speculatietaks op aandelen
TIP
Re: speculatietaks op aandelen
ja maar we spreken hier niet over een stijging van 10% en 20.000 dollar hé. dus dan spreid ik liever niks want zelfs als ik 10% van mijn positie zou verkopen spreken we over meer dan 20.000 dollar winst, verkoop ik na de 6 maanden periode, en hoop dat ze geen lastige vragen gaan stellen.
Poldermol schreef:
How how, pas op, ik heb effecten in mijn vennootschap, en de structuur ziet er toch anders uit;
- Winstbelasting binnen hetjaar te verkopen: 25.75% (dus inderdaad goedkoper dan de speculatietaks, als zie ik ze dit uiteraard nog aanpassen)
- Winstbelasting bij verkoop na maar dan een jaar: 0%
- Minwaardes op aandelen zijn helemaal NIET inbrengbaar
- Minwaardes op obligaties zijn aftrekbaar van het belastbaar inkomen.
-
Iemand mag me corrigeren als ik verkeerd zit, uiteraard!
....
Pas op, mij hoor je niet klagen, maar je mag ook niet te kort door de bocht gaan.
Sorry Poldermol, het was niet zo bedoeld, ik schreef dat vooral als reactie op dat het makkelijk is om te zeggen dat vennootschappen geen belastingen betalen op meerwaarden en particulieren wel. (en ik ging er eigenlijk vanuit dat vennootschappen die 100% bezig zijn met beleggingen dat wel mochten aftrekken dus dat weet ik dan ook weer nu)
Ik beleg met mijn bedrijf niet in aandelen, doe dat alleen prive. De aandelen van mijn eigen bedrijf zijn als ik het ooit verkoop tot nu toe sowieso vrijgesteld van meerwaardebelastingen (fingers crossed) dat is het enige wat ik weet :-)
Isedase, ik wou geen kritiek geven op u, gewoon even duidelijk stellen hoe dingen (niet) belast worden, want anders vallen er hier weer een hoop forumleden over elkaar om scha en schande te spreken 

Ik heb hier vooral al leerrijke informatie van jullie gekregenPoldermol schreef:Isedase, ik wou geen kritiek geven op u, gewoon even duidelijk stellen hoe dingen (niet) belast worden, want anders vallen er hier weer een hoop forumleden over elkaar om scha en schande te spreken

Om nog even mijn totale onwetendheid van bedrijfsfiscaliteit te illustreren, deze opmerking: Dit is toch in essentie wat Holdings doen (inkomende dividenden herbeleggen)??Poldermol schreef:...ik heb hier 50.000 belastbare winst, snel even voor 50.000 EUR aan aandelen kopen...
En er niemand die zegt dat je dat niet mag doen, maar waarom zouden die dividenden vrijgesteld moeten zijn van belasting? Als je geld op een bankrekening zet die interesten oplevert dien je daar toch ook belasting op te betalen?
Het verkrijgen van dividenden en het herinvesteren zijn twéé verschillende dingen.
Stap 1: er komt een dividend binnen: dit is een belastbaar feit
Pas bij Stap 2, de bestemming van die cash inflow kan je doen wat je wil. Oppotten, herbeleggen, uitkeren als dividend aan de eigen aandeelhouders. Wàt je met een dividend doet, heeft géén invloed op het feit dat het VERKRIJGEN ervan een belastbaar feit is.
Bij sommige holdings zijn die dividenden inderdaad vrijgesteld, dat is voornamelijk zo als de gezegde holding bijvoorbeeld een controlebelang heeft (of tenminste 10%, volgens de Moeder-Dochter richtlijn), of zoals QfG het grootste stuk van de winst uitkeert als dividend. Die 10% richtlijn is de basis voor de zogenaamde DBI-aftrek. Hierbij worden dividenden dan niet belast aan het vennootschapstarief (33.99%), maar aan een véél gunstiger tarief van iets meer dan 1,5%.
Mij voorbeeld ging gewoon puur over een gewone man in de straat die een BVBA heeft (of een NV). Niet over het specifieke model van een holding. Excuus voor de verwarring!
Het verkrijgen van dividenden en het herinvesteren zijn twéé verschillende dingen.
Stap 1: er komt een dividend binnen: dit is een belastbaar feit
Pas bij Stap 2, de bestemming van die cash inflow kan je doen wat je wil. Oppotten, herbeleggen, uitkeren als dividend aan de eigen aandeelhouders. Wàt je met een dividend doet, heeft géén invloed op het feit dat het VERKRIJGEN ervan een belastbaar feit is.
Bij sommige holdings zijn die dividenden inderdaad vrijgesteld, dat is voornamelijk zo als de gezegde holding bijvoorbeeld een controlebelang heeft (of tenminste 10%, volgens de Moeder-Dochter richtlijn), of zoals QfG het grootste stuk van de winst uitkeert als dividend. Die 10% richtlijn is de basis voor de zogenaamde DBI-aftrek. Hierbij worden dividenden dan niet belast aan het vennootschapstarief (33.99%), maar aan een véél gunstiger tarief van iets meer dan 1,5%.
Mij voorbeeld ging gewoon puur over een gewone man in de straat die een BVBA heeft (of een NV). Niet over het specifieke model van een holding. Excuus voor de verwarring!
Dit was de ontbrekende schakel. Dank voor de uitleg (en uw geduld).Poldermol schreef:...Bij sommige holdings zijn die dividenden inderdaad vrijgesteld, dat is voornamelijk zo als de gezegde holding bijvoorbeeld een controlebelang heeft (of tenminste 10%, volgens de Moeder-Dochter richtlijn), of zoals QfG het grootste stuk van de winst uitkeert als dividend...
Probleempje op dit moment bij Binckbank : Er wordt nu automatisch speculatietaks afgerekend maar blijkbaar loopt dat fout en wordt dat ook toegepast op transacties waar dat niet van doen. Zou kortelings gecorrigeerd worden.
Tegenboeking is ondertussen al binnen, dus wel snel gereageerd.
I don't drink. You know, the routine grind drives me to drink. Tragedy, I take straight.
ik las toevallig daarnet ook het artikel op de site...
Het is inderdaad te belachelijk voor woorden.
Snel afschaffen die handel.
Het is inderdaad te belachelijk voor woorden.
Snel afschaffen die handel.
De speculatietaks BESPAART de beleggers geld, doordat ze langer op hun posities blijven zitten.
En toch, de meerderheid op alle beursfora wil dit zo snel mogelijk afgeschaft zien.
Dan hoop ik dat het betekent dat iedereen na het afschaffen even weinig transacties gaat doen?
En toch, de meerderheid op alle beursfora wil dit zo snel mogelijk afgeschaft zien.
Dan hoop ik dat het betekent dat iedereen na het afschaffen even weinig transacties gaat doen?
72% aandelen, 17% obligaties, 11% cash
nee niks veranderen, laat ze die taks maar behouden.
het heeft van mij een betere belegger gemaakt en het kost me niks, in tegendeel het brengt iets op (minder transacties = minder kost)
laat ze maar geloven dat het prima werkt, want anders vinden ze misschien iets anders uit wat me/ons wel geld kost!
het heeft van mij een betere belegger gemaakt en het kost me niks, in tegendeel het brengt iets op (minder transacties = minder kost)
laat ze maar geloven dat het prima werkt, want anders vinden ze misschien iets anders uit wat me/ons wel geld kost!
+1
dat is de "nobele' bedoeling van Heerschap Kris Peeters he
Volgende keer allemaal op die pipo stemmen
dat is de "nobele' bedoeling van Heerschap Kris Peeters he
Volgende keer allemaal op die pipo stemmen
Jama mannekes, minder transacties, daarmee dat die banken zo afzien en personeel moeten aflaten eh.