speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
En wat als je de dividenden herbelegt? Kan dat dan niet als een investering beschouwd worden en als een kost ingebracht worden?Poldermol schreef:...Dividend worden als normale roerende inkomstne beschouwd, en worden dus belast aan het vennootschapstarief van 33.99%....
Neen, dat zijn twee losstaande feiten. Een dividend, in welke vorm het ook toekomt, is een financiële opbrengst die belastbaar is. Wat je met die financiële opbrengst doet maakt dan niks uit voor het feit dàt het belastbaar is. Het komt namelijk eerst binnen op de vennootschapsrekening voor het belegd wordt.
En vergeet niet, als je het herbelegt in aandelen is dat NOOIT een kost hé. Als ik vandaag voor 100.000 EUR aan aandelen koop, is dat geen kost die ik mag inbrengen hé
En vergeet niet, als je het herbelegt in aandelen is dat NOOIT een kost hé. Als ik vandaag voor 100.000 EUR aan aandelen koop, is dat geen kost die ik mag inbrengen hé
$16.5K speculatietaks = ~50K winst. Waarschijnlijk moeilijk te staven als een huisvader belegging.Poldermol schreef:... Met al die datamining bij de belastingen, ben ik er quasi zéker van dat zo'n winst meteen een red flag genereert bij uw dossier, en uw aangifte eens GRONDIG zal bekeken worden....uglyduck schreef:...op bepaald ogenblik tegen ± $16.500 potentiële speculatietaks aangekeken....
Spijtig.Poldermol schreef:... Als ik vandaag voor 100.000 EUR aan aandelen koop, is dat geen kost die ik mag inbrengen hé

kan perfect wel, iemand met een portfeuille van een paar miljoen euro kan makkelijk 50 K winst boeken op 6 maanden.
Kan wel een goed huisvader/moeder zijn
Voila, dat bedoel ik net. Ik zou dus alleszins NOOIT dergelijke transactie uitvoeren indien ik dit apart zou moeten aangeven (als dit op een BE broker stond is er in essentie geen probleem).
Als het geherkwalificeerd wordt van een beleggingsinkomen naar een beroepsinkomen (waartoe de fiscus het recht heeft, gelet op de grote winst), dan kan uw belastingskost wel eens snel oplopen naar een veel hoger percentage dan 33%. Ikzelf zit in zo'n situatie. Ik heb een goede klapper meegemaakt, het aandeel is ver-elfvoudigd in 3 maanden tijd, maar geen hààr op mijn hoofd die eraan denkt om winst te nemen omdat de kans reëel is dat dit alarmbellen zal laten afgaan bij een machinale controle van mijn aangifte.
Als het geherkwalificeerd wordt van een beleggingsinkomen naar een beroepsinkomen (waartoe de fiscus het recht heeft, gelet op de grote winst), dan kan uw belastingskost wel eens snel oplopen naar een veel hoger percentage dan 33%. Ikzelf zit in zo'n situatie. Ik heb een goede klapper meegemaakt, het aandeel is ver-elfvoudigd in 3 maanden tijd, maar geen hààr op mijn hoofd die eraan denkt om winst te nemen omdat de kans reëel is dat dit alarmbellen zal laten afgaan bij een machinale controle van mijn aangifte.
paul schreef:kan perfect wel, iemand met een portfeuille van een paar miljoen euro kan makkelijk 50 K winst boeken op 6 maanden.
Een stemmetje in mijn hoofd zegt dat dit wel niet zo iemand zal zijn

Ahja, tkwam nog dat te kort, haha. 'oh ik heb hier 50.000 belastbare winst, snel even voor 50.000 EUR aan aandelen kopen'Belca2 schreef:Spijtig.Poldermol schreef:... Als ik vandaag voor 100.000 EUR aan aandelen koop, is dat geen kost die ik mag inbrengen hé

bij iemand die reeds een beroep heeft zou men het kunnen herleiden naar een divers inkomen dan heb je 33% aan je been
Enkel mensen ZONDER beroep moeten wel opletten.
Enkel mensen ZONDER beroep moeten wel opletten.
Paul, zelfs al heb je een beroep, dan nog kan het als beroepsinkomen aanzien worden. Als je bvb 30.000 bruto verdient uit je gewone loonactiviteiten, maar een winst genereert van bvb 70.000 uit beleggingen, dan heeft de fiscus het recht omdat de herkwalificeren naar beroepsinkomsten. Ik zeg niet dàt ze het doen, wel dat ze grond hebben òm het te doen.
Als ge 30.000 verdient en ge geeft een belastbare winst aan van 10, dan bestaat die grond niet.
Als ge 30.000 verdient en ge geeft een belastbare winst aan van 10, dan bestaat die grond niet.
Uit interesse: is er een vast bedrag of een percentage van je beroepsinkomen dat je maximum zou mogen verdienen aan beleggingen alsvorens het als beroepsinkomen kan beschouwd worden?
Als het meer dan enkele procenten is moet ik me geen zorgen maken in ieder geval
Als het meer dan enkele procenten is moet ik me geen zorgen maken in ieder geval

Dat is alleszins niet algemeen geweten. Ik ga voor dit jaar wellicht aan 1/4 van mijn beroepsinkomen zitten, dus ik laat het nog weten of ik geflagd word, maar ik denk het niet.
nee
maar zelfs als het inkomen uit aandelen een paar honderd percent is van je inkomen uit arbeid, dan nog kan het de opbrengst van een goedhuisvader zijn
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/42 ... uyckt.html
In feite heeft Kris Peeters het warm water heruitgevonden met zijn speculatietaks, men kon het voordien ook al als divers inkomen ( eveneens 33% ) belasten
maar zelfs als het inkomen uit aandelen een paar honderd percent is van je inkomen uit arbeid, dan nog kan het de opbrengst van een goedhuisvader zijn
https://www.law.kuleuven.be/jura/art/42 ... uyckt.html
In feite heeft Kris Peeters het warm water heruitgevonden met zijn speculatietaks, men kon het voordien ook al als divers inkomen ( eveneens 33% ) belasten
Dat is 10 jaar oud, en ondertussen heeft de overheid meer geld nodig
+ dat is ook van VOOR er ook maar énige vorm van belasting bestond, en er nog geen datamining kon gebeuren op de aangifte van die buitenlandse winsten

Je kan die winst dan toch gespreid nemen? Gesteld dat het aandeel niet teveel in waarde zakt...Poldermol schreef:Voila, dat bedoel ik net. Ik zou dus alleszins NOOIT dergelijke transactie uitvoeren indien ik dit apart zou moeten aangeven (als dit op een BE broker stond is er in essentie geen probleem).