Befimmo
TIP
Re: Befimmo
niet, want de voorkeurrechten bestaan nog niet
morgen wel via een apart isin nummer zie website befimmo.
inschrijven kan dan misschien ook online afhankelijk van de bank, anders bellen.
morgen wel via een apart isin nummer zie website befimmo.
inschrijven kan dan misschien ook online afhankelijk van de bank, anders bellen.
Ik vermoed dat dit te voorkeurrechten zijn?
Product BEFIMMO(SUB)C31
ISIN BE0970151545
Symbool/ISIN BEF31
Stel dat ik er mij zo enkele koop via DeGIro, hoe kan ik daarmee dan de effectieve aandelen bekomen?
Product BEFIMMO(SUB)C31
ISIN BE0970151545
Symbool/ISIN BEF31
Stel dat ik er mij zo enkele koop via DeGIro, hoe kan ik daarmee dan de effectieve aandelen bekomen?
Normaal gezien zal je DeGiro moeten verwittigen dat je effectief de aandelen wil kopen (en natuurlijk zorgen dat er voldoende cash op je effectenrekening beschikbaar is)
Normaal komen er twee "coupons" eentje met de rechten en eentje met het divdend tot nu toe.
Per 9 bestaande aandelen kan je intekenen op 1 nieuw, prijs weet ik hiet u niet van buiten.
Per 9 bestaande aandelen kan je intekenen op 1 nieuw, prijs weet ik hiet u niet van buiten.
Wat ik nog altijd niet snap is hoe dit interessant kan zijn voor nieuwe aandeelhouders die nu eerst aan een koers van 53 moeten kopen om dan de nieuwe aan 4 euro lager te moeten aanschaffen. Er is duidelijk nog iets wat ik niet weet.
Je hoeft geen "oude" aandelen te kopen om in te schrijven op de kapitaalsverhoging (en geen bestaande aandeelhouder te zijn).
Elk "oud" aandeel heeft een recht om in te schrijven op de kapitaalsverhoging. Je hebt 9 rechten nodig per nieuw aandeel in de kapitaalsverhoging. Een recht kan je op de beurs kopen (zolang er bestaande aandeelhouders zijn die hun rechten willen verkopen), en kost ongeveer 0,37 EUR (ben de exacte slotkoers van gisterenavond niet gaan opzoeken). Dus je betaalt 49,75 EUR voor een nieuw aandeel plus 9 maal de prijs van een recht.
Elk "oud" aandeel heeft een recht om in te schrijven op de kapitaalsverhoging. Je hebt 9 rechten nodig per nieuw aandeel in de kapitaalsverhoging. Een recht kan je op de beurs kopen (zolang er bestaande aandeelhouders zijn die hun rechten willen verkopen), en kost ongeveer 0,37 EUR (ben de exacte slotkoers van gisterenavond niet gaan opzoeken). Dus je betaalt 49,75 EUR voor een nieuw aandeel plus 9 maal de prijs van een recht.
Rekenen met Befimmo legt uit hoe men tot een theoretische prijs van die rechten komt:
1. Van de slotkoers van dinsdagavond €56.49 ging eerst en vooral het pro rata dividend van €2.55 af. Blijft over €53.94
2. Negen dergelijke aandelen worden er op woensdagmorgen 10. Het tiende aandeel heeft men verkregen aan €49.75
De gemiddelde prijs van die aandelen is dus: (9 * 53.94 + 49.75) / 10 = 53.52
3. Het voorkeurrecht heeft dus een theoretische waarde van (53.52 - 49.75) / 9 = €0.42
In de praktijk zal de waarde lager liggen want je moet eventueel nog rekening houden met de verwervingskosten (transactiekost, beurstaks? ...)
Gisteren bedroeg de slotkoers voor dit recht €0.36. De analisten zijn niet enthousiast over Befimmo omdat het opgehaalde kapitaal zal gebruikt worden om een bestaand project te financieren en niet voor verdere expansie. Dit project levert pas inkomsten op in ... 2021! Topkantoren op flanellen benen
1. Van de slotkoers van dinsdagavond €56.49 ging eerst en vooral het pro rata dividend van €2.55 af. Blijft over €53.94
2. Negen dergelijke aandelen worden er op woensdagmorgen 10. Het tiende aandeel heeft men verkregen aan €49.75
De gemiddelde prijs van die aandelen is dus: (9 * 53.94 + 49.75) / 10 = 53.52
3. Het voorkeurrecht heeft dus een theoretische waarde van (53.52 - 49.75) / 9 = €0.42
In de praktijk zal de waarde lager liggen want je moet eventueel nog rekening houden met de verwervingskosten (transactiekost, beurstaks? ...)
Gisteren bedroeg de slotkoers voor dit recht €0.36. De analisten zijn niet enthousiast over Befimmo omdat het opgehaalde kapitaal zal gebruikt worden om een bestaand project te financieren en niet voor verdere expansie. Dit project levert pas inkomsten op in ... 2021! Topkantoren op flanellen benen
De operatie is eigenlijk gestart donderdagmorgen niet woensdag, journalist van de tijd was niet goed wakker, maar doet niks af aan de uitleg want de getallen kloppen wel.
De eerste reactie was inderdaad negatief maar daarmee is het nog niet afgelopen.
Veel aandeelhouders hebben waarschijnlijk nog maar net een brief van de bank gehad en nog niks beslist. Begin volgende week gaan er dan waarschijnlijk veel meer voorkeurrechten aangeboden worden, zal er daar voldoende vraag tegenover zal staan of wordt het dumpen?
De eerste reactie was inderdaad negatief maar daarmee is het nog niet afgelopen.
Veel aandeelhouders hebben waarschijnlijk nog maar net een brief van de bank gehad en nog niks beslist. Begin volgende week gaan er dan waarschijnlijk veel meer voorkeurrechten aangeboden worden, zal er daar voldoende vraag tegenover zal staan of wordt het dumpen?
Ik denk dat iemand anders niet goed wakker was: de coupons #31 (recht) en #32 (dividend) zijn onthecht op woensdag 14 September. Bijgevolg neemt men de slotkoers van dinsdagavond 13 September om de berekening te starten. De intekeningsperiode zelf is gestart op 15 September. (zie aankondiging Befimmo blz 6)zeverare schreef:De operatie is eigenlijk gestart donderdagmorgen niet woensdag, journalist van de tijd was niet goed wakker...
Oef!zeverare schreef:... maar doet niks af aan de uitleg want de getallen kloppen wel.
de coupons zijn inderdaad onthecht woensdag maar nabeurs, €56.49 is ook slotkoers van woensdagavond (allée toch volgens yahoo, euronext en de tijd houden het op 56,05, onthechting toch al verrekend?)
zeker van? coupons worden op de exDag altijd voor de beursopening onthecht.zeverare schreef:de coupons zijn inderdaad onthecht woensdag maar nabeurs, ...
De coupons zijn onthecht woensdag nabeurs.
Dan leg ik mij neer bij de feiten. Sorry voor de verwarring
Staat ook letterlijk in het persbericht dat het nabeurs was, onder 'priority allocation rights' op pagina 1
http://www.befimmo.be/en/cad/2cf9lab1f6 ... 0f376e3199
http://www.befimmo.be/en/cad/2cf9lab1f6 ... 0f376e3199
89% van de aandeelhouders is ingegaan op de kapitaalverhoging. Goed voor 2.27M nieuwe aandelen. De resterende scrips worden vandaag op de kapitaalmarkt aangeboden.