Lotus Bakeries
TIP
Re: Lotus Bakeries
Cute...Jhn schreef:De markt bedankt LB met een extra 10%.
Ski is hier niet the limit. It goes into space

Re: RE: Re: Lotus Bakeries
Inderdaad, oef!Inversor schreef:Inderdaad juiste omschrijving: duur, maar niet meer absurd. Oef.Roo schreef: komen we aan een P/E ratio van ongeveer 22 aan de huidige koers. Duur, maar niet belachelijk duur. Ik hou ze alvast nog een tijdje bij.
Blij dat ik nog even op de cijfers heb gewacht. Nog even houden maar altijd met de verkoopknop in de buurt...
Nieuws: ze weten waar ze hun usa fabriek gaan zetten.
Bouw start begin 2017, opstart productie in 2019.

Bouw start begin 2017, opstart productie in 2019.

Wie durft er aan huidige prijs nog instappen ?
K/w van 35
K/b 4,81
Ev/ebitda 20,68 !
Dat mag ik toch niet kopen...
K/w van 35
K/b 4,81
Ev/ebitda 20,68 !
bijkopen doe ik niet.
bijhouden wel
bijhouden wel

Insider sales van kaderlid Bart Bauwens.
Verkoopt 65 stuks aan €2255
71% aandelen, 17% obligaties, 12% cash
Dat zegt niets. Is hoogstens een teken tot alertheid. Die mens kan aan het verbouwen zijn. Of wil een wereldreis maken. Of zijn kinderen gaan op kot. Er zijn duizend en één redenen om te verkopen.reteiP schreef:Insider sales van kaderlid Bart Bauwens.
Er is slechts één reden waarom ze kopen. Dat vind ik veel krachtiger.
Er is vandaag al 99 keer beslist dat er moet ingestapt worden, dus blijkbaar denken er nog mensen dat de bomen tot in de hemel gaan groeien.nickname schreef:Wie durft er aan huidige prijs nog instappen ?
K/w van 35
K/b 4,81
Ev/ebitda 20,68 !
Maar ik ben er intussen mee verzoend geraakt dat de beleggers niet rationeel meer denken. Op korte termijn is er overigens geen enkel verband tussen de koers en de onderliggende waarde. In principe kan Lotus tegen volgend jaar verdubbelen. Op lange termijn is dit niet vol te houden.
De koers van vandaag (of morgen, of volgende week, of volgende maand) is eigenlijk niet relevant. M.i. zijn de mensen die momenteel Lotus Bakeries in portefeuille hebben veelal mensen die kijken naar de toekomst van het bedrijf de komende 10-20 jaar. Het aandeel is niet echt onderhevig aan de "normale" regels van de beurs.
Enkele dingen om niet te vergeten:
1. Stabiele familiale aandeelhouders die in het bedrijf geloven, met goede track record.
2. Relatief weinig aandelen zijn vrij verhandelbaar, wat sowieso de prijs omhoog duwt.
3. In geval van grote kopen / verkopen veronderstel ik dat men dit voornamelijk buiten de beurs doet. Marc Coucke kocht voor €20m Lotus Bakeries vorig jaar (of 2 jaar geleden). Dit heeft hij niet via de beurs gedaan, maar rechtstreeks van een bestaande aandeelhouder (bv. familieleden die wensten uit te stappen).
Met als resultaat, de enigen die aandelen kopen en verkopen veelal particuliere aandeelhouders zijn. En de meeste wensen niet te verkopen, wegens de goeie track record -> prijs blijft maar omhoog gaan.
Daarnaast moeten we kijken naar de toekomst van het bedrijf: Akkoord, het is een duur aandeel. MAAR:
1. Goeie track record de laatste 15 jaar.
2. Market cap: €1.8bn. Internationaal gezien is dit een klein bedrijf. Het kan gemakkelijk nog 10-20 jaar mooi groeien zonder daarbij in het vaarwater van grotere spelers te komen. Het een echt groeiaandeel noemen is misschien een stap te ver, maar het is operationeel een zeer sterk familiaal bedrijf.
3. Simpele maar lekkere producten. Ken weinig mensen die nooit speculoos eten. Recessie of niet, mensen kopen het.
4. Lotus heeft een mooi netwerk van bestaande partners (afnemers zoals supermarkten, distributeurs die verdelen bij hotels, etc). Elke acquisitie die ze nu maken (zoals Nakd, etc), dat kunnen ze gewoon in dat netwerk inpluggen. Indien ze nu verder overnames blijven doen zal dat een mooie boost geven aan de omzet en winst. Overnames in de voedingssector zijn daarnaast niet echt super duur, en gelet op hun wel duurdere waardering, is het reëel dat dit een mooie boost geeft aan het aandeel.
5. Hoe groter een bedrijf, hoe sneller de groei vaak accelereert.
6. Nestle heeft een p/e van 28. Danone 23,5. Gelet op al het voorgaande valt het nog redelijk mee.
Last but not least: ik heb toevallig een vriend (EU, buiten België) en zijn familie bezit een vrij groot familiebedrijf (FMCG). Niet op de beurs, maar goed gemanaged + mooie winstmarge. Jaarlijkse omzet en winst is ongeveer het dubbele van Lotus Bakeries. Recent hebben ze een overnamebod gekregen van een private equity speler voor €3.2bn. Dat loopt eigenlijk een beetje gelijk met de valuation van Lotus Bakeries. Als ik kijk naar de managementstijl en performance van beide bedrijven, die lopen bijna gelijk. Ik heb er dus wel vertrouwen in.
Persoonlijke prognose: binnen 10 jaar staat dit aandeel 5-10x hoger dan waar het vandaag staat. Indien men dit bedrijf goed blijft managen kan het uitgroeien tot een wereldspeler. Gelet op het familiaal aandeelhouderschap en managementteam + track record is er geen reden waarom dat niet zou gebeuren. Natuurlijk moet je dit blijven opvolgen.
Enkele dingen om niet te vergeten:
1. Stabiele familiale aandeelhouders die in het bedrijf geloven, met goede track record.
2. Relatief weinig aandelen zijn vrij verhandelbaar, wat sowieso de prijs omhoog duwt.
3. In geval van grote kopen / verkopen veronderstel ik dat men dit voornamelijk buiten de beurs doet. Marc Coucke kocht voor €20m Lotus Bakeries vorig jaar (of 2 jaar geleden). Dit heeft hij niet via de beurs gedaan, maar rechtstreeks van een bestaande aandeelhouder (bv. familieleden die wensten uit te stappen).
Met als resultaat, de enigen die aandelen kopen en verkopen veelal particuliere aandeelhouders zijn. En de meeste wensen niet te verkopen, wegens de goeie track record -> prijs blijft maar omhoog gaan.
Daarnaast moeten we kijken naar de toekomst van het bedrijf: Akkoord, het is een duur aandeel. MAAR:
1. Goeie track record de laatste 15 jaar.
2. Market cap: €1.8bn. Internationaal gezien is dit een klein bedrijf. Het kan gemakkelijk nog 10-20 jaar mooi groeien zonder daarbij in het vaarwater van grotere spelers te komen. Het een echt groeiaandeel noemen is misschien een stap te ver, maar het is operationeel een zeer sterk familiaal bedrijf.
3. Simpele maar lekkere producten. Ken weinig mensen die nooit speculoos eten. Recessie of niet, mensen kopen het.
4. Lotus heeft een mooi netwerk van bestaande partners (afnemers zoals supermarkten, distributeurs die verdelen bij hotels, etc). Elke acquisitie die ze nu maken (zoals Nakd, etc), dat kunnen ze gewoon in dat netwerk inpluggen. Indien ze nu verder overnames blijven doen zal dat een mooie boost geven aan de omzet en winst. Overnames in de voedingssector zijn daarnaast niet echt super duur, en gelet op hun wel duurdere waardering, is het reëel dat dit een mooie boost geeft aan het aandeel.
5. Hoe groter een bedrijf, hoe sneller de groei vaak accelereert.
6. Nestle heeft een p/e van 28. Danone 23,5. Gelet op al het voorgaande valt het nog redelijk mee.
Last but not least: ik heb toevallig een vriend (EU, buiten België) en zijn familie bezit een vrij groot familiebedrijf (FMCG). Niet op de beurs, maar goed gemanaged + mooie winstmarge. Jaarlijkse omzet en winst is ongeveer het dubbele van Lotus Bakeries. Recent hebben ze een overnamebod gekregen van een private equity speler voor €3.2bn. Dat loopt eigenlijk een beetje gelijk met de valuation van Lotus Bakeries. Als ik kijk naar de managementstijl en performance van beide bedrijven, die lopen bijna gelijk. Ik heb er dus wel vertrouwen in.
Persoonlijke prognose: binnen 10 jaar staat dit aandeel 5-10x hoger dan waar het vandaag staat. Indien men dit bedrijf goed blijft managen kan het uitgroeien tot een wereldspeler. Gelet op het familiaal aandeelhouderschap en managementteam + track record is er geen reden waarom dat niet zou gebeuren. Natuurlijk moet je dit blijven opvolgen.
Roo, top verhaal die elke LB aandeel bezitter als muziek in oren klinkt.
Bijkomend: Boone zal nooit het aandeel splitsen, alle toch niet als het van hem afhangt.
Ik als beginner kan en wil niet ineens 10 LBkes kopen en vele andere met mij, dus raken de stukken moeilijk terug op de beurs.
Bijkomend: Boone zal nooit het aandeel splitsen, alle toch niet als het van hem afhangt.
Ik als beginner kan en wil niet ineens 10 LBkes kopen en vele andere met mij, dus raken de stukken moeilijk terug op de beurs.
Ik denk dat hij zo'n kosten wel kan financieren met zijn gewoon loon hoor lol. Zal op dit moment misschien lichtjes overvalued zijn en dan is het niet slecht om een deel te verkopen maar een zware daling zie ik ook wel niet komen.Inversor schreef:Dat zegt niets. Is hoogstens een teken tot alertheid. Die mens kan aan het verbouwen zijn. Of wil een wereldreis maken. Of zijn kinderen gaan op kot. Er zijn duizend en één redenen om te verkopen.reteiP schreef:Insider sales van kaderlid Bart Bauwens.
't is "maar" een werknemer van het bedrijf. Hebben meestal geen hopen kapitaal en willen vaak niet al hun "eggs in one basket" hebben. Geheel verstaanbaar, maar niet vergeten dat ze ook gewoon reeds afhankelijk zijn van het bedrijf voor hun normaal inkomen. Ik kijk meer uit naar wat de familiale aandeelhouders (met voldoende kapitaal) doen. Ik veronderstel dat ze veelal voldoende hebben met hun dividend.Fizmo schreef:Ik denk dat hij zo'n kosten wel kan financieren met zijn gewoon loon hoor lol. Zal op dit moment misschien lichtjes overvalued zijn en dan is het niet slecht om een deel te verkopen maar een zware daling zie ik ook wel niet komen.Inversor schreef:
Dat zegt niets. Is hoogstens een teken tot alertheid. Die mens kan aan het verbouwen zijn. Of wil een wereldreis maken. Of zijn kinderen gaan op kot. Er zijn duizend en één redenen om te verkopen.
Of nog simpeler, hij heeft een pakket opties die bijna vervallen en dienen uitgeoefend te worden?Inversor schreef:
Dat zegt niets. Is hoogstens een teken tot alertheid. Die mens kan aan het verbouwen zijn. Of wil een wereldreis maken. Of zijn kinderen gaan op kot. Er zijn duizend en één redenen om te verkopen.
U weet meer dan ik precies.Fizmo schreef:Ik denk dat hij zo'n kosten wel kan financieren met zijn gewoon loon hoor lol.Inversor schreef:
Poldermol schreef:Of nog simpeler, hij heeft een pakket opties die bijna vervallen en dienen uitgeoefend te worden?Inversor schreef:

Geven bedrijven nu al putopties als verloning aan hun kaderpersoneel?