liever 27% (of meer) dividendtaks plus 0,09% om de dividenden te herinvesteren?omega6 schreef: Tiens, waarom koos je voor CSX5 ipv. EUEA?
Csx5 is accumulerend en een lagere ter.
Voor lange termijn kan je vaak best de kap nemen. Op kortere termijn hangt het er vanaf hoe groot het dividend is. Sommige etfs keren minder dan een percent uit. Neem best geen kaps die in belgie geregistreerd zijn want dan is het 1,32% in en uit. De meeste etfs zijn niet geregistreerd bij ons maar dus wel opletten.vortex schreef:Voor een lange termijn beleggingsplan ga je toch geen distributie versie nemen juist omdat de in en uitstap kost een fractie lager ligt? Of betaal je liever 27% (of meer) dividendtaks plus 0,09% om de dividenden te herinvesteren?omega6 schreef: Tiens, waarom koos je voor CSX5 ipv. EUEA?
-
- Hero Member
- Contacteer:
Als je bij Degiro koopt heb je toch geen last van die taks? Of moet je die zelf aangeven?